AnonymBruker Skrevet 10. mai #41 Skrevet 10. mai Ville gått mer i dybden på hvorfor hun føler et behov for å ha døren sin låst på natten. Kanskje finn en aldersrelevant video eller lignende som forklarer bedre hvorfor dører ikke skal være låst i forbindelse med brann, kanskje hun responderer bedre på opplegget om hun virkelig skjønner hvorfor den ikke skal være låst, istedet for at "sånn er det bare". Jeg hadde selv behov for å låse døren min på natten da jeg var yngre, og det var rett og slett fordi jeg ikke ville bli plaget av en person i huset, sannsynligvis av verre årsaker en det som beskrives her, men ha en samtale med henne om hvorfor hun har behov for å låse døren og tilpass dere deretter, men døren må jo være ulåst på natterstid og da er det viktig at hun forstår hvorfor du "maser" om det. Kanskje vil hun ikke ha dere eller broren rennende inn der på kvelden/tidlig på morgenen og det er jo helt fair isåfall, hun må jo få privatliv. Anonymkode: a9c37...f9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #42 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skal du dytte nøkkelen ut, så fordrer det at nøkkelen står i posisjon til å bli dyttet rett ut, og ikke er vridd rundt i låsen. Hvem låser ei dør og gjør den tabben? 12. åringer er ikke dumme. Men jeg tror faktisk dette er en trolletråd, på ts sin reaksjon. Anonymkode: e0b31...f42 Er da ikke noe problem å vri nøkkelen på andre siden i rett posisjon. Og så dytte den ut og sette inn nøkkelen fra andre siden. Anonymkode: 009b0...d4f 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #43 Skrevet 10. mai At du føler du må lirke opp døra med en annen nøkkel mens hun fortsatt er våken, synes jeg helt ærlig er ett overtramp. Hvorfor må du inn på rommet hennes på kvelden for å sjekke at vinduet er oppe? Det er vel opp til henne, hun er jo ikke så liten. Jeg er enig i at hun ikke skal ha låst dør om natten, men det er også viktig å respektere at hun ønsker privatliv. Anonymkode: f1a49...26f 7 5
Nymphadora Skrevet 10. mai #44 Skrevet 10. mai Jeg pleide å låse soveromsdøren min da jeg bodde hjemme. Husker ikke helt fra hvilken alder, men det lå ingenting alvorlig bak. Utelukkende at jeg ville ha privatliv og ikke ville bli forstyrret, og at jeg ikke hadde tillit at foreldre og/eller søsken bare kom busende inn. Forstår at du ikke ønsker at hun skal låse døren om natten pga. brannsikkerhet, men du bør kanskje lytte til hvorfor hun føler behov for det? Ikke bare bli sint og tenke sanksjoner. Jeg synes det virker overdrevent å skulle inn på en 12-årings rom hver kveld for å sjekke at vinduet er åpent, og kan f.eks bidra til at hun holder døren låst. Hvorfor skal vinduet forresten absolutt være åpent? Det er ikke nødvendigvis fordelaktig. Hva med å avtale at du fremover kan kjenner forsiktig på døren at den er ulåst, men ikke kommer inn, frem til du kan ha tillit til at hun ikke låser døren lenger. Tillit gir tillit. 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai #45 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Stakkars? Dette handler selvfølgelig om brannsikkerhet Anonymkode: d5c12...464 Det handler ikke om brannsikkerhet når mor går hver natt inn og sjekker sin 12 år gamle sovende datter!! Anonymkode: a3f1a...14e 10 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai #47 Skrevet 10. mai Helt normalt at hun ønsker privatliv og vil låse døren. En slik dør sparker du inn fortere enn du opner den på vanlig måte, så det trenger du ikke å bekymre deg for. La jenten få beholde privatlivet sitt😄 Anonymkode: fa6af...94f 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #48 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan faktisk ikke lirke opp en dør med en annen nøkkel. Det er teknisk umulig. Det du faktisk kan gjøre er å file et spor i nøkkelen ende som står mot deg når hun har låst, slik at du kan åpne med et skrujern. Men hun vil da være smartere enn deg og finne en løsning som gjør at dette ikke fungerer. Har faren forgrepet seg på henne, er det der det trykker? Enda en trolle tråd i kveld?Den andre forsvant. Anonymkode: e0b31...f42 E hos oss kan vi bruke samme nøkkel på badet, gjeste do, og 3 soverom. Så her kan vi eks dytte ut nøkkelen som står i døra, ta nøkkel fra en av de andre å låse opp hvis døra er låst Anonymkode: f17b6...460 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #49 Skrevet 10. mai Slutt å gå inn til henne hver kveld. Når har ts tenkt å slutte med det? 15 år ,18 år? Det er slikt man gjør med småbarn. Hun lærer nok at hun ikke kan henge på telefonen til over midnatt når det har vært tilstrekkelig vanskelig å komme seg opp noen morgener. Anonymkode: 20a14...d0a 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #50 Skrevet 10. mai Skjønner ikke behovet for å gå inn på natta på rommet til en på 12 år, hvis det ikke er medisinske årsaker. Hvorfor du må sjekke vinduet. Men hadde prøvd å tatt en prat om hvorfor ho føler døra må være låst om natta Her så har nå unga fått bestemme selv om vindu oppe eller lukket fra de var 10 år. Ikke låst dør på natta. Og normalt banker en på år hører om det er greit. Eller er det greit for deg som mor at hvem som helst går inn på soverommet ditt når du sover. Anonymkode: f17b6...460 6 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #51 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Slutt å gå inn til henne hver kveld. Når har ts tenkt å slutte med det? 15 år ,18 år? Det er slikt man gjør med småbarn. Hun lærer nok at hun ikke kan henge på telefonen til over midnatt når det har vært tilstrekkelig vanskelig å komme seg opp noen morgener. Anonymkode: 20a14...d0a Nåja. Jeg lærte ikke dette før godt opp i 20-årene. Konsekvenstenkning er ikke utviklet hos barn. Anonymkode: 8fe36...a39 2 4
Magika_fra_Fyll Skrevet 10. mai #52 Skrevet 10. mai Hva om du bare slapper av litt og lar henne være i fred? Får inntrykk av at hun har både plagende lillebror og forelder som skal "sjekke vinduet" innom rommet til stadighet 9 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #53 Skrevet 10. mai Her er det heller ingen låste dører om natten. På dagen og kvelden er det absolutt greit å låse for litt privatliv. Jeg vill sagt til henne at om hun ikke slutter å låse om natten, så ble alle nøklene borte en god stund. Anonymkode: e677f...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #54 Skrevet 10. mai Bytt til en vrider som er på toaletter. I nødstilfeller er de veldig enkle åpne fra utsiden. Bytt på alle dører for å ikke få henne til å føle du gjør det på bare hennes rom. Anonymkode: ae5af...165 2 1
petterm Skrevet 10. mai #55 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Stakkars? Dette handler selvfølgelig om brannsikkerhet Anonymkode: d5c12...464 De færreste innerdører er vanskelige å bryte opp hvis det brenner! La jenta onanere eller hva det enn er hun ønsker å gjøre i fred. 2
Hactar Skrevet 10. mai #56 Skrevet 10. mai (endret) Jeg ville ikke gjemt nøkkelen uten å komme henne i møte. Kanskje holder det at dere avtaler at dere foreldre ikke skal gå inn på rommet hennes mens hun sover. Da må dere holde det dere lover, og være forberedt på å gjenskape tilliten dere brøt ved å dirke dere inn. Om det er andre hensyn, som at lillebror kommer inn, så diskuter løsninger som dere begge kan leve med. Og om dere ikke allerede gjør det: Innfør at alle skjermer skal ut fra soverommet om natten. Prat inngående om nettvett og nettovergrep. Det er dere og henne på lag for hennes trygghet, ikke dere mot henne i kamp om kontroll. Endret 10. mai av Hactar 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #57 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Brannalarm på rommet hennes og utenfor. Brannstige om nødvendig og brannteppe så lar du jenta være i fred. Anonymkode: 37e6f...03f Easy as that. Anonymkode: 718ca...e88 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #58 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Easy as that. Anonymkode: 718ca...e88 Ja. Hvis en brann skulle oppstå, så redder selvsagt 12 åringen seg selv via 2. etg ved hjelp av brannstige. Hun blir ikke redd og har ikke behov for foreldrene sine. Da er det null problem at døra er låst, for barn bestemmer over voksne på KG. For noen idioter som skriver her. Anonymkode: 232f9...14d 10 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #59 Skrevet 10. mai Aldri om min 12 åring hadde fått lov til dette. Ingen ville fått lov til å låse døra mens de sov. Anonymkode: 19959...d9b 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #60 Skrevet 10. mai Ta bort hele døren om hun ikke respekterer reglene. Og så må du selvsagt prate med lillebror, kan må jo respektere henne og hennes privatliv! Anonymkode: 746e6...542 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå