Gå til innhold

12 åring som låser rommet på natta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Helt uaktuelt å låse på natta her i huset. Aldri vært noe problem. Ingen av ungene har noensinne låst døra. Vi banker alltid, og venter på svar. 

Har kodelås på ytterdøren, som alltid er åpne fra innsida.

Er redd for brann. 

Anonymkode: 04e2a...4f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker du må slutte å gå inn på rommet. Du har ingenting inn på der å gjøre. Jeg har aldri gått inn på rommet til mine barn når dem var så stor. Du må slutte. Så slutter hun å kanskje å låse døra. Hun har tydeligvis et behov for å låse. 

Anonymkode: 0cecc...e09

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joa. Fult mulig å lirke opp. Min søster dusjet i evigheter så jeg måtte lirke opp døra for å komme meg inn. Du klarer fint å dytte ut nøkkelen sånn at den detter ned. Så setter du inn en ny en. Lett som bare det. 

Skal du dytte nøkkelen ut, så fordrer det at nøkkelen står i posisjon til å bli dyttet rett ut, og ikke er vridd rundt i låsen. 
Hvem låser ei dør og gjør den tabben? 12. åringer er ikke dumme. Men jeg tror faktisk dette er en trolletråd, på ts sin reaksjon. 

Anonymkode: e0b31...f42

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt, og funnet ut hvorfor hun låser. Er det lillebroren, støtt henne i at han ikke har noe på hennes rom å gjøre (når han ikke er ønsket).

Deretter ville jeg forholdt meg til det jeg fant ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dere som svarer i denne tråden virkelig seriøse? Dere mener at man skal ha øks liggende og slå seg gjennom døra i tilfelle brann? Eller at man skal lirke seg inn med en annen nøkkel eller skrutrekker? Er dere klar over hvor vanskelig det er å se når det er fullt av røyk i huset og hvor fort man mister bevisstheten om man puster den inn? Og at brannmannskapet har utstyr når de kommer? Da kan det jo være for sent for lengst? Nei, her er jo tydeligvis den enkle løsningen at datteren ikke kan låse døra på nettene.  Det er fullt mulig å få masse privatliv på dagtid. Det er ikke synd på barn som vokser opp i hjem der foreldrene faktisk tar tryggheten deres på alvor. Det er heller ikke rart å sjekke på barna sine på kvelden. Jeg vil si at det heller hadde vært rart å IKKE gjøre det. Jeg fatter ikke at det går an å svartmale TS, for meg er dette et helt naturlig spørsmål og en forståelig problemstilling.

Anonymkode: 15787...999

• Liker 18
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brannalarm på rommet hennes og utenfor. Brannstige om nødvendig og brannteppe så lar du jenta være i fred.

Anonymkode: 37e6f...03f

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde sagt at dersom.buk ikke forteller hvorfor hun låser så forsvinner låsen

Jeg hadde snakket med henne om onanering, og rett til privatliv så hun evnt slapp å si den biten

Jeg har endret låsen i døra på baderommene til sånne med vrider uten nøkkel, sånne som blåser på offentlig toalett har. De kan låses opp med en smørkniv men gir den andre privatliv i alle fall til man låser opp. Du har det til innsyn i om.hun overholder leghetid, befinner seg i senga si når hun skal osv. Rett til privatliv trumfer ikke omsorgsansvaret og ansvaret du har. Du må kunne se hva ungdommen din foretar seg - ved å banke på om respektere et "kom inn" eller "dra til helvete" når de trenger å være litt alene for å roe ned feks..

I min ungdom har det aldri falt meg inn at jeg skal kunne låse. Vi må kunne fungere sammen uten å låse dører. Når de blir eldre er det uaktuelt at de får låse og barrikadere seg inne her i huset. Jeg har ansvar for dem - da må jeg kunne åpne døra. 

Anonymkode: 21a5d...123

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ville vært litt paranoid for er at hun har internett og en mobil og at dette kan kombineres med å låse rommet sitt. det er en farlig kombinasjon på den alderen.

du kan jo bare ta fra henne nøkkelen da?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde blitt bekymret for rus, selvskading, seksuelle overgrep på nettet eller noe annet farlig. Noe skummelt er det åpenbart når hun låser døren. Normalt sier man bare ifra at man vil være alene og ikke ønsker besøk. 

Anonymkode: 4086e...033

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her fikk jentungen nøkkel til soverommet da hun var 10, med beskjed om at hvis hun låser døra om natta tar jeg den fra henne igjen - eller jeg sa vel at jeg hekter av døra 😅

Samtidig sa jeg at hun ikke kommer til å trenge nøkkelen, fordi jeg alltid kommer til å behandle den lukkede døra som om den er låst - dvs banke på og vente på svar.

Jeg fikk streng beskjed rundt samme alder da jeg fikk nøkkel - å låse døra om natta er uaktuelt i tilfelle det oppstår en nødsituasjon. 

Anonymkode: d5a9f...36b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes mye her er sykt. Hun er 12 år og ikke 18. Jeg hadde ikke tolerert det. Så lenge mor eller far sier at de ikke skal komme inn før hun har sagt det er greit. 

Låse på dagen,helt greit. Men ikke om natten. 

Anonymkode: 324f9...739

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde blitt bekymret for rus, selvskading, seksuelle overgrep på nettet eller noe annet farlig. Noe skummelt er det åpenbart når hun låser døren. Normalt sier man bare ifra at man vil være alene og ikke ønsker besøk. 

Anonymkode: 4086e...033

Ellers så kan ungdom finne på sånt, uten at det ligger så mye bak. Det kan rett og slett være et innfall, eller testing av grenser. En prat om hvorfor er jo alltid greit, men det er ikke alltid de klarer å sette ord på det. Så gi en begrunnelse på hvorfor det ikke er greit. Min gutt som tenåring, måtte alltid motsette seg grenser, bare fordi han kunne og for å se hvor langt han kunne gå. 

Anonymkode: cfda9...0c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er noen syke syke mennesker her inne på KG. Å låse døra på natta er uaktuelt. Hvis hun skal onanere, noe som er helt ok, så får hun åpne når hun er ferdig. 

Jeg hadde tatt nøkkelen et par dager. Og hvis hun ikke respekterer det når hun får den tilbake, så ryker døra. 

Og så ville jeg vurdert å bytte lås til en sånn vrider. Som nevnt over her, de kan åpnes med et flatjern, en smørkniv etc. 

Anonymkode: 3d715...36e

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Skal du dytte nøkkelen ut, så fordrer det at nøkkelen står i posisjon til å bli dyttet rett ut, og ikke er vridd rundt i låsen. 
Hvem låser ei dør og gjør den tabben? 12. åringer er ikke dumme. Men jeg tror faktisk dette er en trolletråd, på ts sin reaksjon. 

Nei. Du lirken den i rett posisjon. Tru meg. Gjort det mange ganger. Min søster gjorde alt for at jeg ikke skulle komme meg inn. Det er 7 år mellom oss. Må tru at jeg var en plage. Man lærer seg triks for å komme seg inn. Det er veldig enkelt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på alle voksne her som mener jenta må få bestemme selv siden hun er 12 år.

12 år, hun er et barn. Barn skal ikke bestemme selv. Mange voksne i tråden her som jeg ikke håper er foreldre selv. Grøss.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La nå den stakkars jenta onanere i fred. Det er endel av puberteten. 

Anonymkode: 389ab...8db

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan faktisk ikke lirke opp en dør med en annen nøkkel. Det er teknisk umulig. 
Det du faktisk kan gjøre er å file et spor i nøkkelen ende som står mot deg når hun har låst, slik at du kan åpne med et skrujern. Men hun vil da være smartere enn deg og finne en løsning som gjør at dette ikke fungerer. 

Har faren forgrepet seg på henne, er det der det trykker? 

Enda en trolle tråd i kveld?Den andre forsvant.

Ikke hvis man har to eller en kniv/skje. Har selv flere dører hjemme som fint kan låses opp uten nøkkel. Lærte det som barn 😅

Snakk med henne, si fra om brannsikkerhet, så slutter du å gå inn på kvelden. Hun er 12. Hun kan fint åpne vinduet selv hvis det trengs 🙂

Anonymkode: f969b...5ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte var at hun kanskje har sett noe på tv eller i sosiale medier som har gjort henne redd. Nå vet jo ikke jeg hvor mye tilgang hun har til disse tingene, men hun kan jo ha snublet over en skrekkfilm eller true crime dokumentar på Netflix som har blitt for voldsom. Verden er jo skummel for tiden og barn får med seg mye. 

Det er ganske mange videoer både på YouTube og Tiktok hvor folk forteller om ekle opplevelser de har hatt, hvordan man skal beskytte seg mot inntrengere osv. Man er jo ganske lett påvirkelig når man er 12 år, så det kan jo være noe sånt. At hun tenker på sånne ting når hun skal sove og derfor låser døren. Og man vil kanskje ikke innrømme til foreldrene at man er redd, spesielt ikke om man er en litt veslevoksen straks tenåring type. 

Ta en prat med henne du, så finner dere nok ut av det 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du i det hele tatt snakket med henne om hvorfor hun har behov om låst dør om natten? Kan hun ikke stole på at broren kommer busende inn? Såfall må du ta en god prat med ham også om respekt av privatlivets fred.

Anonymkode: 1f4f5...daf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Svett.svele skrev (7 minutter siden):

Det første jeg tenkte var at hun kanskje har sett noe på tv eller i sosiale medier som har gjort henne redd. Nå vet jo ikke jeg hvor mye tilgang hun har til disse tingene, men hun kan jo ha snublet over en skrekkfilm eller true crime dokumentar på Netflix som har blitt for voldsom. Verden er jo skummel for tiden og barn får med seg mye. 

Det er ganske mange videoer både på YouTube og Tiktok hvor folk forteller om ekle opplevelser de har hatt, hvordan man skal beskytte seg mot inntrengere osv. Man er jo ganske lett påvirkelig når man er 12 år, så det kan jo være noe sånt. At hun tenker på sånne ting når hun skal sove og derfor låser døren. Og man vil kanskje ikke innrømme til foreldrene at man er redd, spesielt ikke om man er en litt veslevoksen straks tenåring type. 

Ta en prat med henne du, så finner dere nok ut av det 😊

Jeg hadde en slik periode i den alderen, 9-12 år da jeg hadde sett dor skumle filmer. Da ville jeg heller ha døra helt oppe og ha foreldrene mine mest mulig tilgjengelig, enn å låse meg inne og ‘lengre bort’ fra dem.

Anonymkode: 1f4f5...daf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...