Gå til innhold

Prolaps i korsrygg - hva hjelper?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt prolaps i L5-S1 i et halvt år, og har sterke isjassmerter. Har forstått at det ikke egentlig er noe som kan fikse dette og at det må gå over av seg selv, men er det noen her som har hatt nytte av fysioterapi eller lignende, for å lindre ømme muskler pga smertene? Noen som har hatt tilsvarende prolaps så lenge der det «plutselig» gikk over av seg selv? 

Jeg er normalvektig og trener 5 dager i uken. Har fått treningsprogram tilpasset prolaps, så jeg ikke gjør øvelser som kan gjøre det verre. Men merker heller ingen bedring, så begynner å bli lei av å ha vondt. 

Anonymkode: 1b5ae...632

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Styrke kjernemuskulatur med statisk trening. Gå til fysio eller kiropraktor for å få program opplegg (jeg fikk mittt av kiropraktor kombinert med behandling, var veldig bra). Det er kjernemuskulatur du skal ha fokus på, fikk beskjed om å ikke ta noen øvelser som ga vridning i ryggen, som f.eks situps o.l. 

I tillegg gå korte turer i ulendt terreng. Har du madrass og hodepute som gjør vondt verre? Jeg måtte bytte ut mitt. 

Anonymkode: ad0df...bcc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Styrke kjernemuskulatur med statisk trening. Gå til fysio eller kiropraktor for å få program opplegg (jeg fikk mittt av kiropraktor kombinert med behandling, var veldig bra). Det er kjernemuskulatur du skal ha fokus på, fikk beskjed om å ikke ta noen øvelser som ga vridning i ryggen, som f.eks situps o.l. 

I tillegg gå korte turer i ulendt terreng. Har du madrass og hodepute som gjør vondt verre? Jeg måtte bytte ut mitt. 

Dette gjør jeg allerede, og har fått treningsprogram av fysio. Men det gir jo ingen umiddelbar effekt på smertene…

AnonymBruker
Skrevet

jeg la trening på hylla og gikk i skog og mark rett og slett, det hjalp meg.. 

Anonymkode: 97dc4...8d3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette gjør jeg allerede, og har fått treningsprogram av fysio. Men det gir jo ingen umiddelbar effekt på smertene…

Har du fått mobiliseringsøvelser du skal gjøre hjemme,  og får behandling samtidig med styrketrening? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått god hjelp av kiropraktor, hun har både massert, brukt akupunktur, strukket meg og forsøkt å knekke meg opp, og det har hjulpet meg masse.

Anonymkode: eb705...21d

AnonymBruker
Skrevet

Turer i ulendt terreng, svømming, akupunktur, og Naprapat.

Anonymkode: 8511f...146

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du fått mobiliseringsøvelser du skal gjøre hjemme,  og får behandling samtidig med styrketrening? 

Ja. Det jeg lurer på er om noen har hatt effekt av fysikalsk behandling eller lignende, eller om det bare er å kaste penger ut vinduet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja. Det jeg lurer på er om noen har hatt effekt av fysikalsk behandling eller lignende, eller om det bare er å kaste penger ut vinduet? 

ja fysikalsk behandling har vært bra, men det har vært gjort i kombinasjon med både styrkeøvelser og mobilisieringsøvelser. 

Du kan også gjøre triggerpunktbehandling med tennisball e.l hjemme. 

Hvilke mobiliseringsøvelser har du fått? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hatt prolaps i L5-S1 i et halvt år, og har sterke isjassmerter. Har forstått at det ikke egentlig er noe som kan fikse dette og at det må gå over av seg selv, men er det noen her som har hatt nytte av fysioterapi eller lignende, for å lindre ømme muskler pga smertene? Noen som har hatt tilsvarende prolaps så lenge der det «plutselig» gikk over av seg selv? 

Jeg er normalvektig og trener 5 dager i uken. Har fått treningsprogram tilpasset prolaps, så jeg ikke gjør øvelser som kan gjøre det verre. Men merker heller ingen bedring, så begynner å bli lei av å ha vondt. 

Jeg går til fysio og vi fokuserer veldig på å styrke kjernemuskulaturen, mage osv, for å avlaste.

Jeg har det som deg, prolaps med isjas fra helvete, all min trening går rundt det. Svømme på rygg masse, avlaster så godt, være i vann, gå i ulendt terreng og bakker. Jeg kan ikke løfte vekter hvor ryggen er involvert, ikke noe over hodet, og helst ikke tyngre enn 1-2 kg fra bakken. Da blir en kreativ når en er alene.. men alt dette hjelper faktisk veldig, før fikk jeg nesten ikke sove. 

Anonymkode: b7015...719

AnonymBruker
Skrevet

riggerpunktbehandling skal man vel unngå når man har prolaps siden det da alt er nervesmerter i bildet.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk akutt kink/låsning i korsrygg/bekken i vinter. Vært hos kiropraktor jevnlig, som også har gitt øvelser for å styrke kjernemuskulaturen og bekken. Har hjulpet masse, og jeg har ingen plager idag. 

Anonymkode: 62dc8...310

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

riggerpunktbehandling skal man vel unngå når man har prolaps siden det da alt er nervesmerter i bildet.. 

Man har jo ofte prolaps når man har isjas. Triggerpunktbehandling med tennisball har vært det som har gjort at jeg har sluppet mange behandlinger og spart mye penger. TS får høre med sin behandler...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Legge på ispose når det verker for å få ned hevelsen og trykket på isjasnerven.

Ellers gå i mye i ulendt terreng. Styrke støttemuskulatur, antar de øvelsene du har fått er relatert til det. Unngå å sitte for mye, passe på å være i bevegelse.  Jeg har iallefall hatt nytte av det. Jeg blir verre av inaktivitet i kombinasjon med kontorarbeid. Har vært innom fysio/kiropraktor med noen års mellomrom for å bli "minnet" på hva jeg må gjøre. De kan i grunnen ikke kurere deg, men lindre når smerten oppstår. Jobben med å vedlikeholde og det preventive krever egeninnsats. Man kommer ikke unna trening. Så gjelder selvsagt også å unngå røyking, overvekt og generelt usunne vaner, som i sum vil ha negativt innvirkning på helsa. Jeg merker det begynner å murre i ryggen når jeg i perioder jobber mye eller gjør statisk arbeid. Da tar jeg alltid en runde med ekstra øvelser og strekker også mye på ryggen, da går det som regel over igjen.

Anonymkode: 6f7ee...c25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som hjelper er å styrke muskulaturen rundt. Det kan ta lang tid før det blir bedre. Ellers så er det nok ikke noe behandling du bør oppsøke, nei. Når du har hatt et par timer med fysioterapeut, lært å trene på riktig måte og fått et program så bør du ikke bruke mer penger, det er riktig. Både jeg og mannen har hatt det og begge fikk NSAIDS av legen, så det er jo også noe som kan hjelpe litt.

Anonymkode: f18ff...198

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, anbefaler fysioterapi i tillegg til turer i skog og mark. Ikke sitt lenge om gangen, og ikke løft og vri.

Anonymkode: c1b92...196

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...