Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 20 åring som bor hjemme. Hun har ett friår og jobber 50% stilling i butikk. Planen var at hun skulle studere neste år, men kom ikke inn på studiet og står på venteliste. Når hun ikke jobber ligger hun i sengen mesteparten av dagen. Hun betaler ikke for å bo hjemme, men lommepenger tjener hun jo selv. Mannen min og datteren min hadde en krangel, da mannen min mente at nå må hun legge litt planer for framtiden, og vokse opp, ikke bare ligge i sengen hele dagen. Tror datteren vår ble såret, og har nå dratt til kjæresten sin noen dager. Spørsmålet mitt er. Kan vi som foreldre ikke stille noen krav lenger så lenge ungdommen har blitt myndig, eller burde vi pushe litt på og være litt strenge. Datteren vår mener vi overdriver, mens vi mener hun er ekstremt slapp og tiltaksløs. Vi har sagt at dersom hun ikke begynner å studere etter sommeren, må hun få seg en 100% stilling og begynne å betale litt regninger selv. Jeg vasker alle klærne hennes, og rydder som oftest rommet hennes også. det gidder hun heller ikke. 

Anonymkode: d0c51...ace

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Venteliste allerede?😬

enig med dere i resten

Anonymkode: ab964...ccb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun må jobbe større stilling. Hun må støvsuge og rydde rommet hver lørdag. Hun må handle inn og lage middag en dag i uka. Hun må sette 3000 kr inn på Bsu hver måned. Hun må gå tur med hunden. Sett helt klare krav, og si at ellers må hun flytte på hybel. 

Anonymkode: 134c0...9c9

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Jeg ville stilt krav.

At hun enten må begynne på studie hvis ikke få seg 100% stilling og betale for seg er et godt og rimelig ultimatum.

Kjenner foreldre som aldri har stilt slike krav, og de barna er nå 20-årene og på god vei inn i ufør uten noen fremtid.

Datter din vil takke deg om noen ord om dere som foreldre setter strenge men rettferdige krav.

Enten må hun ta utdannelse eller så må hun betale for seg med 100% stilling. Støtter den 1000%!

I tillegg burde hun som et minimum rydde rommet sitt og hjelpe til med daglig gjøremål så lenge hun bor hjemme. Uavhenigig av om hun bor gratis eller bateler for seg. Et minimum er å hjelpe til der man bor og at man tar sin del av ansvaret.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er en vanskelig tid. Det vi hører andre gjør og tenker å gjøre selv er å stille litt høyere krav. Det vil si at et friår kan vi legge til rette for, men da må det betales husleie. De pengene kan settes av på konto, men de skal inn. Poenget er at de unge skal kjenne på ansvaret og at de forstår at foreldrene ikke lenger har noe oppfostringsplikt. 

Samtidig er det viktig å formidle at de har en trygg havn i barndomshjemmet. 

Anonymkode: b5f0e...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare livredd for å sette krav og si at dersom du ikke oppfyller disse må du flytte, for da er jeg redd vi mister henne helt. Ønsker bare god stemning, vi er jo så glade i henne og. Hun kan være veldig hårsår og tåler ikke å bli snakket til.

AnonymBruker
Skrevet

Hun blir i alle fall ikke voksen av å bli behandlet slik av deg. Du vasker klærne og rommet hennes? 

Hun lærer ingenting av å bli behandlet som en diva. Her må du nok sette grenser.

Hun mister også selvtillit og troen på seg selv, og bli redd for voksenlivet og ansvaret som følger, da dette er noe du gjør for henne. Indirekte gir du jo henne dermed beskjed om at hun ikke er i stand til å klare dette selv…

Anonymkode: 3dec2...49c

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er bare livredd for å sette krav og si at dersom du ikke oppfyller disse må du flytte, for da er jeg redd vi mister henne helt. Ønsker bare god stemning, vi er jo så glade i henne og. Hun kan være veldig hårsår og tåler ikke å bli snakket til.

Du gjør henne en bjørnetjeneste når du syr puter under armene hennes hele tiden. Hvorfor i alle dager vasker du klærne og rydder rommet hennes? 

Hva lærer hun av å aldri bli stilt krav til? 

Anonymkode: 28f38...872

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun må jobbe større stilling. Hun må støvsuge og rydde rommet hver lørdag. Hun må handle inn og lage middag en dag i uka. Hun må sette 3000 kr inn på Bsu hver måned. Hun må gå tur med hunden. Sett helt klare krav, og si at ellers må hun flytte på hybel. 

Anonymkode: 134c0...9c9

Her var det mye "må, må, må"

Anonymkode: 87a11...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor rydder du rommet til en 20-åring???

Ikke rart hyn ikke tar tak i livet, hun trenger jo ikke gjøre det!

Anonymkode: 6ad47...8b1

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi 2 stk boende hjemme. En som er lærling 20 år og en på 18 siste året på videregående 

Følgende krav har begge- vaske rommet med skift av sengetøy søndag,  lage middag 1 dag i uka, hjelpe til med husarbeid sette på vaskemaskin, gå ut med søppel osv. Hjelpe til hvis en trenger hjelp.

Han som har lønn avtale 50% spares til bolig, betale forsikring, tlf og bil selv. Og av egen vilje handler han inn matvarer ved lønning , handler da ofte for 2500kr- brød, pålegg, melk osv

Anonymkode: 350c0...8d6

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du ikke si akkurat dette til henne? At dere er veldig glad i henne og at dere ikke vil miste henne? Men det kan ikke stå i en motsetning til at hun ikke tar tak i sitt eget liv? Det å være glad i noen er å sette grenser for dem. Det er faktisk det, selv om det kanskje kjennes ut som en motsetning der og da.

Still krav til henne - men forsikre henne om at dere ønsker henne der, og er glad i henne også (!) - og nettopp derfor stiller dere krav til henne. Fordi dere ønsker henne det beste i livet og dere ønsker henne alt godt.

Eksempler: 

- hun må rydde sitt eget rom, på den måten lærer hun å ta vare på sitt eget hjem når hun en dag flytter for seg selv.

- hun må enten betale litt til dere i husleie eller spare på BSU konto til seg selv, fordi dette hjelper henne å bli økonomisk ansvarlig og lærer henne å sette opp et budsjett og disponere pengene sine på en fornuftig måte. Kanskje innser hun selv at en 50% stilling blir for lite?

- hun må stille opp for andre og være en del av familien, det hun får igjen er positiv feedback og gode relasjoner. 

Endret av Liljerød
skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En 20 åring som bare ligger i senga når hun ikke jobber😬 På tide å stille noen krav ja. 

Anonymkode: c85bf...721

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt sent å oppdra en 20 åring på ting som klesvask og rydding, det burde dere gjort fra hun var liten.. Som man reder ligger man og dere høster nå det dere har sådd TS. 

Anonymkode: 4264b...bd1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed av våre foreldre om at vi kunne bo gratis hjemme om vi studerte eller jobbet. Jobbet vi måtte alt av lønnen utenom en avtalt del til lommepenger spares til egen bolig. (Eller, vi kunne betale leie til dem, men det synes de var å kaste bort penger som burde spares til egenkapital.) Vi var sure ja, men dette var gjort av kjærlighet til oss og for å ruste oss til å bli selvstendige voksne. Alle vi tre søsknene elsker dem for det i dag. Alle voksne som bor hjemme har likt ansvar for vask og stell av hus og hjem, samt å ordne måltider, så dette delte vi på. Jeg tenker å gjøre det samme med mine barn når de blir myndige.

Anonymkode: 02b6e...e06

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi fikk beskjed av våre foreldre om at vi kunne bo gratis hjemme om vi studerte eller jobbet. Jobbet vi måtte alt av lønnen utenom en avtalt del til lommepenger spares til egen bolig. (Eller, vi kunne betale leie til dem, men det synes de var å kaste bort penger som burde spares til egenkapital.) Vi var sure ja, men dette var gjort av kjærlighet til oss og for å ruste oss til å bli selvstendige voksne. Alle vi tre søsknene elsker dem for det i dag. Alle voksne som bor hjemme har likt ansvar for vask og stell av hus og hjem, samt å ordne måltider, så dette delte vi på. Jeg tenker å gjøre det samme med mine barn når de blir myndige.

Anonymkode: 02b6e...e06

Dette er den avtalen vi også hadde med våre barn.  De kunne velge på å betale for seg hjemme  (mat og losji) ELLER å bo helt gratis men da måtte spare mesteparten av lønnen som da skulle gå til bolig.   Det ene barnet mitt som brukte mye penger måtte sende penger til mor (som han fikk igjen når han skulle inn i boligmarkedet).  Barn nr. 2 sparte selv da det fungerte.   Begge hadde bra med EK og har nå egen bolig.  Aldri vært sure miner på det, heller takknemlighet.

Anonymkode: 13dac...d23

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke ungdom typ men ung voksen. På tide og sette litt regler, hun er 20 år nå. Hun kan jo begynne og jobbe mere? Be om husleie og at hun får stå litt for utgiftene selv. At nå er hun voksen og ønsker og hun og bli behandlet som en så stiller det visse krav. Slutt og legg tilrette for latskapen, hun får rydde rommet sitt selv og vaske også. Ikke bare lag middag og alt annet til henne. Noen ganger for man takke seg selv at barna blir late og uansvarlig. Jeg har en datter som har utfordringer og venter på og flytte inn i bolig der hun kan få tilsyn til visse ting. Og hun er nå 20. hun lager middag, vasker klær og hjelper til hjemme. Hun er på dagsenter i tilegg. Så at ditt barn er såpass lite selvstendig uten noe ekstra er flaut tenker jeg. Det er visse ting min datter må ha hjelp til, men vi har lært henne til og være så selvstendig som hun faktisk kan. Du får be henne gå på nav om hun ikke tjener nok, dem vil sette krav og du kan faktisk be om husleie og visse kritieriter nå som hun er voksen. Hvordan skal hun ellers lære seg og ta ansvar? Du må gjøre det litt mindre koselig og bo hjemme og få sydd puter under armene typ. Jeg bodde for meg selv i den alderen, hadde et barn på 1 år og jobbet. Foreldrene mine gjorde det samma med meg fra jeg var 13 år og lærte meg og ta mer og mer ansvar mot voksenlivet

Anonymkode: 36fa5...16b

AnonymBruker
Skrevet

Du er en del av problemet. Dette er jo hvorfor gen z ikke mestrer voksenlivet... Mamma er hushjelpen og vasker til og med rommet? er dere spik spanna gal eller? Betaler vel mobilregningen og fyllaturer og da eller???? 

Du har en VOKSEN datter. Hun er over myndighetsalder, hun kan kjøpe brennvin på polet, kjempe i krig, ta opp alt av lån hun ønsker. Slutt å sy puter under armene hennes og sett krav.

Du skaper mer avstand til datteren din ved å ikke sette krav nå. Greit nok at hun ikke kom inn på studie, men tough shit, vi alle opplever motgang i livet. Hun kommer sikkert til å gjøre opprør og "hate dere" litt, men tro meg, det varer ikke lenge.

Hun har jo til og med en kjæreste hun kan stikke til? hvorfor bor ikke de sammen? Synes hun det er kult å bo hjemme og at kjæresten og hun ligger på pikerommet og puler ? 

Anonymkode: ccdb0...8ef

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun bor under deres tak, så stiller dere krav. Er hun voksen, flytter hjemmefra og forsørger seg selv, da får hennes valg være opp til henne. Nå er hun bare et forvokst barns om tror at verden ligger for hennes føtter i det tempoet hun ønsker det. Siden hun bare jobber 50%, hadde jeg forventet at hun tok en stor del av husarbeidet hjemme, samt laget middag de dagene hun ikke jobber. Det fikk være hennes bidrag, siden hun slipper å betale husleie. Ingen har godt av å ligge på senga store deler av livet. 

Anonymkode: d2103...451

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig stiller dere krav så lenge hun bor hos dere. Mulig litt sent å begynne med det når hun er 20, men da begynner dere ialllfall nå. Og vasking og klær og rydding av rom er en selvfølge at hun gjør selv. 

Anonymkode: a057d...43a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...