Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når begynte dere å la barnet velge klær og hårfrisyre osv selv? Barnet mitt er 7 år og har så mange meninger allerede på hva hun ikke liker og liker å ha på seg. Blir ofte en diskusjon på morgenen før skolen. Jeg føler jo ikke at hun kan velge klesplagg allerede nå? Jeg gir henne ofte to valg, så får hun bestemme ut av de to. Når lot dere barnet få velge helt fritt selv? 

Anonymkode: c3e95...9e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min seks år gamle jente har vært slik lenge. Hvorfor kan hun ikke velge klesplagg selv i skapet sitt?

Jeg hadde ikke latt min få klippe hanekam eller gå på skolen i for kalde klær, men ellers får hun velge selv. En syvåring tenker jeg fint kan ta ut klær selv fra klesskapet. Du kan passe på at det er klær etter sesong der. 

Anonymkode: 82038...9c5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min seks år gamle jente har vært slik lenge. Hvorfor kan hun ikke velge klesplagg selv i skapet sitt?

Jeg hadde ikke latt min få klippe hanekam eller gå på skolen i for kalde klær, men ellers får hun velge selv. En syvåring tenker jeg fint kan ta ut klær selv fra klesskapet. Du kan passe på at det er klær etter sesong der. 

Joda, enig at de kan få velge litt av det som er kjøpt inn av oss allerede. Men nå vil hun gjerne velge klærne som kjøpes inn, og da ofte klær som i våre øyne kan være upsssende for hennes alder. Hvordan svarer dere til dette? 
Ofte kan hun også velge helt merkelige kombinasjoner som bare ser klovnete ut, og sånn vil man jo ikke sende ungen på skolen. 

Skrevet

Tar det som en selvfølge at barn som går på skolen finner frem og kler på seg selv. Har en som skal begynne på skolen etter sommeren, er 5 år. Sier hvilke type klær han må ha på, typ shorts, bukse , ulltøy osv. Men utenom det finner han frem og velger selv. Dette oppfordrer jeg til, da barn må lære seg å bli selvstendige . Har også 2 eldre barn som jeg hadde samme forventninger til. Ts hvorfor ønsker du ikke at hun skal kunne ta vare på seg selv, og ta egne valg?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, enig at de kan få velge litt av det som er kjøpt inn av oss allerede. Men nå vil hun gjerne velge klærne som kjøpes inn, og da ofte klær som i våre øyne kan være upsssende for hennes alder. Hvordan svarer dere til dette? 
Ofte kan hun også velge helt merkelige kombinasjoner som bare ser klovnete ut, og sånn vil man jo ikke sende ungen på skolen. 

Hva slags klær er upassende, da? Hvis det er snakk om korte topper f.eks er det bare å si nei, men at hun kan velge noe annet. Min jente har hatt ganske klare meninger om klær lenge, og ja noen ganger blir det merkelige kombinasjoner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
nina83 skrev (1 minutt siden):

Tar det som en selvfølge at barn som går på skolen finner frem og kler på seg selv. Har en som skal begynne på skolen etter sommeren, er 5 år. Sier hvilke type klær han må ha på, typ shorts, bukse , ulltøy osv. Men utenom det finner han frem og velger selv. Dette oppfordrer jeg til, da barn må lære seg å bli selvstendige . Har også 2 eldre barn som jeg hadde samme forventninger til. Ts hvorfor ønsker du ikke at hun skal kunne ta vare på seg selv, og ta egne valg?

Jeg er absolutt for at hun skal bli selvstendig og kunne ta vare på seg selv. Men igjen, å lære seg å sette sammen klær og kle seg nogenlunde ok for skolen er noe som tar tid. De er jo såpass små enda. Jeg gir henne muligheten til å velge mellom 2-3 antrekk. Hun velge ofte veldig tullete og sånn kan hun ikke gå på skolen. Er også mye snakk om upassende klær som hun ønsker, men det er jeg ikke villig til å la henne gå med enda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er absolutt for at hun skal bli selvstendig og kunne ta vare på seg selv. Men igjen, å lære seg å sette sammen klær og kle seg nogenlunde ok for skolen er noe som tar tid. De er jo såpass små enda. Jeg gir henne muligheten til å velge mellom 2-3 antrekk. Hun velge ofte veldig tullete og sånn kan hun ikke gå på skolen. Er også mye snakk om upassende klær som hun ønsker, men det er jeg ikke villig til å la henne gå med enda. 

Hvorfor kan hun ikke bare få gå med det på skolen? Begrenset hvor tullete det kan bli, om farger og mønster krasjer så er det ingen krise og unger bryr seg sjelden om sånt, spesielt i den alderen. 

• Liker 6
Skrevet

Men hvorfor ikke ta bort de klærne som er upassende? Eller legge de i en egen skuff å si att dette er ferie/Helge klær.  Tro meg det er mange rare kombinasjoner i klesveien i en klasse med 7 åringer. Ikke noe rart med det. 

Syntes det rett og slett er rart at et såpass stort barn ikke kan gå i klesskapet sitt og kle på seg uten att dere foreldre må finne frem alternativer...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min 7 åring har (selvfølgelig) full styringsrett over hva hun har på seg. 
Hun plukker frem og kler på seg selv, uten at jeg blander meg.  Noen ganger kommenterer jeg kanskje at «den buksa er kanskje litt varm i dag» eller «Blir det ikke vanskelig å leke på turdag i den kjolen» og da skifter hun som regel. 
At klærne noen ganger ikke matcher, er rare kombinasjoner overser jeg glatt. Hun får gå akkurat som hun selv vil. 

Eneste jeg er hard på er varmt nok tøy når vi skal være lenge ute om vinteren. 

Hun velger også selv hva vi kjøper inn av klær. Men jeg har vetorett om hun velger noe jeg synes er upassende. Magetopper og trange/stive jeans f.eks, vil jeg ikke kjøpe. Barn skal være barn, og de skal leke - uhemmet av klærne.  

Anonymkode: 54fa8...2d7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min 7 åring har (selvfølgelig) full styringsrett over hva hun har på seg. 
Hun plukker frem og kler på seg selv, uten at jeg blander meg.  Noen ganger kommenterer jeg kanskje at «den buksa er kanskje litt varm i dag» eller «Blir det ikke vanskelig å leke på turdag i den kjolen» og da skifter hun som regel. 
At klærne noen ganger ikke matcher, er rare kombinasjoner overser jeg glatt. Hun får gå akkurat som hun selv vil. 

Eneste jeg er hard på er varmt nok tøy når vi skal være lenge ute om vinteren. 

Hun velger også selv hva vi kjøper inn av klær. Men jeg har vetorett om hun velger noe jeg synes er upassende. Magetopper og trange/stive jeans f.eks, vil jeg ikke kjøpe. Barn skal være barn, og de skal leke - uhemmet av klærne.  

Ok, ser vel ut som de fleste sier det samme her. Så skal prøve p slappe litt mer av og la henne ta styringen i akkurat det. Hvordan gjør dere det med f.els bursdager? Hun vil ofte ha på seg bukse og topp, noe jeg synes ikke er greit på et bursdagsselskap. Synes det er litt det med å respektere andres begivenheter og feiringer. Skjønner at man ikke kan ta denne kampen med en tenåring kanskje, men hadde dere latt 7åringen gå kledd i joggebukse og topp til en bursdagsfeiring. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har fått velge selv fra de var 2-3 år, med unntak av feiringer. Jeg kommer innimellom med innspill når det gjelder farger, sånn at de lærer litt om hva som passer sammen. Jeg synes det er fint og viktig at de får utvikle sin egen smak.

Anonymkode: 86f58...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ok, ser vel ut som de fleste sier det samme her. Så skal prøve p slappe litt mer av og la henne ta styringen i akkurat det. Hvordan gjør dere det med f.els bursdager? Hun vil ofte ha på seg bukse og topp, noe jeg synes ikke er greit på et bursdagsselskap. Synes det er litt det med å respektere andres begivenheter og feiringer. Skjønner at man ikke kan ta denne kampen med en tenåring kanskje, men hadde dere latt 7åringen gå kledd i joggebukse og topp til en bursdagsfeiring. 

Her er jeg litt delt. 
Til jenta på 7 sier jeg at «Vi skal ha på penklær» også får hun velge hva det betyr. Noen ganger blir det kjole, noen ganger bukse og en pen topp, noen ganger et random tutuskjørt, som jeg personlig synes ser mer ut som et kostyme. Alt det er ok for meg. Trenger jo ikke være stripyntet. Men kommer hun i joggebukse vil jeg nok korrigere og si at «vi trenger nok noe litt mer pyntet i dag, hva med den sorte tightsen der i stedet? Eller kanskje den lilla kjolen passer fint i dag?» 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna har selv funnet frem klær her alene siden de var 4. Eneste som er blitt forandret er klær til feil årstid. 

Nå er de 8 og 12. De finner det de trenger uten problemer.

Anonymkode: ee2b1...06b

• Liker 2
Skrevet

Nå er min eldste ganske lite jålete og opptatt av dette, men: Klart en sjuåring skal få være med og velge klær! 

På skolen er det t-skjorte, bukse og genser, så får det være opp til henne hva det betyr. Mitt barn i skolealder får ikke gå i joggebukser på skolen (det er hjemmeklær/koseklær) eller magetopp hvis det er for kaldt, men ellers er det stor frihet. Har bare ok klær i kommoden. Vi handler sammen, da får hun prøvd hva som passer og hva hun liker. 

I bursdager er det penklær som gjelder, da får hun velge kjole selv. 

Når det gjelder frisyre så bestemmer jeg at håret skal settes opp og hun bestemmer frisyre. Får sjeldent gå med håret løst, for da blir det så ustelt og flokete. 

Barnet får veiledning om rett påkledning til været og hvordan ting skal være (t-skjorta nedi buksa hvis genseren er kort, strømpebukse under om det er kaldt, singlet som ikke vises under kjolen og ikke t-skjorte, osv). Frihet innenfor rammer. 

Treåringen har også sterke meninger om påkledning, og så lenge klærne er passe varme og rene, så strekker vi oss langt for at hun også skal føle seg vel i det hun har på seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Min 7 åring har bestemt  klærne sine selv siden han var kanskje 2 år. Han tar skolebuss og må ordne seg selv om morgenen, så en 7 åring bør kunne bestemme egne klær altså 

Anonymkode: cd87b...123

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj, dette har min syvåring styrt selv fra hun var rundt fire år (selvfølgelig med litt veiledning). Tar hun for eksempel på en bukse som er for varm så foreslår jeg en annen. På klesbutikken har hun valgt klærne sine selv fra så lenge jeg kan huske, tror nesten aldri jeg har valgt klær for henne😂 Bortsett fra når hun var baby da selvfølgelig. Ser ikke problemet med at de skal kle seg selv? Har du stygge klær i skapet så er det vel bare å kaste de😂

Anonymkode: 3bad7...c5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når begynte dere å la barnet velge klær og hårfrisyre osv selv? Barnet mitt er 7 år og har så mange meninger allerede på hva hun ikke liker og liker å ha på seg. Blir ofte en diskusjon på morgenen før skolen. Jeg føler jo ikke at hun kan velge klesplagg allerede nå? Jeg gir henne ofte to valg, så får hun bestemme ut av de to. Når lot dere barnet få velge helt fritt selv? 

Har to gutter på 5 og 7 år. Det er bare jeg som kjøper klær, men de har ansvaret for å kle på seg selv. Hvordan det kombineres, har jeg ikke noe med. Det går fint uansett. Tror vi begynte slik fra 5 års alder.

Det med frisyre (jeg som klipper) begynte i alderen 7,5 år. Han forklarer hvordan han vil ha det og jeg klipper hvis det passer til hårtypen hans.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er galt med hanekam :hoho:Ene sønnen min på 5 har det, han andre på 6,5 har en ironisk hockeysveis. 

Anonymkode: 02bb1...eae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er galt med hanekam :hoho:Ene sønnen min på 5 har det, han andre på 6,5 har en ironisk hockeysveis. 

Anonymkode: 02bb1...eae

Hanekam på jente? Hadde jeg nekta også. 

Anonymkode: cd87b...123

AnonymBruker
Skrevet

Min 3-åring startet å ha meninger om dette for et års tid siden kanskje litt mer. Ikke hver dag hun bryr seg da og jeg handler jo inn for henne så det er jo da at hun får velge mellom det vi har. Men forsøker å kjøpe klær jeg vet at hun liker (som ikke alltid er det samme som klær jeg ville valgt om jeg skulle fått bestemme 100%)

Jeg tenker de må få bestemme mye selv akkurat på klesfronten, men at foreldrene kan sette rammene rundt. For eksempel sier jeg nei når hun vil ha shorts og det er for kaldt men sier hun kan få velge en bukse selv. Er det feks selskap ville jeg sagt at hun kunne velge klær selv men vi skal pynte oss, joggebukse er uaktuelt. Osv.

Anonymkode: 5adb4...c05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...