Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er bare hvis du barnetrygd barnevernet blander seg. 

Anonymkode: 03310...c5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (På 11.5.2025 den 21.03):

Hvorfor ikke? Kreft og arbeidsevne er det samme. Om det er kreft, ms, als, sykdommer, etc har med arbeidsevne p gjore... ikke at de ikke klarer å ta vare på barnet 

Mål og mening er jo at man skal kunne opprettholde et liv utenom jobb, derfor uføretrygd. Er og stor forskjell på familieliv og arbeidsliv. Men gjør man seg vanskelig så vil man jo ikke forstå.

Anonymkode: ad771...7f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som er uføretrygdet og har barn. Noen med psykiske lidelser, noen er multi handikappet med flere barn. Ei har ME. Det skal mye til for at barnevernet kobles på. Som regel blir man fulgt opp hos helsestasjon i graviditeten og da ser de jo på hvor oppegående du er. Man kan jo fortsatt være oppegående selv om man har en sykdom eller et handicap. Jeg kjenner til en familie der både far og mor var uføretrygdet grunnet sykdom og ulykke. Disse mistet barna sine, men så var ingen av foreldrene i stand til å ta vare på barna etter de kom hjem fra skole. De må jo ha middag, rene klær, foreldre som orker å være med dem, aktiviteter, kjøre dem til venner etc. 

Anonymkode: 79716...1f2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke,det skulle tatt seg ut. Barnevernet har da viktigere ting å gjøre enn dette.

Anonymkode: e8e7c...c43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere som er uføretrygdet og har barn. Noen med psykiske lidelser, noen er multi handikappet med flere barn. Ei har ME. Det skal mye til for at barnevernet kobles på. Som regel blir man fulgt opp hos helsestasjon i graviditeten og da ser de jo på hvor oppegående du er. Man kan jo fortsatt være oppegående selv om man har en sykdom eller et handicap. Jeg kjenner til en familie der både far og mor var uføretrygdet grunnet sykdom og ulykke. Disse mistet barna sine, men så var ingen av foreldrene i stand til å ta vare på barna etter de kom hjem fra skole. De må jo ha middag, rene klær, foreldre som orker å være med dem, aktiviteter, kjøre dem til venner etc. 

Hvis de er multihandicappet bør de vel strengt tatt ikke ha barn,for da kan en vel ikke heller ta vare på seg selv og er ganske hjelpetrengende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis de er multihandicappet bør de vel strengt tatt ikke ha barn,for da kan en vel ikke heller ta vare på seg selv og er ganske hjelpetrengende.

Hun er oppegående og har mann, så de klarer seg helt fint. Selv om hun sitter i rullestol får hun til mye selv, men på andre måter enn vi gjør. Bare et eksempel på at barnevernet må ikke kobles inn i bildet så lenge man fungerer i hverdagen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 20.52):

Blir barnevernet automatisk koblet inn om forelder er uføretrygdet? 
En uføretrygd betyr jo at man ikke kan forsørge seg selv, og da er det vel ikke ventet at man skal kunne forsørge et barn?

Anonymkode: 8029b...3f1

Nei kor har du det i fra?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tull. Bare fordi man ikke har ben som fungerer, betyr det ikke at en ikke kan være en god forelder. Det finnes BPA til hjelp med praktiske oppgaver om man trenger det. Man kan være omsorgsfull, støttende og kjærlig uansett hvordan kroppen fungerer eller ikke fungerer.

Generelt skremmende mye funkofobi i denne tråden...

Anonymkode: 160c4...97d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tull. Bare fordi man ikke har ben som fungerer, betyr det ikke at en ikke kan være en god forelder. Det finnes BPA til hjelp med praktiske oppgaver om man trenger det. Man kan være omsorgsfull, støttende og kjærlig uansett hvordan kroppen fungerer eller ikke fungerer.

Generelt skremmende mye funkofobi i denne tråden...

Anonymkode: 160c4...97d

Men da trenger man vel heller ikke uføretrygd? Hvis manglende bein ikke er hindring? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 18.08):

Det skrev jeg heller ikke! Har man så alvorlige psykiske lidelser som gjør man ikke er i stand til å jobbe så kan det nok være lurt at barnevernet er koblet inn. Barnevernet er til hjelp og støtte for de familier som trenger det, tror nok det skal ganske mye til før barn blir tatt bort fra familien. 

Anonymkode: 9de8b...1c7

Når man mangler såpass mye kunnskap er det greit å holde seg unna tastaturet.

Anonymkode: 2001a...074

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 18.15):

Definisjonen på en uføretrygdet er en person som har varig redusert inntjeningsevne, dvs forsørgelsesevne. Dvs kan ikke tjene penger nok til å forsørge seg selv ved inntektsgivende arbeid pga varig sykdom eller skade. 
Jeg mener selvfølgelig at mange kan gi barn god omsorg allikevel, og det er ikke en barnevernssak. Men at man ikke tjener penger ved å jobbe fordi man ikke kan, er selve definisjonen. 

Anonymkode: 5a99b...90f

Jeg venter fortsatt på kilden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 20.52):

Blir barnevernet automatisk koblet inn om forelder er uføretrygdet? 
En uføretrygd betyr jo at man ikke kan forsørge seg selv, og da er det vel ikke ventet at man skal kunne forsørge et barn?

Nei🤣

Anonymkode: 0c126...b41

Skrevet

Hvis man har to foreldre som ikke klarer å følge opp dagligdage gjøremål er det mye barneverntjenesten kan bidra med av hjelpetiltak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når man mangler såpass mye kunnskap er det greit å holde seg unna tastaturet.

Kan du utdype?

Anonymkode: 9de8b...1c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør pga kronisk migrene, hode skade, fatigue og litt dysleksi vansker. Jeg hadde aldri tort å fått barn pga barnevernet. For du som mor får ikke hjelp hjemme lengre da det ikke lønner seg for kommunen å hjelpe foreldre, men de får istedet masse tilskudd fra staten for å plassere barn i fosterhjem og på institusjoner. 

Anonymkode: ba2e9...657

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 17.07):

Nei man blir selvsagt ikke fratatt barna kun fordi man har en psykisk lidelse!

At barnevernet blir koblet på, som ts spurte om, betyr ikke det samme som å bli fratatt barna. Trodde ikke det var nødvendig å si, men..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg venter fortsatt på kilden.

Jeg har allerede forsøkt å forklare hvordan dette er feil, men TS er overraskende nok borte fra tråden 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...