Gå til innhold

Krangel med ungdommen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da håper jeg hun får tenkt litt og tar seg sammen. Skjønner vi virkelig har sydd puter under armene hennes, som jeg egentlig visste.

Anonymkode: d0c51...ace

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vedr. å betale leie hjemme, så kjenner jeg flere som betalte "husleie" til foreldrene for å bo hjemme, og fikk pengene igjen når de skulle kjøpe bolig. Kan være en fin mellomløsning om man syntes det er kjipt å kreve leie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en 20 åring som bor hjemme. Hun har ett friår og jobber 50% stilling i butikk. Planen var at hun skulle studere neste år, men kom ikke inn på studiet og står på venteliste. Når hun ikke jobber ligger hun i sengen mesteparten av dagen. Hun betaler ikke for å bo hjemme, men lommepenger tjener hun jo selv. Mannen min og datteren min hadde en krangel, da mannen min mente at nå må hun legge litt planer for framtiden, og vokse opp, ikke bare ligge i sengen hele dagen. Tror datteren vår ble såret, og har nå dratt til kjæresten sin noen dager. Spørsmålet mitt er. Kan vi som foreldre ikke stille noen krav lenger så lenge ungdommen har blitt myndig, eller burde vi pushe litt på og være litt strenge. Datteren vår mener vi overdriver, mens vi mener hun er ekstremt slapp og tiltaksløs. Vi har sagt at dersom hun ikke begynner å studere etter sommeren, må hun få seg en 100% stilling og begynne å betale litt regninger selv. Jeg vasker alle klærne hennes, og rydder som oftest rommet hennes også. det gidder hun heller ikke. 

Hvis hun ikke kommer inn i år, og ikke skal studere bør hun forbedre karakterer slik at hun kan komme inn neste år. 

Så lenge hun bor under deres tak, kan (og bør) dere selvsagt stille krav! Dette er noe jeg snakker om allerede med min tenåring som går på ungdomsskolen. Min har fått beskjed om at hun kan bo hjemme med meg så lenge hun vil, men betingelsen er at hun bidrar. Dette er ikke et hotell. Allerede nå må hun vaske klær, ta ut av oppvaskmaskin osv. Jeg rydder absolutt ikke rommet hennes!! I en husholdning drar man lasset sammen. 

Og hun kan fint betale husleie. Hun er voksen. På tide at hun får kjenne på hva det faktisk innebærer å være voksen. Siden hun jobber så lite, bør hun faktisk også gjøre mer i huset også. Hun kunne fint ha hatt ansvaret for klesvasken for eksempel. 

Anonymkode: a78f1...4db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde fire friår etter vgs, og jobbet så mye jeg kunne i butikk. Hadde aldri 100% stilling da det var vanskelig å få. Kravene mine foreldre satt var at jeg bidro hjemme med rydding, klesvask og middagslaging om jeg var hjemme. Mitt eget rom var mitt ansvar. Jeg betalte ingenting hjemme (kun trening og telefon) men måtte overføre en sum hver mnd til de som de sparte for meg, i tillegg til at jeg selv måtte spare på BSU. Jeg gjorde alt jeg skulle så de brydde seg katta om jeg sov til 12, eller om jeg lå en hel fridag i sengen. Da jeg flyttet hjemmefra kjøpte jeg min egen leilighet og hadde mye penger til å handle alt nytt + litt til, til tross for at jeg fortsatt var student (jeg kjøpte da det fortsatt ikke var egenkapitalkrav og boligprisene var overkommerlige). 

Mitt poeng er dere må stille krav, men dere kan være litt rause. Krev at hun skal spare, men la henne bestemme beløpet så lenge det ikke er 100kr 😆 krev at hun skal bidra hjemme, men at det kan tilpasses henne. Sett dere ned og bli enige, ikke bare kom med masse krav uten at hun får ha ett ord med i saken. Jeg er helt enig i at man ikke skal gjøre alt for å please barna sine, da blir de jo aldri ordentlig voksne, men man kan gi og ta 😊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 13.54):

Vi har sagt at dersom hun ikke begynner å studere etter sommeren, må hun få seg en 100% stilling og begynne å betale litt regninger selv. Jeg vasker alle klærne hennes, og rydder som oftest rommet hennes også. det gidder hun heller ikke. 

Hun jobber allerede 50% så hvorfor betaler hun ikke sine regninger allerede?

Du må slutte å være hushjelpen hennes og nå se på henne som leietaker med ansvar for sine ting og utgifter. Husleie kan også vurderes.

Anonymkode: d6685...86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ha forventninger til barna sine er kjærlighet. Fortjener hun ikke at dere som foreldre forventer at hun gjør det beste hun kan for å skape seg et godt liv? Om det er jobb eller utdanning, så må man kunne ha forventninger som står til alderen. 20 år er voksen, og det er ikke urimelig at hun kjenner på voksen livet og betaler noe i husleie. 

Anonymkode: 0da7a...f5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 14.15):

Her var det mye "må, må, må"

Anonymkode: 87a11...f6c

Man MÅ faktisk veldig mye når man er voksen. En 20-åring er voksen

Anonymkode: 78ce1...7d2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde hjemme tidlig i 20-årene vasket jeg huset ukentlig , studerte fulltid. Jobbet ved siden av studier, betalte regningene mine, handlet mye av maten, laget nesten alle middager når jeg ikke var på jobb og vasket klærne mine. Du behandler jo datteren din som en 6-åring! På tide å stille krav. 

Anonymkode: 78ce1...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er vel å jobbe nærmere 150% når man har friår. Poenget med friår er jo å spare opp mest mulig penger.

Hva slags jobber har hun? Når er hun ledig og kan jobbe mer? Nattevakter på sykehjem er veldig bra betalt og forholdsvis rolig. 

Anonymkode: 272d5...7bb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slutt å vask klærne og rydde rommet hennes! Ett minstekrav for alle friske ungdommer over 16 bør være at de rydder etter seg selv. En voksen som bor hjemme bør også bidra med praktiske gjøremål i husholdningen. Enda viktigere er det nok å kreve at hun jobber mer dersom hun ikke studerer til høsten (om hun skal bo hjemme). Jeg tror man kan komme inn i en dårlig rytme som er vond å bryte ut av om man jobber deltid og ikke gjør noe annet.

Ellers tenker jeg voksne mennesker kan velge å ligge tiltaksløs i sengen noen dager uten at det er et varseltegn, så lenge det som skal gjøres blir gjort. Jeg jobber fult og tar ansvar for meg og mitt, men må innrømme noen dager blir kastet vekk på sløving. For min del henger det nok sammen med fysisk helse. Kanskje er det noe som plager din datter. Jeg har inntrykket at de fleste unge også idag ønsker seg utdanning, jobb og penger. 

Endret av Anonymbruker***
AnonymBruker
Skrevet

La henne flytte ut til kjæresten eller bo for seg selv. Da må hun tjene penger på å dekke bokostnader. Hun vokser på det.

Min niese bor på hybel siden vg2. Jobber ved siden av studiene, tar ansvar for eget liv. Akkurat det med rydding har hun fortsatt mye å gå på, men resten går fint. Hun er nå 19 år og har bodd separat i snart 3 år (jobber dette året fordi hun ikke kom inn på universitetet i fjor).

Anonymkode: da4e6...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo altfor ettergivende..sorry, men her har dere jo feilet totalt!

Min 20 åring bor også hjemme, jeg betaler mat og andre nødvendige utgifter. Han har en liten deltidsjobb og tjener ca 5000 kr I mnd.

Mine krav:

Han må ta skolen seriøst, forventer minst 7 timer 5 faget i uken.

Han må bidra med middagslaging, som regel lager vi mat sammen.

Han må holde "sin" etg ryddet og vasket.

Han har ansvar for oppvaskmaskin, inn og ut.

Han må spare minst 1000 kr i mnd i bsu.

Alt av fysisk arbeid, hage arbeid og annet skal være hans jobb.

Han er stor fornøyd med ordningen og synes han er heldig! Aldri en gang klaget på at han må bidra. Han er tross alt voksen!

Ta dere en ordentlig prat med ungdommen, er jo helt sykt å vakse og rydde rommet til en 20 åring. Og at hun ikke ønsker å bidra ?! 

Anonymkode: 2174c...a77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...