Gå til innhold

Avslag dps, hva nå?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser enkelte nevne medisinsk vs. ikke-medisinsk behandling. Nå kan man selvsagt kombinere disse to. Men siden enkelte sier at helsevesenet kun vil bruke piller og andre sier at de har fått mye ikke-medisinsk behandling. Dette er også min erfaring fra psykiatrien, det er veldig stor forskjell på de ulike behandlerne på hva slags "filosofi" de har for god behandling. I tillegg er det stor variasjon hvor mye tid de har til pasientene. 

Jeg har både hatt fastlege som var villig til å sette av en halvtime(2 legetimer) i uka til å snakke med meg frem til jeg fikk psykolog og jeg har hatt fastlege som kun kunne gi et kvarter en gang i måneden. Den ene hadde muligens mer tid enn den andre, men lege nummer to tok over lege nummer 1 pasientliste. Så synes det er rart hvor stor variasjon det var i hvor mye tid legen kunne gi. 

Jeg har også hatt leger som "kaster" piller etter meg og leger som er veldig forsiktig med de samme pillene. 

Anonymkode: 6e9a6...08d

Edit: Mulig det var 2 ganger 20 minutter altså 40 minutter. Jeg husker ikke hvor lang tid det var. Jeg husker kun at hun ga meg doble legetimer fordi han ville gi meg tid til å snakke ut og at hun ga meg time hver uke frem til jeg fikk psykolog. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 9.27):

Samtidig er det noe veldig spesielt i at noen sliter psykisk, såpass at de er utenfor arbeidslivet og virkelig føler selv at de trenger psykolog, så skal noen andre bestemme at man ikke trenger det og gi avslag. Det i seg selv er faktisk merkelig. 

Anonymkode: 613de...fb0

I andre land hadde disse vært i arbeid. Og hadde de vært i arbeid hadde de vært friskere. 
Sykelønnen i Norge bidrar altså til å holde folk syke og utenfor arbeid. 

Anonymkode: 6fb93...c89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 10.42):

Jeg har aldri sagt at alle avslag er feil. Men det ble antydet at "DPS mener jo at det ikke er alvorlig og da er det sånn", og da ville jeg ha frem at det ikke er noe automatikk i at de gjør rett vurdering. Mange opplever det samme som meg, dessverre. 

Anonymkode: 612bf...745

Enig.  Dette går begge veier. Det er både mange tilfeller hvor DPS gjør feil vurdering og det er mange tilfeller hvor de gjør riktig vurdering, men pasienten ikke liker vurderingen. Nå har jeg kun vært pasient, men min erfaring er at det ofte er svært vanskelig å ta riktig vurderinger. Både fordi psykologi ikke er en eksakt vitenskap, men også fordi man kan måtte trenge svært mye informasjon for å forstå en pasients behov for behandling. 

Det siste er også hvorfor jeg synes det kan være håpløst å diskutere enkeltpersoner på Kvinneguiden. Innlegg på Kvinneguiden må holde seg rimelig korte for at noen skal orke å lese dem. Men for å forstå hvordan noen har det kan man trenge svært mye informasjon.  Mange av de som trenger hjelp har svært lange historier og nyansene og detaljene teller når det kommer til om man kvalifiserer til hjelp. 

Finnes selvsagt ekstremtilfeller hvor det er helt åpenbart at noen har eller ikke har rett på behandling hos DPS. Men for mange så er det langt fra åpenbart om de har rett eller ikke. I tillegg handler det om prioritering, hvor mye ressurser man faktisk har  å gi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I andre land hadde disse vært i arbeid. Og hadde de vært i arbeid hadde de vært friskere. 

Så gi trådstarter en jobb om du mener at det eneste som hindrer henne fra å jobbe er at hun får for mye sykepenger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2025 den 20.50):

Send en klage. Dersom du sender den selv kan du selv formidle utfordringene du har og hvorfor du ikke fungerer i det såkalte hverdagslivet. Ta kontakt med ditt lokale pasient- og brukerombud dersom du er usikker på hvordan du skal gå frem.

Anonymkode: 88656...02e

Det er ingen vits å klage på helsetjenester lenger. Klaheganhen er blitt omlagt til at det er behandlingsintstitusjonene selv som behandler klagen, ikke Statsforvalter. Så de kommer bare til å klappe seg selv på ryggen for sine "faglige vurderinger", samme hva, og uansett hvor absurd eller urimelig den "faglige" vurderingen de har gjort er.

Anonymkode: cf875...adc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig.  Dette går begge veier. Det er både mange tilfeller hvor DPS gjør feil vurdering og det er mange tilfeller hvor de gjør riktig vurdering, men pasienten ikke liker vurderingen. Nå har jeg kun vært pasient, men min erfaring er at det ofte er svært vanskelig å ta riktig vurderinger. Både fordi psykologi ikke er en eksakt vitenskap, men også fordi man kan måtte trenge svært mye informasjon for å forstå en pasients behov for behandling. 

Det siste er også hvorfor jeg synes det kan være håpløst å diskutere enkeltpersoner på Kvinneguiden. Innlegg på Kvinneguiden må holde seg rimelig korte for at noen skal orke å lese dem. Men for å forstå hvordan noen har det kan man trenge svært mye informasjon.  Mange av de som trenger hjelp har svært lange historier og nyansene og detaljene teller når det kommer til om man kvalifiserer til hjelp. 

Finnes selvsagt ekstremtilfeller hvor det er helt åpenbart at noen har eller ikke har rett på behandling hos DPS. Men for mange så er det langt fra åpenbart om de har rett eller ikke. I tillegg handler det om prioritering, hvor mye ressurser man faktisk har  å gi. 

Hva mener du med ekstremtilfeller? Jeg har vært tilknyttet psykiatrien siden jeg var barn og har mer eller mindre vært tilknyttet Dps i mange år. Jeg har gått til flere forskjellige Dps og hver gang vi har søkt har jeg ikke bare fått tilbud om om behandling jeg har også blitt tatt inn raskt. Løpet av alle mine år innafor psykiatrien har jeg møtt mange andre som har akkurat samme erfaring som meg når det kommer til behandling hos DPS. Og ja det jeg har opplevd og sykdomsbilde og symptom trykket kan ansees som ekstremt, men jeg vil jo heller si at jeg får behandling fordi det ikke er noe tvil om at jeg faller under kriteriene i prioriteringsveileder og ikke fordi jeg er et eller annet ekstrem tilfelle.

Anonymkode: 278d4...da1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I andre land hadde de bodd på gata og vært kriminelle. Vær litt realistisk her nå da. 

Anonymkode: 613de...fb0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du med ekstremtilfeller? Jeg har vært tilknyttet psykiatrien siden jeg var barn og har mer eller mindre vært tilknyttet Dps i mange år. Jeg har gått til flere forskjellige Dps og hver gang vi har søkt har jeg ikke bare fått tilbud om om behandling jeg har også blitt tatt inn raskt. Løpet av alle mine år innafor psykiatrien har jeg møtt mange andre som har akkurat samme erfaring som meg når det kommer til behandling hos DPS. Og ja det jeg har opplevd og sykdomsbilde og symptom trykket kan ansees som ekstremt, men jeg vil jo heller si at jeg får behandling fordi det ikke er noe tvil om at jeg faller under kriteriene i prioriteringsveileder og ikke fordi jeg er et eller annet ekstrem tilfelle.

Anonymkode: 278d4...da1

Det sier seg selv at pasientene du møter hos DPS har fått plass, det er jo derfor du møtte dem. Du får et svært skjevt bilde om det er disse du snakker med. Du må snakke med også de som ikke fikk plass.  Flertallet får avslag. 

I tillegg er mange problemstillinger som nevnt kompliserte slik at man må snakke mye med dem for å forstå hva de sliter med og alvorligheten. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...