AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #21 Skrevet 13. mai 2025 Her har de styrt påkledning selv fra rundt tre års alder. Det eneste jeg har krevd er at de skal være kledd etter været. Sjuåringen får velge klær selv om hun er med på butikken. Har ikke kommet opp i situasjoner der jeg synes hun velger upassende klær ennå. Når det gjelder selskaper pynter de seg, men det kan være noen veldig spesielle kombinasjoner, skjørt utenpå kjole osv. Anonymkode: e2b0a...cec
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #22 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Joda, enig at de kan få velge litt av det som er kjøpt inn av oss allerede. Men nå vil hun gjerne velge klærne som kjøpes inn, og da ofte klær som i våre øyne kan være upsssende for hennes alder. Hvordan svarer dere til dette? Ofte kan hun også velge helt merkelige kombinasjoner som bare ser klovnete ut, og sånn vil man jo ikke sende ungen på skolen. Anonymkode: c3e95...9e1 Hvorfor kan ikke jenta kle seg "klovnete"? Datteren min har fått velge siden hun fikk interesse av å sette sammen antrekk fra klesskapet, da var hun vel 4– 5 år. Hadde forstått det hvis jenta insisterte på badedrakt eller bunad, men rosablomstrete bukse til grønnprikkete genser f.eks? Det er barneskolebarn. De har klær de skal leke i. De deltar ikke i en stilkonkurranse... Angående å velge hva som skal kjøpes inn: Jeg handler mest på nett da jeg synes det er praktisk, og gir henne da noen alternativer. Kjøper ikke magetopp, ultrakort shorts eller bikini ennå. Anonymkode: b3f54...acc 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #23 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her har de styrt påkledning selv fra rundt tre års alder. Det eneste jeg har krevd er at de skal være kledd etter været. Sjuåringen får velge klær selv om hun er med på butikken. Har ikke kommet opp i situasjoner der jeg synes hun velger upassende klær ennå. Når det gjelder selskaper pynter de seg, men det kan være noen veldig spesielle kombinasjoner, skjørt utenpå kjole osv. Anonymkode: e2b0a...cec Hehe ja, de har personlig stil. Skjørt utenpå buksa er favoritt nå for tida. Da kan hun bare ta av skjørtet når hun er lei av det Anonymkode: b3f54...acc
Kikkane Skrevet 13. mai 2025 #24 Skrevet 13. mai 2025 Synes han skal få bestemme selv så lenge han ikke blir ertet av andre for valgene han tar. Da må du overstyre og komme med et kompromiss
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #25 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ok, ser vel ut som de fleste sier det samme her. Så skal prøve p slappe litt mer av og la henne ta styringen i akkurat det. Hvordan gjør dere det med f.els bursdager? Hun vil ofte ha på seg bukse og topp, noe jeg synes ikke er greit på et bursdagsselskap. Synes det er litt det med å respektere andres begivenheter og feiringer. Skjønner at man ikke kan ta denne kampen med en tenåring kanskje, men hadde dere latt 7åringen gå kledd i joggebukse og topp til en bursdagsfeiring. Anonymkode: c3e95...9e1 Ja, med mindre vi skulle feire 75-årsdagen til grandtante med middag på hotell. I barnebursdagene her, så er det ikke alle som pynter seg. I helgene så kommer noen rett fra tur og aktivitet. De gangene barna går rett hjem fra skolen til bursdag, så er det ikke så mange av jentene som har kjole/skjørt. På sommeren er det jo noen som har sommerkjole på skolen da. Kommer vel litt an på hva som er vanlig hos dere, tenker jeg – hvis alle jentene har kjole, så velger hun vel sikkert kjole neste gang? Anonymkode: b3f54...acc
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #26 Skrevet 13. mai 2025 Hår har ungen fått velge hele veien. Det er bare hår. Det er ikke noe som er guttehår og jentehår, det er hår. Om ungen ville hatt hanekam, javel. Lykke til. Hun klipte seg kort på barneskolen, inspirert av Ella Marie. Men ja, hun fikk velge klær selv fra barnehagen allerede. Hun valgte da ofte kjole og joggebukse. Det såg kanskje litt underlig ut, men det var aldri noen som sa noe på det. Når det ble kaldt ute, ble ulltøy funnet fram til å ha på under. Det har ungen aldri klagd på. Vi bodde i nord og da var det ull fra september til mai/juni. Når det blåste som verst, var på med fokkbrillene og ut og gå. Da ungen ble eldre, valgte hun selv om hun ville ha ulltøy på seg eller ei. Hun er varmere enn meg og om hun frøys så får hun fryse. Hun lærte fort. Frostskader er uansett uvanlig. Nå er heller problemet at ungen har for lite antall plagg. Det er vanskelig å finne klær hun faktisk liker. Anonymkode: 62bbf...199
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #27 Skrevet 13. mai 2025 For å bli selvstendig så må man prøve seg frem selv og så feiler man innimellom. Det er slik man lærer. De må også få utvikle sin egen identitet og stil, ikke den mamma liker best. Ta henne med på shopping og la henne velge selv. Anonymkode: 6d975...472 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #28 Skrevet 13. mai 2025 Glemte å svare på hår. Åtteåringen har ikke hatt så sterke meninger om det.. Har det løst og litt lenger enn skulderlengde. Skulle gjerne sett at hun ville hatt flette/hestehale oftere, for da blir det mindre floker. Men det er hennes hår, og jeg påtvinger ikke strikk/fletting. Hun har lyst å klippe seg ganske kort nå snart, og det er helt greit for meg. Det vokser ut igjen hvis hun angrer. Mer ekstreme frisyrer, som piggsveis, er ikke greit for meg, og hårfarge (utenom spray hos frisør som vaskes ut), er ikke greit, men det har heller ikke vært tema. Anonymkode: b3f54...acc
Amys Skrevet 13. mai 2025 #29 Skrevet 13. mai 2025 (endret) 4-5 års alderen, den ene tidligere. Som ofte fører til at de går på skolen i småhullete/lappede klær (fordi det er yndlingsbuksa), eller litt rare kombinasjoner. Det eneste jeg legger meg borti er penklær vs "dagligdagse" klær når noe skal feires og ikke shorts på vinteren og slikt. Edit: hårfrisyre har de også fått lov å velge selv når de begyte å ha meninger, før det ble det klippet slik jeg syntes var passende. Endret 13. mai 2025 av Amys
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #30 Skrevet 13. mai 2025 Surriball skrev (6 timer siden): Nå er min eldste ganske lite jålete og opptatt av dette, men: Klart en sjuåring skal få være med og velge klær! På skolen er det t-skjorte, bukse og genser, så får det være opp til henne hva det betyr. Mitt barn i skolealder får ikke gå i joggebukser på skolen (det er hjemmeklær/koseklær) eller magetopp hvis det er for kaldt, men ellers er det stor frihet. Har bare ok klær i kommoden. Vi handler sammen, da får hun prøvd hva som passer og hva hun liker. I bursdager er det penklær som gjelder, da får hun velge kjole selv. Når det gjelder frisyre så bestemmer jeg at håret skal settes opp og hun bestemmer frisyre. Får sjeldent gå med håret løst, for da blir det så ustelt og flokete. Barnet får veiledning om rett påkledning til været og hvordan ting skal være (t-skjorta nedi buksa hvis genseren er kort, strømpebukse under om det er kaldt, singlet som ikke vises under kjolen og ikke t-skjorte, osv). Frihet innenfor rammer. Treåringen har også sterke meninger om påkledning, og så lenge klærne er passe varme og rene, så strekker vi oss langt for at hun også skal føle seg vel i det hun har på seg. Dette synes jeg er en fin mellomting hvor du styrer litt og veileder, men samtidig får barnet sine valgmuligheter. Det er noe som dette jeg prøver på også, men hun er litt for sta. Er vel jeg som må gi meg litt tenker jeg. Anonymkode: c3e95...9e1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #31 Skrevet 13. mai 2025 Mine unger har alltid fått velge klær selv. De er 4 og 7 nå. Vi rydder vekk klær som ikke er passende for sesongen, så de ikke kan velge t-skjorte og shorts når det er -10 ute, og samme med ullklær og tykke gensre om sommeren. Og ja, da ser de ofte "klovnete" ut, med full kræsj i farger og mønstre. Men hva så....? De er unger, ikke utstillingsmodeller? Vil 4-åringen ha på seg knæsj oransje topp med den like knæsj rosa buksen med prikker, so what? Gjør det virkelig noe om unger ser "klovnete" ut..? Man blir tidsnok voksen og tvunget til å "kle seg profesjonelt" på jobb. Når det gjelder å kjøpe klær, sier jeg nei til enkelte ting, som polyester-klær, eller klær jeg allerede i butikken ser at de ikke kommer til å gå med (som klær som SER kule ut, men som er upraktiske eller har sømmer på steder de hater at det er sømmer osv). Sier også nei til dyre klær o.l. Men jeg har aldri sagt nei til klær bare fordi de er "klovnete". Anonymkode: 7afe8...de8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #32 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Glemte å svare på hår. Åtteåringen har ikke hatt så sterke meninger om det.. Har det løst og litt lenger enn skulderlengde. Skulle gjerne sett at hun ville hatt flette/hestehale oftere, for da blir det mindre floker. Men det er hennes hår, og jeg påtvinger ikke strikk/fletting. Hun har lyst å klippe seg ganske kort nå snart, og det er helt greit for meg. Det vokser ut igjen hvis hun angrer. Mer ekstreme frisyrer, som piggsveis, er ikke greit for meg, og hårfarge (utenom spray hos frisør som vaskes ut), er ikke greit, men det har heller ikke vært tema. Anonymkode: b3f54...acc Hvordan svarer du barnet da hvis barnet vil ha en frisyre du synes er upassende? Veldig ofte har de venner som får lov til p bestemme det meste mtp. klær, hår, sminke osv i tidlig skolealder. Og det kommer som regel som motsvar når vi nekter henne i noe. Anonymkode: c3e95...9e1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #33 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan svarer du barnet da hvis barnet vil ha en frisyre du synes er upassende? Veldig ofte har de venner som får lov til p bestemme det meste mtp. klær, hår, sminke osv i tidlig skolealder. Og det kommer som regel som motsvar når vi nekter henne i noe. Anonymkode: c3e95...9e1 Hun har ikke hatt sterke meninger om hår ennå. På generell basis, så pleier jeg å si at ulike familier har ulike regler. Hvis bestevenninnen begynner med sminke og hårfarge tidlig (ikke usannsynlig), så kommer jeg til å si at vi har ulike regler for det, og at hun kan få sminke seg når hun blir ungdom. Å leke med sminke hjemme er jo innafor, men hun får ikke gå på skolen med sminke som 8–9-åring selv om andre i klassen skulle komme til å begynne med dette. Anonymkode: b3f54...acc
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #34 Skrevet 13. mai 2025 Han styrer selv, etter noen rammer. Ser en her ikke lar dem gå i joggeklær på skolen. Det får førsteklassingen her lov til, de leker så mye at komfort trumfer estetikk. Regner med det justerer seg selv erterhvert. Anonymkode: bed49...088
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #35 Skrevet 13. mai 2025 Hvorfor kan hun ikke bare få velge selv? Jeg har alltid hatt en avtale med jenta mi, at hun bestemmer selv hva hun ønsker å gå med, men de gangene hun var helt på villspor kunne jeg si ifra og da skal hun innrette seg etter det. Tror vi aldri har kranglet om klær etter det. Det er virkelig ingen krise om ting ikke matcher eller at hun er litt for mye eller for lite kledd enkelte dager, det er det de lærer av. Anonymkode: 3b7d1...fd4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #36 Skrevet 13. mai 2025 Min gutt på 10 år bryr seg fremdeles ikke😆 Han kommer med meninger i butikken men går med det jeg kjøper hvis jeg handler alene eller hvis jeg legger frem klær til han. Nå må han finne frem klær selv men tar det første og beste i skuffen😆 Anonymkode: d0c72...c47
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #37 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvordan svarer du barnet da hvis barnet vil ha en frisyre du synes er upassende? Veldig ofte har de venner som får lov til p bestemme det meste mtp. klær, hår, sminke osv i tidlig skolealder. Og det kommer som regel som motsvar når vi nekter henne i noe. Anonymkode: c3e95...9e1 Jeg svarer på akkurat samme måte som når barnet vil noe annet som vi ikke vil gi barnet lov til, selv om "alle andre" får lov. Det er jo ikke noe spesielt med hår? Det er akkurat samme problemstilling om ungen ber om smarttelefon, få spille et dataspill vi synes er for voldelig, se en film vi synes er upassende, begynne på en aktivitet vi synes blir alt for mye, ha sjokoladepålegg på skiven i matboksen hver dag, osv. "Tore sine foreldre bestemmer hva han får lov til; vi bestemmer hva du får lov til. Ulike familier har ulike regler. " Anonymkode: 7afe8...de8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #38 Skrevet 13. mai 2025 Fra de uttrykte de, de har alltid fått bestemme selv. Anonymkode: 555ec...49c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #39 Skrevet 13. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg svarer på akkurat samme måte som når barnet vil noe annet som vi ikke vil gi barnet lov til, selv om "alle andre" får lov. Det er jo ikke noe spesielt med hår? Det er akkurat samme problemstilling om ungen ber om smarttelefon, få spille et dataspill vi synes er for voldelig, se en film vi synes er upassende, begynne på en aktivitet vi synes blir alt for mye, ha sjokoladepålegg på skiven i matboksen hver dag, osv. "Tore sine foreldre bestemmer hva han får lov til; vi bestemmer hva du får lov til. Ulike familier har ulike regler. " Anonymkode: 7afe8...de8 Ser den. Men alle de eksemplene du gir har en god begrunnelse - voldelig spill (aldersmessig upassende og skadelig), sjokopålegg (usunt for kroppen osv). Men litt farget hår eller hanekam til skolen, hva begrunner du ditt «nei» med? Anonymkode: c3e95...9e1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2025 #40 Skrevet 13. mai 2025 Jeg tror også innerst inne at jeg er litt bekymret for at full frihet allerede fra nå, kan gjøre det vanskelig senere i f.eks ungdomstiden hvor de begynner å eksperimentere mye mer med klær og personlighet. Nå får jeg sikkert mye motsnakk, men jeg hadde for eksempel aldri godtatt om barnet begynte å kle seg i svarte klær og svart sminke som 14 åring. Og dette føler jeg er et mye større risk med barn som får mye frihet i alt fra klær, frisyre til andre ting fra veldig ung alder. Det har jeg også erfart av de rundt meg. Anonymkode: c3e95...9e1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå