AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai Kan ikke huske å ha hørt folk prate om at valg av type konfirmasjon er en utfordring i familier, men regner nesten med at det er det rundt omkring? Vi har en datter som skal konfirmeres til neste år. Hun har sagt i 2-3 år når temaet har kommet opp, at hun tenker borgerlig konfirmasjon, fordi vi ikke er en religiøs familie og hun ikke føler det blir helt rett å gjøre det i kirka. Hun har ikke noe forhold til kristendom eller religion og det treffer henne ikke. Jeg har vært helt tydelig på at det KUN er hun selv som skal bestemme dette. Nå når det begynner å nærme seg påmelding til neste års konfirmasjon, så sier hun at hun egentlig har bestemt seg for borgerlig. Da kommer det fra far at det er hun som bestemmer, MEN han håper hun velger kirkelig. Fordi HAN synes det er en finere og mer meningsfull seremoni. Jeg vet at fars side av familien er mest positiv til kirkelig, mens det på min side har vært mest vanlig med borgerlig. Jeg kjenner jeg blir så irritert, hva er greia med å si at du bestemmer, MEN.. Hun kjenner nå på at noen blir skuffet hvis hun velger det hun selv ønsker, og hun føler press. Jeg har bare gjentatt at hun må velge det HUN vil, så skal vi støtte henne uansett. Frykter at det vil komme en masse kommentarer hvis hun velger borgerlig, og det synes jeg er så ufattelig dårlig gjort.. jeg tenker jo at hvis hun velger kirkelig, så er det kun fordi hun har blitt utsatt for press fra nærmeste familie og ikke fordi hun selv vil.. Flere som har hatt liknende erfaringer? Anonymkode: 9da3d...9e4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da kommer det fra far at det er hun som bestemmer, MEN han håper hun velger kirkelig. Anonymkode: 9da3d...9e4 Du sa fra høyt og tydelig til begge at hun skal bestemme dette selv og at det ikke er noe mer å diskutere da borgerlig er minst like bra? Anonymkode: d8c31...e2f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai Vel, jeg sier egentlig det samme som din mann. Jeg håper at barna velger å konfirmere seg i kirken. Jeg syns også det er en mer meningsfull seremoni, bekreftelse av dåpen. Men igjen, det er deres valg. Jeg har hatt en av hver. Selv om det er deres valg, har jeg jo rett til en mening. Anonymkode: 350b3...2a9 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du sa fra høyt og tydelig til begge at hun skal bestemme dette selv og at det ikke er noe mer å diskutere da borgerlig er minst like bra? Anonymkode: d8c31...e2f Ja, jeg gjorde det. Ts. Anonymkode: 9da3d...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai Det har aldri vært noe vanskelig valg med våre tre barn, de har alle valgt kirkelig, men vi er en kristen familie som har gitt en kristen oppdragelse. Som kristen, vil jeg gjerne at mange velger kristen konfirmasjon. Det er jo opprinnelig en kristen tradisjon. Konfirmasjon betyr bekreftelse, og konfirmasjonen er fra kirkens side en seremoni hvor konfirmanten tar et selvstendig voksent valg og bekrefter at hen fortsatt ønsker å være medlem av den kirken som hen som regel ufrivillig ble en del av gjennom dåpen. Konfirmasjonen er altså "dåpen del 2". Derfor også de hvite kappene som likner på dåpskjolen. Humanetikerne har stjålet kirkens tradisjon og fjernet det opprinnelige innholdet i den, og det synes jeg er litt frekt. De kunne i hvert fall valgt å kalle det noe annet enn konfirmasjon, men de om det.... Samtidig som jeg ønsker at mange konfirmerer seg i kirken, synes jeg det er feil om folk velger å bekrefte dåpen og kristendomstilhørigheten uten at de faktisk mener noe med det, derfor har jeg stor respekt, både for de som velger kirkelig konfirmasjon, og de som ikke gjør det fordi de mener det er feil for dem. Konfirmasjonen er altså ikke bare en fest og en "gaveinnsamling", men det er et viktig veiskille for en ungdom som faktisk aktivt skal velge hvor hen ønsker å høre til, i eller utenfor kirken. Jeg tenker at det valget er viktig og at det er helt selvsagt at ungdommen gjør et selsvstendig valg som er riktig for hen, og ikke bare følger vennegjengen, eller gjør som familien ønsker. Anonymkode: 9b496...7b4 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kan ikke huske å ha hørt folk prate om at valg av type konfirmasjon er en utfordring i familier, men regner nesten med at det er det rundt omkring? Vi har en datter som skal konfirmeres til neste år. Hun har sagt i 2-3 år når temaet har kommet opp, at hun tenker borgerlig konfirmasjon, fordi vi ikke er en religiøs familie og hun ikke føler det blir helt rett å gjøre det i kirka. Hun har ikke noe forhold til kristendom eller religion og det treffer henne ikke. Jeg har vært helt tydelig på at det KUN er hun selv som skal bestemme dette. Nå når det begynner å nærme seg påmelding til neste års konfirmasjon, så sier hun at hun egentlig har bestemt seg for borgerlig. Da kommer det fra far at det er hun som bestemmer, MEN han håper hun velger kirkelig. Fordi HAN synes det er en finere og mer meningsfull seremoni. Jeg vet at fars side av familien er mest positiv til kirkelig, mens det på min side har vært mest vanlig med borgerlig. Jeg kjenner jeg blir så irritert, hva er greia med å si at du bestemmer, MEN.. Hun kjenner nå på at noen blir skuffet hvis hun velger det hun selv ønsker, og hun føler press. Jeg har bare gjentatt at hun må velge det HUN vil, så skal vi støtte henne uansett. Frykter at det vil komme en masse kommentarer hvis hun velger borgerlig, og det synes jeg er så ufattelig dårlig gjort.. jeg tenker jo at hvis hun velger kirkelig, så er det kun fordi hun har blitt utsatt for press fra nærmeste familie og ikke fordi hun selv vil.. Flere som har hatt liknende erfaringer? Anonymkode: 9da3d...9e4 Hun velger.. Anonymkode: cc59a...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai Jeg har også konfirmant neste år, og han får velge helt selv. Jeg håper nok på borgerlig, far heller mot kirkelig, men sånn er det nok i mange familier. Det må være konfirmantens dag - og han hennes valg. De fleste kulturer feirer både at barn blir født og at barn går over i voksenlivet. Kirkelig konfirmasjon har jo bare «stjålet» en sånn feiring og kristnet den (samme som julefeiring). Hadde selv borgelig konfirmasjon og synes det var veldig flott ❤️ At kristne velger å konfirmere seg i kirka er også veldig naturlig. At ikke troende konfirmerer seg i kirka er jo litt snålt for min del, men sånn er det bare 😌 Anonymkode: 20f27...49b 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #8 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har også konfirmant neste år, og han får velge helt selv. Jeg håper nok på borgerlig, far heller mot kirkelig, men sånn er det nok i mange familier. Det må være konfirmantens dag - og han hennes valg. De fleste kulturer feirer både at barn blir født og at barn går over i voksenlivet. Kirkelig konfirmasjon har jo bare «stjålet» en sånn feiring og kristnet den (samme som julefeiring). Hadde selv borgelig konfirmasjon og synes det var veldig flott ❤️ At kristne velger å konfirmere seg i kirka er også veldig naturlig. At ikke troende konfirmerer seg i kirka er jo litt snålt for min del, men sånn er det bare 😌 Anonymkode: 20f27...49b Hvordan forholder far seg til det, sier han til konfirmanten hva han håper på? Ts. Anonymkode: 9da3d...9e4
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.27): Kan ikke huske å ha hørt folk prate om at valg av type konfirmasjon er en utfordring i familier, men regner nesten med at det er det rundt omkring? Vi har en datter som skal konfirmeres til neste år. Hun har sagt i 2-3 år når temaet har kommet opp, at hun tenker borgerlig konfirmasjon, fordi vi ikke er en religiøs familie og hun ikke føler det blir helt rett å gjøre det i kirka. Hun har ikke noe forhold til kristendom eller religion og det treffer henne ikke. Jeg har vært helt tydelig på at det KUN er hun selv som skal bestemme dette. Nå når det begynner å nærme seg påmelding til neste års konfirmasjon, så sier hun at hun egentlig har bestemt seg for borgerlig. Da kommer det fra far at det er hun som bestemmer, MEN han håper hun velger kirkelig. Fordi HAN synes det er en finere og mer meningsfull seremoni. Jeg vet at fars side av familien er mest positiv til kirkelig, mens det på min side har vært mest vanlig med borgerlig. Jeg kjenner jeg blir så irritert, hva er greia med å si at du bestemmer, MEN.. Hun kjenner nå på at noen blir skuffet hvis hun velger det hun selv ønsker, og hun føler press. Jeg har bare gjentatt at hun må velge det HUN vil, så skal vi støtte henne uansett. Frykter at det vil komme en masse kommentarer hvis hun velger borgerlig, og det synes jeg er så ufattelig dårlig gjort.. jeg tenker jo at hvis hun velger kirkelig, så er det kun fordi hun har blitt utsatt for press fra nærmeste familie og ikke fordi hun selv vil.. Flere som har hatt liknende erfaringer? Anonymkode: 9da3d...9e4 Var selv oppvokst med den type holdning og synes ikke det var ok. Har deltatt på begge sider og tenker det er flotte sermonier uansett. Jobbet mye som leder på borgerlig side, tiltross for at jeg selv endte opp med i den situasjonen konfirmere meg kristelig, men var fornøyd siden 90 % gjorde det. Tror du kan bruke det som argument til både far og datter, hvor får man det mest gøy, ofte det nærmeste venner er osv, og ikke minst der man har temaer man engasjerer seg for. Lære noe på begge uansett og kristen opplæring har blitt mer nøytral. Så temaer som håp og bry seg om andre/ nestekjærlighet vil uansett gå igjen. Anonymkode: 4e806...5ad
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai Borgerlig konfirmasjon = temu rituale. Hva er egentlig vitsen med å ha en dårlig kopi av en kristen tradisjon; som handler om å bekrefte dåpen? Er det ikke bare å la være? Det er ikke noe galt i det. Anonymkode: 8fed8...eb9
Stor pike Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Borgerlig konfirmasjon = temu rituale. Hva er egentlig vitsen med å ha en dårlig kopi av en kristen tradisjon; som handler om å bekrefte dåpen? Er det ikke bare å la være? Det er ikke noe galt i det. Anonymkode: 8fed8...eb9 Det er jo bare tøys! Det er slett ikke alle er døpt en gang. Jeg har også vært på flere humanetiske seremonier og de er vel så høytidelige og flotte som i kirken. Jeg er selv borgerlig konfirmert (som det het den gangen) og jeg er døpt. Samme med sønnen min, han er døpt og valgte likevel humanetisk konfirmasjon. Jeg husker hjemme da jeg var ung, både moren og faren min var tydelige på at dette var vårt valg og at var viktig at vi tenkte gjennom. Alle vi ungene var døpt og valgte bort kirken. 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #12 Skrevet 18. mai Stor pike skrev (41 minutter siden): Det er jo bare tøys! Det er slett ikke alle er døpt en gang. Jeg har også vært på flere humanetiske seremonier og de er vel så høytidelige og flotte som i kirken. Jeg er selv borgerlig konfirmert (som det het den gangen) og jeg er døpt. Samme med sønnen min, han er døpt og valgte likevel humanetisk konfirmasjon. Jeg husker hjemme da jeg var ung, både moren og faren min var tydelige på at dette var vårt valg og at var viktig at vi tenkte gjennom. Alle vi ungene var døpt og valgte bort kirken. Hvorfor er det så viktig å tviholde på et rituale, hvis man ikke tror på noe av det som er hele poenget med rituale? Er det fordi alle skal med? Dette er mitt personlige syn, men når jeg leser om "nonfirmasjon" og annet, for å stelle i stand en fest for å få penger o.l, som er vanlig i en konfirmasjon, så tenker jeg det voksne valget til konfirmanten bør være om de faktisk vil være en del av det, eller la være. Anonymkode: 8fed8...eb9
AnonymBruker Skrevet 18. mai #13 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Borgerlig konfirmasjon = temu rituale. Hva er egentlig vitsen med å ha en dårlig kopi av en kristen tradisjon; som handler om å bekrefte dåpen? Er det ikke bare å la være? Det er ikke noe galt i det. Anonymkode: 8fed8...eb9 Nå stjal vel kristendommen dette ritet med overgang fra barn til voksne først. Humanistisk konfirmasjon er avslutningen på et kurs hvor konfirmantene lærer om Etikk, Moral, Kritisk sans og Menneskerettigheter. Flotte og viktige tema. Anonymkode: bb990...185 6
MammaSvarDa Skrevet 18. mai #14 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 18.04): Som kristen, vil jeg gjerne at mange velger kristen konfirmasjon. Det er jo opprinnelig en kristen tradisjon. Konfirmasjon betyr bekreftelse, og konfirmasjonen er fra kirkens side en seremoni hvor konfirmanten tar et selvstendig voksent valg og bekrefter at hen fortsatt ønsker å være medlem av den kirken som hen som regel ufrivillig ble en del av gjennom dåpen. Konfirmasjonen er altså "dåpen del 2". Derfor også de hvite kappene som likner på dåpskjolen. Humanetikerne har stjålet kirkens tradisjon og fjernet det opprinnelige innholdet i den, og det synes jeg er litt frekt. De kunne i hvert fall valgt å kalle det noe annet enn konfirmasjon, men de om det.... Anonymkode: 9b496...7b4 Men jul feirer du? Som er opprinnelig en hedensk høytid. Dere har til og med beholdt det hedenske ordet på feiringen. Støtt datteren din i valget sitt. Hun er i en alder der hun gjerne vil tilfredsstille de hun opp til. Hun merker nok at du heller vil ha borgerlig og far vil ha i kirka. Snakk med henne og trygg henne på at det er hennes valg 3
Brunello Skrevet 18. mai #15 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.43): Du sa fra høyt og tydelig til begge at hun skal bestemme dette selv og at det ikke er noe mer å diskutere da borgerlig er minst like bra? Anonymkode: d8c31...e2f Det er jo ikke det. Det er en oppkonstruert greie som ikke har noe som helst betydning. Ikke at jeg er veldig kristen selv, men synes borgerlig konfirmasjon er tull. Konfirmasjon er egentlig tull. 95% av ungdommene konfirmerer seg utelukkende for gavene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #16 Skrevet 18. mai Jeg er ikke religiøs selv, men jeg har respekt for andres religion og dogmer. Konfirmasjon er en religiøs markering der ungdommen bekrefter sin tro. Borgerlig er bare "money-grab" i mine øyne. Budskapet som skal formidles er langt over hva ungdommen faktisk greier å ta inn over seg og det hele blir meningsløst og halvhjertet. Her i hus kunne de velge kirkelig Konfirmasjon +liten gave (festen er en gave i seg selv) eller hele summen på høyrentekonto. Eldste valgte konfirmasjon, minsten tenker enda (han er 12). Anonymkode: 0dcad...352
AnonymBruker Skrevet 18. mai #17 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Borgerlig konfirmasjon = temu rituale. Hva er egentlig vitsen med å ha en dårlig kopi av en kristen tradisjon; som handler om å bekrefte dåpen? Er det ikke bare å la være? Det er ikke noe galt i det. Anonymkode: 8fed8...eb9 AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 18.04): Det har aldri vært noe vanskelig valg med våre tre barn, de har alle valgt kirkelig, men vi er en kristen familie som har gitt en kristen oppdragelse. Som kristen, vil jeg gjerne at mange velger kristen konfirmasjon. Det er jo opprinnelig en kristen tradisjon. Konfirmasjon betyr bekreftelse, og konfirmasjonen er fra kirkens side en seremoni hvor konfirmanten tar et selvstendig voksent valg og bekrefter at hen fortsatt ønsker å være medlem av den kirken som hen som regel ufrivillig ble en del av gjennom dåpen. Konfirmasjonen er altså "dåpen del 2". Derfor også de hvite kappene som likner på dåpskjolen. Humanetikerne har stjålet kirkens tradisjon og fjernet det opprinnelige innholdet i den, og det synes jeg er litt frekt. De kunne i hvert fall valgt å kalle det noe annet enn konfirmasjon, men de om det.... Samtidig som jeg ønsker at mange konfirmerer seg i kirken, synes jeg det er feil om folk velger å bekrefte dåpen og kristendomstilhørigheten uten at de faktisk mener noe med det, derfor har jeg stor respekt, både for de som velger kirkelig konfirmasjon, og de som ikke gjør det fordi de mener det er feil for dem. Konfirmasjonen er altså ikke bare en fest og en "gaveinnsamling", men det er et viktig veiskille for en ungdom som faktisk aktivt skal velge hvor hen ønsker å høre til, i eller utenfor kirken. Jeg tenker at det valget er viktig og at det er helt selvsagt at ungdommen gjør et selsvstendig valg som er riktig for hen, og ikke bare følger vennegjengen, eller gjør som familien ønsker. Anonymkode: 9b496...7b4 Det finnes knapt det samfunn i verden som ikke har et rituale hvor de feirer overgangen fra barn til voksen. Dette har mennesker markert i alle tider og i alle samfunn, både små og store. Og vesentlig vesentlig lenger enn kristendommens eksistens. Anonymkode: 8cedc...f96 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #18 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det finnes knapt det samfunn i verden som ikke har et rituale hvor de feirer overgangen fra barn til voksen. Dette har mennesker markert i alle tider og i alle samfunn, både små og store. Og vesentlig vesentlig lenger enn kristendommens eksistens. Anonymkode: 8cedc...f96 "Borgerlig konfirmasjon" startet i 1951, og markerte slutten på "Kurs i godt medborgerskap." Kristen konfirmasjon her i landet ble obligatorisk i 1736, hovedsaklig som kristendoms undervisning slik at man kunne ta del i nattverd og andre kirkelige tradisjoner. Selve ordet konfirmasjon betyr bokstavelig talt å bekrefte den kristne troen for de som er døpt. Så man feirer teknisk sett ikke overgangen fra barn til voksen. Du blir ikke ansett som voksen når du er 15 år. Hvis man er så sterk motstander av den kristne delen, så står det mer respekt i å hoppe over. Eller så kan man eventuelt lage et fint "overgangsrituale" når barnet faktisk fyller 18 år, og blir myndig/voksen. Anonymkode: 8fed8...eb9
Kvalitet Skrevet 19. mai #19 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 17.57): Vel, jeg sier egentlig det samme som din mann. Jeg håper at barna velger å konfirmere seg i kirken. Jeg syns også det er en mer meningsfull seremoni, bekreftelse av dåpen. Men igjen, det er deres valg. Jeg har hatt en av hver. Selv om det er deres valg, har jeg jo rett til en mening. Anonymkode: 350b3...2a9 Kan ikke forstå at noen mener kristen komfirmasjon og seremoni er mer meningsfull. Mine barn valgte selv. En valgte borgerlig og en kristen. Den borgerlige konfirmasjons undervisningen var svart virkelighetsnær og lærerik. Seremonien var fantastisk. Nei ikke en bekreftelse på en dåp vi foreldre valgte, en inngang til voksenlivet. De kristne seremoniene jeg har vært i har bare vært tøv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå