AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Jeg måtte virkelig sperre opp øynene da jeg så at en elev på 3 trinn hadde fått eksponert intime bilder av seg selv til flere i klassen. Dette ble lagt ut på en foreldregruppe på facebook, men hverken lærer eller rektor har uttalt seg om saken. Foreldrene ba folk sjekke telefonene til ungene sine, og snakke med dem om at det ikke var greit. Altså barn i den alderen har da ingen ting med en telefon i dagens standard å gjøre?! Og de er jo alt for små til å forstå konsekvensene/alvoret i dette! Joda de forstår mye, men impulskontroll og konsekvenstenking er jo så vidt etablert, og på langt nær godt utviklet. Kjenner jeg er sjokkert. Og hva i alle dager har telefonen i det hele tatt gjort på skolen i skoletiden? Det finnes klokker som man kan ringe med, og det finnes trykketelefoner uten kameraer om man på død og liv må bruke det. Jeg finner ikke én eneste god unnskyldning for at så små barn skal fly rundt med smarttelefoner. Hva tenker dere? Jeg mener det burde være en nedre aldersgrense for telefoner med kamera og Internett. Anonymkode: 90305...f2c 13 4
Marlenene Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai (endret) Snublefot62 skrev (22 minutter siden): Det kan vel være MMS også? Endret 9. mai av Marlenene Skriveleif 1
Snublefot62 Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Marlenene skrev (23 minutter siden): Det kan vel være MMS også? Det kan det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Nei, her hos oss er det ikke vanlig med andre og tredjeklassinger som tar telefon med på skolen. Samtidig har mange smartklokker som de bruker for å ringe foreldre og avtale henting eller besøk.e og jeg ser lett for meg, at for noen foreldre er det enklere og mye billigere å sende med en gammel mobil med ungen, hvis det er behov for kommunikasjon etter skoletid, enn å gå til innkjøp av en smartklokke, de koster jo litt. Anonymkode: d819e...22b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Har jo vært noen tråder her på forumet ang. det at foreldre på foreldremøter ønsker felles avtaler om å vente med smarttelefon. Da er jo iallfall halvparten av svarene folk som mener at dette bestemmer ikke andre og de bestemmer selv når deres barn får mobil. Og mange mener barna deres "må" ha mobil pga ditt og datt. Mange er ekstremt naive og/eller late og det er enklest å bare gi barna telefoner. Anonymkode: 91b69...2dd 8 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Helt vanlig dette, hilsen lærer. Her har elevene tatt opptak av hverandre i skjul, filmet i friminuttene osv. Vi har en regel om at mobilen skal være avslått i sekken. Blir de fersket, inndrat vi telefonen, informerer hjem, og den må hentes hos rektor når skolen er ferdig. Likevel skjer det samme igjen og igjen. Jeg skjønner heller ikke hva barn skal med smarttelefon. Spesielt når ungen gang på gang får beskjed fra skolen om at mobilen blir inndratt. Hadde det vært mine barn hadde jeg ikke latt dem få ta med smarttelefon på skolen om de ikke klarer å respektere reglene. Anonymkode: e47f2...de8 13 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Sært å gi en tredjeklassing smarttlf. Heldigvis er det kun to i klassen til min som har tlf. Anonymkode: 315de...f6f 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai Min 3 klassing har smart telefon, men vet man ikke skal ta bilder eller film av andre uten deres samtykke. Den er avslutt og låst mens de er på skolen. Anonymkode: 0af90...3c4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 19.19): Jeg måtte virkelig sperre opp øynene da jeg så at en elev på 3 trinn hadde fått eksponert intime bilder av seg selv til flere i klassen. Dette ble lagt ut på en foreldregruppe på facebook, men hverken lærer eller rektor har uttalt seg om saken. Foreldrene ba folk sjekke telefonene til ungene sine, og snakke med dem om at det ikke var greit. Altså barn i den alderen har da ingen ting med en telefon i dagens standard å gjøre?! Og de er jo alt for små til å forstå konsekvensene/alvoret i dette! Joda de forstår mye, men impulskontroll og konsekvenstenking er jo så vidt etablert, og på langt nær godt utviklet. Kjenner jeg er sjokkert. Og hva i alle dager har telefonen i det hele tatt gjort på skolen i skoletiden? Det finnes klokker som man kan ringe med, og det finnes trykketelefoner uten kameraer om man på død og liv må bruke det. Jeg finner ikke én eneste god unnskyldning for at så små barn skal fly rundt med smarttelefoner. Hva tenker dere? Jeg mener det burde være en nedre aldersgrense for telefoner med kamera og Internett. Anonymkode: 90305...f2c Alle "dum-telefonene" jeg hadde før jeg fikk smarttelefon hadde da kamera. Anonymkode: b1226...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min 3 klassing har smart telefon, men vet man ikke skal ta bilder eller film av andre uten deres samtykke. Den er avslutt og låst mens de er på skolen. Anonymkode: 0af90...3c4 Det tror du ja. Disse telefonene fyker opp i første friminutt her på vår skole. Vi har hatt barn helt ned i 2 klasse som tar bilder av andre barn i garderoben etter gym, helt krise. Men foreldrene bryr seg ikke, og det hjelper ikke at vi egentlig har «forbud» i klassen når de enten skjuler det eller uansett får den tilbake når dagen er over. Jeg tenker virkelig mitt om foreldrene til disse barna. Hilsen lærer Anonymkode: fd21a...282 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #12 Skrevet 10. mai Det er ikke rart om skolen ikke har informert om det, med mindre det har skjedd på skolen. Hvis dette er noe som har skjedd på fritiden, har ikke skolen noe med det å gjøre. TS sier ikke noe om dette i HI. Mobiler blant barn på småtrinnet er noe herk. De har færre filtre enn eldre elever, og det blir bestandig ugreie episoder på skolen når de har det. Mobbing og utestenging på grunn av mobilbruk er helt normalt helt nede i 4.klasse. De har egne iMessage-grupper, og allerede der ekskluderer de ungene som "bare" har Android-telefoner. Det som skjer på fritiden tar de med seg i skoletiden, og så må vi lærere ordne opp mellom dem når vi egentlig har matpause eller skulle ha undervist de andre elevene. Jeg er dritlei av sånne saker. Få mobilene ut av barneskolen! Anonymkode: 7f33c...ce2 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #13 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke rart om skolen ikke har informert om det, med mindre det har skjedd på skolen. Hvis dette er noe som har skjedd på fritiden, har ikke skolen noe med det å gjøre. TS sier ikke noe om dette i HI. Mobiler blant barn på småtrinnet er noe herk. De har færre filtre enn eldre elever, og det blir bestandig ugreie episoder på skolen når de har det. Mobbing og utestenging på grunn av mobilbruk er helt normalt helt nede i 4.klasse. De har egne iMessage-grupper, og allerede der ekskluderer de ungene som "bare" har Android-telefoner. Det som skjer på fritiden tar de med seg i skoletiden, og så må vi lærere ordne opp mellom dem når vi egentlig har matpause eller skulle ha undervist de andre elevene. Jeg er dritlei av sånne saker. Få mobilene ut av barneskolen! Anonymkode: 7f33c...ce2 Det skjedde i skoletiden! Jeg mener at det MÅ være mulig, og faktisk burde være lovpålagt, å ha en telefonstall. Hvis man ikke bare kan forby det helt. Overholdes det ikke, så må telefonen bli hjemme. Så enkelt. Det finnes andre midler man kan bruke, så hvorfor i alle dager skal de ha en slik telefon? 😫 Anonymkode: 90305...f2c 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #14 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 3 klassing har smart telefon, men vet man ikke skal ta bilder eller film av andre uten deres samtykke. Den er avslutt og låst mens de er på skolen. Anonymkode: 0af90...3c4 Så utrolig naivt...? Hvorfor har du gitt tredjeklassingen en smart telefon? Anonymkode: 90305...f2c 11
Snublefot62 Skrevet 11. mai #15 Skrevet 11. mai Vi har gitt mobil til eldstemann her, som går på barneskolen. Den er ganske så låst ned og han får den kun med seg på skolen dersom han skal bli med noen andre hjem etter skolen. Grunnen til at vi har gitt han den er økt bevegelsesfrihet og økt ansvar, samtidig som han får tak i oss om det skjer noe og vi vet hvor han er. Vi ser på det og som en god opplæring i bruk av digitale verktøy i en stadig mer digital verden. Han har begynt å bruke kalenderen på telefonen for å huske «ting». Vi legger for eks inn legetimer og andre avtaler (for eks hvem som har samvær) så han kan lære seg å følge litt med på sånt selv. I tillegg har han ei handleliste innpå der han får lov til å handle inn fra på butikken innimellom. Og han har og da tilgang til mobilbank for barn. Vi opplever at disse tingene har gitt han en god start for å håndtere en del ting på i fremtiden, og han har synlig vokst på det. Men det er ikke fritt frem på telefonen. Telefonen, en eldre iPhone, er godt låst ned og mange funksjoner er sperret av. Han kan for eks ikke ringe/melde andre enn noen visse nummer, ingen apper kan installeres uten at vi foresatte godkjenner det og vi ser hvilke bilder som tas. Det er for eks ingen spill på den Fordelen med en eldre iPhone kontra en billig «dum» telefon er at denne koster oss ingenting. Den er nedarvet fra oss voksne. I tillegg er den tett integrert i økosystemet vi allerede har og vi får den blant annet rett inn i «hvor er» appen til Apple. Og vi kan selv bestemme ganske detaljert hvilke funksjoner telefonen har ved hjelp av verktøyene til Apple. Ingen av disse tingene kunne en dum telefon ha gjort, og vi måtte ha kjøpt en ny telefon for det. Til sammenligning er det sikkert mange foreldre som tenker at dette er et tryggere alternativ: https://www.clasohlson.com/no/TCL-Onetouch-4041-mobiltelefon,-4G,-Dark-Night-Grey/p/Pr392563000 Men den er i praksis helt åpen. Barnet kan ta bilder som uten begrensninger deles via blåtann, MMS eller minnekort. De kan ringe (og bli ringt opp) av hvem som helst. Samme med meldinger. Ja kamera gir åpenbart elendige bilder i forhold men jeg er ikke så sikker på at det betyr noe når barnet først har krenket noen andre med å ta bilder av de mot deres vilje (eller med deres vilje for den del). Det som overrasker meg er hvor mange foreldre som ikke følger med på barna sine og ikke setter seg inn i teknologien de gir de. Det er kanskje det verste mener jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai #16 Skrevet 11. mai Her har vi barn med smarttelefoner fra 6 år 16. Og som lærer er det noe dritt, for det går ikke en eneste dag uten at vi må jakte ned elever med telefoner som egentlig skal leveres inn, og hver eneste uke er det noen som spres på nettet. Jeg er så jublende glad for at jeg endelig har spart nok penger til å utdanne meg til noe annet på BI, for jeg er så drittlei dagens foreldre og barn. Ja, det finnes noen fine barn og samarbeidsvillige foreldre, men jeg kan si at laaaangt over 50% av både foreldre og elever er selvsentrerte drittfolk. Jeg tenker ofte at "ah, her er det et menneske som hadde hatt godt av litt god, gammeldags juling". Og vi måler hvor vanskelig og elendige foreldrene er i hvor tidlig barnet får mobil. Det slår aldri feil - en 8-åring med mobil har som regel late, egoistiske foreldre, som synes at den overstimulerte ungen deres aldri kan gjøre noe galt. Og dere som sier "ungen min har telefonen i sekken" - er dere så naive ellers også? Ikke rart at de titulerte ungene deres tenker at de kan få alt de vil. De får det jo mest sannsynlig hjemme! Anonymkode: 9d7a5...dea 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai #17 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle "dum-telefonene" jeg hadde før jeg fikk smarttelefon hadde da kamera. Anonymkode: b1226...6bb Da er du sikkert fortsatt ung. Det tok en liten stund før mobilene fikk kamera som standard, og man får kjøpt telefoner uten kamera selv i dag. Anonymkode: 28d47...c75 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #18 Skrevet 11. mai Er dessverre mange i tredjeklasse som har smarttelefon. Helt sykt spør du meg. Hvis de trenger en måte å kontakte foreldre på så burde det holde i lange baner med klokke. Vi er heldigvis en gjeng foreldre her som har bestemt oss for å stå sammen mot presset så lenge som mulig😅 men vanskelig når bestekompisen allerede har hatt mobil i et år snart. Anonymkode: 23a60...fe6 3
Raven.Writingdesk Skrevet 11. mai #19 Skrevet 11. mai Snublefot62 skrev (27 minutter siden): *snip* Det som overrasker meg er hvor mange foreldre som ikke følger med på barna sine og ikke setter seg inn i teknologien de gir de. Det er kanskje det verste mener jeg. 100% enig. Ungene får også nettbrett på skolen her med tilgang til både kamera, video og YouTube. Her har ungene hatt de største «nett traumene» via andre unger som har søkt opp ting på SKOLE nettbrettet. Altså ikke private mobiler eller skjermer. Noen av ungene som har vært «verstinger» på nettvett (sendt veldig ufine meldinger på sms, eller opprettet seg Zoomerang konto hvor de «twerker» halvnaken som 8-9åringer) - har foreldre som selv er mye anti-skjerm. Det virker som en del foreldre har glemt å snakke med ungene sine og følge opp hva og hvordan de faktisk bruker skjermen til, som kanskje er langt viktigere enn å bare sette en grense på hvor mange timer per uke de får lov til å sitte med den. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #20 Skrevet 11. mai Snublefot62 skrev (26 minutter siden): Vi har gitt mobil til eldstemann her, som går på barneskolen. Den er ganske så låst ned og han får den kun med seg på skolen dersom han skal bli med noen andre hjem etter skolen. Grunnen til at vi har gitt han den er økt bevegelsesfrihet og økt ansvar, samtidig som han får tak i oss om det skjer noe og vi vet hvor han er. Vi ser på det og som en god opplæring i bruk av digitale verktøy i en stadig mer digital verden. Han har begynt å bruke kalenderen på telefonen for å huske «ting». Vi legger for eks inn legetimer og andre avtaler (for eks hvem som har samvær) så han kan lære seg å følge litt med på sånt selv. I tillegg har han ei handleliste innpå der han får lov til å handle inn fra på butikken innimellom. Og han har og da tilgang til mobilbank for barn. Vi opplever at disse tingene har gitt han en god start for å håndtere en del ting på i fremtiden, og han har synlig vokst på det. Men det er ikke fritt frem på telefonen. Telefonen, en eldre iPhone, er godt låst ned og mange funksjoner er sperret av. Han kan for eks ikke ringe/melde andre enn noen visse nummer, ingen apper kan installeres uten at vi foresatte godkjenner det og vi ser hvilke bilder som tas. Det er for eks ingen spill på den Fordelen med en eldre iPhone kontra en billig «dum» telefon er at denne koster oss ingenting. Den er nedarvet fra oss voksne. I tillegg er den tett integrert i økosystemet vi allerede har og vi får den blant annet rett inn i «hvor er» appen til Apple. Og vi kan selv bestemme ganske detaljert hvilke funksjoner telefonen har ved hjelp av verktøyene til Apple. Ingen av disse tingene kunne en dum telefon ha gjort, og vi måtte ha kjøpt en ny telefon for det. Til sammenligning er det sikkert mange foreldre som tenker at dette er et tryggere alternativ: https://www.clasohlson.com/no/TCL-Onetouch-4041-mobiltelefon,-4G,-Dark-Night-Grey/p/Pr392563000 Men den er i praksis helt åpen. Barnet kan ta bilder som uten begrensninger deles via blåtann, MMS eller minnekort. De kan ringe (og bli ringt opp) av hvem som helst. Samme med meldinger. Ja kamera gir åpenbart elendige bilder i forhold men jeg er ikke så sikker på at det betyr noe når barnet først har krenket noen andre med å ta bilder av de mot deres vilje (eller med deres vilje for den del). Det som overrasker meg er hvor mange foreldre som ikke følger med på barna sine og ikke setter seg inn i teknologien de gir de. Det er kanskje det verste mener jeg. 100% enig. Vi studerte ting vel og lenge da vårt barn fikk første telefon i 3.kl med formål å kunne nå oss hvis uventede ting skjedde på skolevei, treninger uten oss osv. Landet på en iphone pga foreldrekontrollen, og er veldig fornøyd med den. Mi får ikke brukt kamera når hun har den med seg. Selv om de har lært mye av hva som er ok og ikke stoler jeg ikke på dømmekraften til en 8/9-åring. Fordi de er barn. Enda mi er fornuftig. Uansett har hun ikke bruk for noe annet på den dingsen utenfor hjemmet enn telefonen, og å kunne de ringe de tre fastsatte kontaktene. Meg, far, og sin morfar. Alt annet er dermed blokkert. Så den er ikke morsom når den er hjemmefra, den er et verktøy med en eneste funksjon. Så får hun bruke den annerledes hjemme under vår kontroll da. For det er så mye å lære og så mye å snakke om. Så jeg synes en foreldrekontrollert mobil er et fint verktøy i hverdagen, men forstår ikke at foreldre ikke bryr seg med det… Anonymkode: 25568...356
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå