Gå til innhold

Sliter psykisk

Fremhevede innlegg

Gjest Binna
Skrevet

Uff.

Jeg har store problemer med å takle hverdagen. Jeg er deprimert og engster meg altfor mye.

Vet jeg må komme meg til legen, men jeg har rett og slett ikke turt enda.. Vet heller ikke helt hvordan jeg skal gå frem, hva jeg skal si. osv.

Jeg er ikke ute etter noen diagnose av dere, men kanskje noen har erfaringer de vil dele?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Sånn tror jeg det er helt vanlig å tenke som deprimert. Dra til legen, og si det du har skrevet her.

Skrevet

Gå til legen før det går for langt, er mitt råd.

Jeg brukte lang tid på å komme meg til legen, syntes det var flaut, og visste ikke hva jeg skulle si til kontordamene (de spør alltid hva det feiler en).

Når du først får bestilt time og kommer deg til legen, så er det ikke så skummelt som en tror. Legen er vant til pasienter i din situasjon, og hjelper deg med å finne ut av hva det er. Si det som det er: at du sliter i hverdagen, er deprimert og engster deg for mye.

Lykke til! :)

Gjest vimse
Skrevet

Hvis du er usikker på hva du skal si, så skriv en liten lapp til deg selv, så får du med de viktigste tingene du går og tenker på, og forhåpentligvis får en følelse av at ingenting er glemt :)

Og, hvis du kvier deg for å fortelle legesekretæren hva timen dreier seg om, kan du bare si at du trenger noen å snakke med, så har de nok full forståelse for det!

Gjest Binna
Skrevet (endret)

slettet

Endret av hæxa
Gjest vimse
Skrevet

Vet du, jeg tror ikke du skal bekymre deg for henvisning. Og skulle det vise seg at det ville bli vanskelig, har du rett på en annen leges mening. Og for å poengtere, det er et ytterst ytterst fåtall som ikke får henvisning, jeg har aldri opplevd at noen av de jeg kjenner(enten som venn eller bekjent eller jobb eller noe), ikke har fått henvisning.

Ta en tlf til legekontoret ditt du, tror det vil føles godt etterpå :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Om du føler at du ikke kan snakke med legen, kanskje legen din ikke er den rette for deg? Jeg følte heller ikke at jeg kunne det. Ble anbefalt en annen lege av en venninne, byttet, og med den nye legen har det ikke vært noe problem å snakke om ting.

Gjest Binna
Skrevet (endret)

slettet

Endret av hæxa
Skrevet

Si til legen at du gjerne skulle ha gått til psykolog.

Jeg gikk ukentlig til min lege, mens jeg ventet på å få psykologtime. Ofte kan det ta litt tid før du får psyologtime.

Jeg skal ikke gi deg kjeft fordi du har gått på antidepressiva på egen hånd, men du burde si det til legen, tror ikke h*n vil kjefte heller! Men heller hjelpe deg, slik at du kan få både riktig type antidepressiva og riktig dose.

Å selvmedisinere seg selv er farlig.

Ring legen din. Legen har taushetsplikt, og du trenger ikke fortelle "alle" at du tar antidepressiva og går til psykolog.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg sliter også med å fortelle legen min om psykiske problemer. faktisk har jeg ikke lyst til å fortelle det til noen som helst, syns det er flaut. men jeg må for jeg trenger hjelp til å klare meg i hverdagen!

Gjest Binna
Skrevet
Si til legen at du gjerne skulle ha gått til psykolog.

Jeg gikk ukentlig til min lege, mens jeg ventet på å få psykologtime. Ofte kan det ta litt tid før du får psyologtime.

Jeg skal ikke gi deg kjeft fordi du har gått på antidepressiva på egen hånd, men du burde si det til legen, tror ikke h*n vil kjefte heller! Men heller hjelpe deg, slik at du kan få både riktig type antidepressiva og riktig dose.

Å selvmedisinere seg selv er farlig.

Ring legen din. Legen har taushetsplikt, og du trenger ikke fortelle "alle" at du tar antidepressiva og går til psykolog.

jeg vet..

Jeg har kun fortalt det til 4 nærmeste. Eller nå er det bare 3 av dem som er nærme. Den 4. kuttet all kontakt med meg da jeg fortalte henne det.

Skrevet
Den 4. kuttet all kontakt med meg da jeg fortalte henne det.

Så trist. Men jeg tror det er mange som ikke skjønner hvordan psykisk syke har det. Kanskje hun kommer tilbake senere?

Jeg har vært igjennom det å slite i hverdagen og ikke vite hvordan jeg skal få sagt det til legen. Jeg brukte også et år på å komme meg til legen. Det er ikke så mye man egentlig trenger å si til legen, og det kan hjelpe å ha med seg huskelapp, event. lapp som man gir til legen. Det viktigste er at man kommer seg til legen og får hjelp. Da er man nemlig igang!

Gjest GreenSky
Skrevet

Skriv et brev til legen. Bruk god tid på det, og fortell om alt som plager deg. Ta med brevet til timen, forklar at det er vanskelig for deg å snakke om dette, og at du har skrevet et brev i stedet. Legen har sannsynligvis ikke tid til å lese hele brevet der og da, men dere kan snakke litt rundt det, og du kan få ny time etter at h*n har lest hele brevet.

Gjest Gjest
Skrevet
Uff.

Jeg har store problemer med å takle hverdagen. Jeg er deprimert og engster meg altfor mye.

Vet jeg må komme meg til legen, men jeg har rett og slett ikke turt enda.. Vet heller ikke helt hvordan jeg skal gå frem, hva jeg skal si. osv.

Jeg er ikke ute etter noen diagnose av dere, men kanskje noen har erfaringer de vil dele?

ble sykemeldt for 12 dager siden og en mnd frem. jeg er sliten,ikke mere "saft" i kroppen. Søvnvansker og stresset. dette skyldes en del kritiske situasoner. jeg Må fungere på jobb,men det gjør jeg ikke nå. jeg har ikke krefter til noe.

har fått leid meg hjelp i huset til å ta unna vak osv. legen var fult ut forståelig til min situasjon. antagelig vil han sykemelde meg en mnd til da den andre går ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...