AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #1 Skrevet 11. mai 2025 Noen som ble bedre av gruppeterapi/skjematerapi? Anonymkode: 50e09...644
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #2 Skrevet 11. mai 2025 Ikke prøvd selv, men har hørt at dette er den beste behandlingsformen. Anonymkode: 0f1db...153
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #3 Skrevet 11. mai 2025 Ikke for å spøke med dette, men jeg leste litt om forstyrrelser på nett bare fordi jeg var litt nysgjerrig, og da jeg kom til siden for personlighetspsykiatri og den forstyrrelsene der, så jeg at hver samling ble utsatt. Anonymkode: 4462b...b06
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #4 Skrevet 11. mai 2025 Usikker på om det strengt tatt hjalp mot tilstanden, men jeg var på gruppeterapi for noen år siden, der sikkert et par av oss hadde unnvikende. Men det hjalp å treffe og prate med andre i lignende situasjon, for da forsto jeg at jeg ikke var helt alene om å føle med håpløs. Det var i denne prosessen på DPS jeg fikk diagnosen. Har ikke vært utfor utpreget skjematerapi, bortsett fra de første par timene når de skulle få oversikt over ting. Anonymkode: fb53a...ca0
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2025 #5 Skrevet 11. mai 2025 Jeg ble anbefalt gruppeterapi da jeg var under utredning hos DPS, men kom meg aldri så langt. Kan se for meg at det på ett vis kan fungere bra med tanke på det å ikke føle seg helt alene. Anonymkode: 24e0d...447
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #6 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har ikke vært utfor utpreget skjematerapi, bortsett fra de første par timene når de skulle få oversikt over ting. Anonymkode: fb53a...ca0 Skjematerapi under utredning?? 🤔 Tenker du her på utfylling av skjemaer, og ikke terapiformen skjematerapi kanskje? Det har ikke noe med papir-skjema å gjøre 😅 Anonymkode: b5c90...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #7 Skrevet 12. mai 2025 Ble veldig mye dårligere av sist gruppeterapi. Gikk fra relativt ok fungering til å bli helt isolert. Har også vært med i en gruppeterapi tidligere som hjalp mot depresjonen, men ikke noe på angst eller de unnvikende trekkene. Er nok uansett individuelt fra person til person. Anonymkode: 93fb4...293
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #8 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjematerapi under utredning?? 🤔 Tenker du her på utfylling av skjemaer, og ikke terapiformen skjematerapi kanskje? Det har ikke noe med papir-skjema å gjøre 😅 Anonymkode: b5c90...3cc Ja, sikkert 😂 Vet i så fall ikke hva skjematerapi går ut på, og har sikkert ikke vært borti det. Hva går den terapiformer ut på? Anonymkode: fb53a...ca0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #9 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, sikkert 😂 Vet i så fall ikke hva skjematerapi går ut på, og har sikkert ikke vært borti det. Hva går den terapiformer ut på? Anonymkode: fb53a...ca0 Fra Wikipedia: Skjematerapi er en terapiform utviklet av den amerikanske psykologen Jeffrey E. Young. Terapien er en integrativ terapiform som kombinerer kognitive terapimetoder med gestalterapiteknikker og visualiseringsøvelser. Skjematerapeuten hjelper pasienten med å finne problemområder som oppleves som fastlåste, for deretter å utforske hvordan disse har utviklet seg fra barndommen. Et viktig poeng er å se hvordan mestringsstrategier som har vært hensiktsmessig tidligere i livet kan forsterke problemområdene i voksen alder. Problemområdene kalles skjema eller livsregler, og et viktig mål i terapien er å igjenkjenne skjemaene, og senere endre disse. Anonymkode: b5c90...3cc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #10 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fra Wikipedia: Skjematerapi er en terapiform utviklet av den amerikanske psykologen Jeffrey E. Young. Terapien er en integrativ terapiform som kombinerer kognitive terapimetoder med gestalterapiteknikker og visualiseringsøvelser. Skjematerapeuten hjelper pasienten med å finne problemområder som oppleves som fastlåste, for deretter å utforske hvordan disse har utviklet seg fra barndommen. Et viktig poeng er å se hvordan mestringsstrategier som har vært hensiktsmessig tidligere i livet kan forsterke problemområdene i voksen alder. Problemområdene kalles skjema eller livsregler, og et viktig mål i terapien er å igjenkjenne skjemaene, og senere endre disse. Anonymkode: b5c90...3cc https://www.webpsykologen.no/artikler/bedre-liv-med-nye-mentale-skjemaer/ Ikke noen ny tankegang dette her, men videreutviklet muligens... At mennesker har ulike skjemaer er fra Piaget. Morsomt at dette dukker opp igjen i denne varianten 😂 Anonymkode: 8a952...f6a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2025 #11 Skrevet 12. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.webpsykologen.no/artikler/bedre-liv-med-nye-mentale-skjemaer/ Ikke noen ny tankegang dette her, men videreutviklet muligens... At mennesker har ulike skjemaer er fra Piaget. Morsomt at dette dukker opp igjen i denne varianten 😂 Anonymkode: 8a952...f6a Er vel ingen her som har påstått at tankegangen er ny? 🤔 Men kunnskapen om at samtaleterapi med dette som utgangspunkt har veldig god effekt ift en del personlighetsforstyrrelser, det er ikke like gammelt som Piaget. Anonymkode: b5c90...3cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå