AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #1 Skrevet 14. mai 2025 Er 49 år og i perimenopausen og slitt med diverse i noen år allerede. Mensen har blitt mer og mer ustabil og psyken min er helt på bærtur. Muskelsmerter i så stor grad at det ble mistenkt fibro. Begynte med Estalis hormonplaster for litt over to måneder siden, og for et par uker siden kom mens nr to etter jeg startet med det. Og jeg blør ennå! Om det begynner å bli tomt for egg, hvorfor i huleste skal jeg blø mer istedet for mindre? 🤔 Er i allefall dritlei. Et pluss er at muskelsmertene forsvant straks jeg begynte med hormontilskuddet. Men psyken er verre enn før og jeg trøster meg med mat og snop. Kiloene kommer på og jeg orker snart ikke meg selv. Lyst til å bare ligge under dyna på lørdag istedet for å kle meg i kjole. Kjæresten kommer på besøk, men jeg hverken kan eller vil kle av meg. Er tjukk og har mensen i evighet liksom. Fader altså, forstår nå hvorfor menn bytter ut konene i 50 årsalderen til fordel for 30 åringer nå ja. Helt udugelig system den her overgangsalderen! Anonymkode: 7e04e...5f7 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #2 Skrevet 15. mai 2025 Vanlig med mensforsyrrelser i starten av behandlingen. Kan hende du må bytte til et annet østrogen preparat? Eller øke dose? føler med deg, må bare si det. Anonymkode: 6c107...738 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #3 Skrevet 15. mai 2025 Når du fortsatt blør kan du ha østrogendominans (bedre kjent som bloody hell), og da bør du ikke tilføre mer østrogen. Anonymkode: b84f3...1a2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #4 Skrevet 15. mai 2025 Hormonspiral. Ingen mens i det minste Anonymkode: 29ffa...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #5 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 22.58): Er 49 år og i perimenopausen og slitt med diverse i noen år allerede. Mensen har blitt mer og mer ustabil og psyken min er helt på bærtur. Muskelsmerter i så stor grad at det ble mistenkt fibro. Begynte med Estalis hormonplaster for litt over to måneder siden, og for et par uker siden kom mens nr to etter jeg startet med det. Og jeg blør ennå! Om det begynner å bli tomt for egg, hvorfor i huleste skal jeg blø mer istedet for mindre? 🤔 Er i allefall dritlei. Et pluss er at muskelsmertene forsvant straks jeg begynte med hormontilskuddet. Men psyken er verre enn før og jeg trøster meg med mat og snop. Kiloene kommer på og jeg orker snart ikke meg selv. Lyst til å bare ligge under dyna på lørdag istedet for å kle meg i kjole. Kjæresten kommer på besøk, men jeg hverken kan eller vil kle av meg. Er tjukk og har mensen i evighet liksom. Fader altså, forstår nå hvorfor menn bytter ut konene i 50 årsalderen til fordel for 30 åringer nå ja. Helt udugelig system den her overgangsalderen! Anonymkode: 7e04e...5f7 Jeg skjønner 😃 Anonymkode: f9075...729
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #6 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når du fortsatt blør kan du ha østrogendominans (bedre kjent som bloody hell), og da bør du ikke tilføre mer østrogen. Anonymkode: b84f3...1a2 Åå hm, dette må jeg jo undersøke. Estalis er kombinasjon av østrogen og progesteron, for det er viktig når man har livmor intakt. Men kanskje bytte til noe som ikke er kombinert i ett produkt da for å kunne justere. Eks Lenzetto og utrogestan? Anonymkode: 7e04e...5f7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #7 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vanlig med mensforsyrrelser i starten av behandlingen. Kan hende du må bytte til et annet østrogen preparat? Eller øke dose? føler med deg, må bare si det. Anonymkode: 6c107...738 Ja, nå siterte jeg en annen nettopp der jeg forslår eks Lenzetto og Utrogestan istedet, for da kan man balansere mengden noe? Anonymkode: 7e04e...5f7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #8 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hormonspiral. Ingen mens i det minste Anonymkode: 29ffa...cd1 Takk for tips, kunne vurdert det ja, absolutt 🙏 Anonymkode: 7e04e...5f7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #9 Skrevet 15. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for tips, kunne vurdert det ja, absolutt 🙏 Anonymkode: 7e04e...5f7 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for tips, kunne vurdert det ja, absolutt 🙏 Anonymkode: 7e04e...5f7 Nice = Anonymkode: f9075...729
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #10 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Åå hm, dette må jeg jo undersøke. Estalis er kombinasjon av østrogen og progesteron, for det er viktig når man har livmor intakt. Men kanskje bytte til noe som ikke er kombinert i ett produkt da for å kunne justere. Eks Lenzetto og utrogestan? Anonymkode: 7e04e...5f7 I starten kan medisinene kræsje med din egen syklus og da skjer sånne festlige ting. Når det skjedde meg på prevensjon fikk jeg utskrevet primolut til å stoppe/ minske blødningene- du kan jo høre om det? Jeg har selv byttet fra piller i kombinasjonsform til å ha estrogel og utrogestan. Det er mye bedre for meg og kan jo ha god effekt for deg også Verdt et forsøk. Anonymkode: fcf51...46d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #11 Skrevet 16. mai 2025 Jeg startet på hormonspiral da jeg var ca 40, har ikke hatt no særlig mens etter det. Anbefales Er nå passert 50 og ikke gjort noe mer med hormoner- annet enn litt helsekost som tilskudd. Anonymkode: b791a...106
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #14 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.47): Nice = Anonymkode: f9075...729 Dette gjelder absolutt ikke for alle. Fikk selv innsatt hormonspiral pga økende blødningsforstyrrelser. Gi det et år sa gynekologen, nå har det gått fire år og har fortsatt uregelmessige blødninger.. Anonymkode: 445a9...712
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #15 Skrevet 23. mai 2025 Jeg merket ikke hetetokter før jeg var ferdig med mensen, men du verden så slitsomme de er! 🥵 Nesten så jeg ønsker mensen tilbake isteden 😝 Jeg har ikke lyst til å begynne med hormonbehandling, men noen som kan anbefale et kosttilskudd? Anonymkode: adff2...a5c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #16 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 21.19): Hormonspiral. Ingen mens i det minste Anonymkode: 29ffa...cd1 Enig i denne. Jeg har hatt kraftige mensblødninger i mange år, og fikk ustabile blødninger i fjor også og ufarlig hyperplasi ble påvist. Fikk da anbefalt hormonspiral og i starten blødde jeg nesten i tre uker, men så gav det seg. Har småblødninger innimellom, men har sjelden mens nå og når jeg har det blør jeg mye mindre enn før. Anonymkode: 49f3b...b3f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #17 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.38): Åå hm, dette må jeg jo undersøke. Estalis er kombinasjon av østrogen og progesteron, for det er viktig når man har livmor intakt. Men kanskje bytte til noe som ikke er kombinert i ett produkt da for å kunne justere. Eks Lenzetto og utrogestan? Anonymkode: 7e04e...5f7 Du bør forhøre deg med en gynekolog, og finne ut om du har østrogendominans. Hvis du har det, så bør du sjekke at du får blødd ut slimhinnen jevnlig. Jeg hadde østrongendominans i årene før jeg kom i overgangsalder, og hadde da veldig tykk livmorslimmhinne. Hvis den blir værende for tykk for lenge, kan det bli sykdom i den (kreft). For å hindre dette, bør man blø ut slimhinnen ca hver 3.mnd. Når får jo du blødd ut slimhinnen godt da, siden du blør så mye, men det bør absolutt sjekkes hos gynekolog, og det bør også legges en god plan hos gynekolog i forhold til hormonterapi, evt om du bør droppe dette til det naturlige østrogenet ditt også minker. Spør gynekologen😊 Anonymkode: 684e5...56f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #18 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 22.58): Er 49 år og i perimenopausen og slitt med diverse i noen år allerede. Mensen har blitt mer og mer ustabil og psyken min er helt på bærtur. Muskelsmerter i så stor grad at det ble mistenkt fibro. Begynte med Estalis hormonplaster for litt over to måneder siden, og for et par uker siden kom mens nr to etter jeg startet med det. Og jeg blør ennå! Om det begynner å bli tomt for egg, hvorfor i huleste skal jeg blø mer istedet for mindre? 🤔 Er i allefall dritlei. Et pluss er at muskelsmertene forsvant straks jeg begynte med hormontilskuddet. Men psyken er verre enn før og jeg trøster meg med mat og snop. Kiloene kommer på og jeg orker snart ikke meg selv. Lyst til å bare ligge under dyna på lørdag istedet for å kle meg i kjole. Kjæresten kommer på besøk, men jeg hverken kan eller vil kle av meg. Er tjukk og har mensen i evighet liksom. Fader altså, forstår nå hvorfor menn bytter ut konene i 50 årsalderen til fordel for 30 åringer nå ja. Helt udugelig system den her overgangsalderen! Anonymkode: 7e04e...5f7 Jeg er på samme alder som deg, og har hatt lignende problemer. Har nettopp begynt på Minipille. Dette var etter en undersøkelse på Volvat. Fastlegen hadde ikke tid. Jeg anbefaler at du går til en overgangsalder- lege og ber om hjelp. Jeg har også hatt litt problemer med musklene, men håndterer det best med styrketrening, noe som gjør at det blir litt bedre. Jeg ville spurt legen om hjelp til dette med blødninger, først og fremst. Jeg er enig i at det er veldig forstyrrende og vanskelig med slike blødninger. Mot plager for øvrig vil jeg anbefale lange løpeturer og mye søvn. Det har fungert for meg! Anonymkode: ca609...1fb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #19 Skrevet 24. mai 2025 Presisering: Minipille = et gestagenpreparat uten østrogen. Samme som man har sagt over. Jeg fikk vite at jeg hadde østrogendominans. Les mer her: https://sml.snl.no/gestagener Anonymkode: ca609...1fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå