Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står det "V" sier du "V"

Står det "W" sier du "O"

Sånn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jau 

Anonymkode: 2e758...4cb

• Liker 1
Skrevet

Hvordan sier man da Which witch? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1365 skrev (5 minutter siden):

Står det "V" sier du "V"

Står det "W" sier du "O"

Sånn.

Trenger du virkelig en regel på det?? 🤣

Anonymkode: 5f6c1...9fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

? Så for eksempel ordet word skal uttales oørd 

Kan du forklare det nærmere? Jeg er en av dem som ikke hører forskjell på v og w.

Anonymkode: bda2f...f4f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og du følte deg kallet til å lage en tråd for å uoppfordret belære om barneskolepensum fordi...?

Anonymkode: dddb9...c85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (4 minutter siden):

Wh uttales  som en lyd omtrent som om du sier h og w samtidig på noen dialekter (deler av Skottland, Irland og USA tror jeg), mens de fleste dialekter ellers har mistet lyden og uttaler den nå som kun W

Anonymkode: 405b4...990

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du forklare det nærmere? Jeg er en av dem som ikke hører forskjell på v og w.

Jeg hørte heller ikke forskjell på engelsk/amerikansk v og w i tale.

Satte meg og andre i en del lettere pinlige episoder da jeg bodde i USA.

Jeg øvde og øvde og øvde på å høre sammen med spesielt en person, og plutselig så satt det. Da var det å øve inn egen korrekt uttale, få luket bort w der det skulle være v (jeg hadde brukt w også på v-ord).

Tenk at i viking og victory, og andre v-ord, så sies v'en slik vi sier viking på norsk. V'en starter egentlig med å legge fortennene mot innsiden av underleppen og gir en skarp v. Leppene er nesten avslappet, lett delte, bare litt spenning i underleppen. V'en som uttales er en kort lyd på kort utpust, tungen er avslappet.

Skal du uttale w som i wise, så må du forme munnen på en helt annen måte, du må samle leppene nesten som når du skal blåse ut et stearinlys og lage en mer stemt lyd, en rundere lyd, og tungen formes nesten som en vugge.

Jeg trente og trente på dette, og etter at det satt, så ble det som å sykle, du glemmer det ikke :)

Anonymkode: 2497c...ea1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det stemmer egentlig, man må bare ikke misforstå og tolke det som Oooørd. Om du sier oørd med en ekstremt kort o blir det riktig, nesten bare forme munnen til en o og holde munnen sånn litt mens du begynner å si resten av ordet.

Anonymkode: 19fe8...7f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Wh uttales  som en lyd omtrent som om du sier h og w samtidig på noen dialekter (deler av Skottland, Irland og USA tror jeg), mens de fleste dialekter ellers har mistet lyden og uttaler den nå som kun W

Takk for veldig godt poeng. I amerikansk engelsk er det til en viss grad dialektisk, men det er også et akademisk sosiolekt. Motsatsen til "upspeak", kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som ikke hører forskjell på v og w, hvordan uttaler dere vet og wet?

Anonymkode: 57972...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da jeg ikke hørte forskjell uttalte jeg både v og w med w-lyd. Egentlig litt komisk, for v-lyden er jo den vi har selv.

Jeg antar at jeg hadde øvd på å få til w-lyden, og så satte jeg den på alt og ikke greide å høre at jeg gjorde det selv og heller ikke høret forskjell når andre uttalte w og v.

Som sagt, det er mulig å trene på å høre og si riktig. Jeg ble etterhvert flytende så ingen trodde jeg ikke var innfødt amerikaner. Og pussig nok ble jeg etter dette kamelon, snakker britisk engelsk med engelskmenn, kav amerikansk med amerikanere, og enda pussigere, aussie med australiere 😂 Legger tydeligvis om automatisk uten å tenke over det før det blir kommentert av de som snakker språkene 😅

Anonymkode: 2497c...ea1

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Og du følte deg kallet til å lage en tråd for å uoppfordret belære om barneskolepensum fordi...?

Anonymkode: dddb9...c85

Fordi det er et svært utbredt fenomen med en utrolig enkel løsning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Følg regelen. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger du virkelig en regel på det?? 🤣

Anonymkode: 5f6c1...9fd

Nei. Norsk-Amerikansk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker på V som en tynn bokstav, W som en tykk bokstav. W har en rundere ordlyd. Gir det mening...?

Anonymkode: 9c1b0...779

• Liker 3
Skrevet
Abra skrev (1 time siden):

Her vil mange (u)bevisst hente frem den tidligere uttalen med en "pustende H" i begynnelsen av "o"-lyden, mens andre uttaler disse helt likt.

Fonetisk:  /wɪtʃ/

Her kan du høre selv:

https://dictionary.cambridge.org/pronunciation/english/witch

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egentlig litt komisk, for v-lyden er jo den vi har selv.

Nei, V på norsk uttales (vanligvis) ikke som engelsk V.

Norsk V er som en slags mellomting mellom engelsk V og engelsk W. Ikke rart mange blir forvirret, de to engelske lydene blir som regel ikke brukt på norsk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mye vanskeligere med s og z. Ikke å skille mellom dem, men å lage lyden z. Det gjelder egentlig alle språk jeg snakker. 

V og W terpet man jo på på barneskolen. 

Anonymkode: 1b4ff...479

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...