AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Hva har du fokus på når du oppdrer barn, oppdragelse med tanke på oppførsel? Jeg hadde det ikke strengt hjemme og trengte ikke si "ja takk", " takk for maten"etc. Men fra ung alder visste jeg at jeg skulle det når jeg var borte og gjorde det. Har ikke vært streng på dette med mine barn heller, hva de gjør borte vet jeg jo ikke. De er 7 og 9. Av vennene deres er det svært få som sier dette.. kanskje 1 av 10 som har svart det ett par ganger, men stort sett ikke. Hva er vanlig her? Anonymkode: 81836...57f
Lou Salome Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai (endret) Mine barn (og ikke minst oss selv!) sier takk for maten, god morgen, god natt, værssågo og mye takk hele tiden. Holder dører for hverandre, skjenker og forsyner andre først, spør om andre vil ha når vi henter noe. Jeg anser ikke dette som å være streng eller noe vi alle MÅ, det er noe vi gjør. Barna går ikke fra bordet uten å si takk for maten. Her er det 9 av 10 venner som gjør det. Men hvis barna dine hadde takket for maten og spurt om å få gå fra bordet, er jeg sikker på at de fleste vennene ville takket også når de var hos dere. Endret 10. mai av Lou Salome 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai Norske barn er vel kjent for å ha lite respekt for lærere og andre voksne. Minimalt med manerer på mange. Anonymkode: 954e0...6cf 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Norske barn er vel kjent for å ha lite respekt for lærere og andre voksne. Minimalt med manerer på mange. Anonymkode: 954e0...6cf Kjent blant hvem da hvor da? Anonymkode: a58e9...cf0 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #5 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjent blant hvem da hvor da? Anonymkode: a58e9...cf0 Norske barn er ikke kjent for stort akkurat som nordmenn generelt ikke er det da vi er et lite land oppe ved kanten av arktis. Anonymkode: 867dc...c92 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #7 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har du fokus på når du oppdrer barn, oppdragelse med tanke på oppførsel? Jeg hadde det ikke strengt hjemme og trengte ikke si "ja takk", " takk for maten"etc. Men fra ung alder visste jeg at jeg skulle det når jeg var borte og gjorde det. Har ikke vært streng på dette med mine barn heller, hva de gjør borte vet jeg jo ikke. De er 7 og 9. Av vennene deres er det svært få som sier dette.. kanskje 1 av 10 som har svart det ett par ganger, men stort sett ikke. Hva er vanlig her? Anonymkode: 81836...57f Fokus og fokus. Jeg har utøvd høflighet overfor barnet og ute offentligheten som normalt (som barnet selvsagt også har fått deltatt i), og vipps så har barnet tatt etter. Monkey see, monkey do. Anonymkode: 6c272...700 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kjent blant hvem da hvor da? Anonymkode: a58e9...cf0 På kontinentet les det av nordmenns mangel på manerer. Jeg har opplevd flere ganger at folk blir overrasket over at ikke alle nordmenn har like dårlige manerer som Mette Marit. Anonymkode: 26b44...eb7 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjent blant hvem da hvor da? Anonymkode: a58e9...cf0 Folk som har vært utenfor Norge. Norske barn er oppdratt til å hevde rettigheter, ikke til å utføre plikter. Uhøflig språk er normalisert, russemusikk spilles på arrangementer for barn. Normen ute i verden er å kalle lærer ved etternavn, ungene blir korrigert med gjensitting el dersom de er frekke. Skolen i Norge sikter utrolig lavt. Voksne legger til rette og tilpasser skolen til russen. Det meste blir servert på fat uten krav til innsats. Vi har en høy kriminell lavalder og få konsekvenser, slik at unge vanekrimininelle kan herje i vei. Anonymkode: 954e0...6cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva har du fokus på når du oppdrer barn, oppdragelse med tanke på oppførsel? Jeg hadde det ikke strengt hjemme og trengte ikke si "ja takk", " takk for maten"etc. Men fra ung alder visste jeg at jeg skulle det når jeg var borte og gjorde det. Har ikke vært streng på dette med mine barn heller, hva de gjør borte vet jeg jo ikke. De er 7 og 9. Av vennene deres er det svært få som sier dette.. kanskje 1 av 10 som har svart det ett par ganger, men stort sett ikke. Hva er vanlig her? Anonymkode: 81836...57f Fra barna var små og lenge før de kunne snakke har vi sagt, vær så god, maten er servert før måltidet begynner. Når de har blitt tørket rundt munnen har vi sagt, takk for maten. Etter hvert har de gjentatt frasene og blitt så store at de forstår at vi kan vise takknemlighet med små ord. De går på privatskole, og får nok litt andre verdier derfra enn barn på offentlige skoler. Anonymkode: 09583...18c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai Høflighet for meg er MYE annet enn kun ord. Det handler om å klare å sitte stille, og skjønne normer og regler for hvordan man ter seg. Helt greit at barn ikke alltid forstår alle sosiale normer til en hver tid, men de skal høre etter etter å få beskjed en gang. Hos meg var det ikke så viktig med «takk for maten». Moren min satte mer pris på at jeg sa at maten var god og at jeg satt rolig ved bordet. Vi ventet til alle var ferdig med å spise før vi forlot bordet. Samme når maten ble servert, vi alle satt ved bordet før første forsynte seg. Høflighet for meg handler mer om en koselig og hyggelig tilværelse. Å ta hensyn!! Ikke bare kunne si takk for maten, når man har sittet ved bordet som en mark i 10 min og så kunne gå, fordi de sa «riktig» ord Anonymkode: 5d899...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #12 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): På kontinentet les det av nordmenns mangel på manerer. Jeg har opplevd flere ganger at folk blir overrasket over at ikke alle nordmenn har like dårlige manerer som Mette Marit. Anonymkode: 26b44...eb7 Nordmenn, engelskmenn og russere er ikke spesielt godt likt i utlandet, da steder som "Syden", all inclusive osv.. Der hvor alkoholen flyter. Anonymkode: 61c31...d10
AnonymBruker Skrevet 10. mai #13 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Fra barna var små og lenge før de kunne snakke har vi sagt, vær så god, maten er servert før måltidet begynner. Når de har blitt tørket rundt munnen har vi sagt, takk for maten. Etter hvert har de gjentatt frasene og blitt så store at de forstår at vi kan vise takknemlighet med små ord. De går på privatskole, og får nok litt andre verdier derfra enn barn på offentlige skoler. Anonymkode: 09583...18c Ts Når du nevner det så gjorde vi faktisk det når de var små. Også ble det borte under hverdagens stress og mas tror jeg 😅 samtidig er jeg ikke oppvokst sånn selv og visste likevel hvordan jeg skulle oppføre meg borte. Anonymkode: 81836...57f
AnonymBruker Skrevet 10. mai #14 Skrevet 10. mai Høfflighet og folkeskikk øves på hjemme. Alt fra å si tusen takk, nei takk, ja takk, spise med bestikk og sitte ordentlig ved matbordet osv osv. Jeg krever like mye av barna mine hjemme som jeg forventer at de oppfører seg hos andre. Har fått beskjed en gang og bedriften oppførsel fra minste jenta mi og da var det klar beskjed om å være hyggelig eller bare holde seg hjemme. Har ikke skjedd igjen. Kommer det venner på besøk så "oppdrar" jeg dem også. I mitt hus har venner av barna samme regler som mine. Gjør ingen forskjell. Anonymkode: f1797...553 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai #15 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva har du fokus på når du oppdrer barn, oppdragelse med tanke på oppførsel? Jeg hadde det ikke strengt hjemme og trengte ikke si "ja takk", " takk for maten"etc. Men fra ung alder visste jeg at jeg skulle det når jeg var borte og gjorde det. Har ikke vært streng på dette med mine barn heller, hva de gjør borte vet jeg jo ikke. De er 7 og 9. Av vennene deres er det svært få som sier dette.. kanskje 1 av 10 som har svart det ett par ganger, men stort sett ikke. Hva er vanlig her? Anonymkode: 81836...57f Jeg er mest opptatt av at barna mine skal oppføre seg respektfullt og bra ute. Ser veldig mange barn som er frekke med andre voksne og barn for tiden, det har jeg aldri godtatt hos mine barn:) Anonymkode: fc282...88a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #16 Skrevet 10. mai Fra lenge før de kunne snakke. Så sa vi takk for maten osv Ungene hører oss si takk for maten, ønsker du et glass vann nå når jeg henter, svare høflig ja takk/nei takk, takke for seg når en går når en har vært på besøk selv om en kun fikk et glass vann. At en sier hei når en møtter kjente. Osv at en sitter ved bordet til alle er ferdig, at en ikke prater i munn på hverandre Ser alt for mye av andre på ungdommenes alder som ikke sier takk for maten en gang når de har fått middag. For oss er det vanlig høflighet at en takker for maten før en går fra bordet Anonymkode: 22f52...858 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #17 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ts Når du nevner det så gjorde vi faktisk det når de var små. Også ble det borte under hverdagens stress og mas tror jeg 😅 samtidig er jeg ikke oppvokst sånn selv og visste likevel hvordan jeg skulle oppføre meg borte. Anonymkode: 81836...57f Men vet barn i dag automatisk hvordan de skal oppføre seg borte, dersom foreldrene ikke er gode eksempler hjemme? Vi stod på en flyplass for noen år siden. Vi skulle bestille mat, og barna slapp til for å øve seg både på å bestille og for å få praktisere sin engelsk. Faren snakket engelsk både med barna og med den bak disken. Kan jeg få…begynte den ene i barnehagealder… Hvorpå en person bak oss i køen plutselig spurte på engelsk, hvor kommer dere fra? Norge, ååå sa han disse barna var så ekstremt høflige utbrøt hen på Norsk. Da vet du at du har gjort en god jobb med oppførsel både ute og hjemme. Å glemme det viktigste av alt , etter mat, drikke og kjærlighet er noe mange gjør og tror at kommer av seg selv.. Anonymkode: 09583...18c 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #18 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men vet barn i dag automatisk hvordan de skal oppføre seg borte, dersom foreldrene ikke er gode eksempler hjemme? Vi stod på en flyplass for noen år siden. Vi skulle bestille mat, og barna slapp til for å øve seg både på å bestille og for å få praktisere sin engelsk. Faren snakket engelsk både med barna og med den bak disken. Kan jeg få…begynte den ene i barnehagealder… Hvorpå en person bak oss i køen plutselig spurte på engelsk, hvor kommer dere fra? Norge, ååå sa han disse barna var så ekstremt høflige utbrøt hen på Norsk. Da vet du at du har gjort en god jobb med oppførsel både ute og hjemme. Å glemme det viktigste av alt , etter mat, drikke og kjærlighet er noe mange gjør og tror at kommer av seg selv.. Anonymkode: 09583...18c Ts Vi praktiserte ikke disse høffelighetsfrasene hjemme hos oss. Jeg visste likevel hvordan jeg skulle oppføre meg borte og var veldig opptatt av det. Mamma fikk tilbakemeldinger fra flere foreldre at jeg var veldig høffelig, snill og grei.. så åpenbart fungerte det da, usikker på hvorfor det ikke skal fungere nå.. Anonymkode: 81836...57f
AnonymBruker Skrevet 10. mai #19 Skrevet 10. mai Med tanke på hvor brutal verden har blitt, og hvilken retning Norge utvikler seg så kommer jeg til å oppdra mine barn til å bryte seg vei i samfunnet. Desverre har det blitt slik nå at de sterkeste og frekkeste kommer lengst. Slik var det ikke når jeg var liten, men nå ønsker jeg ikke at barna mine skal bli stående bakerst i rekken fordi de var så høflige at andre følte de kunne overkjøre de. Anonymkode: a9107...1a6
AnonymBruker Skrevet 10. mai #20 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Med tanke på hvor brutal verden har blitt, og hvilken retning Norge utvikler seg så kommer jeg til å oppdra mine barn til å bryte seg vei i samfunnet. Desverre har det blitt slik nå at de sterkeste og frekkeste kommer lengst. Slik var det ikke når jeg var liten, men nå ønsker jeg ikke at barna mine skal bli stående bakerst i rekken fordi de var så høflige at andre følte de kunne overkjøre de. Anonymkode: a9107...1a6 Hvorfor ikke lære de begge deler…? Du tar fra dem mange sjanser om de ikke lærer høflighet. Man kan være høflig men samtidig ikke en push over, de kommer lengst Anonymkode: 5d899...ac9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå