Gå til innhold

Må mobberen inviteres?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår du virkelig ikke at innlegget mangler vesentlig informasjon for at man skal kunne ha en mening? 

Anonymkode: 22e3c...e0a

Sludder. Man kan fint svare uten mer informasjon. Tenker du at kun massiv mobbing vil berettige utestenging? Hvor setter du i så fall grensen for hva du mener er massiv mobbing?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite informasjon her. Men om du bare unnlater å invitere én person så vil jeg tenke meg at lignende kan skje: 

Mobberen får vite om dette og kan begynne å tvinge andre til å ikke dra. Evt ta igjen fysisk på barnet ditt. Mobbingen vil bli enda verre. Foreldrene til mobberen kan også reagere på dette. De kan komme til å baksnakke dere til andre foreldre eller ta kontakt med dere og være sinte og anklagende. Jeg er lærer og sånt har skjedd på jobben min... hver eneste gang en elev ikke har blitt invitert så blir det drama....

Det du bør gjøre er å ta en telefon til foreldrene og på en saklig måte legge frem dilemmaet. Du kan be om at de blir med på bursdagen, eller si fra at du kommer til å sende barnet inn på et annet rom og deretter ringe for henting hvis det skjer noe. Bare vær helt saklig og høflig og ikke gå inn i noe diskusjon. Du kan også prate med barnet i forkant og være tydelig på at du vet at hen ikke liker barnet ditt, men at du forventer at hen skal være hyggelig eller så må hen dra hjem. Også følger du opp. Eventuelt om du rett og slett avtaler med foreldrene til eleven at hen ikke skal komme. 

Evt kan du be 3-5 nærmeste venner. 

Anonymkode: 57a01...887

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi liker å tro at et barn ikke kan være født slemme, fordi tanken vekker ubehag i oss, men mye forskjellig forskning som er gjort på området viser at dyssosiale personlighetstrekk absolutt kan være arvelig.

Anonymkode: 7a1b4...856

Jada, men kjære vakre vene, vi trenger ikke alltid å ta de ekstreme eksemplene hver gang vel? 

Anonymkode: 93d6e...7e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kun valgt å invitere de som barnet mitt lekte med så lenge det ikke va9r for mange av guttene i klassen. 

Mitt barn har venner av begge kjønn og også i alder opp/ned ett år. 

Anonymkode: 3a153...be3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er mange som synes det er ok å invitere en mobber. Skal barnet ditt lide og være trist på bursdagen sin bare for å skåne følelsene til mobberen? Det er vell utrolig råtten gjort av en foreldre mot sitt eget barn.

Anonymkode: d541f...415

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen sosialarbeider og derfor inviterer vi ikke barn som plager mitt barn. 

Anonymkode: a3e6d...870

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Verken barn eller voksne som mobber, ødelegger eller utagerer blir invitert hjem til oss. 

Anonymkode: 8d48c...1c5

• Liker 3
Gjest Gentleman59
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det innafor å ikke invitere den mobberen i klassen som har gjort psykisk, fysisk og materiell skade?

Må den desidert onde inkluderes?

vårt barn blir ikke inkludert her om det skal nevnes

Anonymkode: e7660...dff

M65: Ja, det er innenfor å la være å invitere hvem som helst. Det er like innenfor å takke nei når man mottar en invitasjon.
Man bestemmer hvem man inviterer til hva som helst og man bestemmer selv hvilke invitasjoner man takker ja til.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ser det er mange som synes det er ok å invitere en mobber. Skal barnet ditt lide og være trist på bursdagen sin bare for å skåne følelsene til mobberen? Det er vell utrolig råtten gjort av en foreldre mot sitt eget barn.

Dette.

Det er sånn i skole også. Den man skal skåne, den man skal beskytte er mobberen.

Tragisk.

Anonymkode: 9081c...eb5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jada, men kjære vakre vene, vi trenger ikke alltid å ta de ekstreme eksemplene hver gang vel? 

Anonymkode: 93d6e...7e3

Lurer på hvor barna får det fra. #hersketeknikk

Anonymkode: 95b20...8f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde denne diskusjonen to bursdager da jeg selv gikk på barneskolen.

Min mor var veldig tydelig at vi måtte inkludere også hun som over tid stadig hadde plaget meg. Jeg var tydelig på at hvis hun ble invitert, så ville det ikke bli noe kjekt for meg. Fikk så lovnader fra mor og en mor til om at de skulle passe på at hun andre ikke ville få muligheten. Men de voksne så ikke at det allerede begynte da hun andre ankom sammen med flere andre jenter i klassen, mens hun tok av seg klærne og de voksne plutselig måtte passe gryter eller annet. Ingen god dag for meg.

Neste år var det samme leksa, jeg minnet om at det ikke fungerte året før, nektet å akseptere at hun samme skulle få komme. Samme lovnader som året før, de voksne skulle passe på. Jeg sa at de ikke ville greie å passe på nok om de ikke hadde 1-2 voksne på henne hele tiden. Jeg lot det ligge et par dager og så bare informerte jeg min mor helt rolig og saklig at jeg ikke ønsket å feire bursdagen min mer, at om hun bad inn alle gjestene i klassen så kom jeg til å finne på noe helt annet de timene, for det ville ikke være noen feiring av meg, ingen glede for meg.

Det min mor fortalte flere år etterpå, det var at det hun så i øynene mine den dagen det ga henne dårlig samvittighet i årevis etterpå fordi hun hadde tvunget gjennom at den aktuelle jenta skulle komme året før.

Å jobbe for at mobbere skal slutte å mobbe, det må gjøres 364 andre dager i året - ikke den dagen den som blir mobbet har sin bursdag. For når voksne tillater det selv om mobberne ofte greier å fortsette i bursdagsselskap selv der voksne følger med (blikk, minespill, herming, påvirkning av andre, kroppsspråk m.m.), da er de voksne med på å begå urett mot barnet som mobbes, og støtter mobberen.

Jobb mot mobbing alle andre dager i året, men la den som mobbes få ha sin ene dag i glede, fri for mobberen!

Anonymkode: a2e56...cf0

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde denne diskusjonen to bursdager da jeg selv gikk på barneskolen.

Min mor var veldig tydelig at vi måtte inkludere også hun som over tid stadig hadde plaget meg. Jeg var tydelig på at hvis hun ble invitert, så ville det ikke bli noe kjekt for meg. Fikk så lovnader fra mor og en mor til om at de skulle passe på at hun andre ikke ville få muligheten. Men de voksne så ikke at det allerede begynte da hun andre ankom sammen med flere andre jenter i klassen, mens hun tok av seg klærne og de voksne plutselig måtte passe gryter eller annet. Ingen god dag for meg.

Neste år var det samme leksa, jeg minnet om at det ikke fungerte året før, nektet å akseptere at hun samme skulle få komme. Samme lovnader som året før, de voksne skulle passe på. Jeg sa at de ikke ville greie å passe på nok om de ikke hadde 1-2 voksne på henne hele tiden. Jeg lot det ligge et par dager og så bare informerte jeg min mor helt rolig og saklig at jeg ikke ønsket å feire bursdagen min mer, at om hun bad inn alle gjestene i klassen så kom jeg til å finne på noe helt annet de timene, for det ville ikke være noen feiring av meg, ingen glede for meg.

Det min mor fortalte flere år etterpå, det var at det hun så i øynene mine den dagen det ga henne dårlig samvittighet i årevis etterpå fordi hun hadde tvunget gjennom at den aktuelle jenta skulle komme året før.

Å jobbe for at mobbere skal slutte å mobbe, det må gjøres 364 andre dager i året - ikke den dagen den som blir mobbet har sin bursdag. For når voksne tillater det selv om mobberne ofte greier å fortsette i bursdagsselskap selv der voksne følger med (blikk, minespill, herming, påvirkning av andre, kroppsspråk m.m.), da er de voksne med på å begå urett mot barnet som mobbes, og støtter mobberen.

Jobb mot mobbing alle andre dager i året, men la den som mobbes få ha sin ene dag i glede, fri for mobberen!

Postet for fort. Jeg feiret min bursdag det andre året likevel - men den andre jenta var ikke der. Hun ble aldri mer invitert til mine bursdager. Og etter noen år så ble det heldigvis uansett vanlig å feire bare med de nærmeste, så da var det ikke noe tema lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ofte to sider av en sak. Brått blir en selv sett på som mobber og sitt eget barn utestengt. Mange av disse sakene har flere nyanser. Man inviterer ikke alle andre og lar en stå igjen, uansett. Alternativet er da og invitere en mindre gruppe. 

Anonymkode: 0e5fc...0eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ofte to sider av en sak. Brått blir en selv sett på som mobber og sitt eget barn utestengt. Mange av disse sakene har flere nyanser. Man inviterer ikke alle andre og lar en stå igjen, uansett. Alternativet er da og invitere en mindre gruppe. 

Man blir ikke sett på som mobber uten at man har gjort noe.

Drøyt å si.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man blir ikke sett på som mobber uten at man har gjort noe.

Drøyt å si.

Vel, jeg ser veldig ofte at det som egentlig er konflikter blir kalt mobbing. 

Poenget mitt var, utestenger du noen, er du ikke det spor bedre og det kan slå tilbake på en selv. 

Skrevet

Den inkluderingen som skal forekomme hos barn  som feirer bursdag nå til dags er tullete. Det gjenspeiler overhodet ikke hvordan livet er. Noen kommer man godt overens med, andre har man lite eller ingen kjemi med og man henger derfor ikke med dem på fritiden. Hvorfor skal barn ha alle jentene eller guttene i klassen på bursdag feiring, om barnet kun leker/er venner mrd feks 5 av 12 barn? Og ikke minst hvorfor skal et barn måtte invitere noen som er slemme mot enn? Hadde du som voksen invitert en kollega på jobben som var ufin mot deg til din bursdag? Hadde du likt å ha vedkommende der i din feks 30 års feiring?  Ikke det nei? Men barnet ditt skal invitere alle inkludert mobberen, fordi det er viktigere at inkluderingen av alle er viktigere enn hvordan ditt eget barn føler seg..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, absoultt innafor å ikke invtere det barnet. Jeg hadde ikke offret psyken (nå og fremtidig) til mitt barn for at mobberen kanskje har det ille hjemme. Det er så mange som blir ødelagt av mobbere, og absolutt ingen unnskylding for å ødelgge mitt barn.

Om ungen har det ille, snakk med foreldrene seperat, eller om det er de som er peoblemet så snakker du med skolen og evt barnevernet. Enkelt og greit. 

Endret av beans
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Poenget mitt var, utestenger du noen, er du ikke det spor bedre og det kan slå tilbake på en selv. 

Jeg kan bare snakke for meg selv. Men i mitt tilfelle var det ingen konflikter, hadde aldri hatt noen diskusjoner eller krangler med hun som var etter meg. Eneste jeg kan tenke meg er at jeg den gang var veldig beskjeden, og at hun derfor trodde jeg var et lett bytte hun kunne bruke for å løfte seg selv.

Å ikke be henne til bursdagen var ingen utestengelse av henne, det var en konsekvens av at hun ikke hadde oppført seg. Og saken er at hun faktisk ble bedre etter at hun ikke ble invitert i den bursdagen min. Ikke bra, men langt bedre. Så den gang hjalp det faktisk å gi hennes egne handlinger den konsekvensen.

I mange tilfeller blir barn som blir mobbet faktisk mer traumatiserte nettopp fordi de blir tvunget til å invitere mobberen hjem til seg. Av hva jeg har sett av tilfeller er det dessverre sjelden at det hjelper å be mobberen i bursdag! Jobben for å stoppe mobbingen må gjøres mellom hver bursdag, og gjøres ikke det er det virkelig ikke den som blir mobbet som må ofre sin bursdagsglede enda et år fordi den må be egen mobber som gjest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den var stygg. Nei i mange tilfeller er det ingen konflikt mellom mobber og den som blir mobbet. 

Sønnen her kom som den som ikke hadde gått med de andre i bhg. Slett med språk pga epilepsi.  Var den som fikk gjennomgå omtrent fra dag 1 av 2 elever i klassen. Først med ord,  så kom slag og spark. Vi tok ham ut av skolen våren i 3 klasse da hadde de prøvd å kvele ham og over i privat. Eneste skolen gjorde var de gangene de satte inn tiltak var at vårt barn var inne i friminut osv mens de som drev med vold fikk gjøre som vanlig.

Så å skylde på offeret blir galt

Anonymkode: 09182...3b8

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er vel som oftes en grunn for at mobberene mobber dessverre. Ville inkludert han/henne, men sagt at da må foreldrene være med å passe på. 

Anonymkode: 1bcc7...8b7

Samme her. Ville invitert (slik at man ikke mobber selv), men bedt foreldrene være med. 

Anonymkode: cda3d...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...