Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Menn blir kun sett og hørt om de har funksjonshemninger eller er homo. Kvinner behøver bare å være kvinner, egentlig. Og det sier jo litt om kvinner. Minoriteter likeså.

Anonymkode: 2a3d9...8ab

Det der er et godt eksempel på offermentalitet og mange menn er sjalu på kvinner bare fordi de er kvinner. Tror dere trives veldig godt med å få kunne være i fred. Skulle gjerne få oppleve å få være i fred selv. 

Anonymkode: 2397a...045

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (15 timer siden):

De aller fleste menn setter pris på kvinner. 

Hvordan skulle dere menn som skal starte denne revolusjonen få med dere våre ektemenn og sønner som ikke har problemer med kvinner, men heller er mer velvillig til å beskytte oss enn å tillate vold mot oss? 

Tror dere en verden (igjen) styrt av kun menn ville gi de mest ressurssvake menn bedre tilgang på kvinner? Fordi ressurssterke menn av natur er fryktelig velvillige til å dele goder med ressurssvake menn? Når har det noen gang vært tilfellet? Hvorfor skulle det noen gang skje? 

Det er ikke snakk om vold mot kvinner, men vold mot makta, det etablerte styresettet. Maktas voktere er politiet og forsvaret, som jo stort sett består av andre menn. Så det blir en tenkt kamp mellom menn, ikke kvinner og menn. Ikke direkte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der er et godt eksempel på offermentalitet og mange menn er sjalu på kvinner bare fordi de er kvinner. Tror dere trives veldig godt med å få kunne være i fred. Skulle gjerne få oppleve å få være i fred selv. 

Uavhengig av om det er offermentalitet så stemmer det jo. Menn blir ikke tatt på alvor når de kjemper sin sak. De blir latterliggjort og/eller demonisert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (15 timer siden):

Kvinner som individer har liten makt, men som gruppe kan de eks sørge for at menn med makt er incels. Da vil færre menn søke makt. Nå ser vi eks at menn som viser nazihilsener og støtter abortmotstand får 14 barn mens Ola Nordmann får to dersom han er heldig 

Og da er de samme gutta (gutta som ikke har suksess med damer, penger eller status) som da velger å støtte nazistene med 14 barn bare så....utrolig dumme når de på ramme alvor tror at Musks suksess vil dryppe på dem...De skjønner virkelig ikke sitt eget beste. 

Jeg er feminist og mener at vi feminister kjemper for alle som blir undertrykket på grunn av kjønn, farge eller fattigdom, vi er alle ofre for patriarkat og oligarki, men vi kan ikke dra lasset alene. Kom og hjelp oss, og forstå at middelklassen og fagforeningene er vennene deres, ikke fiendene. Vi bør gå i samme toget, men dere må gå sammen med oss.

De ekte fiendene er de søkkrike og overmaskuliniserte på sosiale medier og i toppen av det amerikanske næringslivet.

Anonymkode: fbc07...79a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av om det er offermentalitet så stemmer det jo. Menn blir ikke tatt på alvor når de kjemper sin sak. De blir latterliggjort og/eller demonisert.

Nei, dere spiller offer som dere ikke har grunn til. Hvilken sak er det dere kjemper her? Retten til å klage? Dere klager jo til kvinner og her på kvinneguiden. Gå å klag til andre menn om problemene deres 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke snakk om vold mot kvinner, men vold mot makta, det etablerte styresettet. Maktas voktere er politiet og forsvaret, som jo stort sett består av andre menn. Så det blir en tenkt kamp mellom menn, ikke kvinner og menn. Ikke direkte.

Det forandrer ingenting jeg skrev, det understreker det jeg påpekte. 

Det finnes imidlertid arenaer for å kjempe sine saker innen vårt samfunnssystem. Den kloke og riktige måten, som vårt samfunn er bygget opp på. Å fremme sine problemstillinger gjennom samfunnsmessig og politisk engasjement. Dersom mange nok synes noe er viktig å ta tak i kan det føre til endringer det å ty til vold bare vil bli slått ned på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, dere spiller offer som dere ikke har grunn til. Hvilken sak er det dere kjemper her? Retten til å klage? Dere klager jo til kvinner og her på kvinneguiden. Gå å klag til andre menn om problemene deres 

Hvorfor skal menn og kvinner lytte til kvinners problemer, men bare menn lytte til menns problemer?

Ønsker du et likestilt samfunn eller bare mest mulig til din «klan» (kvinner)?

Anonymkode: 50696...af2

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Det forandrer ingenting jeg skrev, det understreker det jeg påpekte. 

Det finnes imidlertid arenaer for å kjempe sine saker innen vårt samfunnssystem. Den kloke og riktige måten, som vårt samfunn er bygget opp på. Å fremme sine problemstillinger gjennom samfunnsmessig og politisk engasjement. Dersom mange nok synes noe er viktig å ta tak i kan det føre til endringer det å ty til vold bare vil bli slått ned på. 

Jeg håper og tror at vi ikke får se vold mot statsmakten i Norge.

Jeg tror at mange tar sosialdemokratiet for gitt, der hvor det er temmelig unikt historisk og geografisk at borgere overlater så mye makt til staten. Kanskje er det bare mulig hvis man har et ganske homogent samfunn med like verdier og stor fellesskapsfølelse.

Hvis utviklingen fortsetter så er det en mulighet at vi får en fortsatt polarisering og at en «maga-aktig» bevegelse får mandat fra unge menn, arbeidere og de som føler seg urimelig behandlet til å gjennomføre en lite sosialdemokratisk politikk. Det er ikke i min interesse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor skal menn og kvinner lytte til kvinners problemer, men bare menn lytte til menns problemer?

Ønsker du et likestilt samfunn eller bare mest mulig til din «klan» (kvinner)?

Det jeg påpeker er at menn snakker ofte med kvinner om sine sårbarheter og uffer i livet, men sjelden andre menn. Det er det jeg stiller spørsmålstegn ved. Likestilling er ikke bare en jobb for kvinner, men også menn. Menn har ikke bare holdninger ovenfor kvinner, men også andre menn. Og tenker langt mer hierarkisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min (eks) mann klaget i alle fall til meg om alt mulig når det var noe. Særlig når han var syk, da var det ingen ende på hvor fælt han hadde det og hvilken trang han hadde til å spre det og fortelle om det hele tiden.

Men å klage over psykiske plager man har, er det du mener, ts? Det tror jeg ingen liker å fortelle om over alt, verken menn eller kvinner. Det er ofte noe man holder inne. Kanskje man kan betro det til en partner man stoler fullt og fast på da.

Anonymkode: 2204a...ed9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ærlig talt kun når saken de kjemper for er latterlig i at løsninger som er ønskelig er umulig, eller handler om å få rettigheter og muligheter som allerede eksisterer, bare innsatsen rettes mot det man trenger å oppnå i livet og ikke mot motstandere som egentlig ikke finnes. Eller man demoniserer seg selv ved å kreve ting som ville frata andre mennesker/det andre kjønnet et verdig liv, med mulighetene som man selv har allerede til å skape seg selv et verdig liv. 

De aller fleste menn sameksisterer godt med kvinner, selv om hver og en av oss (også kvinner) kan oppleve at livet gir tilbakeslag, avvisninger og utfordringer. De aller fleste skjønner også at man må gi egeninnsats for å oppnå det man ønsker å oppnå, i det samfunnet man helt faktisk er en del av, med de faktorer som ikke er/kan bli tilrettelagt for noen få på bekostning av mange. 

Mulighetene til å klage finnes, og menn som klager er ikke akkurat tause/kneblet. Det er heller svært mye av det nå. Såpass at det neppe er noen som ikke har fått med seg at en del menn ønsker å "få tilbake" goder og makt de mener at kvinner har fått for mye av, på menns bekostning. 

En makt vi kvinner helt reelt ikke opplever som annet enn at vi (også) har fått større ansvar for og frihet til å ta ansvar for eget liv og det vi ønsker å oppnå i livet. Noe disse mennene som klager også har fremdeles, og som de aller fleste menn takler at kvinner også har fått. Ja også gjerne setter pris på, angående at ansvar for mye nå ikke ligger tungt på menn alene, men at man kan være to om ansvar tidligere menn oftere bar alene, og at også menn har større valgfrihet angående hvordan de vil være og leve. Både kvinner og menn har fått større frihet til å forvalte sine liv, men større frihet medfører også flere valg man må ta. Større innsats krever det nødvendigvis ikke, for innsats har bestandig vært nødvendig for de fleste, men ja større ansvar for å forvalte sitt liv bra følger nok med den friheten også veldig mange menn setter stor pris på. 

Så er antagelig den friheten overveldende for noen, fordi det hadde vært enklere å vite sin rolle i samfunnet fra vugge til grav, om den så var å slite seg halvt ihel for at andre nøt godene av det mer enn du selv gjorde det. Dette er likevel ikke å ha blitt fratatt makt over eget liv, det er det motsatte. Det er frihet til og ansvar for å oppnå det livet man kan være tilfreds i. Nøyaktig det kvinner altså har fått mer av, uten at det har fratatt menn det samme. 

Så kan man selvfølgelig påpeke svakheter i systemet som forsøker å ivareta de fleste best mulig, eller klage på det man ikke liker, men man gjør jo lurt i å ikke gjøre seg selv til latter ved å kjempe for rettferdigheter man allerede har, eller som er fryktelig dårlig gjennomtenkt i forhold til helhetlig samfunn, eller å demonisere seg selv ved å ville frata andre mennesker friheten de trenger for å ha muligheten til å leve et verdig liv. 

Vi kvinner er ikke ting å fordele blant menn. Ikke var livet til menn flest enklere og bedre da kvinner ble ansett som det heller. Det ble aldri fordelt rettferdighet og broderlig, selv da og der menn hadde all makt. Det ville aldri blitt det, uansett. 

Men mulighetene til å oppnå det man ønsker i livet finnes derimot. De er ikke blitt dårligere, de er blitt bedre også for menn. Uten egeninnsats derimot, nei slik har det aldri vært og vil aldri bli for de aller fleste av oss. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg håper og tror at vi ikke får se vold mot statsmakten i Norge.

Jeg tror at mange tar sosialdemokratiet for gitt, der hvor det er temmelig unikt historisk og geografisk at borgere overlater så mye makt til staten. Kanskje er det bare mulig hvis man har et ganske homogent samfunn med like verdier og stor fellesskapsfølelse.

Hvis utviklingen fortsetter så er det en mulighet at vi får en fortsatt polarisering og at en «maga-aktig» bevegelse får mandat fra unge menn, arbeidere og de som føler seg urimelig behandlet til å gjennomføre en lite sosialdemokratisk politikk. Det er ikke i min interesse.

Jeg tror vi får se det. Vi har sett det. Det finnes unektelig individer i vårt samfunn som hater og forakter så inderlig at de er villige til å ty til vold. Eller som har et så inderlig behov for å bli sett at deres fokus egentlig kan være nesten hva som helst, bare det gir dem "status" og "makt" til å ødelegge noe eller noen og bli en folk la merke til. Om enn det blir en å hate. 

Så er det jo ganske ironisk at de som vil knuse sosialdemokratiet ofte er dem med størst behov for et sosialdemokrati som ivaretar livsgrunnlaget og mulighetene for også de minst ressurssterke i vårt samfunn. Et sosialdemokrati som absolutt ikke er en selvfølge nei, men er noe som er kjempet frem for å se til at de aller fleste i vårt samfunn har leveverdig grunnlag og rettigheter som absolutt ikke er selvfølgelige. Også nå, i store deler av verden. 

Alternativet er...? 

Ikke noe de fleste av oss er tjent med. 

• Nyttig 2
Skrevet

Og da er de samme gutta (gutta som ikke har suksess med damer, penger eller status) som da velger å støtte nazistene med 14 barn bare så....utrolig dumme når de på ramme alvor tror at Musks suksess vil dryppe på dem...De skjønner virkelig ikke sitt eget beste. 

Jeg er feminist og mener at vi feminister kjemper for alle som blir undertrykket på grunn av kjønn, farge eller fattigdom, vi er alle ofre for patriarkat og oligarki, men vi kan ikke dra lasset alene. Kom og hjelp oss, og forstå at middelklassen og fagforeningene er vennene deres, ikke fiendene. Vi bør gå i samme toget, men dere må gå sammen med oss.

De ekte fiendene er de søkkrike og overmaskuliniserte på sosiale medier og i toppen av det amerikanske næringslivet.

Du har rett. Og mye av problemet ligger i fokuset på selvtillit. I dag er selvtillit en av de egenskapene kvinner flest liker best hos menn. For menn flest vil penger, å bry seg mindre om hva andre mener osv gi selvtillit. Det gjør at de trekkes mot uheldige verdier.

Så på samme måte som menn må slutte å tenke hore-madonna bør kvinner flest slutte å trakte etter selvtillit for en periode. Da blir det lettere å få til en endring. Det bør bli slutt på at menn som viser selvtillit på byen eller andre steder får muligheter blant kvinner inntil situasjonen er under kontroll 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min (eks) mann klaget i alle fall til meg om alt mulig når det var noe. Særlig når han var syk, da var det ingen ende på hvor fælt han hadde det og hvilken trang han hadde til å spre det og fortelle om det hele tiden.

Men å klage over psykiske plager man har, er det du mener, ts? Det tror jeg ingen liker å fortelle om over alt, verken menn eller kvinner. Det er ofte noe man holder inne. Kanskje man kan betro det til en partner man stoler fullt og fast på da.

Anonymkode: 2204a...ed9

Det jeg mener med klaging er rett og slett å appellere til den sittende makt for å få sympati/støtte i en politisk sak. Jeg mener ikke å klage over vondt i ryggen, klage over at man er ensom, klage over at man sliter psykisk, eller lignende. Og med det kaller jeg de feministiske togene deres og hele kvinne"kampen" for klaging, ja.

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (29 minutter siden):

Du har rett. Og mye av problemet ligger i fokuset på selvtillit. I dag er selvtillit en av de egenskapene kvinner flest liker best hos menn. For menn flest vil penger, å bry seg mindre om hva andre mener osv gi selvtillit. Det gjør at de trekkes mot uheldige verdier.

Så på samme måte som menn må slutte å tenke hore-madonna bør kvinner flest slutte å trakte etter selvtillit for en periode. Da blir det lettere å få til en endring. Det bør bli slutt på at menn som viser selvtillit på byen eller andre steder får muligheter blant kvinner inntil situasjonen er under kontroll 

Jeg tenker at damer flest trekkes mot menn sånn ca på eget nivå når det gjelder jobb, utdanning og penger, men at noen (ytre høyre-propaganda/mannosfæreguruer som Peterson og Tate og co?) har lurt særlig de mennene som har kommet dårligst ut til å tro at damer er hypergame og bare vil ha penger, status og rikdom.

Det er feil, vi vil ha vanlige, hyggelige menn med utdanning, verdier, livsstil og inntekt som minner om vår egen.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at damer flest trekkes mot menn sånn ca på eget nivå når det gjelder jobb, utdanning og penger, men at noen (ytre høyre-propaganda/mannosfæreguruer som Peterson og Tate og co?) har lurt særlig de mennene som har kommet dårligst ut til å tro at damer er hypergame og bare vil ha penger, status og rikdom.

Det er feil, vi vil ha vanlige, hyggelige menn med utdanning, verdier, livsstil og inntekt som minner om vår egen.

Ja, men selvtillit blir sett på som attraktivt uansett om man er snill eller slem, fattig eller rik. Og den selvtilliten får man ofte ved å føle at man får til mer enn andre- enten det er i en aktivitet, med penger eller hva det skulle være. Jeg husker at de guttene i klassen min som kysset jenter først på barne- og ungdomsskolen stort sett kom fra de mest møblerte hjemmene

Så ytre høyre appellerer ved å gi en slags "quick fix" for de med dårlig selvtillit. Da tenker jeg den beste løsningen å redusere behovet for selvtillit generelt

Endret av Majer
Skriveleif
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (3 timer siden):

Så er det jo ganske ironisk at de som vil knuse sosialdemokratiet ofte er dem med størst behov for et sosialdemokrati som ivaretar livsgrunnlaget og mulighetene for også de minst ressurssterke i vårt samfunn. Et sosialdemokrati som absolutt ikke er en selvfølge nei, men er noe som er kjempet frem for å se til at de aller fleste i vårt samfunn har leveverdig grunnlag og rettigheter som absolutt ikke er selvfølgelige. Også nå, i store deler av verden. 

Alternativet er...? 

Ikke noe de fleste av oss er tjent med. 

Jeg ville personlig antagelig tjene på en mer individualistisk stat i og med at jeg tjener og skatter mer enn gjennomsnittet, og ikke har noen spesielle behov ut over normalen.

For meg handler det om at jeg hvis jeg blir syk, eller mine barn blir ivaretatt uansett. Samt at folk som sliter får hjelp heller enn å bryte seg inn på soverommet mitt.

Det jeg prøver å gjøre oppmerksom på er det at «alle skal med» vanskelig lar seg forene med å hate en samfunnsgeuppe. Hvis grupper som er avhengige av mye fra samfunnet samtidig hater dem som bidrar til at det finnes noe i statskassen så er det en underlig holdning.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville personlig antagelig tjene på en mer individualistisk stat i og med at jeg tjener og skatter mer enn gjennomsnittet, og ikke har noen spesielle behov ut over normalen.

For meg handler det om at jeg hvis jeg blir syk, eller mine barn blir ivaretatt uansett. Samt at folk som sliter får hjelp heller enn å bryte seg inn på soverommet mitt.

Det jeg prøver å gjøre oppmerksom på er det at «alle skal med» vanskelig lar seg forene med å hate en samfunnsgeuppe. Hvis grupper som er avhengige av mye fra samfunnet samtidig hater dem som bidrar til at det finnes noe i statskassen så er det en underlig holdning.

Kloke tanker! 👍

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det _er_ forskjeller mellom menn og kvinner mhp preferanser for partnerens sosio-økonomiske status. En nylig tråd her på KG tyder på at det er tilfelle også her. Ca 2/3 av kvinnene kunne ikke se en fremtidig partner med vesentlig mindre inntekt som attraktiv mens det samme tallet for menn var 1/3.

Må det være sånn at alt man ikke liker er «ytre høyre propaganda, mannosfære og Tate/Peterson»? Eller kan det finnes noen sannheter der ute som man bare misliker?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det _er_ forskjeller mellom menn og kvinner mhp preferanser for partnerens sosio-økonomiske status. En nylig tråd her på KG tyder på at det er tilfelle også her. Ca 2/3 av kvinnene kunne ikke se en fremtidig partner med vesentlig mindre inntekt som attraktiv mens det samme tallet for menn var 1/3.

Må det være sånn at alt man ikke liker er «ytre høyre propaganda, mannosfære og Tate/Peterson»? Eller kan det finnes noen sannheter der ute som man bare misliker?

Jeg vil bare påpeke at det er stor forskjell på å ikke ønske seg en vesentlig fattigere/mindre utdanna kjæreste og å sikte oppover, og jeg synes det ser ut som du blander dem her. De færreste mennesker er vel interessert i å forsørge kjæresten sin, sånn i tillegg til at det er en fordel å ha en kjæreste som deler viktige verdier man har (kunnskap, likestilling, rettferdighet)?

Jeg kan se at dette kan slå uheldig ut for menn som f.eks ikke har lykkes i utdanningssystemet, men vi står virkelig en hel skokk og heier på dere, men det kan vi ikke gjøre hvis de det gjelder tenker at den eneste måten dere kan få det bedre på er å ta fra f.eks kvinner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...