AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #1 Skrevet 14. mai 2025 Jeg sliter litt med å holde en flyt hjemme Hva er deres rydde rutiner? Alt mulig, klesvask, støvsuge, tørke støv, oppvask, vaske do/dusj, vaske vinduer, vaske ovn Hva skulle du ønske du var flinkere på? Anonymkode: 903d9...35a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #2 Skrevet 14. mai 2025 Roter aldri så må aldri rydde. Vasker når jeg absolutt må. Som i når jeg skal ut å reise eller få besøk. Vasker alt for sjeldent. Anonymkode: 97929...b55 2 1
Blueberrymuffin Skrevet 14. mai 2025 #3 Skrevet 14. mai 2025 (endret) Bud nummer 1: Alltid rydd etter du har brukt noe/gjort noe. Hvis man har for rutine å ta ting med en gang, så samler det seg ikke opp rot. Så når jeg har spist, rett i vaskemaskinen, når jeg har brukt gjenstander, rett tilbake der det pleier å stå etterpå. Har jeg brukt noe på kjøkkenet, rydd opp rett etterpå. Aldri utsett noe. Bud nummer 2: Alltid gjør rent når du skal ha besøk. Har som vane at jeg alltid støvesuger, vasker gulv/bad når jeg vet at jeg skal ha besøk, med mindre jeg har allerede har gjort det tidligere i uka og vet at det er helt rent. Med disse to reglene så har jeg det alltid organisert, ryddig og rent rundt meg. Den vanskelige delen er nok å innearbeide det til å bli en vane, men det er så verdt det når man kommer inn i det 😊 Endret 14. mai 2025 av Blueberrymuffin 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #4 Skrevet 14. mai 2025 Har tre skittentøyskurver, setter på en maskin når det er behov. Vasker treningstøy hver uke, og hiver eventuelt inn annet tøy samtidig da. Støvsuger ved behov. Har katt, så blir 2-4 ganger i uka. Oftere på sommer når dør og vindu står mye åpent. Oppvaskmaskinen settes på når den er full, 1-2 ganger i uka. Det som skal vaskes for hånd vaskes etter bruk. Dusj vaskes en gang i uka, toalettet vaskes minst en gang i uka, oftere om jeg ser det er nødvendig. Tørker støv på resten av badet minst en gang i uka. Innsiden av vinduene vaskes 1-2 ganger i uka, utsiden 2-3 ganger i året. Har ikke så mye tørke støv av, så tørker over det meste i stua 1-2 ganger i uka, samtidig som jeg tørker over sofabord. Anonymkode: 607a7...2ec 3
Frida Skrevet 14. mai 2025 #5 Skrevet 14. mai 2025 Rydder tilbake på plass når jeg er ferdig med noe. Inn i oppvaskmaskin etter måltider, inn i skap eller skuffer når klær er tørre. Det tar lite tid og må gjøres før eller senere uansett. Setter pris på at det er rent og ryddig. Hobbyting kan bli stående fremme så lenge jeg holder på med dem. Det er ikke rot, synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #6 Skrevet 14. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter litt med å holde en flyt hjemme Hva er deres rydde rutiner? Alt mulig, klesvask, støvsuge, tørke støv, oppvask, vaske do/dusj, vaske vinduer, vaske ovn Hva skulle du ønske du var flinkere på? Anonymkode: 903d9...35a Alt,jeg er ganske lat og det plager meg litt.Jeg tenker jeg skal få gjort masse men det blir med tanken og kansje oppvaskmaskina blir tømt. Anonymkode: bb641...fc6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #7 Skrevet 14. mai 2025 Har ingen rutiner. Jeg tar ting når det trengs og når kroppen spiller på lag. Anonymkode: d6e0a...c01
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2025 #8 Skrevet 14. mai 2025 Vasker bad og gulv på fast dag hver uke, samme med å skifte på senga Anonymkode: 2cc78...0d3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #9 Skrevet 15. mai 2025 Tar 2-10 minutter hver morgen og rer seng, rydder bad, klær til vaskerom, litt slikt. (mannen tar oppvaskmaskin og kjøkken) Tar 5-15 minutter hver kveld og går over alle rom, servanter, og slik. Utnytter hjemmekontor, da jeg har en del møter, også møter der jeg bare hører inn. Da rydder og vasker jeg, setter på maskin med klær og slik. Alt av sengetøy og handklær vaskes hver søndag (handklær byttes også en gang i løpet av uka), da vasker jeg, tromler, og legger rett på senger igjen. Vi har fordelt alle faste oppgaver mellom oss, og "avtalen" er at alt skal være ajour før vi går inn i helgen. Lager (sammen med mannen) en liste i begynnelsen av hver måned over ad-hoc oppgaver. Vaske vinduer, vaske ned bad, tørke over lysbrytere og lister, rense tepper. Anonymkode: 7c34e...aed
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2025 #10 Skrevet 15. mai 2025 Vasker huset én gang i uka. Vedlikeholder med støvkost og støvsuger annenhver dag/ved behov. Tar gjerne over med en engangsmopp etter en halv uke. Vasker og rydder bort ting som brukes med én gang/setter rett i oppvaskmaskin. Vaskemaskin går stort sett daglig med tre gutter på barneskolen og meg som trener daglig. Har to vaskemaskiner og to tørketromler. Barna må rydde etter seg selv, holde orden på badet og rommene deres. På vaskedagen må alle fjerne alt overflødig fra gulvene. Trenger det ikke strøkent, men det ser som oftest ryddig ut. Anonymkode: b447d...5b9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #11 Skrevet 17. mai 2025 Er i praksis alene med to barn. Eldste får enkelte oppgaver, men må som regel påminnes/mases på. Kjøkkenet ryddes alltid til det skinner, en gang mellom middagstid og leggetid. Kan godt la det stå om vi må ut på noe eller jeg heller vil sitte på terrassen i sola, men det skal være tatt før vi legger oss. Støvsuger gang, under spisebord og kjøkken daglig, resten to ganger i uka, der vaskehjelpen tar sin del. Klesvask + bretting og legge på plass er det bare jeg som gjør, og tar mest tid av alle husarbeidsoppgaver. Dette innebærer selvsagt sortering og å henge opp klær til tørk. Håndklær, truser, sokker og sengetøy går inn i trommel. Å legge vekk det som er for smått eller slitt, er også en del av jobben. Jeg vasker over toalett og vask på begge bad daglig, og tørker opp tannkremsøl, etc. Generell rydding av klær, leker og diverse gjøres daglig. Kattedoene tas to ganger daglig, og det må støvsuges rundt de pga kattesanden. Søppel fra bad og kjøkken tas ut ved behov. Vaskehjelp kommer en gang i uka, og har ansvar for å vaske alle gulv, trappene samt lister og rekkverk, vaske badene (det inkluderer også skrubbing av flisene i dusjen), skifte og legge rent sengetøy på sengene, og ellers tørke støv, vaske ned flatene på kjøkken, vinduer eller annet som jeg ser det er behov for. Anonymkode: 59fdf...fab
Bigote Skrevet 17. mai 2025 #12 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 18.04): Jeg sliter litt med å holde en flyt hjemme Hva er deres rydde rutiner? Alt mulig, klesvask, støvsuge, tørke støv, oppvask, vaske do/dusj, vaske vinduer, vaske ovn Hva skulle du ønske du var flinkere på? Anonymkode: 903d9...35a Pleier å utnytte dødtid der jeg venter på noe til å ta tak i ting som må gjøres. Venter jeg på noe som skal stekes i ovnen i 30 min tar jeg et tak der det er behov. Vasker kjøkkenet i mens jeg venter på at eggene min kokes osv.. Dette er en vane, og gjør at det opprettholdes en viss flyt hjemme.. Om det må mer grundigere vask til så setter jeg på en podcast og forsvinner inn i min ryddeverden til alt er rent og pent 😇 Prøver å holde det ryddig generelt så jeg slipper jeg å ha så mye å gjøre...
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #13 Skrevet 17. mai 2025 Jeg har ingen rutiner sånn sett. Det eneste jeg merker meg tilfeldigvis har blitt en vane, er at jeg rydder og vasker kjøkkenet og setter på oppvaskmaskin etter dagens siste måltid, og tar ut av oppvaskmaskinen mens jeg koker kaffe på morgenen. Kjøkkenet er jo generelt noe som vaskes jevnlig pga matlaging. Ellers tar jeg ting når det er skittent. Og som andre, den største vasken blir når man får besøk. I mine gamle ungkarsdager (eller ung-kvinne-dager) så vasket jeg hele leiligheten og skiftet sengetøy og sånt hver torsdag, i tilfelle det ble noe på meg/ble nach. Nå er det ikke like mye fest eller one night stands, men jeg liker fremdeles å ha det rent og ryddig i helgen, så jeg har holdt litt på den helgevasken. Har ofte hjemmekontor fredager og får unna en del da. Tar på meg treningstøy og tar det litt som en økt. Det er jo bare å rydde hele tiden egentlig, jeg bor alene og har ikke så stor leilighet, men jeg føler faktisk jeg går rundt og rydder og vasker og legger sammen klær konstant. Har robotstøvsuger som går noen ganger i uka, det holder hybelkaninene i sjakk. Badet er der jeg slurver mest, det blir også jækla fort skittent, har tørketrommel der inne som støver, det er alltid hår i vasken, dusjdørene ser jo flekkete ut etter en dusj.. Jeg hater å vaske badet, men kommer gjester her om to timer så .. 😃 Ovnen er jeg også dårlig på, jeg må skaffe meg en med pyrolyse, jeg hadde det før og kan ikke se meg tilbake. Anonymkode: 8d616...1b2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #14 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er i praksis alene med to barn. Eldste får enkelte oppgaver, men må som regel påminnes/mases på. Kjøkkenet ryddes alltid til det skinner, en gang mellom middagstid og leggetid. Kan godt la det stå om vi må ut på noe eller jeg heller vil sitte på terrassen i sola, men det skal være tatt før vi legger oss. Støvsuger gang, under spisebord og kjøkken daglig, resten to ganger i uka, der vaskehjelpen tar sin del. Klesvask + bretting og legge på plass er det bare jeg som gjør, og tar mest tid av alle husarbeidsoppgaver. Dette innebærer selvsagt sortering og å henge opp klær til tørk. Håndklær, truser, sokker og sengetøy går inn i trommel. Å legge vekk det som er for smått eller slitt, er også en del av jobben. Jeg vasker over toalett og vask på begge bad daglig, og tørker opp tannkremsøl, etc. Generell rydding av klær, leker og diverse gjøres daglig. Kattedoene tas to ganger daglig, og det må støvsuges rundt de pga kattesanden. Søppel fra bad og kjøkken tas ut ved behov. Vaskehjelp kommer en gang i uka, og har ansvar for å vaske alle gulv, trappene samt lister og rekkverk, vaske badene (det inkluderer også skrubbing av flisene i dusjen), skifte og legge rent sengetøy på sengene, og ellers tørke støv, vaske ned flatene på kjøkken, vinduer eller annet som jeg ser det er behov for. Anonymkode: 59fdf...fab Jeg synes det er rart at klesvask tar så mye tid. Her synes jeg det er en ganske liten og grei oppgave. Tenk lean teknikker. Jeg vasker alt av handklær to ganger i uka. Timer det slik at jeg samler alt, vasker det, tromler det, henger det på plass igjen. Jeg vasker sengetøy hver søndag. Samme strategi. Vrenger det av, alt i maskinen, tromles, rett på senger igjen (vrenges tilbake på, det er veldig effektivt). Jeg har nok kluter og slik til å kun kjøre kokvask en gang i måneden. Jeg peker meg ut en vaskedag, der jeg stort sett er hjemme, og da tar jeg alt. Man sparer mange turer hit og dit, når man kan bære mye på en gang. Og samme med sortering. Store hauger på gulvet på vaskerommet, i stedet for mange runder med sortering, og ikke full vask som legges tilbake i kurver. Jeg er alltid i telefonen når jeg bretter klær. Jeg sparer bretting til jeg tar/får en samtale, da det er en grei oppgave å kombinere med prat. Anonymkode: 7c34e...aed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå