Gå til innhold

Hirtuism, er det noe du opplever?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 32 år, kvinne. For ca 1 år siden begynte jeg å få sorte hår på inside lår, på navel og noen få sorte hår på haka (ca 6-8 st).... Jeg oppsøkte lege og tokk tester. Ikke noen pcos, ikke feil på hormoner. Og har siden dess ikke snakket meir med lege og tenkte okey får bare nuppe bort a og shave. Men jeg tenker på dette nesten hvar dag og kjenner at dette begynner å ta på meg psykisk. Har altid vært veldig pen og følt meg fresh. Men eg føler meg ikke fresh lengre uansett hvor mye jeg dusjer, fixer meg. Jeg føler meg rett og slett ekkel. Og begynner å bli redd for at det ska bli meir hår. Laser ser ikke ut og fungere permanent og er dyrt, elektrolyse er meir permanent men koster flesk.... 

Er det noen andre kvinner her som sliter med samme? Hvordan lære seg å leve med dette? 

Anonymkode: 462b5...9c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare nappe og barbere dem? 

Anonymkode: 354cd...195

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du ikke bare nappe og barbere dem? 

Jeg gjør det kjære men det voxer ut fort og får i tillegg sår på hakan hvis jeg shaver meg. Vet også at det kan øke hårvext av å nuppe. Men ja jeg gjør det, men hjelper lite psykisk 😕

AnonymBruker
Skrevet

Hårvekst i ansiktet og på halsen er hormonelt, og der skal man ikke nappe eller barbere, men fjerne det med elektrolyse eller laser hjelper.

Jeg var hos hudlege som ga meg diagnosen hirsutisme, og det betyr at jeg kunne få støtte fra HELFO til elektrolyse, men det er jo bare en liten del av det det koster, så det er latterlig.

Jeg har likevel tatt elektrolyse i åresvis og betalt selv, og det blir færre hår med tiden

Anonymkode: 48f7b...135

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gjør det kjære men det voxer ut fort og får i tillegg sår på hakan hvis jeg shaver meg. Vet også at det kan øke hårvext av å nuppe. Men ja jeg gjør det, men hjelper lite psykisk 😕

Leit å høre. Har du prøvd å barbere med eyebrow cutter? Jeg har brukt det og har da sluppet sår så lenge jeg er forsiktig. Så napper jeg de groveste så jeg slipper stubber etter en dag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hårvekst i ansiktet og på halsen er hormonelt, og der skal man ikke nappe eller barbere, men fjerne det med elektrolyse eller laser hjelper.

Jeg var hos hudlege som ga meg diagnosen hirsutisme, og det betyr at jeg kunne få støtte fra HELFO til elektrolyse, men det er jo bare en liten del av det det koster, så det er latterlig.

Jeg har likevel tatt elektrolyse i åresvis og betalt selv, og det blir færre hår med tiden

Anonymkode: 48f7b...135

Skal man ikke nappe eller barbere?!?

Om man ikke har råd av en eller annen grunn ikke kan ta laser eller elektrolyse, så skal man gå rundt med lange svarte hår i ansiktet?!?

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette med å øke hårvekst av å nappe er vel bare en myte? Man får ikke større og større øyenbryn av å nappe dem i form heller. Tvert i mot, er det jo mange som har "mistet" øyenbrynene etter å ha nappet dem over tid.

Å nappe ut 6-8 hår på haka burde da ikke være helt krise! Mange som gjør det. Ikke alle snakker om det.

Tror heller ikke det kvalifiserer til hirtuisme sånn som du beskriver det. Da er det ikke bare noen få hår.

Selvsagt kan det bli verre med årene, men da er det neppe pga napping, men fordi det er vanlig å få kraftigere hårvekst med årene. Etter overgangsalder spesielt i ansiktet, mens det da gjerne etterhvert avtar på kroppen.

Endret av Thyra
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan være begynt på overgangsalder og fått ubalanse i østrogennivået. Når progesteron faller mer enn østrogen så kan en bli østrogendominant og da kommer de hårene😬😬 Bruk voks fremfor barbering/napping👍🏼

Anonymkode: 40492...991

AnonymBruker
Skrevet

Joda. Sliter med det samme..k 35 her. Begynte å merke det sånn smått i 20 årene, men det har blitt flere med årene...  Slank, pen, ikke pcos. Nordisk utseende. Regelmessig menstruasjon og fikk barn uten problem. Har flest mørke hår på haka, men også rundt brystene og nedfor navel. Barberer og napper. Kjører på med sånn elektrolyse hjemmesak, men syns ikke det blir så mye bedre.. vurderer laser.men det er dyrt. 

Vi er flere i samme båt dessverre. 

Anonymkode: 471b5...73d

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha sluttet på p-piller for mange år siden fikk jeg flere sorte hår, spesielt på hals og hake. Har tatt laser, så det er en del bedre, men fortsatt en del å nappe. Får litt sår og rød hud av det, men er avhengig av å nappe hver dag og kjenne etter at det ikke stikker.

Anonymkode: 44fce...b58

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, men har pcos. 32år gammel og ja, det blir verre og verre. Nå har jeg begynt på brystet og puppene, over armene og skuldrene😭 Ansiktet og halsen må jeg barbere daglig, noen ganger både morgen og kveld, føler meg grusom og sminker meg ikke noe særlig lenger fordi håret synes gjennom…

Bruker ipl-laser hjemme, men føler ikke det har noe særlig effekt.

Anonymkode: c69a3...09e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...