Gå til innhold

Hvor lang holdbarhet har uåpnet vin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen uåpnede flasker vin liggende, og lurte på om de fremdeles kan brukes til 17.maifrokost i år. Det er Prosecco og annen musserende vin som har ligget kaldt i noen år. Noen som vet?

Anonymkode: ec27e...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil variere veldig, noen tåler det, noen ikke. Du kan google merkene og lese. Om den ligger eller står kan også påvirke.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vinflasker som har ligget i 20+ år, men de er beregnet på det.

En prosecco... da ville jeg i alle fall hatt en backup 17.mai. 

Men farlig er det ikke, smaken er mulig forringet, og noe daff. 

Anonymkode: 0af52...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke farlig å drikke, men det kan være smaken ikke er helt som den var da den var fersk. Jeg vil mene at en prosecco normalt tåler lagring i 2-4 år. Etter det kan smaken forringes noe, men jeg vil tro den fortsatt kan drikkes minst et par år til. Det spørs hvor fintfølende deres "vinganer" er. Det kan også være stor forskjell på vinene, hvor godt de lagrer. Mange billige "industriviner" er nærmest ferskvare som bør nytes unge, mens andre viner trenger noen år på flaska for å utvikle smaken.

Hvis du har flere flasker av det samme, ville jeg åpnet ei flaske nå og testet før du står der på 17. mai og eventuelt mangler drikkelig vin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (3 minutter siden):

Hvis du har flere flasker av det samme, ville jeg åpnet ei flaske nå og testet før du står der på 17. mai og eventuelt mangler drikkelig vin.

Siden spørsmålet overhode stilles er det noe som sier meg at ts neppe vil merke forringelsen.

Mimosa er jo et alternativ for en litt flat musserende, lavere på alkohol og juice kan kamuflere.

Anonymkode: be464...c59

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på polets nettsider om vinen kan lagres. Kan den ikke lagres er det bare å kaste etter 1-2 år. Etter det vil den sannsynligvis gjære.

Anonymkode: 6da1c...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må se på polets nettsider om vinen kan lagres. Kan den ikke lagres er det bare å kaste etter 1-2 år. Etter det vil den sannsynligvis gjære.

Anonymkode: 6da1c...398

Kanskje, men det gjelder det samme for vin som for mat: ikke kast før du har luktet og smakt, for ellers kan du risikere å kaste fullt brukende produkter til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vinen er kjøpt i utlandet, er det også mulig å finne ut av holdbarheten?

Merket det godt en gang jeg åpnet en rødvinflaske, og den hadde eddik som ettersmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Siden spørsmålet overhode stilles er det noe som sier meg at ts neppe vil merke forringelsen.

Mimosa er jo et alternativ for en litt flat musserende, lavere på alkohol og juice kan kamuflere.

Anonymkode: be464...c59

Takk for tilliten😂, men det er altså ikke så farlig om jeg selv merker noe, men jeg vil ikke servere dårlig vin til gjestene mine.

Anonymkode: ec27e...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det alt vesentlige av vin som er oppbevart kaldt tåler 2 år. Dersom du har flere flasker, skal du ha ekstremt uflaks om alt er ødelagt. Sjansen for at alt er bra er mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...