salsera Skrevet 15. mars 2006 #1 Skrevet 15. mars 2006 Jeg er egentlig ikke noe glad i sojabiter, men nå har jeg fått en pose. Hva bruker dere dem til? Har dere noen gode oppskrifter? Vil helst knuse dem, slik at det ikke blir så store biter, siden jeg ikkei liker så godt konsistensen på de store bitene. Håper dere har noen gode oppskrifter som dere kan dele med meg!
Iceglow Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 Hvite/lysegule eller brune? De store brune har jeg aldri klart å få brukbart til, annet enn etter en time eller to koking i pastasaus. Smaken som er i de er IKKE god når de er store, så den må nærmest kokes i hel. Store hvite: Enkel og grei løsning er å koke de 20 min i krydret vann (salt, pepper, og det du finner i skapet) og steke de med løk og servere til pasta. Synes konsistensen er bedre da enn om de kun blir kokt. Små brune (eller knuste store): I pastasaus, pizza, lazange, stort sett kan du erstatte kjøttdeig med dette. Er vel ikke direkte oppskrifter dette, men jeg vet ikke helt hvor mye du har vært borti de før (og ikke har jeg noen fancy oppskrifter på lur heller )
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 Etter min erfaring er det eneste de er gode til: å bli kastet i søpla. Det er katastrofalt dårlig utvalg av vegetarprodukter i Norge, og de får vi har er rævva kvalitet som soja-bitene. Ikke rart folk vegrer seg for å legge om! *dagens lille utblåsning*
Iceglow Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Etter min erfaring er det eneste de er gode til: å bli kastet i søpla. Det er katastrofalt dårlig utvalg av vegetarprodukter i Norge, og de får vi har er rævva kvalitet som soja-bitene. Ikke rart folk vegrer seg for å legge om! *dagens lille utblåsning* ← Godt vi er forskjellige (Synes egentlig SUMA bitene er gode jeg, men det er ikke nødvendigvis det letteste å få til i starten) Men frossen Mince, fra Helsan’s kök (TROR jeg) er lettere å ha med å gjøre. Minner faktisk om kjøttdeig, iverfall slik jeg vagt husker det fra barndommen. (Beklager Salsera at jeg sporer litt av, men det er ikke alltid like lett å holde munn )
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Men frossen Mince, fra Helsan’s kök (TROR jeg) er lettere å ha med å gjøre. Minner faktisk om kjøttdeig, iverfall slik jeg vagt husker det fra barndommen. ← Ja, den farsedeigen er god. Funker fint til å lage farsekaker av og greier. Og jeg har jo skjønt at det må være noen som liker de fæle soyabitene, siden de selger. Uten at jeg begriper hvordan smaksløker kan godta utykjet.
salsera Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2006 Takk for svar. Kjøttdeig har jeg heller ikke noe peiling på, siden jeg har vært vegetarianer fra før jeg begynte å interessere meg for matlaging. Det går fint å være vegetarianer uten "kjøtterstatning" også! Jeg tror jeg først prøver å kamuflere noen av sojabitene knust i lasagnesausen min, og så får vi se hvordan det smaker. Men jeg tar gjerne i mot flere tips og oppskrifter, for alle passer ikke i ei lasagneform...
salsera Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2006 Lasagnen ble ganske god, tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere. 3 bokser tomater 2 fedd hvitløk 1 løk 1 paprika i små biter et lite stykke sellerirot i små biter ca. 70 g finknuste sojabiter 1 stor gulrot i små biter ca. 200 g spinat (dypfryst) 1 ts oregano 2 laurbærblad 1 ts provence krydder salt og pepper 1 beger cottage cheese lasagneplater revet ost på toppen Men jeg har fortsatt mange sojabiter...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå