Gå til innhold

Trikke-drapsmannen går fritt omkring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eier ikke dekning nei. Dette var en meningsytring intet annet. Men jeg finner det paradoksalt at man slipper unna med mindre straff om man drikker seg driting og kjører ned en man ikke liker i fylla, enn om man stikker ned en person i edru tilstand.

Det blir litt det samme for meg dette. Jeg "spiller" sinnsyk i gjerningsøyeblikket og får mindre straff. Sorry, men dette er ikke troverdig i mine øyne. Men jeg er meg, alle andre får snakke for seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest perdeck
Skrevet
Eier ikke dekning nei. Dette var en meningsytring intet annet. Men jeg finner det paradoksalt at man slipper unna med mindre straff om man drikker seg driting og kjører ned en man ikke liker i fylla, enn om man stikker ned en person i edru tilstand.

Det blir litt det samme for meg dette. Jeg "spiller" sinnsyk i gjerningsøyeblikket og får mindre straff. Sorry, men dette er ikke troverdig i mine øyne. Men jeg er meg, alle andre får snakke for seg.

Jeg skjønner ikke dette helt. Du sier du ikke synes dette er noe troverdig, til tross for at du også har sagt at du ikke har noen dekning for å vite hva som er troverdig eller ikke i denne saken. Kyndige fagfolk har - ikke risikofritt med tanke på egen anerkjennelse - gått god for at mannen var sinnsforstyrret i gjerningsøyeblikket, og videre at det lar seg gjøre å la mannen sone resten av sin dom i en anstalt i Asker (hvor han kan bevege seg fritt) uten at dette er til noen trussel for andre.

Hva er det du egentlig setter deg i mot? :klø:

Skrevet (endret)

Om du trenger det inn med te-skje så mener jeg kort: Har du begått drap, så skal du sone straff som er mer enn 1-2 år. Uansett om man er sinnsyk i gjerningsøyeblikket eller ikke.

Endret av Annie
Gjest perdeck
Skrevet

Da så.

Bra du ikke bestemmer stort her i verden da. :klaske:

Gjest perdeck
Skrevet

Vel. Meg om det, fagfolkene om det, den utøvende- (regjering) og lovgivende (storting) makt om det. Stort sett; folk flest om det.

En kan simpelthen bare ikke straffe folk som har vært syke i gjerningsøyeblikket etter de samme premissene en kan friske lovbrytere.

Men det er vel for mye å be om hos enkelte.

Gjest Gjest_Snufsa_*
Skrevet
Vel. Meg om det, fagfolkene om det, den utøvende- (regjering) og lovgivende (storting) makt om det. Stort sett; folk flest om det.

En kan simpelthen bare ikke straffe folk som har vært syke i gjerningsøyeblikket etter de samme premissene en kan friske lovbrytere.

Men det er vel for mye å be om hos enkelte.

Mon tro om ikke pipa får en annen lyd hvis du mister noen av dine nærmeste i en lignende sak?

Skrevet

Enig med deg i det. De må få rett behandling FØR de får frihetsberøvelse, dvs fengselsstraff som alle andre.

Et meget godt spørsmål _Snufsa_*

Skrevet
Enig med deg i det. De må få rett behandling FØR de får frihetsberøvelse, dvs fengselsstraff som alle andre.

Hva med mindreårige da? Skal de straffes når de blir gamle nok?

Poenget er jo at denne mannen var så syk da han gjorde det han gjorde, at han ikke kan holdes ansvarlig for handlingen.

Gjest Gjest
Skrevet

herregud hvor politisk korrekte man skal være her da :roll:

Er sikker på at pipa hadde fått en annen lyd om det var noen i nærmeste familie som ble offer for en sånn kasus.

Send han tilbake til somalia å la han gjøre det samme der nede. Det hadde nok sikkert vært det siste han hadde gjort i sitt liv kan jeg tenke meg.

Gjest perdeck
Skrevet
Mon tro om ikke pipa får en annen lyd hvis du mister noen av dine nærmeste i en lignende sak?

I så tilfelle hadde jeg vært inhabil. Men det forandrer ikke en verdens ting.

Gjest Gjest
Skrevet
I så tilfelle hadde jeg vært inhabil. Men det forandrer ikke en verdens ting.

Det kan du med all respekt ikke svare så bastant på før du har vært i den situasjonen.

Gjest perdeck
Skrevet
Det kan du med all respekt  ikke svare så bastant på før du har vært i den situasjonen.

Ikke? Jeg ville nok regnet med det. I motsatt fall hadde jeg forblitt egnet til å uttale meg. Men det forandrer jo fremdeles ingen verdens ting. For som sagt; en kan simpelthen bare ikke straffe folk som har vært syke i gjerningsøyeblikket etter de samme premissene en kan friske lovbrytere.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke? Jeg ville nok regnet med det. I motsatt fall hadde jeg forblitt egnet til å uttale meg. Men det forandrer jo fremdeles ingen verdens ting. For som sagt; en kan simpelthen bare ikke straffe folk som har vært syke i gjerningsøyeblikket etter de samme premissene en kan friske lovbrytere.

Men alle som begår syke handlinger må jo per definisjon være syke. Hvis ikke hadde man ikke kunne gjøre noe sånt vel?

Det er jo naivt å tro at det er noen som rett og slett bare er onde ?

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Krigstraumer er gjerne sånn at personen med traumene, der og da faktisk tror han er i en krigssituasjon. Han tror faktisk at folk rundt ham sitter med våpen og skal ta ham. Han ser våpnene. Det er derfor jeg sier det blir som å gå i søvne.

Han er ikke tilstede i gjerningsøyeblikket rett og slett - hvordan mener du at man skal stå til ansvar for ting man gjør i nærmest bevisstløs tilstand.

Det blir jo som å bli sjalu på en drøm kjæresten har hatt også - hjernen lever sitt eget liv der og da.

Du trenger egentlig ikke å fortelle meg hvrodan psykoser virker, det så jeg på nært hold da jeg var sammen med en psykotisk mann som mishandlet meg og forsøkte å drepe meg. Og ja, han trodde faktisk at han hadde rett til å slå meg når han hadde det vondt, og han skjønte ikke der og da at det han gjorde med meg kunne endt med at han tok livet av meg. Han syntes jeg var ett forferdelig menneske som straffet han for dette ved å gjøre det slutt, bare fordi han var syk, stakkar.

Men det gjør faktisk ingen som helst forskjell for meg, han må likevel ta konsekvensen av sine handlinger, og i dette tilfellet var det at han mistet meg som kjæreste. Og dersom han faktisk hadde tatt livet av meg den gangen, så håper jeg inderlig han hadde måttet sitte inne for det også, og ikke kunnet vridd seg unna pga den stakkars psyken sin. Så hadde han kanskje lært at det ikke bare er å slippe kontrollen hele tide, for så å be om tilgivelse etterpå.

Det samme ville jeg også sagt om det var lillebroren min eller sønnen min det klikket for, og som drepte noen, i en tilsvarende situasjon. At de ikke kan dømmes på de samme premissene er jeg ellers enig i, det bør tas hensyn til psykiske sykdommer også i domsavgjørelser, men de bør aldri fritas fullstendig for skyld.

Endret av Varg-Menja
Gjest perdeck
Skrevet
Men alle som begår syke  handlinger må jo per definisjon være syke. Hvis ikke hadde man ikke  kunne gjøre noe sånt vel?

Det er jo naivt å tro at det er noen som rett og slett bare er onde ?

Det å gjøre onde gjerninger under en psykose er ikke på langt nær det samme som - og han derfor ikke reageres likt på - det å ha onde gjerninger ellers. En kan simpelthen bare ikke straffe folk som har vært syke i gjerningsøyeblikket etter de samme premissene en kan friske lovbrytere.

Skrevet

Helt enig det. De må få medisinsk hjelp FØR de får straff for det de har gjort!

Gjest perdeck
Skrevet
Helt enig det. De må få medisinsk hjelp FØR de får straff for det de har gjort!

Da er du ikke enig. Du vil fremdeles holde folk ansvarlig for noe de selv ikke var med på. Du må lære deg å skille mellom legeme og individ.

Skrevet
Da er du ikke enig. Du vil fremdeles holde folk ansvarlig for noe de selv ikke var med på. Du må lære deg å skille mellom legeme og individ.

Skulle ønske du kunne si noe fornuftig jeg Gjest.... Eller rett og slett skaffe deg et nick.

Gjest perdeck
Skrevet

Lite fornuftig? Jeg skriver om konsensusen i samfunnet vårt. Det er du som er avviket når du synes at mennesker som lider av sinnsforstyrrelser bør holdes ansvarlig på lik linje med friske mennesker.

Og nick!? Hva med perdeck? Eller snakker du om en brukerprofil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...