Gå til innhold

3-åring - hvilke lifehacks har dere??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er midt i trassalderen med lillemor. Søvnen begynner å bli bedre etter mye slit og strev. Overskuddet til mor (meg) begynner faktisk å komme litt tilbake.

Har dere noen gode lifehacks for å få en enda bedre hverdag? 😍 

Ting vi gjør allerede: ingen skjerm, ordentlig mat. Ellers ganske faste rutiner på ting. Leverer så sent som mulig i bhg (ca 09) og henter tidlig (15-15.30). Tar henne ut av bhg ca 1 dag i uka (når jeg har tid/overskudd) for å få litt ekstra kvalitetstid. Drar på klatresenter, bibliotek, til besteforeldre eller bare slapper av hjemme.

Anonymkode: fcc43...4aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med life hacks? Høres mer ut som du ville fortelle hvor flink du er som ikke gir skjerm og lager ordentlig mat og gir korte dager i barnehagen :) 

Anonymkode: 155cb...a41

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med life hacks? Høres mer ut som du ville fortelle hvor flink du er som ikke gir skjerm og lager ordentlig mat og gir korte dager i barnehagen :) 

Anonymkode: 155cb...a41

Huff, var ikke meningen. Hørtes kanskje veldig rosenrødt ut 😂 men 3-årstrassen er jo ganske heftig. 

Life hacks: ting som gjør hverdagen med barn litt enklere... Og særlig i trassalderen. 

Ts.

Anonymkode: fcc43...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Lifehack: slutt å stresse med å skulle levere sent og hente tidlig. Det kan være barnet har det bedre av å være litt lengre i barnehagen. Jeg er helt enig i at det har sine fordeler det første året, men når de er tre takler de i større grad en vanlig dag i barnehagen. 

Anonymkode: 07ad3...296

• Liker 2
Skrevet

Venter enda på disse trassaldrene. 8år nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lifehack: slutt å stresse med å skulle levere sent og hente tidlig. Det kan være barnet har det bedre av å være litt lengre i barnehagen. Jeg er helt enig i at det har sine fordeler det første året, men når de er tre takler de i større grad en vanlig dag i barnehagen. 

Anonymkode: 07ad3...296

Tviler sterkt på at en 3-åring har det bedre av å være lengre i barnehagen enn det dette barnet allerede gjør. 6-7 timer er veldig greit for et lite barn. Er ikke du sliten etter en 7.5 times arbeidsdag? Dette er et lite barn på et sted med mye aktiviteter, høyt tempo, mye lyder og inntrykk. 
kjempeflott at denne moren prøver å gi korte dager! 
Har selv en 3åring i full trassalder. Det hjelper veldig å ha noen rolige dager, senk tempoet når man kan. Vi pleier ofte å forklare hva neste aktivitet er i god tid, for dette er noe barnet kan synes er vanskelig når barnet er sliten f.eks. 

Anonymkode: 5b64d...fb8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell akkurat hva dere skal kjøpe i butikken. Lag en liste og la henne stryke ut når det er kommet i kurven. Funker hos meg, blir ingen krangling om å kjøpe andre ting 

Anonymkode: 9c31e...b21

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la henne velge det hun vil i skapet sitt. Legg frem klær, og sånn blir det. Hvis hun skal få velge kan du f.eks. gi henne to alternativer. Det blir den lilla ulltrøya eller den blåstripete ulltrøya. Ferdig snakka 

Anonymkode: 9c31e...b21

AnonymBruker
Skrevet

Life hack er jo skjerm da 😅 Ikke på morgen før barnehage, for da blir det bare problemer, men f.eks. når ungen er nødt å vente på noe, sånn som vente på at du ammer yngste (hvis du har), må vente på middag, osv. Det trenger ikke å være TV, det finnes rolige men samtidig underholdene spill for de minste på iPad. Der de bygger puslespill, eller kjører buss eller Lego-tog, eller hjelper Fantorangen til å pusse tenner. 

Hent i barnehage med noe søt. Ikke boller liksom med noe med sukker, fruktose (fruktose ER sukker). Gulrot, eplebiter, banan, smoothie eller yogurt i pose. De har så utrolig lav blodsukker kl 16, selv om de spiste for bare 2 timer før det.

Jeg printet ut stadig oppgaver for fargelegging, tegning, labyrint, finn 5 feil osv. Det er veldig mange av de å finne på nett, gratis. Også i tiden når ungen må vente mens du lager mat. Litt mer jobb for deg men hvis du absolutt ikke vil bruke ipad.

Komme oss ut i helgene. Vi startet helger med tv men vi måtte være ut av huset før 10-11, bare en liten tur ut ville gjort resten av dagen mye bedre.

Plakater på badet, som jeg lagde selv, med morgen og kveldsrutiner, med bilder. Potta, vaske hendene, pusse tennene, bytte til pysj osv. Disse visuelle lister gjorde at vi slapp å krangle, jeg pekte bare på neste punkt. Begge mine barn stolte mer på disse plakatene enn meg, deres egen mor 😅

På et tidspunkt hadde jeg slike for påkledning også men det er mer relevant for vinteren. 

Slit henne ut med å gi henne konstante valg. Poenget er jo ikke å bare la henne velge noe, men å gi henne så mange muligheter å velge noe, at hun ikke gidder å ta flere kamper. Ja, den typen, denne t-skjorte eller denne t-skjorte, disse sokker eller disse, kutte brød i trekanter eller rektangulærer, vil du ha ost eller skinke, vil du ha blå kopp eller gul. Helt til hun engang sier, mamma kan ikke du bare velge klær for meg i dag 😭 Og da er du i grunn allerede over treårskrise kanskje 😅

Anonymkode: 55676...539

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tv. Herregud, jeg elsker den dusteboksen!

Anonymkode: 6513a...eec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg mente valg som er ubetydelige for deg, begge to er helt akseptable løsninger. Men for henne blir det allikevel en avgjørelse som må tas. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja... spørs hva dere har problemer med?

En her sier gi snacks etter bhg. Jeg sier ikke gi noe etter bhg. Da spiser de seg god og mett på middag isteden. Om hun får noe etter bhg er det nøtter. 

Min nr hack er å gi oppgaver. Hun kan hjelpe meg mye. 

Nr to er å skryte mye av henne. Fortell henne at hun er slik du ønsker (f.eks. si ofte at hun er snill, når du tar henne i å gjøre noe snilt)

Nr tre er å være litt passiv.  La de finne ut av ting selv.

Nr 4, etabler at du er autoriteten. Du bestemmer. Ta kampene. 

Anonymkode: 0fc17...89e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tja... spørs hva dere har problemer med?

En her sier gi snacks etter bhg. Jeg sier ikke gi noe etter bhg. Da spiser de seg god og mett på middag isteden. Om hun får noe etter bhg er det nøtter. 

Anonymkode: 0fc17...89e

Sa ikke snacks, sa frukt. Man blir mer mett av nøtter enn frukt, for øvrig. 

Skrevet

Tips.

Skriv ned noen utfordringer dere har som dere tror noen kan ha tips til, eller vil ha råd om.

Akkurat nå har du skrytt av alt som fungerer og bare bedt om tips uten å være konkret.

Tips nr to fra meg. Skriv ned navn i alle klærne til barnet. Spesielt det som ligger i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Lek og tull, konkurranse og omvendt psykologi er det som funker best på vår viljesterke 3-åring så hun ikke skal lukte at vi ønsker at hun gjør noe spesielt eller skal forte seg 😄

Kan være så enkelt som at istedet for å si "gjør xx" så sier jeg "lurer på om det er noen barn her som er raske  klarer å gjør xx før jeg har klart å telle til ti" eller lager tullestemmer og later som at ting snakker "jeg er en liten tallerken jeg skulle ønske noen ryddet meg til kjøkkenbenken". Eller om barnet ikke vil gå fra a til å så løper vi om kapp istedet. Sånne ting.

Korte dager i bhg og mye fri er ikke så lett når begge foreldre jobber 100%. Men vi forsøker å bytte på levering/henting så det ikke blir 8+ timer i bhg. Og har ettermiddager uten andre planer enn middag og leking hjemme/ute etter hva barnet vil.

Anonymkode: ea0ae...e89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...