Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir barnevernet automatisk koblet inn om forelder er uføretrygdet? 
En uføretrygd betyr jo at man ikke kan forsørge seg selv, og da er det vel ikke ventet at man skal kunne forsørge et barn?

Anonymkode: 8029b...3f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt blir det kkke det 

Anonymkode: c1267...d86

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det hender de blir det hvis foreldre er fullstendig uten vanlig samfunnskunnskap og evner til refleksjon. 

Anonymkode: 3a589...70c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei... blir som å si at får du kreft så kommer bv. Uføretrygd handler om arbeidsevne... ikke ta vare på barnet 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Nei... blir som å si at får du kreft så kommer bv. Uføretrygd handler om arbeidsevne... ikke ta vare på barnet 

Nei det blir ikke det samme 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det blir ikke det samme 

Hvorfor ikke? Kreft og arbeidsevne er det samme. Om det er kreft, ms, als, sykdommer, etc har med arbeidsevne p gjore... ikke at de ikke klarer å ta vare på barnet 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig blir ikke barnevernet automatisk koblet på! De har da virkelig mer enn nok å ta seg til om de ikke skal blande seg inn i alle uføresakene med barn involvert som blir godkjente!

Anonymkode: 50e8a...7c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hvor har du hørt noe slikt?

Da hadde nå bv hatt annet en å løpe ned steder der det ikke trengs

Anonymkode: b5a45...172

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En uføretrygd betyr jo at man ikke kan forsørge seg selv, og da er det vel ikke ventet at man skal kunne forsørge et barn?

Hva i all verden er det du snakker om? Man er ikke i stand til å arbeide for å tjene penger selv,nei - men en uføretrygdet har da mulighet til å forsørge seg - det er jo derfor man får uføretrygd. Og kanskje er man gift med noen som jobber. 

Dessuten er det ingen nedre grense i antall kroner man trenger å ha for å ha barn (dessverre). 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor skal de det?

Så lenge forelderen er skikket som forelder og god omsorgsperson, spiller det liten rolle om de er ufør! Mange blir det etter de har fått barn, pga div sykdom/kreft/diagnoser osv.

Skal alle bli fratatt barna da?

Ville heller tatt en titt på bærumsområdet og hanket inn alkisforeldre som ikke klarer seg uten vin i hverdagen og helger! Selv om de tjener godt og ja la oss si som noen sier her på forumet, ressurssterk, tro meg, du er ikke en god forelder for det! Hvor mange ungdom går gatelangs/fester/raner folk osv? hvor mange har kontroll?

Hva gjør de foreldrene? Sitter på hytten og drikker vin? for dette skjer jo hver helg, og ukedag..

Anonymkode: 2a0ed...5bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke svaret du spurte om, men tenker kanskje hvis foreldre har psykiske diagnoser.

Anonymkode: 9de8b...1c7

AnonymBruker
Skrevet

Nei. I så fall er det mange som har krevende jobber som også ikke burde hatt jobb🤷‍♀️ er jo flere som prioriter karriere/jobb over barna om du skal sette det på spissen😅 

Anonymkode: 2224a...fa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg venter i spenning på at du skal fremlegge en kilde som viser at definisjonen på uføretrygd er en person som ikke kan forsørge seg selv.

Anonymkode: 2001a...074

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke svaret du spurte om, men tenker kanskje hvis foreldre har psykiske diagnoser.

Nei man blir selvsagt ikke fratatt barna kun fordi man har en psykisk lidelse!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei man blir selvsagt ikke fratatt barna kun fordi man har en psykisk lidelse!

Det skrev jeg heller ikke! Har man så alvorlige psykiske lidelser som gjør man ikke er i stand til å jobbe så kan det nok være lurt at barnevernet er koblet inn. Barnevernet er til hjelp og støtte for de familier som trenger det, tror nok det skal ganske mye til før barn blir tatt bort fra familien. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg venter i spenning på at du skal fremlegge en kilde som viser at definisjonen på uføretrygd er en person som ikke kan forsørge seg selv.

Definisjonen på en uføretrygdet er en person som har varig redusert inntjeningsevne, dvs forsørgelsesevne. Dvs kan ikke tjene penger nok til å forsørge seg selv ved inntektsgivende arbeid pga varig sykdom eller skade. 
Jeg mener selvfølgelig at mange kan gi barn god omsorg allikevel, og det er ikke en barnevernssak. Men at man ikke tjener penger ved å jobbe fordi man ikke kan, er selve definisjonen. 

Anonymkode: 5a99b...90f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Definisjonen på en uføretrygdet er en person som har varig redusert inntjeningsevne, dvs forsørgelsesevne. Dvs kan ikke tjene penger nok til å forsørge seg selv ved inntektsgivende arbeid pga varig sykdom eller skade. 
Jeg mener selvfølgelig at mange kan gi barn god omsorg allikevel, og det er ikke en barnevernssak. Men at man ikke tjener penger ved å jobbe fordi man ikke kan, er selve definisjonen. 

Anonymkode: 5a99b...90f

Nei, ikke "dvs. forsørgerevne" - kun inntektsevne eller arbeidsevne. Dessuten er dette definisjonen av ufør. Uføretrygd derimot, er noe man kan få hvis man er ufør, og dette har noe å si i forhold til forsørgerevne da trygd likestilles med inntekt i den sammenhengen.

Endret av Mezzosoprena
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er utelukkende omsorgsevnen det blir sett på.

AnonymBruker
Skrevet

Det enkle svaret er nei, BV blir ikke koblet på for uføretrygd i seg selv, men det kan vær personer som er uføretrygded grunnet sykdom/handikapp som ikke er forenlig med det å ta vare på et barn, da vil nok sykehuset kontakte BV.

Anonymkode: c3121...e7d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...