Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hun mobil? Hva om det er noen hun har kontakt med? 

Skrevet

Det er mye overdramatisering i tråden her,  og enten bevisst eller ubevisste misforståelser av de som stiller kritiske spørsmål til ts. Med veldig få unntak, tror jeg de aller fleste er enige i at soveromsdøren ikke bør være låst om natta med hensyn til brannsikkerhet, men forslag om sanksjonering man er uenig i. En 12-åring er at barn ja, men stor nok til at foreldre ikke har krav på å være hjemme fra arbeid med de når de er syke. Det er altså vurdert at de fleste 12-åringer er selvstendige nok til å være hjemme alene (og det kan også begynne å brenne da) , og bør derfor også ha tillit til å være alene på sitt rom, og bestemme om de vil sove med vinduet åpent eller lukket om natta uten at mor må inn å kontrollere hver kveld. Føler 12-åringen behov for å låse døren til enhver tid, er det lett å tenke seg at det er fordi noen kommer ubydent inn på rommet, om det er lillebror og/eller mor. Mor bør bygge opp tillitt til at 12-åringen får være i fred på rommet sitt, så er det nok enklere å komme til enighet om at døren skal være åpent om natten uten at man må til straff det bare blir dårlig stemning av. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde en slik periode i den alderen, 9-12 år da jeg hadde sett dor skumle filmer. Da ville jeg heller ha døra helt oppe og ha foreldrene mine mest mulig tilgjengelig, enn å låse meg inne og ‘lengre bort’ fra dem.

Anonymkode: 1f4f5...daf

Det hadde jeg også og jeg låste døren. Hadde ikke troen på at de kom til å høre om noen tok seg inn på rommet mitt når de sov.  Folk er forskjellige 😊 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om alle dører er slik (mulig våre er gammeldagse), men min erfaring er at nøkler til "inne-dører" er ganske enkle greier. Har man like dører over hele huset, passer én nøkkel til flere dører og flere nøkler til samme dør. Hvis noen låser ei dør her, kan jeg låse den opp igjen med en annen nøkkel hvis jeg vil. Vi har vel 3-4 nøkler i huset, alle funker på alle dørene. Hvis det går an hos dere, er vel det bra nok trygghet med tanke på brann?

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (52 minutter siden):

Vet ikke om alle dører er slik (mulig våre er gammeldagse), men min erfaring er at nøkler til "inne-dører" er ganske enkle greier. Har man like dører over hele huset, passer én nøkkel til flere dører og flere nøkler til samme dør. Hvis noen låser ei dør her, kan jeg låse den opp igjen med en annen nøkkel hvis jeg vil. Vi har vel 3-4 nøkler i huset, alle funker på alle dørene. Hvis det går an hos dere, er vel det bra nok trygghet med tanke på brann?

Nei, det er ikke bra nok trygghet med mindre nøkkelen blir tatt ut av døren. Man kan ikke bruke tid på å lirke ut en nøkkel som står i på andre siden av døra når sekunder teller.

Anonymkode: d5a9f...36b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke bra nok trygghet med mindre nøkkelen blir tatt ut av døren. Man kan ikke bruke tid på å lirke ut en nøkkel som står i på andre siden av døra når sekunder teller.

Tilføyelse; og annen nøkkel til døra henger like ved på utsiden eller aller helst blir satt inn i døra når den andre blir tatt ut.

For meg er det helt uaktuelt å ikke kunne løpe rett gjennom en ulåst dør for å komme til fjortenåringen om noe skulle skje om natta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du dirket opp døra fordi søsteren din dusjet lenge? I helvete? Hvorfor måtte du komme deg inn akkurat da? Når man ikke får dusje i fred en gang er det faen meg ille.

Anonymkode: a0ef4...fb8

Ja måtte det ja. Jeg skulle jo videre på trening og slik. Måtte ha ting inn på badet. Når man dusjer nesten i 2-3 timer så må man. Og banker og banker på. Da må man liker opp for å hente det man trenger. Sånn er det bare. Finnes ikke dårlig samvittighet for det. Hun fikk mye tilsnakk om at hun brukte opp all varmtvannet. Så da må man da når hun ikke tok hensyn. 

Anonymkode: 0cecc...e09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle som gnåler om brann, hvor ofte har dere brannøvelse?

Anonymkode: 37e6f...03f

Nei ofte hadde vi ikke. Men en gang i året hadde vi. Og hvor vi skulle møtes ute. Postkassen vår er et lite stykke fra huset og andre siden av veien. Så det var møteplassen. Så måtte dem klatre ut fra vinduet.

Anonymkode: 0cecc...e09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.17):

Datteren min på 12 år har blitt veldig glad i å låse rommet sitt. Først og fremst for å holde lillebror unna rommet sitt, men også for andre ting (antar jeg) 

Nå skulle jeg legge meg, og jeg tar alltid en tur innom rommet til barna for å sjekke om vinduet er åpent f.eks. 

Og igjen, så er rommet hennes låst. Denne praten har vi hatt to ganger de siste 3-4 ukene. Rommet skal ikke være låst på natta. Har forklart henne hvorfor dette. Er viktig. Dette er tredje gang. Er jeg helt grusom om jeg gjemmer nøklene nå? 

Anonymkode: 232f9...14d

Du går inn på rommet til datteren din i puberteten for og lukke vinduet? Skjønner godt at hun låser. Gi henne privatliv. Om ikke grusom, er du ihvertfal korttenkt. 
husker jeg begynte og låse selv etter at mamma buste inn når jeg lå der og onanerte og prøvde og « finne fram « på den alderen. Hun lot meg beholde nøkkelen . 

Anonymkode: 2b26d...719

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.34):

Stakkars? Dette handler selvfølgelig om brannsikkerhet

Anonymkode: d5c12...464

Hun går inn på til datteren på natten for og lukke vinduet for brannsikkerhet? Gi deg. Hvis mor hadde klart og oppføre seg hadde ikke datteren trengt og låse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg låste døren fordi foreldrene mine ikke respekterte mitt privatliv. Du får sette sikkerhetsgreier på vinduet slik at du ikke må inn hver kveld (eller lære barnet å sjekke selv).

Anonymkode: 980c7...76c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 1.51):

Dere er noen syke syke mennesker her inne på KG. Å låse døra på natta er uaktuelt. Hvis hun skal onanere, noe som er helt ok, så får hun åpne når hun er ferdig. 

Jeg hadde tatt nøkkelen et par dager. Og hvis hun ikke respekterer det når hun får den tilbake, så ryker døra. 

Og så ville jeg vurdert å bytte lås til en sånn vrider. Som nevnt over her, de kan åpnes med et flatjern, en smørkniv etc. 

Anonymkode: 3d715...36e

« mamma, jeg er ferdig med og onanere , nå kan du komme inn og sjekke om vinduet mitt er lukket ! « 

foreldre nå til dags 😅 

er jo bare og la henne være i fred og ha privatliv, så slipper hun og låse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.38):

Vet du hvor lett man slår seg igjennom en vanlig innendørs dør? Brenner det så er det å ødelegge ei dør en bagatell i den store sammenhengen. 
Ts får heller skaffe seg ei slegge eller i øks, enn å beslaglegge nøkkelen. Forresten så har brannvesenet utstyr når de kommer.

Anonymkode: e0b31...f42

Dette. Enhver voksen av normal vekst og muskelmasse kan klare det.

Jeg tenker også at det er svært bekymringsverdig at en ung jente føler behov for å låse døren på natten. Vi har hørt så mange historier akkurat som dette.. 

Anonymkode: 37c17...ee4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.26):

Nøkkelen har stått i døra alle gangene. Så jeg må lirke meg inn med en annen nøkkel. Jeg har forklart at det handler om brann. Da kan vi ikke stå å lirke opp en dør.

Jeg og pappaen bor sammen. Hun låser om lillebror blir for intens. Men han er i seng lenge før henne. Antar hun onanerer, og vil låse døra. Jeg vet ikke.

TS

Du får sende mannen din på treningssenter om han er så pinglete at han ikke klarer å ta seg gjennom en inne-dør på ett forsøk dersom brann, problem løst!!

Ingen krise å ødelegge en innedør dersom brann bryter ut, man ødelegger selv de sterkeste av dem på ett forsøk om man vil ta seg forbi et slik hinder om man er mann (altså ikke pingle).

Å lirke seg inn med nøkkel dersom brann, absurd at du ser det som løsning. Bare å ta fart og ta seg gjennom døra dersom brann bryter ut, de ødelegges enkelt, selv de mest massive som man finner i eldre hus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun koser med seg selv.

Anonymkode: b9d5a...2bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at jenta velger å låse døra når du går innom rommet hennes hver kveld. La nå den stakkars jenta få litt privatliv. Kanskje hun slutter å låse døra hvis du slutter å være så invaderende. 

Anonymkode: 8e610...bda

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer på er hvorfor du må sjekke vindu? bor dere på bakkeplan i byen? I hjemmet vårt er vinduet oppe på natten og det er det hos de fleste andre jeg kjenner. Helt normalt. La nå jenta få frisk luft på rommet sitt???

Anonymkode: 919f1...e26

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.17):

Nå skulle jeg legge meg, og jeg tar alltid en tur innom rommet til barna for å sjekke om vinduet er åpent f.eks. 

Må en tolvåring sjekkes i løpet av natta?

Anonymkode: 16fe0...f4f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.44):

Nå får du gi deg. Datteren min er en trygg jente i et trygt hjem med to foreldre som aldri har hevet stemmen engang. Hun er ikke redd. 

Jeg er redd for brann.

Da installerer du utfellbar brannstige ned fra hennes vindu, eller tilsvarende, og ekstra brannalarmer, og lar henne få ha sitt privatliv. 

Får hun låse døra når hun er på toalettet og badet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 12.46):

Alle som gnåler om brann, hvor ofte har dere brannøvelse?

Anonymkode: 37e6f...03f

En gang planlagt i september der hun i andre etasje må åpne og gå ned stigen og minsten i første etasje må åpne og komme seg  ut vinduet. I tillegg har vi en gang uplanlagt i året. Vi snur også brannslukkingsapparatene da samtidig som vi sjekker datoen på disse og vi har hatt øvelse med de utgåtte apparatene slik at barna blir kjent med hvordan de fungerer. Skifter batteri i brannvarsling som vi har satt opp 1. Desember, men har i tillegg fra sector alarm (de gir beskjed når batteriene må skiftes).

Er det godkjent?

Anonymkode: 65b19...0ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...