Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har strikket tøfler som skal toves og har vasket 30 min i vaskemaskin men de ble ikke tovet så har kjørt en maskinvask til på 30 min men de er bare bittelitt mindre i størrelse og ikke noe særlig tovet. Hva gjør jeg galt mon tro?

Noen gode råd? Jeg har vasket på 30c

Anonymkode: 0f508...5ab

Skrevet

Du har kanskje brukt et garn som ikke tover, feks Superwash...?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har strikket tøfler som skal toves og har vasket 30 min i vaskemaskin men de ble ikke tovet så har kjørt en maskinvask til på 30 min men de er bare bittelitt mindre i størrelse og ikke noe særlig tovet. Hva gjør jeg galt mon tro?

Du har enten brukt et Superwash-garn som ikke tover, eller du har ikke sentrifuge på 30 min-programmet ditt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Garnet må være 100% ull for at du skal kunne tove ullgarn. Hvilket garn har du brukt?

Anonymkode: 430cb...179

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (5 minutter siden):

Du har enten brukt et Superwash-garn som ikke tover, eller du har ikke sentrifuge på 30 min-programmet ditt...

Har brukt et garn som heter Naturgarn 100% ull (har kastet lappen på garn nøstet men husket navnet) Den har sentrifugert så jeg skjønner ikke helt hvorfor den b.la ikke krymper noe særlig eller toves. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Garnet må være 100% ull for at du skal kunne tove ullgarn. Hvilket garn har du brukt?

Anonymkode: 430cb...179

Har brukt Naturgarn 100% ull

AnonymBruker
Skrevet
gråfugl skrev (9 minutter siden):

Du har kanskje brukt et garn som ikke tover, feks Superwash...?

Synd jeg ikke har lappen på garnnøstet, men skal være 100%ull og det har gått å tove med dette garnet hos en annen. Jeg kjører en vask til nå så ser jeg etter det, men kan man la de tørke og vaske på nytt senere eller går ikke det?

AnonymBruker
Skrevet

Legg inn et annet plagg, f eks et håndkle, sammen med det som skal toves. 

Anonymkode: 9d31b...e2f

• Liker 1
Skrevet

30 grader er ikke varmt nok. Prøv 40 grader. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette her. Du trenger mer bevegelse. Ikke bruk ullprogram 

Anonymkode: bcac6...c46

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, den er allerede vasket sammen med et håndkle 🙂

AnonymBruker
Skrevet
cassio skrev (2 minutter siden):

30 grader er ikke varmt nok. Prøv 40 grader. 

Prøver 40c nå så får jeg se om det skjer noe endring 🙂 og sammen med et håndkle igjen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette her. Du trenger mer bevegelse. Ikke bruk ullprogram 

Anonymkode: bcac6...c46

Aller første vask så kjørte jeg finvask 30 grader, og deretter ullprogram 30 grader og nå ullprogram 40 grader. Går det ikke etter det så må jeg nok velge et annet program ja. Takk for råd 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aller første vask så kjørte jeg finvask 30 grader, og deretter ullprogram 30 grader og nå ullprogram 40 grader. Går det ikke etter det så må jeg nok velge et annet program ja. Takk for råd 🙂

Grunnen til at man har ullprogram er jo at ullplagg IKKE skal tove seg. Du må bruke et annet program. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

40 grader, ikke ullprogram, vask sammen med et gammelt håndkle.

Til en annen gang: bruk tørketrommelen. Vask det du skal tove, og ha det i tørketrommelen. Sjekk hvert 10. minutt til det er nok tovet.

Anonymkode: 42ed5...20d

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

40 grader, ikke ullprogram, vask sammen med et gammelt håndkle.

Til en annen gang: bruk tørketrommelen. Vask det du skal tove, og ha det i tørketrommelen. Sjekk hvert 10. minutt til det er nok tovet.

Anonymkode: 42ed5...20d

Ok jeg får prøve det neste gang. Takk for gode råd 🙂 Får teste et annet program og deretter tørketrommel med sjekk underveis..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Grunnen til at man har ullprogram er jo at ullplagg IKKE skal tove seg. Du må bruke et annet program. 

Jeg får bruke et annet program ja 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hadde du såpe i? Toving krever en kombinasjon av varmt vann, såpe og bevegelse.

Anonymkode: caeb3...36f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hadde du såpe i? Toving krever en kombinasjon av varmt vann, såpe og bevegelse.

Anonymkode: caeb3...36f

Ja, har såpe i samt et håndkle og den er nå ferdig på 40 grader ullprogram og ikke tovet og minimalt krympet. Hvilket program skal jeg evt kjøre på nå? Tørketrommel må vente da jeg ikke har det her jeg er nå..

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men kjære deg, du kan jo ikke tove ull på ullprogram - det er jo laget nettopp for at ull ikke skal tove seg🤣 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...