Gjest Varg-Menja Skrevet 18. mars 2006 #61 Skrevet 18. mars 2006 (endret) du trekekr selv frem psykotisk - hvordan kan et psykotisk menenske være ansvarlig for sin handlinger? ← Fordi en psykose psykologisk sett er en flukt fra virkeligheten, og det er alltid ett valg man tar, bevisst eller ubevisst, om å slippe kontrollen. Og dette valgets konsekvenser må man kunne holde folk ansvarlige for. Jeg synes dette blir litt rart, dersom man feks ser på denne tråden om utroskap, så ser man at det er bred enighet om at utroskap alltid er ett bevisst valg man gjør, mens i denne tråden sitter folk og unnskylder drap, med at noen har psykiske problemer. Hva da hvis noen feks er utro mens de er psykotiske? Er det også greit, eller er det lettere for å unnskylde drap enn utroskap? Endret 18. mars 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #62 Skrevet 18. mars 2006 Fordi en psykose psykologisk sett er en flukt fra virkeligheten, og det er alltid ett valg man tar, bevisst eller ubevisst, om å slippe kontrollen. Og dette valgets konsekvenser må man kunne holde folk ansvarlige for. Jeg synes dette blir litt rart, dersom man feks ser på denne tråden om utroskap, så ser man at det er bred enighet om at utroskap alltid er ett bevisst valg man gjør, mens i denne tråden sitter folk og unnskylder drap, med at noen har psykiske problemer. Hva da hvis noen feks er utro mens de er psykotiske? Er det også greit, eller er det lettere for å unnskylde drap enn utroskap? ← Det er kun greit om man dreper den man er utro med i samme slengen
Arkana Skrevet 18. mars 2006 #63 Skrevet 18. mars 2006 Fordi en psykose psykologisk sett er en flukt fra virkeligheten, og det er alltid ett valg man tar, bevisst eller ubevisst, om å slippe kontrollen. Og dette valgets konsekvenser må man kunne holde folk ansvarlige for. ← Og man må altså ta ansvar for ubevisste valg? Da er det vel klart at mennesker med andre psykiske problemer også har valgt dette selv, og vi skal da selvsagt ikke betale for at de er sykemeldt og ikke i stand til å jobbe, for denne sykdommen er jo en flukt fra virkeligheten, en unnskyldning for ikke å jobbe eller på annet vis delta i samfunnet.
Gjest Donna Skrevet 18. mars 2006 #64 Skrevet 18. mars 2006 Jeg mener at folk har krav på beskyttelse fra mennesker som er istand til å begå slike handlinger. Hvis du leser litt om dette så ser du har han får gå løs på et ganske stort område ... bl.a. et sted hvor det er stor utfart av familier på tur . Det må snart bli slutt på at vi alltid skal forstå alt ihjel ... enkelte ting kan bare ikke forstås .. selv ikke av Kvinneguidens største forståsegpåere ...
Arkana Skrevet 18. mars 2006 #65 Skrevet 18. mars 2006 Det må snart bli slutt på at vi alltid skal forstå alt ihjel ... enkelte ting kan bare ikke forstås .. selv ikke av Kvinneguidens største forståsegpåere ... ← Det er ikke snakk om å forstå seg på ting, det er snakk om å innse at fagpersoner har bedre innsikt og mer kunnskap om området og denne spesielle saken enn noen av oss her inne har. Etter min mening er fapersonenes vurderinger og avgjørelser betydelig viktigere og riktigere enn dine og noen andres teorier og spekulasjoner her inne.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #66 Skrevet 18. mars 2006 Det er ikke snakk om å forstå seg på ting, det er snakk om å innse at fagpersoner har bedre innsikt og mer kunnskap om området og denne spesielle saken enn noen av oss her inne har. Etter min mening er fapersonenes vurderinger og avgjørelser betydelig viktigere og riktigere enn dine og noen andres teorier og spekulasjoner her inne. ← De er ikke ufeilbarlige menneskene som jobber i psykiatrien selv om du kanskje tror det. De mente jo at det var trygt at han ble utskrevet den gangen han begikk raidet på trikken. nei sperr mannskjiten inne på livstid ( helst burde vi sendt han i retur til somalia men det går det jo desverre ikke ann å gjøre ) better safe than sorry spørr du meg.
Arkana Skrevet 18. mars 2006 #67 Skrevet 18. mars 2006 De er ikke ufeilbarlige menneskene som jobber i psykiatrien selv om du kanskje tror det. ← Jeg tror ikke de er ufeilbarlige, og feil har garantert blitt gjort tidligere og kommer til å bli gjort igjen. Og det er nettopp disse feilene som kommer fram i media, ikke de 99% andre sakene hvor alt går som det skal. Vi får aldri høre om de som får behandling, får gå fritt rundt som denne mannen og aldri begår kriminelle handlinger igjen, men får et normalt og godt liv. Synes det blir helt feil å dra fram tidligere saker hvor personer har begått nye ugjerninger fordi de ikke var blitt tatt godt nok vare på, dette er nok en ekstremt liten del av hele bildet og sier egentlig svært lite om hvordan og hvor godt/dårlig apparatet fungerer.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #68 Skrevet 19. mars 2006 Jeg tror ikke de er ufeilbarlige, og feil har garantert blitt gjort tidligere og kommer til å bli gjort igjen. Og det er nettopp disse feilene som kommer fram i media, ikke de 99% andre sakene hvor alt går som det skal. Vi får aldri høre om de som får behandling, får gå fritt rundt som denne mannen og aldri begår kriminelle handlinger igjen, men får et normalt og godt liv. Synes det blir helt feil å dra fram tidligere saker hvor personer har begått nye ugjerninger fordi de ikke var blitt tatt godt nok vare på, dette er nok en ekstremt liten del av hele bildet og sier egentlig svært lite om hvordan og hvor godt/dårlig apparatet fungerer. ← Så du mener altså det er bedre at man skal la tvilen komme tiltalte til gode( i disse tilfelle nutcasene som vandrer rundt som tikkende bomber) og heller bare ta de "ulempene" med på kjøpet at uskyldige mennesker skal bli offer for slike "bomber". I disse sakene synes faktisk jeg at man skal tenke samfunnets beste og ikke på død og liv være så jævlig politisk korrekt. politisk korrekthet hjelper deg nemlig lite den dagen du ligger 6 fot under jorda
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #69 Skrevet 19. mars 2006 Og det er nettopp disse feilene som kommer fram i media, ikke de 99% andre sakene hvor alt går som det skal. Det har vært noen svært alvorlige tilfeller gjennom mange år nå hvor psykiatrien har sviktet - flere av disse sakene har endt med drap, så at folk reagerer både her og ellers har jeg full forståelse for. Er ikke mange dagene siden psykiatrisk på sykehuset i Østfold tok selvkritikk pga en anbefaling som fikk alvorlig utfall.
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. mars 2006 #70 Skrevet 19. mars 2006 Og man må altså ta ansvar for ubevisste valg? Da er det vel klart at mennesker med andre psykiske problemer også har valgt dette selv, og vi skal da selvsagt ikke betale for at de er sykemeldt og ikke i stand til å jobbe, for denne sykdommen er jo en flukt fra virkeligheten, en unnskyldning for ikke å jobbe eller på annet vis delta i samfunnet. ← Det blir vel litt søkt å stille disse to tingene opp mot hverandre? Å stille mennesker ansvarlige for kriminelle handlinger, og å betale ut sykepenger? Det første er snakk om konsekvensene når vi begår alvorlige lovbrudd, mens det andre er snakk om rettighet vi alle opparbeider oss via arbeid og betaling av skatt. Hvorvidt man har ett valg når man blir syk er irrelevant, så lenge vi har det systemet vi har i dag. Alle betaler inn skatt, for at de som får behov for det kan få feks trygdeytelser.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2006 #71 Skrevet 19. mars 2006 Man er fortsatt ansvarlig for sine handlinger, samme om man var psykotisk, rusa, gal av sjalusi eller whatever. Hvis det skal være så lett å vri seg unna ansvaret sitt så kan det alt for lett misbrukes også. Jeg mener at dersom folk blir friskmeldt, så skal de sone vanlig straff for det de har gjort, så kan eventuell tvungen behandling heller trekkes fra på straffen. ← Krigstraumer er gjerne sånn at personen med traumene, der og da faktisk tror han er i en krigssituasjon. Han tror faktisk at folk rundt ham sitter med våpen og skal ta ham. Han ser våpnene. Det er derfor jeg sier det blir som å gå i søvne. Han er ikke tilstede i gjerningsøyeblikket rett og slett - hvordan mener du at man skal stå til ansvar for ting man gjør i nærmest bevisstløs tilstand. Det blir jo som å bli sjalu på en drøm kjæresten har hatt også - hjernen lever sitt eget liv der og da. Selvfølgelig kan mange prøve å komme seg vekk fra ansvaret sitt på den måten, men når en mann plutselig drar fram en kniv helt uten provokasjon, så er ikke hodet hans helt med - det er jo innlysende. Hvis jeg plutselig en dag ble dømt for å ha begått et mord jeg på ingen måte kunne huske at jeg hadde begått, så ville det neppe hjulpet meg. Det er ingen garanti for at jeg ikke kunne ha gjort det samme igjen etter endt straff... jeg visste jo ikke engang at jeg hadde gjort det første gangen.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2006 #72 Skrevet 19. mars 2006 Jeg mener at folk har krav på beskyttelse fra mennesker som er istand til å begå slike handlinger. Hvis du leser litt om dette så ser du har han får gå løs på et ganske stort område ... bl.a. et sted hvor det er stor utfart av familier på tur . Det må snart bli slutt på at vi alltid skal forstå alt ihjel ... enkelte ting kan bare ikke forstås .. selv ikke av Kvinneguidens største forståsegpåere ... ← Så egentlig burdre fagpersonell legge ut en poll med et telfonnummer da: Hva synes røkla - skal denne mannen anses som frisk, eller skal vi holde ham livet ut? Det hender nok ofte at de tar feil, og det er en kjennsgjerning at gærninger går løs som burde vært sperret inne... men det er ikke vi som avgjør. Og hvem er VI til å påstå at legen som har friskmeldt denne somalieren tar feil? Det vet ikke vi pøkk om! Og skal han holdes inne HVIS han er frisk, bare fordi VÅR "rettferdighetssans" mener det?
Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2006 #73 Skrevet 19. mars 2006 (endret) Så du mener altså det er bedre at man skal la tvilen komme tiltalte til gode( i disse tilfelle nutcasene som vandrer rundt som tikkende bomber) og heller bare ta de "ulempene" med på kjøpet at uskyldige mennesker skal bli offer for slike "bomber". I disse sakene synes faktisk jeg at man skal tenke samfunnets beste og ikke på død og liv være så jævlig politisk korrekt. politisk korrekthet hjelper deg nemlig lite den dagen du ligger 6 fot under jorda ← Nå er det jo sånn at de aller aller fleste drepes av folk de kjenner... så kanskje vi burde vært sperret inne alle sammen, for alles sikkerhet.... Dette hørtes kjemperart ut... folk flest drepes selvfølgelig ikke, men av de som blir drept, kjenner de aller fleste gjerningsmannen. Ofte er det samboer eller ektemann. Sperr alle menn inne. For sikkerhetsskyld, man vet jo aldri... Endret 19. mars 2006 av mysan
Gjest Donna Skrevet 19. mars 2006 #74 Skrevet 19. mars 2006 Så egentlig burdre fagpersonell legge ut en poll med et telfonnummer da: Hva synes røkla - skal denne mannen anses som frisk, eller skal vi holde ham livet ut? Det hender nok ofte at de tar feil, og det er en kjennsgjerning at gærninger går løs som burde vært sperret inne... men det er ikke vi som avgjør. Og hvem er VI til å påstå at legen som har friskmeldt denne somalieren tar feil? Det vet ikke vi pøkk om! Og skal han holdes inne HVIS han er frisk, bare fordi VÅR "rettferdighetssans" mener det? ← Det er forskjell på livet ut og halvannet år. Hvis han er så frisk etter så kort tid så bør han være frisk nok til å sone straffen sin ... Han har drept et menneske, og såret mange andre ... stukket med en rambokniv på nærmere en halv meter, en kniv som er laget for å gjøre mest mulig skade på offeret. Noen av menneskene som ble skadet er ute av stand til å leve et normalt liv ... halvannet år etter - kanskje for resten av livet. Men hvem bryr seg om ofrene her i landet ? I Norge er det gjerningsmannen som blir best ivaretatt og som slipper lettest fra det. Nei, jeg mener ikke at vi vanlige dødelige skal avgjøre straffen til voldsutøvere. Men jeg mener at vi skal få lov til å bli slippe å bli utsatt for disse personene så kort tid etter ugjerningen ble begått. Hadde det vært min sønn som ble drept av denne psykoen så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort om gjerningsmannen ble ansett som frisk etter halvannet år. Men denne uken starter enda en rettsak hvor forsvareren påstår at drapsmannen var psykotisk i gjerningsøyeblikket ... Han drepte kona si ... Det kan jo bli spennende å se hva utfallet blir her ...
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #76 Skrevet 19. mars 2006 Nå er det jo sånn at de aller aller fleste drepes av folk de kjenner... så kanskje vi burde vært sperret inne alle sammen, for alles sikkerhet.... Dette hørtes kjemperart ut... folk flest drepes selvfølgelig ikke, men av de som blir drept, kjenner de aller fleste gjerningsmannen. Ofte er det samboer eller ektemann. Sperr alle menn inne. For sikkerhetsskyld, man vet jo aldri... ← At de fleste blir drept av folk de kjenner har da ingenting med denne diskusjonen å gjøre.Om det er min gale ex som er en tikkende bombe så værsågod Sperr han gjerne inne for min del De som har vist at man ikke kan la tvilen komme dem til gode kan da godt sperres inne på ubestemt tid. Vi gjør det jo med andre kriminelle så hvorfor ikke disse idiotene. Om en av mine nærmeste ble offer for en av de tikkende bombene driter jeg en lang marsj i om vedkommende levde i den villfarelsen av at det var saddam hussein han gjøv løs på. All verdens krigstraumer som forståsegpåere skal unnskylde disse handlingene for er og blir et hån for de etterlatte.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #77 Skrevet 20. mars 2006 Det er forskjell på livet ut og halvannet år. Hvis han er så frisk etter så kort tid så bør han være frisk nok til å sone straffen sin ... Han har drept et menneske, og såret mange andre ... stukket med en rambokniv på nærmere en halv meter, en kniv som er laget for å gjøre mest mulig skade på offeret. Noen av menneskene som ble skadet er ute av stand til å leve et normalt liv ... halvannet år etter - kanskje for resten av livet. Men hvem bryr seg om ofrene her i landet ? I Norge er det gjerningsmannen som blir best ivaretatt og som slipper lettest fra det. Nei, jeg mener ikke at vi vanlige dødelige skal avgjøre straffen til voldsutøvere. Men jeg mener at vi skal få lov til å bli slippe å bli utsatt for disse personene så kort tid etter ugjerningen ble begått. Hadde det vært min sønn som ble drept av denne psykoen så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort om gjerningsmannen ble ansett som frisk etter halvannet år. Men denne uken starter enda en rettsak hvor forsvareren påstår at drapsmannen var psykotisk i gjerningsøyeblikket ... Han drepte kona si ... Det kan jo bli spennende å se hva utfallet blir her ... ← Det jeg mener er bare at sykdom er noe annet enn å være ond. Jeg synes det blir litt feil og straffe noen for å ha vært syk...
Annie Skrevet 20. mars 2006 #78 Skrevet 20. mars 2006 (endret) Det jeg mener er bare at sykdom er noe annet enn å være ond. Jeg synes det blir litt feil og straffe noen for å ha vært syk... ← Det kommer ann på sykdommen og hva man gjorde når man var syk. Er litt mistenkelig når man blir helt frisk så kort tid etter man har drept noen og skadet fler. Endret 20. mars 2006 av Annie
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #79 Skrevet 20. mars 2006 Ikke vet jeg, jeg kan altfor lite om psykoser og medisiner og psykiatri og alt det innebærer.... faktisk vet jeg ikke noe om det i det hele tatt, derfor vil jeg ikke uttale meg om hvorvidt denne mannen har blitt mistenkelig fort frisk heller.
Gjest perdeck Skrevet 20. mars 2006 #80 Skrevet 20. mars 2006 Er litt mistenkelig når man blir helt frisk så kort tid etter man har drept noen og skadet fler. ← Har du dekning for mistanken din? Hva kan du egentlig om klinisk psykologi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå