Gå til innhold

Medisiner som demper tankene

Fremhevede innlegg

Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Du får det til å høres ut som dere må ut innen 1.juni…

Bra innspill. Hun sover nok mye bedre nå som du har bidratt. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes medisiner som kan roe tankekjør, men ofte har disse bivirkninger som gjør en sløv. I første omgang så er det best å forsøke andre ting som meditering, være ute i naturen og være i nuet (ja disse irriterende rådende, men som faktisk kan fungere). 

Jeg anbefaler deg å få noen å snakke med, må ikke være helsepersonell. Eks så er prester veldig fine å snakke med selv om man ikke er troende. 

Selvmorstanker er ikke uvanlig i vanskelige perioder. De skal tas på alvor på den måten at du skal bli tatt på alvor. Så snakk med fastlegen din. 

Ønsker deg alt godt ❤️ 

Anonymkode: 11375...46e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det finnes medisiner som kan roe tankekjør, men ofte har disse bivirkninger som gjør en sløv. I første omgang så er det best å forsøke andre ting som meditering, være ute i naturen og være i nuet (ja disse irriterende rådende, men som faktisk kan fungere). 

Jeg anbefaler deg å få noen å snakke med, må ikke være helsepersonell. Eks så er prester veldig fine å snakke med selv om man ikke er troende. 

Selvmorstanker er ikke uvanlig i vanskelige perioder. De skal tas på alvor på den måten at du skal bli tatt på alvor. Så snakk med fastlegen din. 

Ønsker deg alt godt ❤️ 

Du gir veldig fine råd. 

Det er også riktig at en del preparater mot tankekjør gjør deg sløv. Men det finnes medisiner mot tankekjør som ikke gjør deg sløv, borsett fra at de gjør deg søvnig etter de tas. Som lar deg vekkes like lett som uten, så gråtende baby, brannalarm og vekkerklokke.  :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med å spørre om hjelp. 

Jeg har faktisk tenkt at kanskje det hadde vært bedre hvis jeg ikke levde. Men jeg har jo barn, og de er livet mitt 

Anonymkode: 589a2...1ca

❤️ ❤️ ❤️ 

Har du noen du stoler på og kan snakke med uten at du synes det er ubehagelig? Det finnes hjelpetelefoner som er veldig dyktige.

Selv har jeg vært der også, og vet hvor stor barrieren kan være. I mitt tilfelle kunne jeg snakke med tilfeldige personer og oppleve litt glede. Å snakke med mine nærmeste klarte jeg ikke selv om jeg hadde lyst, og gjorte ble min samvittighet og utilstrekkelighet  enda tyngre å leve med. 

Du kan ta kontakt hvis du vil. 

PS: Hørte på NRK om en mann i Drøbak som vurderte å avslutte livet. Han brukte naturen for å få sinnsro, spesielt å se inn i flammene fra bålet. I tillegg lagde han en AI-terapeut på ChatGPR.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i en stresset situasjon. Jeg må flytte og stresser mye. Må finne en leilighet å leie for meg og 2 barn. Og i dette skoleområdet. Pga dette har jeg hjertebank. Spiser lite og dårlig søvn. Klarer ikke å tenke på noe annet. Er så slitsomt. Finnes det noen medisiner som kan roe ned meg litt?  Tenkte å spørre fastlegen, men er litt flaut 

Spør fastlegen din om resept på Xanor. Det vil roe deg fullstendig ned i forhold til alt. Det kan jeg love deg. Beste hilsen og lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (58 minutter siden):

Du gir veldig fine råd. 

Det er også riktig at en del preparater mot tankekjør gjør deg sløv. Men det finnes medisiner mot tankekjør som ikke gjør deg sløv, borsett fra at de gjør deg søvnig etter de tas. Som lar deg vekkes like lett som uten, så gråtende baby, brannalarm og vekkerklokke.  :)

Er det Seroquel du tenker på? Absolutt ikke ulovlig å nevne på KG. Strengt tatt er det vel knapt noen medikamenter som er nevnt flere ganger enn det her, da KG er fullt av seroquelhatere. Litt synd, for for noen av oss har det vært til stor hjelp, blant annet for meg. Uten bivirkninger.

Anonymkode: 6d4af...c78

• Liker 2
Skrevet

Det finnes både legemidler og steder du kan henvende deg for samtaler. Kommunen har mest sannsynlig et lavterskeltilbud der du kan få snakke med noen, og hvis de ikke har det, så kan du høre med diakon i kirken. Prøv med samtaler først. og hvis det ikke fungerer, så hør med legen din? 

Du kan også prøve med helsekostmidler, men vær obs på at de kan agere negativt sammen med medisiner hvis du bruker det. 

Skrevet

Jeg har brukt Truxal mot tankekjør på kvelden siden 2018. Funker bra og utvikler ikke toleranse så har stått på samme dose hele tiden.

Hvis du velger å prøve den så vær forberedt på at du får skikkelig hang over på morgenen dagen derpå. Så sikkert lurt å begynne på den når det er helg. Men denne bivirkningen gir seg nokså fort. 1-2 uker vil jeg tippe ut fra personlig erfaring. 

Skrevet

Ryddet for identifiserende innlegg og svar til det. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar quetiapin sandoz på kvelden før leggetid. Stopper tankekjør. Har brukt dette et par år nå.

Anonymkode: a79e8...909

AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (13 timer siden):

Din oppfatning av medisiner som benyttes ved søvnløshet er helt rett... hvis vi diskuterer i 1988. Se under

Det er du som snakker om søvnløshet… Jeg snakker om medisiner som roer ned tankekjør…

Anonymkode: 80f93...b0d

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Jeg har brukt Truxal mot tankekjør på kvelden siden 2018. Funker bra og utvikler ikke toleranse så har stått på samme dose hele tiden.

Hvis du velger å prøve den så vær forberedt på at du får skikkelig hang over på morgenen dagen derpå. Så sikkert lurt å begynne på den når det er helg. Men denne bivirkningen gir seg nokså fort. 1-2 uker vil jeg tippe ut fra personlig erfaring. 

Jeg gikk også på truxal mot angst for mange år siden. Det var helt grusomt - kalte det apedop. Ble helt fjern, og som du sier: en forferdelig hang over dagen etter. Fordelen er at jeg merket fort når jeg selv kunne trappe ned, fordi jo "friskere" jeg var jo mer bivirkninger fikk jeg av medisinen. 

Så jeg mener at den fungerte veldig bra da jeg faktisk trengte den, den roet meg jo ned. Men når jeg ble friskere så ble jeg heeeeelt zombie av lav dose. Var lett å slutte med medisinen(og det er positivt!)  :)  

truxal brukes sjeldnere mot angst nå. 

Skrevet

Jeg gikk også på truxal mot angst for mange år siden. Det var helt grusomt - kalte det apedop. Ble helt fjern, og som du sier: en forferdelig hang over dagen etter. Fordelen er at jeg merket fort når jeg selv kunne trappe ned, fordi jo "friskere" jeg var jo mer bivirkninger fikk jeg av medisinen. 

Så jeg mener at den fungerte veldig bra da jeg faktisk trengte den, den roet meg jo ned. Men når jeg ble friskere så ble jeg heeeeelt zombie av lav dose. Var lett å slutte med medisinen(og det er positivt!)  :)  

truxal brukes sjeldnere mot angst nå. 

Okei. Jeg har ingen bivirkninger på dosen jeg går på. Var kun i starten at jeg hadde hangover som sagt. Overhodet ikke sløv og treg dagen derpå. 

AnonymBruker
Skrevet
even1988 skrev (13 timer siden):

Spør fastlegen din om resept på Xanor. Det vil roe deg fullstendig ned i forhold til alt. Det kan jeg love deg. Beste hilsen og lykke til. 

Anbefaler du en medisin det ikke er lov å kjøre bil med? Og disse er MEGET avhengigskapende. Det er bedre å stå i det, det blir du sterkere av! 

Spis sunn og næringsrik mat, gå deg en tur i marka, dypp ansikt i iskaldt vann, flytt fokus bort fra det kjipe og tenk at det er mulig å ha det bra. Sjekk vitaminstatus. Får du i deg D-vitaminer, Omega 3, magnesium? Mat kan roe nervesystemet: da spiser du nøtter, bær, frukt, gresk yoghurt, kjøtt, kylling, fisk, grønne salater osv. Mandler er rikt på magnesium, det hjelper mot stress, søvn og muskler. 

Aldri ty til medisiner før du har prøvd kosthold, frisk luft, sol og meditasjon/yoga/mosjon. 

Anonymkode: 3600c...11a

Skrevet

Anbefaler du en medisin det ikke er lov å kjøre bil med? Og disse er MEGET avhengigskapende. Det er bedre å stå i det, det blir du sterkere av! 

Spis sunn og næringsrik mat, gå deg en tur i marka, dypp ansikt i iskaldt vann, flytt fokus bort fra det kjipe og tenk at det er mulig å ha det bra. Sjekk vitaminstatus. Får du i deg D-vitaminer, Omega 3, magnesium? Mat kan roe nervesystemet: da spiser du nøtter, bær, frukt, gresk yoghurt, kjøtt, kylling, fisk, grønne salater osv. Mandler er rikt på magnesium, det hjelper mot stress, søvn og muskler. 

Aldri ty til medisiner før du har prøvd kosthold, frisk luft, sol og meditasjon/yoga/mosjon. 

Valium er nok et bedre alternativ. Ikke like kraftig

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er i en stresset situasjon. Jeg må flytte og stresser mye. Må finne en leilighet å leie for meg og 2 barn. Og i dette skoleområdet. Pga dette har jeg hjertebank. Spiser lite og dårlig søvn. Klarer ikke å tenke på noe annet. Er så slitsomt. Finnes det noen medisiner som kan roe ned meg litt?  Tenkte å spørre fastlegen, men er litt flaut 

Noe midlertidig for dårlig søvn kan du kanskje få, søvn er utrolig viktig under stressende perioder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det virker som om du glemmer at man må være ganske frisk for å få til dette. 👆 De fleste som får medisiner mot psykiske plager har nok med å holde hodet over vannet, de har ikke kapasitet til å starte med 2 nye aktiviteter, lageen  ny kostholdsplan og følge den.

Anonymkode: c7fc2...c6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
even1988 skrev (16 timer siden):

Legen kommer heldigvis ikke til å skrive ut Xanor, som er ekstremt vanedannende. Etter to uker på den lå jeg og kastet opp av abstinenser. Forferdelig medisin som i hovedsak brukes illegalt til rus. Svært få i Norge får den på resept. 

Spør heller om sobril eller lignende. Legen din vil velge hva som passer best til situasjonen din. 

Anonymkode: 30c62...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
gulsol skrev (20 timer siden):

Ashwagandha! 

Jepp, synes det er så herlig at folk endelig har fått øynene på for den effekten slike planter har, fremfor syntetiske medisiner.

Vitenskapelige studier har vist at den b.la har super effekt på angst. 

Anonymkode: 276cd...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen kommer heldigvis ikke til å skrive ut Xanor, som er ekstremt vanedannende. Etter to uker på den lå jeg og kastet opp av abstinenser. Forferdelig medisin som i hovedsak brukes illegalt til rus. Svært få i Norge får den på resept. 

Spør heller om sobril eller lignende. Legen din vil velge hva som passer best til situasjonen din. 

Anonymkode: 30c62...b1c

Xanor er en medisin man skal holde seg langt unna. Grusomt å gå av også. Men vet om flere som ble bedre i angsten da de gikk av den, siden den har angst som bivirkning. Det er litt sånn, som om man tar en medisin mot fedme, som samtidig går at man får lavere forbrenning.... Men er man desperat er det mange som prøver. Dessverre. 

Anonymkode: 276cd...469

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...