Gå til innhold

Er dette vanlig?? Middag med 2 åring

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 17.15):

Hei,. Jeg bare lurer på om dette er noe flere opplever eller om det bare er meg?? Jeg holder på å bli gal.. scenarioet er som følger DAGLIG: 

middag er klar. Mannen henter seg en porsjon og setter seg til å spise. 
Jeg setter bords, gjør klar mat til barnet. Må reise meg igjen for å hente drikke til barnet, må reise meg igjen for å hente glass, salt, alt mulig, serviett til barnet som ikke liker være klissete på hånda. 
Så setter jeg meg ned med min porsjon middag. Prøver å spise. Men barnet er konstant «mamma mamma mamma».. stjeler mat av min tallerken, maser om mer mais, jeg gir mer mais.. fortsatt ikke fått begynt å spise på min egen mat… 

mannen reiser seg, og jeg tenker yes! Nå er han ferdig og skal ta over å hjelpe barnet så jeg får spist. Neida… han har vært og hentet seg en porsjon til… og spiser i fred og ro…. 

I dag endte det med at jeg tok med meg maten min og spiste på stua fordi jeg var så sulten… Mannen og barnet spiste ferdig på kjøkkenet.. 

Når jeg tar opp dette med mannen nå så sier han at han ikke har lagt merke til dette???? Og jeg sa så du synes ikke det er rart at du spiser deg god og mett mens min tallerken ALDRI er tom fordi jeg klarer ikke spise i det konstante maset… nei han bare tenkte jeg ikke likte maten eller noe han… 

Jeg klikker snart av det her altså 😫😫

Anonymkode: c2db7...5ae

Har det kanskje slått deg at alt du trenger å gjøre er å spørre han om han kan overta sånn at du kan få spist? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 17.15):

Hei,. Jeg bare lurer på om dette er noe flere opplever eller om det bare er meg?? Jeg holder på å bli gal.. scenarioet er som følger DAGLIG: 

middag er klar. Mannen henter seg en porsjon og setter seg til å spise. 
Jeg setter bords, gjør klar mat til barnet. Må reise meg igjen for å hente drikke til barnet, må reise meg igjen for å hente glass, salt, alt mulig, serviett til barnet som ikke liker være klissete på hånda. 
Så setter jeg meg ned med min porsjon middag. Prøver å spise. Men barnet er konstant «mamma mamma mamma».. stjeler mat av min tallerken, maser om mer mais, jeg gir mer mais.. fortsatt ikke fått begynt å spise på min egen mat… 

mannen reiser seg, og jeg tenker yes! Nå er han ferdig og skal ta over å hjelpe barnet så jeg får spist. Neida… han har vært og hentet seg en porsjon til… og spiser i fred og ro…. 

I dag endte det med at jeg tok med meg maten min og spiste på stua fordi jeg var så sulten… Mannen og barnet spiste ferdig på kjøkkenet.. 

Når jeg tar opp dette med mannen nå så sier han at han ikke har lagt merke til dette???? Og jeg sa så du synes ikke det er rart at du spiser deg god og mett mens min tallerken ALDRI er tom fordi jeg klarer ikke spise i det konstante maset… nei han bare tenkte jeg ikke likte maten eller noe han… 

Jeg klikker snart av det her altså 😫😫

Men i alle dager, dekk bordet med tallerkener, glass osv sett maten på bordet, lag til mate på barnets tallerken som spiser selv, eneste måten å lære på for 2 åringen, spis din mat og kos deg. Helt merkelig å ikke forberede litt bedre enn du gjør. Ja, jeg har flere små barn

Anonymkode: 08ba8...e87

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det er jo ikke egentlig mannen om er problemet men det at TS og manne ikke deler på oppgavene, TS må kommunisere ikke sitte å brenne inne med irritasjonen. Mandag er det mannen som ordner maten til barnet, Tirsdag er det TS osv.. 

Anonymkode: 8a807...fad

Skrevet

Jeg skjønner at du blir irritert over at mannen din ikke tar noe ansvar, og at du ikke får spise i fred, men hvorfor dekker dere ikke på bordet først? Og har maten stående på bordet?

Og menn som ikke ser hva de skal og bør gjøre er jo en klassiker, men det går som oftest bedre om en spør dem på en ordentlig måte om de kan gjøre x og y.

Skrevet
Seff skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at du blir irritert over at mannen din ikke tar noe ansvar, og at du ikke får spise i fred, men hvorfor dekker dere ikke på bordet først? Og har maten stående på bordet?

Og menn som ikke ser hva de skal og bør gjøre er jo en klassiker, men det går som oftest bedre om en spør dem på en ordentlig måte om de kan gjøre x og y.

De fleste menn ser hva som må gjøres. En grunn til at mange ikke gjør noe, er at kvinnen vil gjøre det på sin måte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 17.29):

Kan ikke ha maten på bordet for da er toåringen helt krakilsk med skal ha meeeeeer og bare kaster det hun allerede har på tallerkenen for å få mer.. så det orket vi ikke.. 

Dere bør nok ta den kampen, for det at du reiser deg hele tiden bidrar til å skape uro ved bordet. Hvis du har laget maten, avtaler dere at mannen tar seg av toåringen mens du spiser, og så overtar du mens han spiser. Da er oppgaven å stoppe toåringen i å kaste mat, veilede i å spise fra egen tallerken og ikke andres osv.

Da sitter dere alle tre ved bordet hele tiden, og før eller siden venner toåringen seg til å forholde seg til et måltid uten å bli rabiat. Målet er at måltidene blir en arena for samtale og kontakt, og ikke bare en kamp om å få spist mens det stormer.

Det kan være lurt å sørge for at toåringen ikke er alt for utsultet før middagen begynner. Slik jeg ser det, er det viktigere at toåringen har best mulige forutsetninger for å beholde roen, fremfor at hun nødvendigvis er sulten nok til å spise mye.  

Skrevet
Brunello skrev (26 minutter siden):

De fleste menn ser hva som må gjøres. En grunn til at mange ikke gjør noe, er at kvinnen vil gjøre det på sin måte. 

Det kan nok være en grunn til at noen ikke gjør noe, men det gjelder ikke alle. Jeg ser det samme hos en del single/ aleneboende menn jeg kjenner.

Skrevet
Seff skrev (1 time siden):

Det kan nok være en grunn til at noen ikke gjør noe, men det gjelder ikke alle. Jeg ser det samme hos en del single/ aleneboende menn jeg kjenner.

Det kan også være at menn ikke anser noe som nødvendig. Eksempelvis synes langt flere kvinner enn menn at man må støvsuge flere dager i uken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...