Gjest GreenSky Skrevet 15. mars 2006 #1 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har alltid hatt problemer med magen. Har melkeallergi, og div andre matallergier, samt irritabel tarm. Mamma har det samme, bare verre. Men nå har mamma etter et helt liv med sporadiske magesmerter fått en diagnose. Hun har fått høre alt fra å være hypokonder til å ikke bli trodd når det gjelder magen. Det er arvelig, så jeg har muligens det samme. Det beste er, at det kan rettes på ved en relativt enkel operasjon! Det er en tarmsykdom med et langt og rart navn som jeg ikke husker akkurat nå. Kort sagt fungerer ikke armsystemet som den skal, og hun skal operere bort de delene av tarmen som ikke fungerer. Dette skal gjøres ved hjelp av kikkhullskirurgi, så det er ingen komplisert operasjon. Skal se om jeg ikke kan få bestilt time hos samme legen som fant ut av dette jeg og, selv om han holder til i en annen del av landet. Det hadde vært fantastisk med en normal mage! Det føles helt utrolig ut at både mamma og jeg kan bli helt fine etter et helt liv med kronglete mager. :-D
Blackjack Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 Så flott for dere! Hadde vært fint hvis du husket navnet, har familie som sliter med det samme, men uten å finne noen løsning. Har du navnet kan jeg be de sjekke seg for det samme!
Missbumblebee Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Ingenting er bedre enn å finne ut av sånne ting!
Gjest GreenSky Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Så flott for dere! Hadde vært fint hvis du husket navnet, har familie som sliter med det samme, men uten å finne noen løsning. Har du navnet kan jeg be de sjekke seg for det samme! ← Jeg kan skrive det senere. Skrev det ned på en lapp, men den ligger hjemme, sitter på jobb nå.
Gjest Catwoman Skrevet 15. mars 2006 #6 Skrevet 15. mars 2006 Deilig å ednelig finne ut av sånne ting Jeg er også nysgjerrig på hva denne sykdommern heter.
Gjest Emera Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Så godt å få en løsning på problemene! Jeg henger meg på ønsket om å få vite navnet på sykdommen, for datteren min har akkurat de symptomene (melkeintoleranse, andre matintoleranser og irritabel tarm) du beskriver, men ingen allergi- eller intoleransetester slår ut. Og det er flere i slekten med samme type problemer, ingen har fått noen diagnose. Hadde vært greit å få en idé om noe det kan være, i hvertfall. Hun er til utredning nå i denne tiden, men det går utrolig tregt med å få ny time (skulle hatt for to måneder siden, de bygger nytt sykehus her...). Og vi vet jo alle hvor vanskelig det er å finne ut av mageproblemer, sant..? Ganske slitsomt det der, egentlig. Endret 15. mars 2006 av Emera
Gjest BagLady Skrevet 15. mars 2006 #8 Skrevet 15. mars 2006 Så godt å få en løsning på problemene! Jeg henger meg på ønsket om å få vite navnet på sykdommen, for datteren min har akkurat de symptomene (melkeintoleranse, andre matintoleranser og irritabel tarm) du beskriver, men ingen allergi- eller intoleransetester slår ut. Og det er flere i slekten med samme type problemer, ingen har fått noen diagnose. Hadde vært greit å få en idé om noe det kan være, i hvertfall. Hun er til utredning nå i denne tiden, men det går utrolig tregt med å få ny time (skulle hatt for to måneder siden, de bygger nytt sykehus her...). Og vi vet jo alle hvor vanskelig det er å finne ut av mageproblemer, sant..? Ganske slitsomt det der, egentlig. ← Jeg har laktoseintoleranse, og hadde i tillegg i mange år "diagnosen" irritabel tarm hengende over meg. Det viste seg at jeg hadde Ulcerøs kolitt, noe som var lett å se da jeg først fikk koloskopi (med beroligende og smertestillende gikk det som en lek). Ikke la legen avfeie mageproblemer som irritabel tarm uten iallefall å ha utført en koloskopi, det er egentlig en diagnose som bare skal stilles dersom man ikke finner noe annet galt. Jeg vet hvordan det er å leve med mageproblemer, så jeg håper dere finner ut av det
Knurr Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Grattis! Jeg vet hvordan det er å leve med udefinerte magesmerter og bli kalt hypokonder - ingenting er bedre enn å motbevise det! Ønsker deg lykke til
Gjest Emera Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har laktoseintoleranse, og hadde i tillegg i mange år "diagnosen" irritabel tarm hengende over meg. Det viste seg at jeg hadde Ulcerøs kolitt, noe som var lett å se da jeg først fikk koloskopi (med beroligende og smertestillende gikk det som en lek). Ikke la legen avfeie mageproblemer som irritabel tarm uten iallefall å ha utført en koloskopi, det er egentlig en diagnose som bare skal stilles dersom man ikke finner noe annet galt. Jeg vet hvordan det er å leve med mageproblemer, så jeg håper dere finner ut av det ← Takk for det! Ja, denne "irritabel tykktarmsyndrom-" diagnosen har jeg også sett på som en sekkebetegnelse for "vi vet egentlig ikke hva dette er, men det tør vi ikke si..." Legen til datteren min sier noe annet, men jeg tror ikke helt på det... Så nå går vi altså og venter på ny time på sykehuset de driver å bygger på. Så får vi kanskje se. Men det skal være sikkert at det er lett å resignere. Og så handler det litt om hvor mye testing jeg synes datteren min skal gå igjennom og. Mye stikking er det blitt, og dersom alt dette ender opp resultatløst så er det jo liten vits.
Gjest Jalileh Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Det må være deilig. Sleit med mageproblemer i en periode selv, og det var et herk.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har alltid hatt problemer med magen. Har melkeallergi, og div andre matallergier, samt irritabel tarm. Mamma har det samme, bare verre. Men nå har mamma etter et helt liv med sporadiske magesmerter fått en diagnose. Hun har fått høre alt fra å være hypokonder til å ikke bli trodd når det gjelder magen. Det er arvelig, så jeg har muligens det samme. Det beste er, at det kan rettes på ved en relativt enkel operasjon! Det er en tarmsykdom med et langt og rart navn som jeg ikke husker akkurat nå. Kort sagt fungerer ikke armsystemet som den skal, og hun skal operere bort de delene av tarmen som ikke fungerer. Dette skal gjøres ved hjelp av kikkhullskirurgi, så det er ingen komplisert operasjon. Skal se om jeg ikke kan få bestilt time hos samme legen som fant ut av dette jeg og, selv om han holder til i en annen del av landet. Det hadde vært fantastisk med en normal mage! Det føles helt utrolig ut at både mamma og jeg kan bli helt fine etter et helt liv med kronglete mager. :-D ← OJ!! Så fantastisk!! Jeg har selv slitt med magen helt siden jeg var liten. Når jeg har det som verst er det rett og slett ulidelig vondt Og jeg har født så jeg vet hva jeg kan sammenligne med. De har aldri funnet ut av det, bare "vært" sånn. Jeg er veldig interessert i å vite mest mulig om det du har funnet ut, enten det er diagnosen, tips til hvem jeg kan kontakte etc. Tenk ett liv uten magevondt og oppblåst mage
Gjest GreenSky Skrevet 15. mars 2006 #13 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Diagnosen heter altså Hirschprung syndrome (jeg sa det var et komplisert navn! ) Endret 15. mars 2006 av GrønnSky
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #14 Skrevet 16. mars 2006 Jeg har alltid hatt problemer med magen. Har melkeallergi, og div andre matallergier, samt irritabel tarm. Mamma har det samme, bare verre. Men nå har mamma etter et helt liv med sporadiske magesmerter fått en diagnose. Hun har fått høre alt fra å være hypokonder til å ikke bli trodd når det gjelder magen. Det er arvelig, så jeg har muligens det samme. Det beste er, at det kan rettes på ved en relativt enkel operasjon! Det er en tarmsykdom med et langt og rart navn som jeg ikke husker akkurat nå. Kort sagt fungerer ikke armsystemet som den skal, og hun skal operere bort de delene av tarmen som ikke fungerer. Dette skal gjøres ved hjelp av kikkhullskirurgi, så det er ingen komplisert operasjon. Skal se om jeg ikke kan få bestilt time hos samme legen som fant ut av dette jeg og, selv om han holder til i en annen del av landet. Det hadde vært fantastisk med en normal mage! Det føles helt utrolig ut at både mamma og jeg kan bli helt fine etter et helt liv med kronglete mager. :-D ← Har du noen tips til hvem man kan kontakte som har greie på dette? evnt den klinikken dere gikk/skal til? Hvordan ble dette greid ut av, altså på hvilken måte fant legen ut dette?
Gjest Emera Skrevet 16. mars 2006 #15 Skrevet 16. mars 2006 Diagnosen heter altså Hirschprung syndrome (jeg sa det var et komplisert navn! ) ← Takker og bukker! Jo, det var jaggu ikke det enkleste navnet.
hecuba Skrevet 16. mars 2006 #16 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Si ifra hvis du husker diagnosen og får bra utbytte av behandlig. Typen strever med det samme. Hele morssiden hans har det, men det har slått verst ut hos han. Endret 16. mars 2006 av hecuba
Gjest GreenSky Skrevet 17. mars 2006 #17 Skrevet 17. mars 2006 Har du noen tips til hvem man kan kontakte som har greie på dette? evnt den klinikken dere gikk/skal til? Hvordan ble dette greid ut av, altså på hvilken måte fant legen ut dette? ← Nei, jeg har ikke gjort noe med saken selv enda, det blir senere. Kan komme med mer info da, eventuelt.
-Fisken- Skrevet 17. mars 2006 #18 Skrevet 17. mars 2006 Da håper jeg du får operasjon og kan bli helt frisk! Har en venninne som har vært inn og ut av sykehus med mageproblemer, det er ikke noe moro.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå