Hololo Skrevet 12. mai #121 Del Skrevet 12. mai Det kan vær tusen grunner eller ingen til at hun låste døren og tror ikke det er så unormalt i den alderen, at folk her inne skal spekulere i hytt og pine blir egentlig bare for dumt, kjeder folk seg så mye? Hovedpoenge her er at grunnet sikkerhet så bør ikke døren være låst på nattestid, men det regne jeg med at alle voksne ansvarlige folk her inne vet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #122 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skal ikke spekulere noe i noe som helst av årsaker til hva eller hvorfor, man kan si litt om hvordan vi har hatt det. Vi tok vekk nøklene til begge barnas rom da de var små, og har nektet å gi dem nøkler etterpå. I hovedsak fordi vi skal kunne komme raskt inn i et nødstilfelle. De hadde nok et ønske om nøkkel da de var i 12-års alder. Men det gikk ganske fort over. Vi har istedenfor å gi barna nøkkel, snakket mye om privatliv, og det at eget rom bestemmer man over selv. (Men må ryddes og vaskes) Vi har også satt grenser for hvor mye ens privatliv kan påvirke andre negativt. En lillebror som går inn på storesøsters rom, om døra er lukket, ville hos oss fått tydelig tilsnakk og forklaring på at dette ikke var greit. Å bryte dette flere ganger, hadde ført til en relatert konsekvens. (Som å ikke få være i den etasjen dette rommet er, uten å bli fotfulgt av oss foreldre.) Barna lærer at man spør om lov før man går inn på andres rom. Særlig hvis de er der inne selv. Da banker man på og får aksept for å komme inn. Dette følger selvfølgelig vi foreldre også, og de gangene i starten vi glemte dette, var det bare å legge seg flat og beklage, og barna hadde lov til å kjefte på oss for å bryte reglene. Jeg tror ingen hos oss opplever å ikke få sitt privatliv respektert. Det betyr IKKE at vi ikke går inn på barnas rom og rydder/vasker/henter ting. Men vi gir dem alltid mulighet til å gjøre det selv først, eller ber om lov til å gjøre det. Men det er ikke greit å nekte oss adgang for å hente brukte asjetter og glass, når man ikke har klart å ta det ut selv på flere dager. Men vi vil fortsatt ikke buse inn uten forvarsel, men heller legge frem hvorfor vi ønsker å komme inn. Anonymkode: 611ea...36a Det var da voldsomt…. Jajo enig med privatliv. Men konsekvenser om lillebror går inn på storesøster sitt rom? Det blir veldig voldsomt… storesøster her låser døra når hun har behov for litt fred. Men små søsken hadde aldri fått noe konsekvenser om dem buser inn til henne… en 12 åring bør klare og sette grenser for seg selv når det kommer dette… enten er det greit, eller så er det ikke greit for 12 åringen … 🙌🏻 Anonymkode: c304a...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #123 Del Skrevet 12. mai Kan hun får en sånn krok til å låse døra med istedenfor? Den er lett for en voksen å tvinge opp, men ikke for lillebror Anonymkode: 60547...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #124 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 18.04): Jeg er ikke en av de som har skrevet noe om misbruk eller skrevet noe i det hele tatt i denne tråden før nå. Jeg ville bare si at jeg også med en gang lurte på hvorfor hun vil låse noen ute på natten. Jeg opplevde at min far og eldre min bror kom regelmessig inn til meg om natten. Spesielt pappa fra så lenge jeg kan huske. Som lite barn prøvde jeg å låse døren med å bare late som jeg låste og tenke lås når jeg gjorde det. Jeg var veldig desperat. Dette er ting som skjer. Min mor visste om det med pappa ihvertfall. Men jeg tror ikke alle mødre vet. Ville bare si noe siden du ble så dødelig fornærmet av folk som stiller helt naturlige spørsmål. Aldri hørt om noen som låser døren om natten. Hvorfor føler hun behovet som sagt? Hun vil ihvertfall helt tydelig ha fred. La henne få det. Brenner det så hamrer du jo så hardt på døren og roper brann at hun våkner og låser opp. Anonymkode: a0b2b...b26 Det er selvsagt mulig, men høyst sannsynlig er det som ts skriver. Det er mor som kommer regelmessig inn på natten. Og viner flere i tråden som låste døren for og holde nysgjerrige mødre ut når vi kom i puberteten. Anonymkode: 2b26d...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #125 Del Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 18.09): Jeg hadde glatt tatt nøkkelen, dette handler om sikkerhet. Ingen bør låse om natten Men du må slutte å gå inn til henne hver kveld Anonymkode: 0ad5d...67a Hva med og starte med og la henne få privatliv? Når datteren blir trygg så kan hun slutte og låse uten at mor må ta nøkkelen. i neste generasjon skal ved mødre være med i sengen første gang døtrene har sex for og inspisere og sørge for brannsikkerhet om det fortsetter sånn, og vi klager over at unge voksne får angst og er lite selvstendige ? Og ta i fra nøkkel er bare dumt, mor må styre seg og la datteren være i fred om natten. Og snakke om brannsikkerhet og få datteren til og velge og ikke låse. Anonymkode: 2b26d...719 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai #126 Del Skrevet 12. mai Fighter83 skrev (På 10.5.2025 den 0.21): Stakkars 💞 Gi nå barna et privatliv! Si at de må i det minste ta ut nøkkelen så man kan låse seg inn om det er nødvendig. Privatliv? Hun er 12 år! Som det beskrives av TS får hun nok privatliv, men å låse døra på natten trenger man faktisk ikke som 12 åring. Er ikke rart ungdommen nå til dags lider av alt mulig med foreldre som aldri sier nei og oppdrar dem som bomullsdotter. Anonymkode: 4f94e...84c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmm. Skrevet 13. mai #127 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.17): Datteren min på 12 år har blitt veldig glad i å låse rommet sitt. Først og fremst for å holde lillebror unna rommet sitt, men også for andre ting (antar jeg) Nå skulle jeg legge meg, og jeg tar alltid en tur innom rommet til barna for å sjekke om vinduet er åpent f.eks. Og igjen, så er rommet hennes låst. Denne praten har vi hatt to ganger de siste 3-4 ukene. Rommet skal ikke være låst på natta. Har forklart henne hvorfor dette. Er viktig. Dette er tredje gang. Er jeg helt grusom om jeg gjemmer nøklene nå? Anonymkode: 232f9...14d Om hette kjersti? lurte på om du va mamma siden mi mor tenke å snakke om akuratt det samma.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #128 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 0.26): Nøkkelen har stått i døra alle gangene. Så jeg må lirke meg inn med en annen nøkkel. Jeg har forklart at det handler om brann. Da kan vi ikke stå å lirke opp en dør. Jeg og pappaen bor sammen. Hun låser om lillebror blir for intens. Men han er i seng lenge før henne. Antar hun onanerer, og vil låse døra. Jeg vet ikke. TS Anonymkode: 232f9...14d Hun er vel på tiktok og snap. Men hvorfor låser hun døra i det hele tatt? Og hvorfor går du inn til henne for å sjekke vinduet? Mine tenåringsdøtre har ikke lås til rommene sine. De er forbudt sone uansett, og vi banker på. For den yngste er det akkurat som en annen her sier: hun danser, skifter klær, sminker seg, leker, alt det anses som veldig privat. Og hun er på skjerm mer og senere enn hun får lov til. Men hver kveld banker jeg på, kommer inn og sier god natt, kan ikke du gjøre det samme hvis du allikevel må inn der og "sjekke vinduet"? Jeg ville inndratt nøkkelen, og innprentet for lillebror at hennes rom er strengt forbudt. Og overholdt det, slik at lillebror får høre det hvis han allikevel gjør det. Anonymkode: 3b8d9...e32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #129 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Privatliv? Hun er 12 år! Som det beskrives av TS får hun nok privatliv, men å låse døra på natten trenger man faktisk ikke som 12 åring. Er ikke rart ungdommen nå til dags lider av alt mulig med foreldre som aldri sier nei og oppdrar dem som bomullsdotter. Anonymkode: 4f94e...84c Du har jo misforstått helt. nei, man trenger ikke og låse døren om natten om mor aksepterer at datteren er 12, og trenger privatliv , og slutter og behandle henne som hun er 5. selv om foreldre har blitt klin kokos og skal oppdra bomullsdotter og ikke la barna bli ungdom, når tror dere jenter kommer i puberteten for tiden, når de er 25? Tenk litt tilbake til egen ungdomstid. jeg hadde også en nysgjerrig mor som tok seg en inn på rommet mitt sen kveld når jeg lå og koste og utforsket i litt yngre alder en ts sin datter, så selvsagt begynte jeg og låse, men vi ble enige om at hun ikke skulle gjøre det igjen så jeg kunne slutte og låse. Fikk lov og til og sette opp vinduet og lufte selv også. ts forsøker og oppdra en bomullsdott , heldigvis har hun en datter som setter grenser. En annen ting med dette at dere skal oppdra jentene deres til ikke og ha privatliv og kreve respekt, blir de ikke lette offere for overgripere og snart gutter? Det er jo superviktig at de lærer og sette grenser for seg selv. Anonymkode: 2b26d...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #130 Del Skrevet 13. mai Nå har jeg lest noen av svarene dine, og jeg skjønner at hun vil låse døren, for du respekterer jo ikke privatlivet hennes. Hvorfor skal du sjekke vinduet? Du sier dere alltid banker på og venter på svar, men du har jo tatt i dørhåndtaket for å finne ut av at det er låst, for så å lirke ut nøkkelen og låse opp mot hennes vilje. Respekter hennes privatliv til å være alene på rommet, så slutter hun kanskje å låse døren. Du må gjerne snakke deg grønn om brannsikkerhet, men hvis det begynner å brenne så låser hun sikkert opp døren og går ut. Skulle hun være bevistløs der inne så får dere sparket inn døren ved behov. Anonymkode: 13e5d...3dc 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #131 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun er vel på tiktok og snap. Men hvorfor låser hun døra i det hele tatt? Og hvorfor går du inn til henne for å sjekke vinduet? Mine tenåringsdøtre har ikke lås til rommene sine. De er forbudt sone uansett, og vi banker på. For den yngste er det akkurat som en annen her sier: hun danser, skifter klær, sminker seg, leker, alt det anses som veldig privat. Og hun er på skjerm mer og senere enn hun får lov til. Men hver kveld banker jeg på, kommer inn og sier god natt, kan ikke du gjøre det samme hvis du allikevel må inn der og "sjekke vinduet"? Jeg ville inndratt nøkkelen, og innprentet for lillebror at hennes rom er strengt forbudt. Og overholdt det, slik at lillebror får høre det hvis han allikevel gjør det. Anonymkode: 3b8d9...e32 Hvorfor inndra nøkkelen ? Alt det andre bør jo holde. Hvorfor skal hun « straffes» når det mor som gjør noe galt? Nei, hun burde jo ikke ha behov for og låse i det hele tatt. Anonymkode: 2b26d...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #132 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det var da voldsomt…. Jajo enig med privatliv. Men konsekvenser om lillebror går inn på storesøster sitt rom? Det blir veldig voldsomt… storesøster her låser døra når hun har behov for litt fred. Men små søsken hadde aldri fått noe konsekvenser om dem buser inn til henne… en 12 åring bør klare og sette grenser for seg selv når det kommer dette… enten er det greit, eller så er det ikke greit for 12 åringen … 🙌🏻 Anonymkode: c304a...1f4 At et barn får "konsekvenser" når det ikke oppfører seg, er jo helt normalt. Og det finnes mange slike grenser i verden som ikke er fysiske. Hvorfor kan ikke dørstokken til andres soverom behandles som en? Mine barn har blitt lært opp tidlig i at selv om naboen ikke har gjerdet inn hele hagen sin, så er det naboens hage, og inn dit går man ikke. På skolen lærer de at skolen har en yttergrense, som ikke har fysisk gjerde, men som de ikke har lov til å gå utenfor i løpet av skoledagen. Og så vidt jeg har hørt får de alle 5-6 åringene til å forstå det helt greit. Barna lærer at de må holde seg på "kunde siden" av disker i butikker/kafeer og lignende. Hvis noen har sådd gress og "sperret av" med en tråd, så er det ikke greit å krysse den tråden og "gå på gresset". Hvis noen av mine barn ikke respekterte slike grenser, og f.eks. løp inn i naboens hus hver gang de luftet om sommeren, eller gikk inn i hagen deres gjentatte ganger uten å være invitert, så hadde jo det fått "konsekvenser" for barnet. For jeg hadde måttet ta mitt ansvar som forelder, og vært tilstede og hindret barnet i å gjøre slike ting. Og det samme skjer innenfor husets fire vegger. Barna får lære hvilke rom de kan gå inn og ut av som de vil, og hvilke rom de må spørre om lov til å gå inn på. Og at en stengt dør til noens rom betyr at vi andre må banke på og be om lov til å gå inn. Anonymkode: 611ea...36a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #133 Del Skrevet 13. mai tvertimot skrev (På 11.5.2025 den 14.54): Du får sende mannen din på treningssenter om han er så pinglete at han ikke klarer å ta seg gjennom en inne-dør på ett forsøk dersom brann, problem løst!! Ingen krise å ødelegge en innedør dersom brann bryter ut, man ødelegger selv de sterkeste av dem på ett forsøk om man vil ta seg forbi et slik hinder om man er mann (altså ikke pingle). Å lirke seg inn med nøkkel dersom brann, absurd at du ser det som løsning. Bare å ta fart og ta seg gjennom døra dersom brann bryter ut, de ødelegges enkelt, selv de mest massive som man finner i eldre hus. Uansett hvor stor og sterk man er, så får man ikke sparket inn ei dør om man ligger besvimt med giftig røyk i lungene. Mmm. skrev (1 time siden): Om Rødhette kjersti? Ja, hun ja. Morra di. Anonymkode: 56619...4db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai #134 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Uansett hvor stor og sterk man er, så får man ikke sparket inn ei dør om man ligger besvimt med giftig røyk i lungene. Ja, hun ja. Morra di. Anonymkode: 56619...4db Nei, akkurat som man ikke får åpnet en ulåst dør om man har besvimt heller, så da har det ikke noe å si da? Anonymkode: 13e5d...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 13. mai #135 Del Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Uansett hvor stor og sterk man er, så får man ikke sparket inn ei dør om man ligger besvimt med giftig røyk i lungene. Mmm. skrev (2 timer siden): Da dør man i brannen i alle tilfeller, og kan uansett ikke redde egne barn. Så det blir et for dumt eksempel. Røykvarslere vil uansett varsle lenge før røyken kommer så lavt i rom at folk ligger besvimt, foreldre som åpenbart er så fanatisk som TS er, regner med at de har god brannvarsling i orden (i så fall er ikke låst dør noen problem dersom brann). Og igjen, å ta seg gjennom en låst innedør er ganske problemfritt for de fleste menn, så hun bør sende mannen på treningssenter om han ikke evner dette - så er problemet løst når han er i stand til det oss andre menn er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:19 #136 Del Skrevet i går, 17:19 AnonymBruker skrev (På 13.5.2025 den 9.44): Hvorfor inndra nøkkelen ? Alt det andre bør jo holde. Hvorfor skal hun « straffes» når det mor som gjør noe galt? Nei, hun burde jo ikke ha behov for og låse i det hele tatt. Anonymkode: 2b26d...719 da burde foreldrene slutte å åpne døren til rommet hennes for å sjekke om vinduet er igjen hver kveld. Som uansett er merkelig i seg selv, for hvorfor MÅ vinduet være igjen? Jenta burde få frisk luft. Anonymkode: 919f1...e26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #137 Del Skrevet 23 timer siden Skjer dette hos oss, har ikke barnet dør neste dag. Anonymkode: ac710...d09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå