newman01 Skrevet 13. mai #61 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): At noen liker å drive med dette som en hobby, og kan få litt inntekt av det betviler jeg ikke. Men hvis en snekker og elektriker gjør at det går i minus, er jeg sikker på at boligflipperen kunne fått bedre avkastning på både tiden og pengene sine et annet sted. Anonymkode: 945ec...782 Men det forutsetter igjen at man har et hus å bo i samtidig som man har noen millioner i tilgjengelig kapital for investering. Det er jo det som er gledelig med boligkjøp. Man kan geare investeringen noe sinnsykt uten at den vanlige innbyggeren mister nattesøvnen sin. Jeg må innrømme at jeg hadde ikke sovet spesielt godt om jeg hadde 10x gearing på et aktivt forvaltet fond. Men å kjøpe en leilighet med 10% egenkapital og kose meg med å banke ned lettvegger, sparkle og pusse vegger mens elektrikeren legger opp nytt skjult anlegg hadde jeg sovet godt med. Vi ser tydeligvis forskjellig på hva som er akseptabel profitt og risiko. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #62 Skrevet 13. mai newman01 skrev (4 timer siden): Vi ser tydeligvis forskjellig på hva som er akseptabel profitt og risiko. Det er mulig vi gjør. Men jeg tror mest vi ser ulikt på hva tiden vår er verdt. Hvis du regner inn en akseptabel reallønn for deg selv for samtlige timer du bruker på leiligheten, og så regner inn en akseptabel avkastning på kapitalen tilsvarende det du ville fått ved en investering med sammenlignbar risiko, er det da noe særlig profitt igjen i prosjektet? Altså fortjeneste utover lønn til deg selv for alle timene og kapitalavkastning? Jeg tror det er sånn at du må beregne en ganske beskjeden timelønn til deg selv, for å sitte igjen med denne "profitten". Og det er ingenting i veien for det hvis man digger å sparkle vegger og gjør det for nytelsens skyld. Men å kalle det for lønnsomt er jeg litt mer skeptisk til. Anonymkode: 945ec...782
AnonymBruker Skrevet 13. mai #63 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du regner inn en akseptabel reallønn for deg selv for samtlige timer du bruker på leiligheten, og så regner inn en akseptabel avkastning på kapitalen tilsvarende det du ville fått ved en investering med sammenlignbar risiko, er det da noe særlig profitt igjen i prosjektet? Forstår poenget, men i mange tilfeller vil tiden man bruker ikke være i stedet for lønnet arbeid, men derimot bruk av fritid. Da kan man ikke se på reallønn, slik du skriver. Man må vurdere hva fritiden er verdt, og for en del der ute vil det være verdt å bruke den tiden på å pusse opp. Særdeles viktig å få frem at dette kun gjelder om man "flipper" hus på hobbybasis. Anonymkode: f6385...f87
AnonymBruker Skrevet 13. mai #64 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sant nok. Men igjen; Dette gir kun mening om du forutsetter at egen tid er mindre verdt enn snekkerens tid, også på lang sikt. Er det økonomi til å beregne en god lønn til seg selv i prosjektet, vil det være økonomi til å leie inn andre. Man kan selvsagt ikke gjøre begge deler; Både beregne lønn til seg selv og betale snekkeren. Men mitt poeng er at dersom et prosjekt blir ulønnsomt av å leie inn en snekker til å jobbe, så betviler jeg litt lønnsomheten i prosjektet i utgangspunktet. Da beror den såkalte "lønnsomheten" på at man verdsetter sin egen tid ganske lavt. Det er ikke lønnsomhet i mine øyne. Anonymkode: 945ec...782 Vel, noen av oss anser mestringsfølelse og kunnskap som en del av lønnsomheten også. Hvis du mener ett prosjekt aldri er verdt starte på, det ikke engang er verdt prøve, det ikke er verdt lære, med mindre man kan beregne inn at man skal tjene mer enn i fulltidsjobb, så er det greit. De fleste av oss starter på prosjekter med litt lavere forventninger. Anonymkode: db2bc...f2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå