Gå til innhold

Valg av konfirmasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine er døpt og begge fikk velge fritt. Eldste valgte kirken med kompiser og konfirmantdåp. Yngste valgte borgerlig. Syntes det var lite firskjell på seremoniene, bare mye mye større lokale på borgerlig.  Synes timene de gikk gjennom ikke var verre/bedre, men de 8 gangene med gudstjeneste utover annenhver uke på konfirmantkurs var overdrevet mye.  Kristelig konfirmantkurs var veldig store grupper, hele kullet samlet, borgerlig små grupper med kun 15 stk med mye mer dialog og læring.  

Synes begge deler er fin trafisjon og kan sies å merkere måneder med felles læring i en seremoni som sier noe om en tid i lovet. stadfestelse av tro, hvem tror i dag, det var ytterst få av konfirmantene. Velger man borgerøig vil msn bsre ha ey rituale som ikke er knyttet til Gud/Jesus.

Vi feirer påske og puse, men vi knytter det ikke til noe religiøst. Det er gult og fint pynter til påske  (og jul) uten en tanke på noe religiøst.  Teadisjonen lever, innholdes endres. 

Anonymkode: 0d0c3...ca5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.57):

Vel, jeg sier egentlig det samme som din mann. Jeg håper at barna velger å konfirmere seg i kirken. Jeg syns også det er en mer meningsfull seremoni, bekreftelse av dåpen. Men igjen, det er deres valg. Jeg har hatt en av hver. Selv om det er deres valg, har jeg jo rett til en mening. 

Anonymkode: 350b3...2a9

Nei, det har du faktisk ikke. 

Anonymkode: e0d6f...cf9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at konfirmanten skal bestemme dette selv. I praksis er det klassens flertall som bestemmer, da de færreste vil konfirmere seg borgerlig alene. Her er det i hvert fall overveldende flertall for kirka. Håper min velger human-etisk når den tid kommer, men har full forståelse for at hun ikke vil gå på kurs med ungdom fra nabokommunene, uten noen hun kjenner, mens alle vennene er på kristen-leir. Ikke enkelt, men noen er jo tøffe nok til å gjøre det alene. 

Anonymkode: 4c300...100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Borgerlig konfirmasjon = temu rituale.

Hva er egentlig vitsen med å ha en dårlig kopi av en kristen tradisjon; som handler om å bekrefte dåpen? Er det ikke bare å la være? Det er ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 8fed8...eb9

Leit at du ikke var fornøyd med kurset. Ser at mange ungdommer er fornøyd, men det har jo mye med kursleder å gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (15 timer siden):

Det er jo ikke det. Det er en oppkonstruert greie som ikke har noe som helst betydning. Ikke at jeg er veldig kristen selv, men synes borgerlig konfirmasjon er tull. Konfirmasjon er egentlig tull. 95% av ungdommene konfirmerer seg utelukkende for gavene.

Har du tatt kurset? 

Jeg forstår ikke at dere kaller det tull og Temu hvis dere ikke har vært gjennom undervisningen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke religiøs selv, men jeg har respekt for andres religion og dogmer. Konfirmasjon er en religiøs markering der ungdommen bekrefter sin tro.

Borgerlig er bare "money-grab" i mine øyne. Budskapet som skal formidles er langt over hva ungdommen faktisk greier å ta inn over seg og det hele blir meningsløst og halvhjertet.

Her i hus kunne de velge kirkelig Konfirmasjon +liten gave (festen er en gave i seg selv) eller hele summen på høyrentekonto.

Eldste valgte konfirmasjon, minsten tenker enda (han er 12).

Anonymkode: 0dcad...352

Jeg vil påstå at for de som ikke er kristne, og det er ganske mange, så er pengene like viktig motivasjon for kristen konfirmasjon. Det + "alle andre". Jeg synes ikke det er god nok grunn for å velge kirka heller, hvis man skal sammenligne. 

Hvilken del av kurset var for vanskelig for ungdommen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor man legger konfirmasjon til 9. klasse forresten. Ville det ikke vært bedre å vente ett år? 

Ungdommen er religiøst myndig fra fylte 15 år, og jeg mener at det blir ikke riktig at de som ikke har fylt 15 på våren får ikke bestemme hvis de har vanskelige foreldre.

Leser om alle på ung.no som tvinges gjennom kristen-opplegget uten å ville det. Jeg ble selv tvunget, for vi kunne ikke risikere å bli sett på som "hedninger". Selv om foreldrene mine er "hedninger". De tror verken på guder eller Jesus oppstandelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.27):

Kan ikke huske å ha hørt folk prate om at valg av type konfirmasjon er en utfordring i familier, men regner nesten med at det er det rundt omkring?

Vi har en datter som skal konfirmeres til neste år. Hun har sagt i 2-3 år når temaet har kommet opp, at hun tenker borgerlig konfirmasjon, fordi vi ikke er en religiøs familie og hun ikke føler det blir helt rett å gjøre det i kirka. Hun har ikke noe forhold til kristendom eller religion og det treffer henne ikke. 

Jeg har vært helt tydelig på at det KUN er hun selv som skal bestemme dette.

Nå når det begynner å nærme seg påmelding til neste års konfirmasjon, så sier hun at hun egentlig har bestemt seg for borgerlig. Da kommer det fra far at det er hun som bestemmer, MEN han håper hun velger kirkelig. Fordi HAN synes det er en finere og mer meningsfull seremoni. Jeg vet at fars side av familien er mest positiv til kirkelig, mens det på min side har vært mest vanlig med borgerlig. 

Jeg kjenner jeg blir så irritert, hva er greia med å si at du bestemmer, MEN.. Hun kjenner nå på at noen blir skuffet hvis hun velger det hun selv ønsker, og hun føler press. Jeg har bare gjentatt at hun må velge det HUN vil, så skal vi støtte henne uansett. Frykter at det vil komme en masse kommentarer hvis hun velger borgerlig, og det synes jeg er så ufattelig dårlig gjort.. jeg tenker jo at hvis hun velger kirkelig, så er det kun fordi hun har blitt utsatt for press fra nærmeste familie og ikke fordi hun selv vil..  Flere som har hatt liknende erfaringer?

Anonymkode: 9da3d...9e4

Er hun døpt? I så fall er kirkelig den riktige veien å gå. Enten kirkelig, eller ingen konfirmasjon. Jeg kjenner flere tilfeller av dette dilemmaet. Ved ett tilfelle fikk datter av ei venninne valget mellom kirkelig eller ingen ting. Hennes stesøsken sto humanistisk, men det var ikke hennes business. Hun trumfet igjennom at enten blir det i kirka, eller så blir det ingen ting. Der ble det kirka. Min søster er fadder på eldste til et vennepar. Den gang hen skulle konfirmeres var valget også enten kirka eller ingen ting. Hen valgte ingen ting, - sterk som hen var.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.57):

Vel, jeg sier egentlig det samme som din mann. Jeg håper at barna velger å konfirmere seg i kirken. Jeg syns også det er en mer meningsfull seremoni, bekreftelse av dåpen. Men igjen, det er deres valg. Jeg har hatt en av hver. Selv om det er deres valg, har jeg jo rett til en mening. 

Anonymkode: 350b3...2a9

Vel, de fleste av oss hadde jo ikke noe vi skulle ha sagt angående å bli døpt, så det blir bakvendt at foreldre eller øvrig familie skal ønske på våre vegne at vi bekrefter dåpen ved kirkelig konfirmasjon.

Anonymkode: 02d6b...a6f

• Nyttig 1
Skrevet
Millimani skrev (11 minutter siden):

Er hun døpt? I så fall er kirkelig den riktige veien å gå. 

Ikke enig. Med mindre hun døpte seg av fri vilje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har du tatt kurset? 

Jeg forstår ikke at dere kaller det tull og Temu hvis dere ikke har vært gjennom undervisningen? 

Det er irrelevant at det er et bra kurs. Tviler ikke på at det er det. Alle religioner og humanetiske syn har omtrent de samme grunnverdiene om at man skal være snille mot hverandre (de 10 bud er mye vanlig moral).

Poenget er at det er oppkonstruert for å være et substitutt til noe som har lange tradisjoner i kirken. Hvorfor trengte vi det? Det er ikke plikt å konfirmere seg. Alternativet til kristen konfirmasjon burde være å ikke konfirmere seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vel, de fleste av oss hadde jo ikke noe vi skulle ha sagt angående å bli døpt, så det blir bakvendt at foreldre eller øvrig familie skal ønske på våre vegne at vi bekrefter dåpen ved kirkelig konfirmasjon.

Anonymkode: 02d6b...a6f

Enig!

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (55 minutter siden):

Det er irrelevant at det er et bra kurs. Tviler ikke på at det er det. Alle religioner og humanetiske syn har omtrent de samme grunnverdiene om at man skal være snille mot hverandre (de 10 bud er mye vanlig moral).

Poenget er at det er oppkonstruert for å være et substitutt til noe som har lange tradisjoner i kirken. Hvorfor trengte vi det? Det er ikke plikt å konfirmere seg. Alternativet til kristen konfirmasjon burde være å ikke konfirmere seg.

Men er det ikke nyttig at alle får lære om menneskeretter, etikk og kritisk tenkning, ikke bare de som har religiøse/tradisjonelle foreldre?

(Kirken sier også at de oppfordrer til kritisk tenkning. Skjønner ikke helt hvordan det skulle foregå da men...) 

Skjønner litt de som sier at konfirmasjon er bare for å få penger. Men det gjelder jo den kristne konfirmasjonen også, for det overveldende flertall som ikke er kristne?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men er det ikke nyttig at alle får lære om menneskeretter, etikk og kritisk tenkning, ikke bare de som har religiøse/tradisjonelle foreldre?

(Kirken sier også at de oppfordrer til kritisk tenkning. Skjønner ikke helt hvordan det skulle foregå da men...) 

Skjønner litt de som sier at konfirmasjon er bare for å få penger. Men det gjelder jo den kristne konfirmasjonen også, for det overveldende flertall som ikke er kristne?

Det kan de lære på skolen. 

AnonymBruker
Skrevet

I mitt hode er konfirmasjon for dem som er døpt og praktiserende kristne - mine barn er verken eller. Sønnen min kunne vært konfirmant i fjor og datteren min til neste år, men jeg har dinglet en såpass søt fristelse foran dem i stedet, og begge har gått rett på fristelsen😅 Har sagt at de kan få en to ukers drømmeferie hvor de vil i verden, så sønnen min og hans far hadde to uker på vestkysten av USA i fjor, og datteren min ønsker seg Italia-ferie med meg neste år. 

Hele greia ble egentlig til fordi jeg mener at enten konfirmerer man seg for å bekrefte dåpen, eller så konfirmerer man seg ikke i det hele tatt. Mannen min er uenig; han ble konfirmert i kirken uten å egentlig ha den kristne tro, så da måtte vi finne noe begge kunne være enige om. Og en sånn "drømmereise" for tenåringen ble løsningen her. Ingen av barna er SÅ opptatte av å gjøre alt likt som vennene sine, heldigvis.

Anonymkode: 9f3d8...451

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (23 minutter siden):

Det kan de lære på skolen. 

Det kan vel de kristne gjøre også? 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Humanistisk konfirmasjon er defintivt stiftet for å være et alternativ til kirkelig konfirmasjon. Da de startet var det for å gi et tilbud til de som ønsket et ikke religiøst overgangsrituale fra barn til voksen. For noen familier er det viktig å markere denne overgangen, jeg forstår ikke at folk blir provosert over at det finnes et slikt tilbud. Det er åpenbart at flere "trenger" dette tilbudet selv om du personlig mener det er tull. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Satansopp skrev (22 timer siden):

Ikke enig. Med mindre hun døpte seg av fri vilje.

En baby kan ikke velge selv

Skrevet
Millimani skrev (8 timer siden):

En baby kan ikke velge selv

Nei, det var jo nettopp poenget mitt..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...