Gå til innhold

Ille behandlet av jobb i forbindelse med referanse

Lealaus

Anbefalte innlegg

Et selskap, eller intervjuer, som har spurt etter referanser har ikke lov til å ta referanse fra andre enn personen som er oppgitt som referanse. Det vil si at når du har oppgitt en person som referanse, har de ikke lov å ringe rett til arbeidsstedet og be annen person om å uttale seg om søker, når de ikke får tak i din navngitte referanse. Så din intervjuer har gjort en like stor feil, som personen som har gitt deg falsk referanse har gjort.

Det er heller ikke lov å ta kontakt med tidligere arbeidssteder og be de uttale seg om søker, med mindre det går frem av referanselisten at dette er lov.

Bare lurer, hvor står dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke, men skal sjekke...

Jeg lærte dette når jeg søkte på jobb i en butikk, og var redd de ville ta kontakt med min tidligere arbeidsgiver. Jeg hadde saksøkt min tidligere arbeidsgiver, så de var ikke så begeistret for meg. Min sakfører sa at det skulle jeg ikke bekymre meg over, siden jeg ikke hadde oppgitt tidligere arbeidssted som referanse, kunne de ikke brukes som referanse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Hun hadde ikke noe navn, men hun hadde opplysninger som gjør at det står igjen tre mulige personer. Det er primært bare skiftledere som skal ta telefonen, men disse har uansett ikke lov til å stå som referanse..

Er hun du 'mistenker' skiftleder, eller?

Jeg hadde ikke gitt meg på dette, var jeg deg. Sjefen din bør jo også være ganske interessert i hvem dette var, og av tre personer bør det være mulig å komme til bunns i det.

Jeg har dessverre ikke noe konstruktivt for deg å komme med her, jeg må bare si at jeg forstår at du er forbanna og fortvila, og håper du får løst det på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er på vei til å bli, men jeg tror ikke hun er det enda. Jeg gleder meg ikke direkte til å dra på jobb i morgen. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarties - ikke innlogget

Dette var utrolig uproft! Hadde det vært meg, ville jeg vært fristet til å si det til henne også! (Altså til henne du var på intervju hos.) Håper hun som hadde skrevet at dette ikke var lov finner ut hvor hun har det fra! (Jeg er helt enig med henne - sånt kan ikke være lov...!? I beste fall er det uproft og useriøst!) Håper du klarer å "komme til bunns" i dette! Lykke til!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig vanskelig å snakke med damen som intervjuet meg og ringte og så i fra. Det går for det meste i "Kjære deg, kjære Lealaus, du Lealaus, jeg har det bittelitt travelt jeg nå, kjære lealaus, jeg har det litt for travelt til å prate med deg nå!". :-/

Men jeg skal til bunns i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Dette ville jeg absolutt tatt opp på nåværende jobb om det var meg. Det er helt uakseptabelt at andre enn referanseperson skal gi referanse og at denne personen att på til lyver! Nei, denne løgnhalsen burde ringe det andre stedet og rydde opp etter seg. Håper virkelig det ordner seg for deg (og fortell oss hvordan det går).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nr. 1

Din nåværende sjef bør absolutt være interessert i å finne ut hvem det er som oppfører seg slik på jobben. Hvem tar seg slike friheter, går utover sine fullmakter og sverter sine kolleger.

Nr. 2

Forferdelig uproffesjonelt og krøkkete behandling av din potensielt nye arbeidsgiver å bare ringe "en eller annen" og be om en uttalelse om din person. Hun har t.o.m. ikke tatt bryet med å notere seg navnet på denne såkalte referansen.

Betyr det svært mye for deg, kan du få din nåværende sjef til å sende over et kort notat der det står at bedriften er blitt kjent med det er innhentet opplysninger om deg fra personer som ikke er i posisjon til å kunne uttale seg, og at bedriften ikke vil stå inne for eventuelle feilopplysninger. De kan jo bare legge til et enkelt "Som arbeidsgiver er vi svært fornøyd med Lealaus" eller noe slikt. (Bare for å gni det inn litt...he,he).

Men ellers tror jeg faktisk jeg ville hevet mitt hode og tenkt at dette var en lærdom å ta med seg. Sårt og vondt, javisst, men noe man vokser på og lærer av. Hva sier det om en bedrift at de ringer i hytt og pine og ber om en uttalselse, uten å sjekke hvem vedkommende er som de snakker med? Hvordan tror du dine rettigheter hadde blitt ivaretatt som ansatt i en slik bedrift? Hva med respekt for de ansatte? Kansje like

godt jobben ikke ble din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 1

Din nåværende sjef bør absolutt være interessert i å finne ut hvem det er som oppfører seg slik på jobben. Hvem tar seg slike friheter, går utover sine fullmakter og sverter sine kolleger.

Nr. 2

Forferdelig uproffesjonelt og krøkkete behandling av din potensielt nye arbeidsgiver å bare ringe "en eller annen" og be om en uttalelse om din person. Hun har t.o.m. ikke tatt bryet med å notere seg navnet på denne såkalte referansen.

Betyr det svært mye for deg, kan du få din nåværende sjef til å sende over et kort notat der det står at bedriften er blitt kjent med det er innhentet opplysninger om deg fra personer som ikke er i posisjon til å kunne uttale seg, og at bedriften ikke vil stå inne for eventuelle feilopplysninger. De kan jo bare legge til et enkelt "Som arbeidsgiver er vi svært fornøyd med Lealaus" eller noe slikt. (Bare for å gni det inn litt...he,he).

Men ellers tror jeg faktisk jeg ville hevet mitt hode og tenkt at dette var en lærdom å ta med seg. Sårt og vondt, javisst, men noe man vokser på og lærer av. Hva sier det om en bedrift at de ringer i hytt og pine og ber om en uttalselse, uten å sjekke hvem vedkommende er som de snakker med? Hvordan tror du dine rettigheter hadde blitt ivaretatt som ansatt i en slik bedrift? Hva med respekt for de ansatte? Kansje like

godt jobben ikke ble din...

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk helt enig i det siste innlegget!! Uff, for et sted! Men jeg forstår godt at du er forbanna, og at det ikke akkurat frister å gå på jobb igjen... Lukka til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...