Gå til innhold

Er 1000 kroner lite til konfirmant?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir/ får kr 1500,- til nieser og nevøer. 
Sånn har det vært de siste ti årene, så burde nok vært oppjustert. 

Søsteren din skal gi mye mer, og du har bedre økonomi enn henne. Da kan du gi mer, men vil ikke. Det er selvsagt helt greit. 

Du vil ikke gi mer, så da må du nesten stå ved den beslutningen :) 

Anonymkode: 6240e...265

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt 5000 kr til våre nieser/ nevøer. Men vi har 4 stk til sammen, 2 på hver side, og nært forhold til dem alle. 

Anonymkode: eb290...f32

Skrevet

Hvor mye man gir avhenger i stor grad av hvor mange nieser og nevøer man har og personlig økonomi. Og så går det noen grenser på hva som er harry. Jeg synes det grenser opp mot Harry å gi alt for mye penger til ungdommer. 1-3 000 er innafor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det synes jeg ikke. 

Vi gir 1000 til tantebarna, 500 til venners barn og søsters stebarn m.m.

Anonymkode: 8fefb...12c

Hvorfor gjør dere forskjell på søsters barn og stebarn? 

Jeg gir også 1000 kr. til nevøer/ nieser. 300 til venners barn, og 100 til barn av folk jeg kjenner litt/ kolleger. 

Anonymkode: ac964...ac5

• Liker 1
Skrevet

Nei, synes det er mye. Vi har gitt 200 kroner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt 3000kr til alle nevøer/nieser.

500kr er det ungdommene her gir til venner som konfirmeres.

Anonymkode: bb368...a64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gitt 3000kr til alle nevøer/nieser.

500kr er det ungdommene her gir til venner som konfirmeres.

Må legge til.. 200kr var det vi fikk av naboer og perifere bekjente da jeg ble konfirmert for 25 år siden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor gjør dere forskjell på søsters barn og stebarn? 

Anonymkode: ac964...ac5

Fordi vi ikke har noen spesielt nær relasjon og de har sin egen familie. 

Anonymkode: 8fefb...12c

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på både relasjon, gavekultur i familien, hvor mange man har å gi til, egen økonomi og hvor mye man ønsker å gi (ikke alle synes konfirmasjon er livets største anledning). Men jeg vil si 1000 kr generelt er en bra sum.

Mine barn fikk ulike summer til konfirmasjon av sine tanter/onkler, ingen som reagerte på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Min familie gir 600 kr til nevøer/nieser. Min manns familie gir 2000. 600 synes jeg er lite, men er slik det har blitt. Men 1000 er da innafor. 

Anonymkode: c227f...aa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo de voksne som hauser opp summene. Ikke konfirmanten. Vær litt mer edruelig, gi lavere summer.

Anonymkode: c44ce...28d

AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Nei, synes det er mye. Vi har gitt 200 kroner.

200 kr til nieser og nevøer? Det er den summen som er vanlig å gi til venners barn, naboens barn og klassekamerater ol her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1000,- er akkurat passe. Eller du kan gi en gave til den summen, så blir ikke forskjellen så sammenlignbar.

Anonymkode: d5b83...18f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir 1000 til konfirmanten om jeg er invitert. Til tantebarn hadde jeg kanskje gitt litt mer, 1500 eller noe. Men jeg syns også at 1000 egentlig er mer enn nok til de også, det handler bare om at jeg tenker jeg må gi litt mer til tantebarn enn andre barn i slekt og nettverk.

Anonymkode: fd8ed...756

AnonymBruker
Skrevet

1.000,- og en ekstra ting som er kjøpt på salg/du har liggende hjemme men du aldri bruker. Noe som ser litt eksklusivt ut men ikke koster deg noe særlog, enten fordi du ordner med litt ekslusiv emballasje eller fordi det er kjøpt på 70%. Når du gir 1.000,- i tillegg så trenger du ikke kvittering. 

Anonymkode: 73b97...36a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

200 kr til nieser og nevøer? Det er den summen som er vanlig å gi til venners barn, naboens barn og klassekamerater ol her. 

Det var den summen som ble gitt til nabobarn og venner av konfirmanten for 25.år siden.

Her gies det 500kr til venner, nabobarn, barn av kollegaer etc. nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon til hva?

Hadde aldri gitt en krone? 

Anonymkode: 5719d...c93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer rett fra en konfirmasjon nå.

Onkler og tanter ga omtrent en tusenlapp hver, vi er en liten familie,så selskapet bestod av cirka 20 mennesker totalt. Datteren min (det var hennes konfirmasjon) fikk i samlet sum pengegaver til en samlet sum av cirka 40 000. Bunad kom i tillegg (cirka 55 000 kr), så hun fikk fikk totalt gaver for omtrent 100 000 kroner. Jeg tenker at den summen du ga bort er mer enn nok.

Anonymkode: 4a67c...137

AnonymBruker
Skrevet

Var i konfirmasjon i dag. Der gav tanter/onkler 1500, faddere 1000-1500, naboer/bekjente 200 kr og litt nærmere venner/familievenner 500 kr. Sånn roughly.

Anonymkode: b7638...841

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Konfirmasjon til hva?

Hadde aldri gitt en krone? 

Anonymkode: 5719d...c93

Jeg vet ikke din bakgrunn, men har du ingen nær familie og liknende?..I så fall er null kroner sikkert helt innafor.😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...