Gå til innhold

Fly alene fra Spania til Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen min må fly alene fra Spania til Norge i sommer. Hen gruer seg ikke for selve flyturen, men mer det å være alene på flyplassen. Noen som vet hvor langt man får lov å følge til flyet? Eller om vi får lov å følge inn ?Flyr med Norwegian 

Anonymkode: 75437...573

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre å rette spørsmålet til norwegian eller den aktuelle flyplass der du faktisk får fasit svar enn på ett anonym forum der folk kan lyve og trolle?

Anonymkode: 03f65...60e

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bestilte følge fra innsjekk, på mellomlanding og til utgang ved første reise alene. Kostet lite. Ungdommen var jo den eldste blandt de som ble fulgt, men det var greit, fordi det var trygt. 

Anonymkode: 7d315...2c8

AnonymBruker
Skrevet

Hei curlingmamma, dette er en alle tiders øvelse for ungdommen på veien til selvstendighet. 

Den prosessen går litt sent hvis mamma skal holde hånden hele tiden. Ungdommen har bare godt av å mestre ubehaget for så å oppleve at det gikk jo aldeles strålende selv om h*n følte seg litt alene ved flyplassgatene.

Følg til sikkerhetskontrollen og så:

God tur!

Anonymkode: 71ef1...757

• Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere slipper ikke forbi sikkerhetskontrollen. Frem til den er det åpent for alle, men kommer man dit så behøver man boardingkort.

Anonymkode: e62a4...f39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ungdommen min må fly alene fra Spania til Norge i sommer. Hen gruer seg ikke for selve flyturen, men mer det å være alene på flyplassen. Noen som vet hvor langt man får lov å følge til flyet? Eller om vi får lov å følge inn ?Flyr med Norwegian 

Bestill assistanse/følge fra flyplassansatte og problemet er løst. 

Anonymkode: 88f4a...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Jada, pleier bare få eskortepass. Men rutinene kan variere litt fra flyselskap til flyselskap.

Norwegian fra Spania har aldri vært noe problem. Er mange som sender barna alene på ferie til spania-besteforeldre i skoleferier. 

Anonymkode: 0745e...f72

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er ungdommen din? 

Min 12.åring flyr alene i sommer, og vi har fått beskjed om at han er for gammel for sånn "reiser alene" følge, men han sier at det uansett går bra. 

Han kan jo snakke med deg på FaceTime om han syns det blir skummelt?

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jada, pleier bare få eskortepass. Men rutinene kan variere litt fra flyselskap til flyselskap.

Norwegian fra Spania har aldri vært noe problem. Er mange som sender barna alene på ferie til spania-besteforeldre i skoleferier. 

eskortepass? Da er det vel snakk om mindre barn*?

Anonymkode: 68506...072

AnonymBruker
Skrevet

Min har flydd Oslo-Bodø fra han var 5 år. Direktefly. Null stress. Det går nok bra Oslo-Spania for din.

Anonymkode: 0e379...902

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må sjekke inn 2 timer før avgang, men det betyr ikke at en må gå inn på selve flyplassen med en gang. 

En time før avgang burde det være info med hvor gate er osv så er det bare å gå dit å vente med en gang en er gjennom sikkerhetskontroll.  Hvilken flyplass er det snakk om?

En time ved gate sammen med resten som skal til Norge bør ikke høres farlig ut. 😃

Anonymkode: ada8e...91d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

eskortepass? Da er det vel snakk om mindre barn*?

Anonymkode: 68506...072

15 år eller yngre, med begrunnelse (som at han er førstereis). 11 år eller yngre, automatikk. Eller andre særskilte forhold. Har også skaffet for kreftsyke voksne. Og eldre.  

Har selv reisevante barn som klarer dette helt fint fra ung alder. (kan jo dette fordi jeg er relativt ofte på fly gjennom et år 😅)

Synes med det også det er ganske irrelevant at dere som er i samme situasjon som meg føler for å slenge ut hvor enkelt dette er, i stedet for å gi konkrete råd til TS. 

Om både hun og 12 åringen helst ser at han følges til gate denne gangen, så ser jeg ingenting feil med det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

15 år eller yngre, med begrunnelse (som at han er førstereis). 11 år eller yngre, automatikk. Eller andre særskilte forhold. Har også skaffet for kreftsyke voksne. Og eldre.  

Har selv reisevante barn som klarer dette helt fint fra ung alder. (kan jo dette fordi jeg er relativt ofte på fly gjennom et år 😅)

Synes med det også det er ganske irrelevant at dere som er i samme situasjon som meg føler for å slenge ut hvor enkelt dette er, i stedet for å gi konkrete råd til TS. 

Om både hun og 12 åringen helst ser at han følges til gate denne gangen, så ser jeg ingenting feil med det. 

Forbehold; dette er Norwegian, som jeg har mye erfaring med. SAS er også veldig ok. Og jeg har gode erfaringer med Lufthansa og KLM. Amerikanerne kan være litt særere. Og billigselskapene, typ Wizz og Ryanair, er det ikke vits i å prøve seg med en gang. 

Som jeg nevner i eget innlegg har ulike flypselskap ulike rutiner.

Men det jeg kan love TS er at om alt er OK fra flyselskapet, så er sikkerhetskontrollen på de fleste spanske flyplasser (angi gjerne hvilken, TS) ikke er noe problem i det hele tatt. Nettopp på grunn av det store volumet nordmenn som har feriebolig i landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn erfaringsmessig fra fly fra Spania, så prater de fleste relativt greit engelsk. Hvis det er en av de flyplassene med stort innrykk av turister, så er det garantert mange andre norske turister der også.

Anonymkode: 2d867...1db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel er ungdommen? Hadde vært uaktuelt her. Selv om de fint klarer det , så har det skjedd vold,dritafulle fæle plagsomme folk ombord der ingen har gjort noe med det, bortføringer på flyplasser i utlandet, fmmellomlanding eller kansellert flytur osv.. Flere steder er det q8år for å bo på hotell, så hva gjør ungdommen da?

Anonymkode: df60b...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når ble det farlig å grue seg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammel er ungdommen? Hadde vært uaktuelt her. Selv om de fint klarer det , så har det skjedd vold,dritafulle fæle plagsomme folk ombord der ingen har gjort noe med det, bortføringer på flyplasser i utlandet, fmmellomlanding eller kansellert flytur osv.. Flere steder er det q8år for å bo på hotell, så hva gjør ungdommen da?

Anonymkode: df60b...b56

Mistenker at mange som svarer i tråden, knapt har vært ute og reist selv. 

Bare ett eksempel; sist tur hjem fra Spania var det en full mann ved siden av meg. Han ville prate, han tok meg på låret et-par ganger. Som voksen tilkalte jeg bare flyvertinne og ba om nytt sete, og hun ordnet opp, samtidig som jeg følte meg trygg. Min tenåring hadde gjort det samme, da vi har reist mye, og hun har sett hva jeg gjør når noe ikke er som det skal. 

Jeg har også opplevd at flyet måtte ned i en annen by i Europa (igjen på grunn av full nordmann....) Og vi ble sittende på rullebanen i tre timer. Og også uventede endringer i flights som gjør at det blir transfer med overnatting. 

Som regel går det bra, men det handler også om trygghet i situasjonene som kan oppstå. Mine får reise alene. Men da har vi snakket mye om alt som kan skje. Og at det viktigste er å forholde seg rolig. Og å kontakte en ansatt om man blir usikker på noe. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg fikk følge min ungdom på 17 helt til gaten, spør flyselskapet/flyplassen de kan skrive en seddel om at du følger personen

Anonymkode: 2fe19...b41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg fikk følge min ungdom på 17 helt til gaten, spør flyselskapet/flyplassen de kan skrive en seddel om at du følger personen

Anonymkode: 2fe19...b41

Spurte du når du kom på flyplassen eller når du bestilte flybillett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...