AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Jeg er 45 år og har aldri møtt min far. Han så meg ett par ganger når jeg var baby,men Mamma traff han hun giftet seg med når jeg var 6 måneder. Så min far trakk seg unna. Var på besøk hos en venninne og vi snakket om penger og arv. Hun arver mye den dagen foreldrene går bort. Jeg arver ikke noe. Mamma og stefa bruker sine penger på alkohol og eier ikke noen ting. Men så sier min venninne at jeg arver jo min biologiske far. Men gjør jeg det? Jeg er usikker på om han har signert på noe at han er min biologiske far. Han står oppført som far på min side på helsenorge iallefall. Men synes det er rart å arve noen som jeg ikke har hatt noe med å gjøre. Men min venninne sier at det er ikke min feil det Anonymkode: a2e8a...793 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Ja, du arver ham. Det forutsetter selvsagt at han er registrert som far, men jeg antar helsenorge henter sine data fra folkeregisteret. Anonymkode: 33432...c22 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Hvis han står som din far på Helse Norge så arver du. Anonymkode: 8fb60...8a1 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Ja, det gjør du. Det er hans ansvar som voksen å etablere et forhold til barnet sitt. Det er ikke barnets ansvar. Så du trenger ikke overtenke det der. Du har rett på arv på lik linje med barn som er nær sine foreldre. Anonymkode: 9cc8b...dc8 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai Om du er i til, kontakter du folkeregistrert og ser hva som er registrert der. Han blir ikke informert om du gjør det. Antar jo at HelseNorge henter sin informasjon derfra og ikke fra intet. Du er arvingen til din far. Vet du om han er gift eller har flere barn enn deg? Anonymkode: c57b9...4ca
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Jeg arver min far. Han døde da jeg var baby og mine foreldre var ikke gift. Jeg mottok arven da hans ektefelle døde. Da var jeg godt over 30 år. Anonymkode: df22a...16c
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det gjør du. Det er hans ansvar som voksen å etablere et forhold til barnet sitt. Det er ikke barnets ansvar. Så du trenger ikke overtenke det der. Du har rett på arv på lik linje med barn som er nær sine foreldre. Anonymkode: 9cc8b...dc8 Hva skjer når den tiden kommer da? Hvem kontakter meg? Vil helst ikke at hans barn og kone kontakter meg Anonymkode: a2e8a...793
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er 45 år og har aldri møtt min far. Han så meg ett par ganger når jeg var baby,men Mamma traff han hun giftet seg med når jeg var 6 måneder. Så min far trakk seg unna. Var på besøk hos en venninne og vi snakket om penger og arv. Hun arver mye den dagen foreldrene går bort. Jeg arver ikke noe. Mamma og stefa bruker sine penger på alkohol og eier ikke noen ting. Men så sier min venninne at jeg arver jo min biologiske far. Men gjør jeg det? Jeg er usikker på om han har signert på noe at han er min biologiske far. Han står oppført som far på min side på helsenorge iallefall. Men synes det er rart å arve noen som jeg ikke har hatt noe med å gjøre. Men min venninne sier at det er ikke min feil det Anonymkode: a2e8a...793 Arv har ikke noe med bekjentskap å gjøre, det har med slektskap. Anonymkode: c7762...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #9 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva skjer når den tiden kommer da? Hvem kontakter meg? Vil helst ikke at hans barn og kone kontakter meg Anonymkode: a2e8a...793 Visst nok vil tingretten han sokner til gjøre det. https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hva-ma-arvinger-gjore-etter-et-dodsfall/ Anonymkode: c57b9...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai Ting blir annerledes når det er kone inne i bildet. Du får brev fra tingretten, men ikke forvent masse i arv om han er gift og har andre barn. All informasjon finner du om du faktisk prøver å Google litt.... Ville sjekket faktisk sikre kilder og ikke kvinneguiden. Anonymkode: 026e3...cd4
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 45 år og har aldri møtt min far. Han så meg ett par ganger når jeg var baby,men Mamma traff han hun giftet seg med når jeg var 6 måneder. Så min far trakk seg unna. Var på besøk hos en venninne og vi snakket om penger og arv. Hun arver mye den dagen foreldrene går bort. Jeg arver ikke noe. Mamma og stefa bruker sine penger på alkohol og eier ikke noen ting. Men så sier min venninne at jeg arver jo min biologiske far. Men gjør jeg det? Jeg er usikker på om han har signert på noe at han er min biologiske far. Han står oppført som far på min side på helsenorge iallefall. Men synes det er rart å arve noen som jeg ikke har hatt noe med å gjøre. Men min venninne sier at det er ikke min feil det Anonymkode: a2e8a...793 Hvis han er registrert som din far arver du han. Vet du ikke noe om han, er det kanskje lurt å ikke ha store forhåpninger om av, er han gift og har flere barn, og han ikke eier noe, huset og alt de eier kan jo stå på kona feks. Anonymkode: 709fc...d75
AnonymBruker Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai Logg på Skatteetaten og gå til Folkeregisteret, det står det. Men Helsenorge dikter nok ikke opp noe, antar de speiler folkeregisteret. Du har krav på arv så lenge det fins noe å hente. Anonymkode: 54975...64b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai Hvis du er særkullsbarn, må kona skifte med deg når han dør. Hun har ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 56530...d50 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai Han vet jo om deg så det er ikke umulig at han har skrevet over alt på kona som noen andre sa. Vet faren til en venninne gjorde det for han ville ikke at det skulle gå noe arv til barnet som ikke var ønsket av han. Uansett så er det ikke garantert at det faller noen kroner din vei så ikke vent på noe som kanskje aldri kommer. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Logg på Skatteetaten og gå til Folkeregisteret, det står det. Men Helsenorge dikter nok ikke opp noe, antar de speiler folkeregisteret. Du har krav på arv så lenge det fins noe å hente. Anonymkode: 54975...64b Helse norge henter jo selvsagt opplysningene fra folkeregisteret. derfor man må være påpasselig om man ikke har skrevet opp pårørende for det kan jo ende opp med at foreldre du ikke har pratet med på 20 år kommer når du havner i koma på sykehuset, Når faren hennes er listet opp som forelder på helsenorge så komme han ikke unna om han ikke har vært snikete. Anonymkode: 8fb60...8a1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han vet jo om deg så det er ikke umulig at han har skrevet over alt på kona som noen andre sa. Vet faren til en venninne gjorde det for han ville ikke at det skulle gå noe arv til barnet som ikke var ønsket av han. Uansett så er det ikke garantert at det faller noen kroner din vei så ikke vent på noe som kanskje aldri kommer. Helse norge henter jo selvsagt opplysningene fra folkeregisteret. derfor man må være påpasselig om man ikke har skrevet opp pårørende for det kan jo ende opp med at foreldre du ikke har pratet med på 20 år kommer når du havner i koma på sykehuset, Når faren hennes er listet opp som forelder på helsenorge så komme han ikke unna om han ikke har vært snikete. Anonymkode: 8fb60...8a1 Ts har krav på pliktarv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ting blir annerledes når det er kone inne i bildet. Du får brev fra tingretten, men ikke forvent masse i arv om han er gift og har andre barn. All informasjon finner du om du faktisk prøver å Google litt.... Ville sjekket faktisk sikre kilder og ikke kvinneguiden. Anonymkode: 026e3...cd4 Ts har krav på pliktarv. Om han er gift på nytt har ingen betydning. Har han økonomiske verdier når han dør så skal gjenværende er barna først i arverekken . https://www.justify.no/support/nb/articles/5096305-hva-er-pliktarv-og-hva-er-friarv «Pliktarv er den delen av arven som skal gå til visse nære familiemedlemmer, uavhengig hva den avdøde eventuelt har bestemt i et testament. Dette er ment som en beskyttelse for den nærmeste familien, slik at de ikke blir fullstendig utelatt fra arven. Pliktarven er primært forbeholdt avdødes livsarvinger, altså vedkommendes barn (eller i noen tilfeller deres barn). Pliktdelsarven er begrenset til to tredjedeler av arven, men med en øvre grense på 15 ganger folketrygdens grunnbeløp, som utgjør kr 1 779 300 i 2024. Dette betyr at selv om den avdøde ønsket å testamentere bort hele sin formue til en annen person eller en veldedig organisasjon, kan ikke dette skje på bekostning av barnas pliktdelsarv. I tillegg har ektefeller ifølge arveloven rett på minstearv etter hverandre. Dette kan også omtales som pliktarv. Hvor mye ektefeller har rett til å arve som minimum avhenger hvor mye avdøde etterlater seg, og om avdøde hadde livsarvinger. Det samme gjelder samboere som har hatt eller venter barn med avdøde.» Anonymkode: 7721e...d60
Sukkertøy Skrevet 13. mai #16 Skrevet 13. mai Ja, du har rett på arv fra din far, i likhet med hans nye barn. Konen arver 1/4 og dere barn resten. Spørsmålet er jo om han etterlater seg noe. Han kan gi bort alt han eier mens han er i llve. Det betyr at han kan dele ut penger og eiendom til kone og nye barn mens han lever, og da er det ikke noen verdier igjen å arve. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #17 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis du er særkullsbarn, må kona skifte med deg når han dør. Hun har ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 56530...d50 Mange menn i den generasjonen, setter verdiene på kona. Det er ikke sikkert det er så mye å hente. på den måten sørger de for at barn de har fra før, ikke får arv. Anonymkode: 04623...5f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå