Gå til innhold

Deres beste 17. mai-frokost

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha fransk familie på besøk 17. mai, og ønsker å tilby en skikkelig god frokost (med champagne!) før vi går ut og ser på livet. Jeg tenkte hjemmebakt brød, eggerøre, røkelaks og spekemat, litt frukt/grønt, og noen oster. Men jeg vil gjerne ha litt mer. Hva er deres favoritt til 17. mai-frokosten?

Anonymkode: 7a162...8d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Croissanter. Tre for to av Jacobs utvalgte på meny nå. De er veldig gode.

Ellers synes jeg hjemmelaget chilimajones med reker er godt om jeg må spise noe.

Er av de som ikke er særlig storspist om morgenen, og synes heller ikke champagne-frokost er noe særlig. Synes det blir for mye stress og er ikke særlig fan av alkohol før lunsj-tider. 
Husk at sør-Europeere generelt ikke er de mest storspilte om morgenen, så forhør deg litt med de før du lager for mye mat.

• Liker 1
Skrevet

Nå har gjerne franskmenn smakt veldig gode oster og croissanter, så jeg hadde gått for annet godt brød. Ser du skal bake, og det blir bra ☺️ Jeg hadde også gått for noen gode norske oster i denne anledningen. Annet pålegg kan være roastbiff, krydderskinke, og kylling eller kalkunpålegg. Godt syltetøy (marmelade/gele alt etter som) til osten er også nydelig. 

Reker i lake er jo litt blandet, og dere har laks, så vet ikke om jeg hadde gått for det, men det er jo en mulighet.

For meg høres det ut som dere har mye godt, og det bør være dekkende. Om dere vil ha en liten dessert kan du servere skyr/kesam med litt bær og hakkede nøtter i porsjonsglass. Det er friskt og ser lekkert ut, og passer til de som ikke vil ha for tungt på morgenen. Kan også toppes med litt revet sjokolade på toppen, om dere ønsker det, men ikke nødvendig. 

Jeg hadde også servert en god juice til. Norsk eplejuice, eller en frisk appelsinjuice. 

Håper dere får en hyggelig stund 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for norske oster (feks. Tingvollost og Gangstad gårdsysteri). Tenker at menyen din høres god ut, men om du vil ha med noe mer kan du lage lefseruller, potetsalat/brokkolisalat og kanskje noe rørte bær til osten (hva med multer med en skvett akevitt oppi?). 

Det kan også være godt med noe enkelt tilbehør som oliven/tapenade, olivenolje og eddiker til å dyppe brødet i.

Anonymkode: 9e1fd...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med jordbærsyltetøy, brunost, rømme, meierismør og nystekte vafler🥰

Eller

-eggerøre og lrøkelaks:/ørret

-Varmrøkt laks

-varmrøkt makrell

Anonymkode: 849b9...4cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 7.37):

Jeg skal ha fransk familie på besøk 17. mai, og ønsker å tilby en skikkelig god frokost (med champagne!) før vi går ut og ser på livet. Jeg tenkte hjemmebakt brød, eggerøre, røkelaks og spekemat, litt frukt/grønt, og noen oster. Men jeg vil gjerne ha litt mer. Hva er deres favoritt til 17. mai-frokosten?

Anonymkode: 7a162...8d6

når er din frokost ? klokka ? fordi Franskmenn generelt drikker ikke champagne til frokost.. Kansje hvis vi snakker om brunch, det er ok..

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til alt det tradisjonelle; Lefseruller, deviled eggs, hjemmelaget rekesalat, en frisk potetsalat med gressløk. 

Ser noen gode, norske, fastoster er nevnt - det er en must. 

Variert spekemat, fenalår må med. 

Fruktfat er også veldig godt; dander med melon, druer, jordbær. 

Ferskpresset appelsinjuice, og god eplemost. 

NatNat skrev (32 minutter siden):

når er din frokost ? klokka ? fordi Franskmenn generelt drikker ikke champagne til frokost.. Kansje hvis vi snakker om brunch, det er ok..

Franskmenn er som nordmenn oppegående mennesker. De tilpasser seg kulturen. Eller sier nei-takk om de ikke ønsker det glasset. Akkurat som at jeg ikke drikker sprit hjemme, men takker ja til en snaps når jeg er gjest i Danmark. Men takker pent nei om det tilbys et glass rødvin til lunsj i Italia, da det gir meg hodepine. 

Anonymkode: 87bd6...1d1

Skrevet

Aldri gjort noe stas av frokost på 17mai. Kanskje vafler 

AnonymBruker
Skrevet

Vafler i til det du har planlagt høres nydelig ut!

Om du har ferskpresset appelsinjuice og kanskje mango eller ananasjuice ved siden av så kan gjestene lage seg mimosa, som er helt supert til en festlig frokost

Anonymkode: b66ec...81e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vafler i til det du har planlagt høres nydelig ut!

Om du har ferskpresset appelsinjuice og kanskje mango eller ananasjuice ved siden av så kan gjestene lage seg mimosa, som er helt supert til en festlig frokost

Appelsin og fersken mimosa må prøves!

Skrevet
NatNat skrev (53 minutter siden):

Det gjør ikke nordmenn heller. Det er denne ene dagen i året en god del gjør det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blande inn alkohol? Kos deg på norges nasjonaldag, uavhengig av alt annet 😃

Anonymkode: 95371...8a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det gjør ikke nordmenn heller. Det er denne ene dagen i året en god del gjør det. 

Trangbodde mennesker som ikke har plass til besøkende søker alltid ut . Det virker akkurat som Oslofolk 😝

Anonymkode: 95371...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...