AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:06 #101 Del Skrevet søndag kl 15:06 Hvem er hun redd for? Anonymkode: 30fcb...4e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:46 #102 Del Skrevet søndag kl 15:46 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvem er hun redd for? Anonymkode: 30fcb...4e7 Crazy mum Anonymkode: 2b26d...719 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet søndag kl 15:53 #103 Del Skrevet søndag kl 15:53 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.36): Du er ikke bare grusom, du gjør noe uakseptabelt. Barnet er tydeligvis redd for mer enn bare en lillebror på rommet. La henne låse døra på natta når hun trenger det for å være trygg. Hvorfor skal hun ikke få låse? Hva gjør hun dersom du beslaglegger nøkkelen? Blokkerer døra med møbler? Trenger du å vite om vinduet er åpent eller lukket, så får du gå ut og sjekke. Her er noe som ikke stemmer i dette hjemmet når en jente på 12 år må låse døra om natta for å kunne sove. Anonymkode: e0b31...f42 Og hvis det brenner? Da er det ikke mye trygt. Vi har ikke noe stort hus eller er hysterisk på noe vis, men vi sover ikke engang i hver vår etasje. Selv om det på mange måter hadde passet bedre mht planløsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:56 #104 Del Skrevet søndag kl 15:56 En gang da jeg var liten hadde jeg mareritt av den typen som skremte meg så ille at jeg fremdeles hadde panikk da jeg våknet. Sov inne i et mørkt rom, døren igjen og kunne ikke finne vegen ut. Fant ikke dørhåndtak eller lysbryter, noe som forverret panikken og jeg skrek høylytt etter hjelp. Mamma hørte meg i søvne og prøvde å komme for å hjelpe meg, men i hennes søvngjengeri tok hun bare ned strykebrettet som i den tiden hang bak døren på veggen. Litt kronglete å forklare, men hun drømte at hun åpnet dør etter dør uten å finne meg, men jeg skrek mer og mer. Jeg ble helt tatt av panikken og jeg husker ikke hvordan det endte for jeg tror det svartnet for meg. Om du aldri har kjent panikk så vet du ikke hvordan du vil reagere. Noen fryser, noen blir raskere, noen klapper helt sammen og sloss mot hjelpen (faktisk). Nei om det brenner så kan du ikke stå og dille med nøkler og lås. Du har ikke tid til å springe opp trappa eller ned gangen. Tiden det tar før et hus er overtent er skremmende kort og om noen får panikk i tillegg er utsiktene dårlige. Vi har alle lette for å sitte trygt og tro og mene om hvordan det er, men før du kjenner det på kroppen så aner du ikke. Det eneste vi kan gjøre, og det absolutt viktigste vi kan gjøre, er å ha brannøvelser og holde rømningsveier åpne. Anonymkode: 65b19...0ac 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet søndag kl 15:58 #105 Del Skrevet søndag kl 15:58 Vi har sånn på12 og han får ikke lov å låse døra. Vi har sånn gammel dør med nøkkel og vi kan ikke låse opp utenfor . Vi banker på og kommer inn år han sier kom inn Jeg skjønner deg ts...våkne midt på natten at det brenner...om hun har låst og besvimer eller er redd vil hun ikke få opp døra..og nei når du står der er dr ikke sikkert man klarer å bryte seg inn... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:04 #106 Del Skrevet søndag kl 16:04 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.48): Tror ikke det jeg leser. KG er et sykt sted. Selvfølgelig kan jeg lirke opp en dør (inne i huset, ikke ytterdør) med en annen helt lik nøkkel fra huset. Tok nøkkelen fra baderomsdøra og lirket ut den som sto i nøkkelhullet på rommet hennes. Hun hadde ikke sovnet enda, og jeg forklarte henne igjen at jeg er redd brann. Derfor kan vi ikke låse dørene på natta. Logget av jeg. Orker ikke diskutere dette med fremmede mennesker som stiller spørsmålstegn ved misbruk av mannen min og at hun er redd i hjemmet. Takk for meg. Anonymkode: 232f9...14d Jeg er ikke en av de som har skrevet noe om misbruk eller skrevet noe i det hele tatt i denne tråden før nå. Jeg ville bare si at jeg også med en gang lurte på hvorfor hun vil låse noen ute på natten. Jeg opplevde at min far og eldre min bror kom regelmessig inn til meg om natten. Spesielt pappa fra så lenge jeg kan huske. Som lite barn prøvde jeg å låse døren med å bare late som jeg låste og tenke lås når jeg gjorde det. Jeg var veldig desperat. Dette er ting som skjer. Min mor visste om det med pappa ihvertfall. Men jeg tror ikke alle mødre vet. Ville bare si noe siden du ble så dødelig fornærmet av folk som stiller helt naturlige spørsmål. Aldri hørt om noen som låser døren om natten. Hvorfor føler hun behovet som sagt? Hun vil ihvertfall helt tydelig ha fred. La henne få det. Brenner det så hamrer du jo så hardt på døren og roper brann at hun våkner og låser opp. Anonymkode: a0b2b...b26 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:06 #107 Del Skrevet søndag kl 16:06 Kan tenke tilbake til meg selv i den alderen. Jeg likte også å låse døren fordi jeg ikke ønsket at noen skulle plutselig komme inn midt oppi noe... If you get what I mean. Jeg fikk også samme beskjed om at jeg ikke skulle låse døren, endte med at min mor ikke bare tok bort nøklene, men en helg jeg var borte så byttet hun faktisk ut døren min med en som ikke gikk an å låse. Husker jeg syns det var ubehagelig og jeg fikk i det minste avtalt med henne at hun skulle banke på og spørre om å få komme inn først etter en veldig ubehagelig opplevelse når hun bare buste inn mens jeg var *opptatt*. La datteren din få ha privatliv, hun går mot å bli tenåring nå så det er helt normalt at hun vil ha mer privatliv og utforske ting uten at verken du eller et søsken skal vandre inn uanmeldt. Men si gjerne at du ikke ønsker hun skal låse dør på natta i tilfelle brann eller lignende. Lag en avtale om at du skal respektere at hun ønsker privatliv og at du banker på og venter på svar f.eks. Så slipper dere ubehagelige opplevelser begge to... Anonymkode: c7363...485 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:07 #108 Del Skrevet søndag kl 16:07 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.48): Logget av jeg. Orker ikke diskutere dette med fremmede mennesker som stiller spørsmålstegn ved misbruk av mannen min og at hun er redd i hjemmet. Takk for meg. Hvorfor føler du deg så truffet? Får du samme emosjonelle utbruddet hvis din datter tar ting opp med deg? Hun låser døren av en grunn. Uansett grunn så vil hun ha fred. Mens du virker kontrollerende. Anonymkode: a0b2b...b26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet søndag kl 16:09 #109 Del Skrevet søndag kl 16:09 Synes ikke du er grusom i det hele tatt – du prøver bare å finne balansen mellom trygghet og datterens behov for privatliv. 12-årsalderen er full av grenser som flytter seg, og det er sunt at hun vil ha litt kontroll over eget rom (og fri fra lillebror!). Samtidig er det helt rimelig å be om ulåst dør om natta – det handler jo om omsorg, ikke overvåking. Kanskje en mellomløsning: Lås på dagtid, men ikke på natt. Gjem nøkkelen hvis det trengs, men forklar at det er en konsekvens, ikke en straff. Hun er kanskje i ferd med å vokse opp – men mor er fortsatt den som må sjekke at vinduet er lukket og hodet kaldt. ❤️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:09 #110 Del Skrevet søndag kl 16:09 Jeg hadde glatt tatt nøkkelen, dette handler om sikkerhet. Ingen bør låse om natten Men du må slutte å gå inn til henne hver kveld Anonymkode: 0ad5d...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:53 #111 Del Skrevet søndag kl 16:53 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 8.06): Det handler ikke om brannsikkerhet når mor går hver natt inn og sjekker sin 12 år gamle sovende datter!! Anonymkode: a3f1a...14e Å ikke låse på natta handler om brannsikkerhet jo. Jeg har ikke skrevet noe om mor som sjekket sin sovende datter. Det er jeg helt enig i at hun kan slutte med. Men det er IKKE synd på datteren som ikke får lov til å låse døra om natta petterm skrev (På 10.5.2025 den 9.25): De færreste innerdører er vanskelige å bryte opp hvis det brenner! La jenta onanere eller hva det enn er hun ønsker å gjøre i fred. Men akk så unødendig å måtte bruke tid på når krisen er der AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun går inn på til datteren på natten for og lukke vinduet for brannsikkerhet? Gi deg. Hvis mor hadde klart og oppføre seg hadde ikke datteren trengt og låse. Anonymkode: 2b26d...719 Gi deg selv, jeg snakker om låsing av døra om natta, ikke at mor er inne og sjekker datteren/vinduet (evt begge deler) Anonymkode: d5c12...464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:56 #112 Del Skrevet søndag kl 16:56 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 9.47): Ja. Hvis en brann skulle oppstå, så redder selvsagt 12 åringen seg selv via 2. etg ved hjelp av brannstige. Hun blir ikke redd og har ikke behov for foreldrene sine. Da er det null problem at døra er låst, for barn bestemmer over voksne på KG. For noen idioter som skriver her. Anonymkode: 232f9...14d Blåst ut av proposjoner. Anonymkode: 718ca...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:03 #113 Del Skrevet søndag kl 17:03 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Blåst ut av proposjoner. Anonymkode: 718ca...e88 Merkelig, men det sier ikke branninspektøren når han er her. Anonymkode: 65b19...0ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:44 #114 Del Skrevet søndag kl 22:44 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan tenke tilbake til meg selv i den alderen. Jeg likte også å låse døren fordi jeg ikke ønsket at noen skulle plutselig komme inn midt oppi noe... If you get what I mean. Jeg fikk også samme beskjed om at jeg ikke skulle låse døren, endte med at min mor ikke bare tok bort nøklene, men en helg jeg var borte så byttet hun faktisk ut døren min med en som ikke gikk an å låse. Husker jeg syns det var ubehagelig og jeg fikk i det minste avtalt med henne at hun skulle banke på og spørre om å få komme inn først etter en veldig ubehagelig opplevelse når hun bare buste inn mens jeg var *opptatt*. La datteren din få ha privatliv, hun går mot å bli tenåring nå så det er helt normalt at hun vil ha mer privatliv og utforske ting uten at verken du eller et søsken skal vandre inn uanmeldt. Men si gjerne at du ikke ønsker hun skal låse dør på natta i tilfelle brann eller lignende. Lag en avtale om at du skal respektere at hun ønsker privatliv og at du banker på og venter på svar f.eks. Så slipper dere ubehagelige opplevelser begge to... Anonymkode: c7363...485 Å banke på til tolvåringer og vente på svar er en selvfølge. At tolvåringer får låse døren til rommet sitt er en selvfølge. At tolvåringer ikke får sove bak låst dør mtp sikkerhet er også en selvfølge. Anonymkode: d5a9f...36b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet søndag kl 22:53 #115 Del Skrevet søndag kl 22:53 Kjøp en wc-lås. Problem løst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:13 #116 Del Skrevet mandag kl 05:13 Ta vekk nøkkelen, gi henne et ikke-forstyr skilt og respekter skiltet. Anonymkode: 96f97...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:25 #117 Del Skrevet mandag kl 05:25 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.17): Datteren min på 12 år har blitt veldig glad i å låse rommet sitt. Først og fremst for å holde lillebror unna rommet sitt, men også for andre ting (antar jeg) Nå skulle jeg legge meg, og jeg tar alltid en tur innom rommet til barna for å sjekke om vinduet er åpent f.eks. Og igjen, så er rommet hennes låst. Denne praten har vi hatt to ganger de siste 3-4 ukene. Rommet skal ikke være låst på natta. Har forklart henne hvorfor dette. Er viktig. Dette er tredje gang. Er jeg helt grusom om jeg gjemmer nøklene nå? Anonymkode: 232f9...14d Om du er grusom..?? Du gir henne en beskjed: låser du rommet på natta igjen kommer jeg til å ta nøkkelen din bort i to uker. Og så gjennomfører du det om hun gjør det. Barn må jo få konsekvenser om de bryter regler🙄 Anonymkode: 1dd11...df4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:20 #118 Del Skrevet mandag kl 06:20 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor føler du deg så truffet? Får du samme emosjonelle utbruddet hvis din datter tar ting opp med deg? Hun låser døren av en grunn. Uansett grunn så vil hun ha fred. Mens du virker kontrollerende. Anonymkode: a0b2b...b26 Tull på deg. Jeg skjønner ts godt, dette er en veldig dagligdags praktisk problemstilling. Har dere aldri vært tolv år, dere som tenker overgrep med en gang? Der var en alder med tusen hemmeligheter, og der mye var flaut. Grunner til å låse døra: facetime med venninner, prøve klær og sminke og posere foran speilet, undersøke kroppen sin, leke med leker som nå egentlig skal være «barnslige» som dokker eller lego, tegne, danse, leve sitt hemmelige indre liv…. Her hadde vi også en periode med låst dør, selv med bare mor og datter i hus, og jeg banket alltid. Heldigvis gikk det over… Var redd for brann, ja! Anonymkode: 7ca17...d7f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:34 #119 Del Skrevet mandag kl 10:34 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.26): Nøkkelen har stått i døra alle gangene. Så jeg må lirke meg inn med en annen nøkkel. Jeg har forklart at det handler om brann. Da kan vi ikke stå å lirke opp en dør. Jeg og pappaen bor sammen. Hun låser om lillebror blir for intens. Men han er i seng lenge før henne. Antar hun onanerer, og vil låse døra. Jeg vet ikke. TS Anonymkode: 232f9...14d Antar att hun onanerer? 😂 akkurat. Hvorfor antar du det?😂 Anonymkode: c304a...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:54 #120 Del Skrevet mandag kl 10:54 Jeg skal ikke spekulere noe i noe som helst av årsaker til hva eller hvorfor, man kan si litt om hvordan vi har hatt det. Vi tok vekk nøklene til begge barnas rom da de var små, og har nektet å gi dem nøkler etterpå. I hovedsak fordi vi skal kunne komme raskt inn i et nødstilfelle. De hadde nok et ønske om nøkkel da de var i 12-års alder. Men det gikk ganske fort over. Vi har istedenfor å gi barna nøkkel, snakket mye om privatliv, og det at eget rom bestemmer man over selv. (Men må ryddes og vaskes) Vi har også satt grenser for hvor mye ens privatliv kan påvirke andre negativt. En lillebror som går inn på storesøsters rom, om døra er lukket, ville hos oss fått tydelig tilsnakk og forklaring på at dette ikke var greit. Å bryte dette flere ganger, hadde ført til en relatert konsekvens. (Som å ikke få være i den etasjen dette rommet er, uten å bli fotfulgt av oss foreldre.) Barna lærer at man spør om lov før man går inn på andres rom. Særlig hvis de er der inne selv. Da banker man på og får aksept for å komme inn. Dette følger selvfølgelig vi foreldre også, og de gangene i starten vi glemte dette, var det bare å legge seg flat og beklage, og barna hadde lov til å kjefte på oss for å bryte reglene. Jeg tror ingen hos oss opplever å ikke få sitt privatliv respektert. Det betyr IKKE at vi ikke går inn på barnas rom og rydder/vasker/henter ting. Men vi gir dem alltid mulighet til å gjøre det selv først, eller ber om lov til å gjøre det. Men det er ikke greit å nekte oss adgang for å hente brukte asjetter og glass, når man ikke har klart å ta det ut selv på flere dager. Men vi vil fortsatt ikke buse inn uten forvarsel, men heller legge frem hvorfor vi ønsker å komme inn. Anonymkode: 611ea...36a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå