AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Del Skrevet 9. mai Vil ikke være vernepleier på "gølvet" lengre. Vurderer bachelor i Økonomi + administrasjon. Tanken er å enten jobbe med dette direkte, eller at den kan brukes på toppen av vernepleien til å få en lederstilling i det offentlige. Er jeg helt på bærtur her? Plan B er lektorutdanning for å jobbe på vgs og kanskje etter hvert rådgivning på vgs nivå. Dette er egentlig min største drøm men jeg hører så mye negativt om læreryrket at jeg blir skremt... Er 26 år, mann. Tenker fremtidsrettet mtp. på samfunnsutvikling også, om dette er smart eller ikke. Noen som kan gi meg råd her, om jeg bør velge noe av dette, eller gå for noe annet. Setter VELDIG pris på alle innspill! Anonymkode: d7094...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Del Skrevet 9. mai Hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt videreutdanning, altså ikke startet helt på scratch med en ny bachelor. Utdanningen du har er ganske allsidig og kvalifiserer for mange tverrfaglige videreutdanninger og masterprogrammer. For eksempel psykososialt arbeid med barn og unge, teknologiledelse etc. Flere og flere utdanninger er på vei til å bli tverrfaglige. Se gjerne på opptakskravene til aktuelle videreutdanninger og mastere, for der står det gjerne: «Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang». Du har også mulighet til å ta master i spesialpedagogikk, logopedi, rådgivingsvitenskap etc, men da må du først ta 60 studiepoeng med ren pedagogikk. Anonymkode: 49933...f63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:33 #3 Del Skrevet lørdag kl 09:33 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vil ikke være vernepleier på "gølvet" lengre. Vurderer bachelor i Økonomi + administrasjon. Tanken er å enten jobbe med dette direkte, eller at den kan brukes på toppen av vernepleien til å få en lederstilling i det offentlige. Er jeg helt på bærtur her? Plan B er lektorutdanning for å jobbe på vgs og kanskje etter hvert rådgivning på vgs nivå. Dette er egentlig min største drøm men jeg hører så mye negativt om læreryrket at jeg blir skremt... Er 26 år, mann. Tenker fremtidsrettet mtp. på samfunnsutvikling også, om dette er smart eller ikke. Noen som kan gi meg råd her, om jeg bør velge noe av dette, eller gå for noe annet. Setter VELDIG pris på alle innspill! Anonymkode: d7094...28a aldri finn på å starte på nytt ed en slik utdanning, ta videreutdanning eller master Anonymkode: 5ce81...07c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:55 #4 Del Skrevet lørdag kl 12:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): aldri finn på å starte på nytt ed en slik utdanning, ta videreutdanning eller master Anonymkode: 5ce81...07c Men jeg liker ikke vernepleieryrket. Er det ikke bedre å starte på nytt med noe jeg faktisk er mer interessert i? Lektor på vgs kunne vært gøy. Evt rådgiver eller skolebibliotekar. Jeg er teorietisk anlagt, og bare 26 år gammel, så jeg har lyst å gjøre noe spennende! Anonymkode: d7094...28a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:04 #5 Del Skrevet lørdag kl 13:04 Hvis du har råd, kjør på med noe helt nytt. Men tenk på økonomien i fremtiden også. Anonymkode: 39cbf...18c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet lørdag kl 17:24 #6 Del Skrevet lørdag kl 17:24 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men jeg liker ikke vernepleieryrket. Er det ikke bedre å starte på nytt med noe jeg faktisk er mer interessert i? Lektor på vgs kunne vært gøy. Evt rådgiver eller skolebibliotekar. Jeg er teorietisk anlagt, og bare 26 år gammel, så jeg har lyst å gjøre noe spennende! Anonymkode: d7094...28a Nettopp. Du er bare 26! Du har sikkert mange år igjen med støtte fra Lånekassen også. Jeg begynte på en helt ny bachelor som 32-åring og har aldri sett meg tilbake. Det krever mye innsats, det gjør det, men du har livet ditt foran deg. Du skal ikke jobbe i 40 år til i en jobb du ikke liker. Endret lørdag kl 17:24 av Knirke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:37 #7 Del Skrevet lørdag kl 17:37 Ja, da følger du lærer eller lektor drømmen. Det høres veldig bra ut. Fullt forståelig at du vil vekk fra vernepleier. Det er tross alt et yrke som er kåret blant de - om ikke den mest voldsutsatte yrket i Norge. Mye trusler og faktisk vold. Matchet kanskje bare av fengselsbetjenter som jobber med fanger, og sosionomer som jobber med rusmisbrukere. Det er ikke yrker man jobber lenge i. Er mange veier mot det å bli lærer eller lektor, men jeg skjønner ikke hvor bachelor i øk-adm kommer inn i bildet? Øk-adm bachelor har ingenting med lærer, lektor eller skolebibliotekar å gjøre. Bachelor i øk-adm er når du ønsker å jobbe i privat sektor der du skal være en cuck-bitch for en kapitalistisk gris av en "sjef" som forventer at du genererer bullshit som de kaller for "profitt", som i praksis er bare å shuffle around some money, selg piss som folk ikke trenger eller putt kunder i enda mer gjeld enn det de allerede har 😂 Bachelor i øk-adm har dermed ingenting med skolebibliotekar, lærer eller lektor å gjøre. Ta en helt annen utdanning. De tar inn nærmest alt nå for tiden når det gjelder lærere. Anonymkode: 83b5d...2da 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:46 #8 Del Skrevet lørdag kl 19:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, da følger du lærer eller lektor drømmen. Det høres veldig bra ut. Fullt forståelig at du vil vekk fra vernepleier. Det er tross alt et yrke som er kåret blant de - om ikke den mest voldsutsatte yrket i Norge. Mye trusler og faktisk vold. Matchet kanskje bare av fengselsbetjenter som jobber med fanger, og sosionomer som jobber med rusmisbrukere. Det er ikke yrker man jobber lenge i. Er mange veier mot det å bli lærer eller lektor, men jeg skjønner ikke hvor bachelor i øk-adm kommer inn i bildet? Øk-adm bachelor har ingenting med lærer, lektor eller skolebibliotekar å gjøre. Bachelor i øk-adm er når du ønsker å jobbe i privat sektor der du skal være en cuck-bitch for en kapitalistisk gris av en "sjef" som forventer at du genererer bullshit som de kaller for "profitt", som i praksis er bare å shuffle around some money, selg piss som folk ikke trenger eller putt kunder i enda mer gjeld enn det de allerede har 😂 Bachelor i øk-adm har dermed ingenting med skolebibliotekar, lærer eller lektor å gjøre. Ta en helt annen utdanning. De tar inn nærmest alt nå for tiden når det gjelder lærere. Anonymkode: 83b5d...2da Takk for godt innlegg! Økonomi/adm er egentlig mitt ønske nr. 2 hvis jeg ikke går for lektor Anonymkode: d7094...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:26 #9 Del Skrevet lørdag kl 20:26 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for godt innlegg! Økonomi/adm er egentlig mitt ønske nr. 2 hvis jeg ikke går for lektor Anonymkode: d7094...28a Men hvis du ønsker å bli lektor, så kan du vel ta en mastergrad og PPU. Eventuelt en integrert mastergrad med PPU? Ser ikke helt vitsen med å starte på en helt ny utdanning? Det er jo uheldig å ta opp mer studielån enn nødvendig. 2/3 år vs 5 år helt nye år. Anonymkode: 49933...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym482 Skrevet lørdag kl 20:32 #10 Del Skrevet lørdag kl 20:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvis du ønsker å bli lektor, så kan du vel ta en mastergrad og PPU. Eventuelt en integrert mastergrad med PPU? Ser ikke helt vitsen med å starte på en helt ny utdanning? Det er jo uheldig å ta opp mer studielån enn nødvendig. 2/3 år vs 5 år helt nye år. Anonymkode: 49933...f63 Men kan jeg bli vanlig lektor (språk/samf.) med å bygge på mdd PPU og master? Jeg har jo kun en bachelor i vernepleie. Vil ikke undervise innen helse tror jeg, hvis der var det du mente Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:22 #11 Del Skrevet mandag kl 11:22 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 1.17): Hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt videreutdanning, altså ikke startet helt på scratch med en ny bachelor. Utdanningen du har er ganske allsidig og kvalifiserer for mange tverrfaglige videreutdanninger og masterprogrammer. For eksempel psykososialt arbeid med barn og unge, teknologiledelse etc. Flere og flere utdanninger er på vei til å bli tverrfaglige. Se gjerne på opptakskravene til aktuelle videreutdanninger og mastere, for der står det gjerne: «Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang». Du har også mulighet til å ta master i spesialpedagogikk, logopedi, rådgivingsvitenskap etc, men da må du først ta 60 studiepoeng med ren pedagogikk. Anonymkode: 49933...f63 Hvor søker man etter dette? Anonymkode: ab75b...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:53 #12 Del Skrevet mandag kl 11:53 Du må inn på hvert enkelt mastergrad for å se hva opptakskravene er. Her er eksempler på to fra NTNU som ikke nødvendigvis en vernepleier tenker hen kan søke på, men hvor det er mulig: https://www.ntnu.no/studier/msts https://www.ntnu.no/studier/mfieti Står gjerne under opptakskrav/mer om søknaden eller lignende overskrift. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor søker man etter dette? Anonymkode: ab75b...b63 Anonymkode: cf6fc...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:55 #13 Del Skrevet mandag kl 15:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må inn på hvert enkelt mastergrad for å se hva opptakskravene er. Her er eksempler på to fra NTNU som ikke nødvendigvis en vernepleier tenker hen kan søke på, men hvor det er mulig: https://www.ntnu.no/studier/msts https://www.ntnu.no/studier/mfieti Står gjerne under opptakskrav/mer om søknaden eller lignende overskrift. Anonymkode: cf6fc...4b5 Tusen takk for innspill. Det jeg kunne se for meg er å undervise i klassiske vgs fag som norsk, samfunnsfag og min store favoritt Historie og Filosofi. Da må jeg kanskje ta master i ett av disse + PPU, om ikke jeg må begynne på scratcg og ta femårig lektorutdanning (som jeg også er åpen for) Anonymkode: d7094...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:21 #14 Del Skrevet mandag kl 16:21 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tusen takk for innspill. Det jeg kunne se for meg er å undervise i klassiske vgs fag som norsk, samfunnsfag og min store favoritt Historie og Filosofi. Da må jeg kanskje ta master i ett av disse + PPU, om ikke jeg må begynne på scratcg og ta femårig lektorutdanning (som jeg også er åpen for) Anonymkode: d7094...28a Lønner seg å ha ett av de store fagene, slik som norsk, om du ønsker å undervise på vgs. Du kan vel og ta bachelor, master og så PPU? Om muligens bruke vernepleierfagene som breddefag/breddeår. Kjenner jeg som har bachelor i sosiologi med breddeår fra sykepleien, siden hun endret studie. Da kan du gjøre ferdig en bachelor på to år. Anonymkode: cf6fc...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:32 #15 Del Skrevet mandag kl 20:32 AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 22.30): Vil ikke være vernepleier på "gølvet" lengre. Vurderer bachelor i Økonomi + administrasjon. Tanken er å enten jobbe med dette direkte, eller at den kan brukes på toppen av vernepleien til å få en lederstilling i det offentlige. Er jeg helt på bærtur her? Anonymkode: d7094...28a Jeg gikk den veien og jobbet som leder «i det offentlige». Tror samtlige seksjonsledere og avdelingsledere ledere (19 stk) i avdelingen har videre/etterutdanning i enten økonomi og adm eller personalledelse og arbeidsrett med 3 årig helse- og sosial «i bunn». Dette er et kvalifikasjonskrav i ansettelser for seksjons og avdelingsledere her. Anonymkode: 5b976...348 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet mandag kl 21:02 #16 Del Skrevet mandag kl 21:02 AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 19.37): Fullt forståelig at du vil vekk fra vernepleier. Det er tross alt et yrke som er kåret blant de - om ikke den mest voldsutsatte yrket i Norge. Mye trusler og faktisk vold. Matchet kanskje bare av fengselsbetjenter som jobber med fanger, og sosionomer som jobber med rusmisbrukere. Det er ikke yrker man jobber lenge i. Anonymkode: 83b5d...2da Jeg har 15 år som vernepleier nå i sommer og 12 år på samme type arbeidsplasser før jeg utdannet meg. Håndtering av vold/trusler er en del av hverdagen, bokstavlig talt. Senest i dag måtte jeg ringe 113 for rask bistand fra politiet. Forrige uke hatt vi nok et møte med vårt regionale politidistrikt om trusselvurdering og loggføring av diverse som gjør det litt lettere for rask bistand ved behov. Det er flere år siden jeg mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har håndtert vold på jobb. Jeg har hatt kollegaer med alt fra alvorlige hodeskader, nakkeskader, ryggskader, tannskader, nesebrudd, brukne fingre, bittskader, klor og alle bløtvevsskader man kan tenke seg grunnet vold/utagering på jobb. Jeg har jobbet med klienter/pasienter som har tatt liv av familiemedlemmer og pasient som tok livet av en medpasient. Selv har jeg også hemmelig nummer og er ikke søkbar på adresse etc. jeg har alle sosiale medier helt lukket for informasjon som kan identifisere bosted og familiemedlemmer. Dette som resultat av samarbeid med politiets avdeling for trusselvurdering. Som vernepleier i dag så jobber jeg med flere rett ut fra soning, også for svært alvorlig voldskriminalitet, alvorlig atferdsproblematikk, rus, en lang rekke psykiatriske lidelser og mer eller mindre alle personlighetsforstyrrelser i DSM og ICD, autismespekter og psykisk utviklingshemming. Svært sammensatt og komplekst. Heldigvis, så opplever jeg at rutiner og prosedyrer for å håndtere kompleks og utfordrende atferd stadig blir bedre og jevnt over tas på alvor. Dette kombinert med at den faglige utviklingen stadig går fremover og mer og mer anvendelig metodikk jobbes frem også for å jobbe med denne type utfordringer. Jeg opplever i dag at man langt oftere klarer å forebygge alvorlige hendelser på jobb en hva man gjorde bare for 15 år siden. Dette takket være den faglige utviklingen og ikke minst der ledelsen er proaktiv og har fokus på å tilrettelegge fysisk på alle måter mulig (kamerabruk, «uknuselige vinduer», blyffyllt inventar, fastmontert inventar og løsøre, fysisk utforming av rom med retrettmuligheter, ikke minst bemanningsfaktor, terping og trening på håndtering av vold rent fysisk, voldsalarm osv osv. Vi jobber med mange av de samme personene som politi og fengselsbetjenter jobber med. En av forskjellene er at vi har helt andre og langt mer restriktive muligheter for maktbruk og redskaper for å sikre oss og for å håndtere «hendelser». Vi har hverken hjelmer, stikkvester, batonger, håndjern etc. Samtidig er det selvfølgelig svært viktig å påpeke at man fint kan jobbe som vernepleier mange steder hele sin yrkeskarriere, uten å måtte håndtere hverken vold eller trusler en eneste gang. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:03 #17 Del Skrevet mandag kl 21:03 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg gikk den veien og jobbet som leder «i det offentlige». Tror samtlige seksjonsledere og avdelingsledere ledere (19 stk) i avdelingen har videre/etterutdanning i enten økonomi og adm eller personalledelse og arbeidsrett med 3 årig helse- og sosial «i bunn». Dette er et kvalifikasjonskrav i ansettelser for seksjons og avdelingsledere her. Anonymkode: 5b976...348 Dvs. at de ikke har master, men bachelor i helse etterfulgt av bachelor i økonomi adm. f.eks? Er dette nok til å bli sjef, man trenger ikke master? Anonymkode: d7094...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:06 #18 Del Skrevet mandag kl 21:06 sicario skrev (3 minutter siden): Jeg har 15 år som vernepleier nå i sommer og 12 år på samme type arbeidsplasser før jeg utdannet meg. Håndtering av vold/trusler er en del av hverdagen, bokstavlig talt. Senest i dag måtte jeg ringe 113 for rask bistand fra politiet. Forrige uke hatt vi nok et møte med vårt regionale politidistrikt om trusselvurdering og loggføring av diverse som gjør det litt lettere for rask bistand ved behov. Det er flere år siden jeg mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har håndtert vold på jobb. Jeg har hatt kollegaer med alt fra alvorlige hodeskader, nakkeskader, ryggskader, tannskader, nesebrudd, brukne fingre, bittskader, klor og alle bløtvevsskader man kan tenke seg grunnet vold/utagering på jobb. Jeg har jobbet med klienter/pasienter som har tatt liv av familiemedlemmer og pasient som tok livet av en medpasient. Selv har jeg også hemmelig nummer og er ikke søkbar på adresse etc. jeg har alle sosiale medier helt lukket for informasjon som kan identifisere bosted og familiemedlemmer. Dette som resultat av samarbeid med politiets avdeling for trusselvurdering. Som vernepleier i dag så jobber jeg med flere rett ut fra soning, også for svært alvorlig voldskriminalitet, alvorlig atferdsproblematikk, rus, en lang rekke psykiatriske lidelser og mer eller mindre alle personlighetsforstyrrelser i DSM og ICD, autismespekter og psykisk utviklingshemming. Svært sammensatt og komplekst. Heldigvis, så opplever jeg at rutiner og prosedyrer for å håndtere kompleks og utfordrende atferd stadig blir bedre og jevnt over tas på alvor. Dette kombinert med at den faglige utviklingen stadig går fremover og mer og mer anvendelig metodikk jobbes frem også for å jobbe med denne type utfordringer. Jeg opplever i dag at man langt oftere klarer å forebygge alvorlige hendelser på jobb en hva man gjorde bare for 15 år siden. Dette takket være den faglige utviklingen og ikke minst der ledelsen er proaktiv og har fokus på å tilrettelegge fysisk på alle måter mulig (kamerabruk, «uknuselige vinduer», blyffyllt inventar, fastmontert inventar og løsøre, fysisk utforming av rom med retrettmuligheter, ikke minst bemanningsfaktor, terping og trening på håndtering av vold rent fysisk, voldsalarm osv osv. Vi jobber med mange av de samme personene som politi og fengselsbetjenter jobber med. En av forskjellene er at vi har helt andre og langt mer restriktive muligheter for maktbruk og redskaper for å sikre oss og for å håndtere «hendelser». Vi har hverken hjelmer, stikkvester, batonger, håndjern etc. Samtidig er det selvfølgelig svært viktig å påpeke at man fint kan jobbe som vernepleier mange steder hele sin yrkeskarriere, uten å måtte håndtere hverken vold eller trusler en eneste gang. Hvorfor blir folk i vpl. yrket? Anonymkode: d7094...28a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:28 #19 Del Skrevet tirsdag kl 06:28 Det er gull å ha med erfaringen som vernepleier dersom du vil bli lektor i vgs. Nå har jeg studert nordisk og historie selv, vurderer PPU. Var jeg deg, ville jeg søkt integrert lektorutdanning, hvis du allerede har brukt tre år av støtte fra Lånekassen. På integrert lektorutdanning velger du to fag, ett masterfag og ett tilleggsfag. Nordisk/norsk er veldig lurt (gode jobbmuligheter), historie er såå kjekt - men er et mindre fag, og ikke like ettertraktet/behov for. Har du jobbet i skolen? Jeg har, ved siden av studiene (gjennom pedagogiske vikarbyrå). Som vernepleier får du nok jobb som lærervikar - da får du prøvd deg. Så, det er min kommentar om du bestemmer deg for lektorutdanning. Studiet er veldig interessant, der du får dykke ned i språk, litteratur og historie ❤️, samtidig som du har praksisperioder og pedagogikk. Anonymkode: 8ca26...e33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:02 #20 Del Skrevet tirsdag kl 16:02 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er gull å ha med erfaringen som vernepleier dersom du vil bli lektor i vgs. Nå har jeg studert nordisk og historie selv, vurderer PPU. Var jeg deg, ville jeg søkt integrert lektorutdanning, hvis du allerede har brukt tre år av støtte fra Lånekassen. På integrert lektorutdanning velger du to fag, ett masterfag og ett tilleggsfag. Nordisk/norsk er veldig lurt (gode jobbmuligheter), historie er såå kjekt - men er et mindre fag, og ikke like ettertraktet/behov for. Har du jobbet i skolen? Jeg har, ved siden av studiene (gjennom pedagogiske vikarbyrå). Som vernepleier får du nok jobb som lærervikar - da får du prøvd deg. Så, det er min kommentar om du bestemmer deg for lektorutdanning. Studiet er veldig interessant, der du får dykke ned i språk, litteratur og historie ❤️, samtidig som du har praksisperioder og pedagogikk. Anonymkode: 8ca26...e33 Takk! Ts Anonymkode: d7094...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå