Gå til innhold

Levering og henting i barnehage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har sett meg så lei av at det er meg( mor), som nesten  alltid henter og leverer barna i barnehagen. Hvis far skal hente de så, synes han det er best at jeg er med, han synes det blir så mye styr ellers. Og han orker ikke alene. Og kvier seg.

det skal sies at mannen er ufør, og jeg skal rekke til jobb tidlig. Men allikevel må jeg levere barn i barnehagen om morgenen, når jeg har det travelt , blir mye unødvendig stress på meg, når jeg vet at han er hjemme og kan gjøre dette i god tid alene.  Er så frustrert. Føler ikke far forstår meg her. Jeg skjønner ikke problemer her, hvorfor kan han ikke ihverfall  gjøre en av delene alene ?!! Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: 448e8...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde krevd at mannen (såfremt han er i form) hentet og leverte. Orker ikke være sammen med en som ikke tar ansvaret som forelder. 

Når man får barn, skal man dra lasset sammen. Siden han er ufør, var han vel også det da du valgte å få barn med ham? Hva snakket dere om under graviditeten? Ville han ha barn? 

Anonymkode: 988bf...35c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde krevd at mannen (såfremt han er i form) hentet og leverte. Orker ikke være sammen med en som ikke tar ansvaret som forelder. 

Når man får barn, skal man dra lasset sammen. Siden han er ufør, var han vel også det da du valgte å få barn med ham? Hva snakket dere om under graviditeten? Ville han ha barn? 

Vært sammen en god del år, fikk barn sent sammen. Begge var enige om å få barn da. Han var ikke ufør da vi møttes.  Han er ikke så syk at han ikke klarer å hente barna sine. 
Hva ville dere gjort hvis det er for det meste meg som må hente levere i barnehage, følge opp på treninger og div? Jeg har snakket med han om dette men d går liksom ikke inn der og ut der hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Siden han er ufør, var han vel også det da du valgte å få barn med ham?

Jeg er ikke ts, men jeg har barn med ufør mann. Og jeg er såååå lei denne antakelsen. Nei, mannen var ikke ufør når vi fikk barn. Mannen har hatt en lang karriere, men til info så kan folk bli alvorlig syke når som helst i livet. Er så lei fordommer.

Anonymkode: 1f0b9...5e5

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står ingenting om hvorfor han er ufør. Syns det har litt å si 

Anonymkode: d848c...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lager han klart middag og hjelper til på morgenen med barna?

Anonymkode: d928c...f48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men jeg har barn med ufør mann. Og jeg er såååå lei denne antakelsen. Nei, mannen var ikke ufør når vi fikk barn. Mannen har hatt en lang karriere, men til info så kan folk bli alvorlig syke når som helst i livet. Er så lei fordommer.

Anonymkode: 1f0b9...5e5

Samme her. Mannen min fikk kreft rett etter barnet vårt ble født. Verdens beste pappa og partner endog. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vært sammen en god del år, fikk barn sent sammen. Begge var enige om å få barn da. Han var ikke ufør da vi møttes.  Han er ikke så syk at han ikke klarer å hente barna sine. 
Hva ville dere gjort hvis det er for det meste meg som må hente levere i barnehage, følge opp på treninger og div? Jeg har snakket med han om dette men d går liksom ikke inn der og ut der hvis du skjønner.

Tydelig han syns at levering og henting er krevende og kvier seg. Jeg syns det samme selv.

Hva er det som gjør dette vanskelig for han? Finner dere ut av det, så blir det lettere å finne en løsning.

Dere kan øve sammen. Du kan for eksempel sitte i bilen, mens far går inn og leverer. 

Anonymkode: 12e45...005

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får dere gjøre slik man gjør med de som er tilbakestående for at de skal meste oppgaver. Dere leverer og henter sammen hver dag i ei uke. Uka etter følger du til «trappa» og så går han inn med barnet. Ved henting møtes dere ved porten og går inn sammen. Uke tre venter du ved porten mens han går inn og henter barnet, sjekker om han har fått med seg alt, sender han inn igjen om han har glemt noe. Uke fire leverer han selv og du henter. Uke fem bør han mestre oppgaven helt alene.

Prøv å finne ut hva det er konkret han kvier seg for. Er det småprat med voksne og barn? Han trenger ikke si så mye. Er det at han ikke vet hva som skal gjøres med de ekstra tingene? Forklar slik du gjør til en førsteklassing. Er han redd barnet skal begynne å gråte? Det gjør ikke noe, personalet er proffe på å håndtere slikt, han kan si hade’ og gå uansett.

Hvis du lar ham slippe unna denne enkle oppgaven vil han for alltid velge minste motstands vei.

Anonymkode: ddaca...e91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn ut hvorfor det er vanskelig for han. Her tar mannen levering siden jeg er dårlig og avhengig av å få sove ordentlig for å fungere ellers i hverdagen med barna, og stress om morningen gjør dagen værre…

Henter oftest, og leverer selvfølgelig innimellom. Noen ganger henter far, siden han arbeider rett i nærheten, men da syns jeg barna får unødvendig lang dag i barnehagen hvis han både leverer og henter. Da er middagen i såfall klar når de kommer hjem :) 

Anonymkode: 44826...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hadde tenkt at det hadde vært bedre å bo alene enn sammen med en dott av en mann.

Beklager at jeg er så hard, men når foreldre ikke evner å ta ansvar for ungene sine (din mann altså), hadde jeg heller ikke orket et samliv med samme person. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes ingen fasit på slikt. Dere vet best hvordan mannen din fungerer og må bli enig om hvordan å fordele oppgaver. 

Her i huset er det jeg som er hjemme på AAP. Vi har to barn i bbhg. Jeg har en slik helse at jeg klarer å levere/hente men det er mye tyngre for meg enn mannen. Så mannen gjør det oftest her. Men, jeg sier selvfølgelig ja når det er dager som er travle for han e.l.

Anonymkode: 824c8...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo helt an på hvorfor han er ufør. Bare dere kan svare på om det står på evnen eller viljen, og om han har evnen så synes helt helt klart at han må manne seg opp og ta minst én av delene, om ikke begge, når han har timesvis til å hvile seg imellom.

Anonymkode: 4f6e8...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde nok bare dratt på morgenen så har ikke far noe valg. Hadde ikke godtatt det der. 

Anonymkode: 17aae...8c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synd du tok med at far er uføretrygdet, da det egentlig ikke er relevant. Du skriver jo selv at det ikke er sykdommen som hindrer han.

Nå kommer du til å få svar som kun er basert på fordommer mot uføre. Og kanskje det er her svaret ligger? Han ønsker ikke å sosialise med andre foreldre på grunn av akkurat slike fordommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjernen er hvorfor han er ufør - er det på grunn av psykiske problemer som gjør det vanskelig for han eller er han ufør av en fysisk årsak og bare har vondt i viljen når det kommer til henting og levering?

Anonymkode: ebca7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synd du tok med at far er uføretrygdet, da det egentlig ikke er relevant. Du skriver jo selv at det ikke er sykdommen som hindrer han.

Nå kommer du til å få svar som kun er basert på fordommer mot uføre. Og kanskje det er her svaret ligger? Han ønsker ikke å sosialise med andre foreldre på grunn av akkurat slike fordommer. 

Det er en en helt vesentlig opplysning at mannen er uføretrygdet. Det betyr at han ikke skal rekke noe til et fastsatt klokkeslett på morgenen og kan i god tid planlegge hentingen. Det er ikke påkrevet å føre samtaler med andre foreldre utover å hilse eller nikke høflig. 

Anonymkode: ddaca...e91

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dere bare må hoppe i det. Snakke gjennom detaljene han kvier seg for og finne løsninger, og så starter dere med at han tar levering. Om du har reist på jobb, får han litt press på seg, ved at han enten må levere eller ta seg av barna hjemme.

Innfallsvinkelen kan gjerne være at barna ikke skal fortsette å ha unødvendig lange dager i barnehagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Henger hjemme hele dagen og kan ikke hente/levere barna. Tvilee på at han bidrar med andre ting.

Anonymkode: 5f822...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange barn har dere? Skjønner ikke hva problemet til mannen din er, spesielt når han har god tid under henting og levering. Tror du må forklare litt mer om hva som er årsaken til det blir for mye styr for han, normalt sett er det ofte tidspress, men ikke for en som er uføre.

Anonymkode: 04e19...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om Ikke uførheten har noe å si for levering/henting så hadde jeg faktisk forlangt at far tok det omtrent hver eneste dag. 
Han må jo bare tuppes i baken å gjennomføre.

Anonymkode: a1daa...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...