Gå til innhold

Detter ut og må klype meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en del episoder som er ubehagelige. Det dreier seg om at jeg havner litt plutselig i en situasjon, feks hvor jeg må gå forbi en gruppe barn, eller treffer en mobber fra barndommen. Da kan det gå litt i svart, og jeg "våkner opp" litt senere, et annet sted og vet ikke hvordan jeg har kommet meg dit. Dette er skremmende. Nå har det skjedd flere ganger så jeg klarer å identifisere situasjonen og kan holde meg "våken" med å klype meg i armen, da detter jeg ikke ut. Noen som vet hva dette kan være? 

Anonymkode: 5ac13...072

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Disossiering? Jeg har det på samme måte, dvs jeg kobler ut og mister kontakt med meg selv og omgivelsene. Noen ganger varer det kort, andre ganger lenger. Faller ofte ut av samtaler pga det. 

Anonymkode: fb564...0d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man går "ut" mentalt av situasjonen pga den trigger tidligere traume, man føler det utrygt å være tilstede i den, selv om den traumatiske hendelsen skjedde mange år før. Kognitiv terapi hjelper mot dette, da øver man seg på å være tilstede ved å bevege tærne, klemme på en ball, kjenne klærne mot kroppen, gni pekefinger mot tommelen, legge merke til detaljer rundt seg, høre på lyder osv. Etter hvert som man øver på dette, blir man tryggere, og man opplever at man kan velge bort ting som er ubehagelig ved å si nei til dem eller bevege seg bort fra dem. Man har et valg. Psyken reagerer med å koble seg bort fordi man ikke kom seg ut av situasjonen da det skjedde, så da var eneste mulighet å liksom koble seg bort fra den i hodet så man ikke var "tilstede" når det skjedde. Man hadde ikke noe valg. Nå har du en mulighet til å gå ut av situasjonen, så du behøver ikke koble ut på den måten.
Ikke press deg til å gå steder du føler det er veldig ubehagelig, tren på dette med veldig milde ubehagelige situasjoner til å begynne med. F. ex. gå i bue rundt det som trigger deg mens du øver på å være tilstede.

Anonymkode: 3c076...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...