Gjest ikke logget på akkurat nå Skrevet 15. mars 2006 #1 Skrevet 15. mars 2006 Vi skal flytte til høsten, ganske langt, og stedatteren min som er 16 og som bor hos mora vil flytte sammen med oss. Det er en videregåedne skole der hun har veldig lyst å gå på, og hun har lyst å få mer tid sammen med småsøskenene sine, og selfølgelig har hun lyst å bo sammen med pappaen sin før hun blir voksen. Alt dette er greit, og vi syns det er kjempekoselig. Vi har sjekka med skolen om det er råd å komme inn der selv om hun ikke har søkt i det fylket i utgangspunktet, og alt ligger til rette for at det skal gå bra. Men så har vi mammaen da.Hun vil selvfølgelig ikke miste datteren sin, og i tillegg handler det nok en del om økonomi, for i utgangspunktet har jo datteren søkt på skole så langt borte at hun hadde måtte bo på internat,-og det var HELT GREIT! Iallefall har hun satt seg helt på bakbeina, og sier at hun nekter å la dattera flytte til pappa. Hun argumenterer om at så lenge jenta ikke er myndig, er det hun som bestemmer over henne. Foreldrene har delt foreldreansvar. Nå lurer jeg på om det er noen her som VET noe om dette emnet. Jeg har søkt litt på internett, men finner bare litt info om barns rett til å si sin mening og til å bli hørt,men ikke få bestemme fra de er 7 og 12år. Men når man er 16 og allikevel skulle flytte hjemmefra lurer jeg på hvor mye mammaen kan gjøre for å hindre flytting. Det er jo datteren som ønsker dette. Mora er litt avhengig av dattera i forbindelse med pass av to småsøsken når hun jobber i helgene, og så blir jo økonomien hennes litt forandra da... men KAN mora nekte ei jente på 16 år å bo hos pappa når hun ønsker det, når pappa har delt foreldrerett?
Murmelmy Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 Når et barn har fyllt 12 år bestemmer det selv hvor det vil bo. Jeg flyttet til min far da jeg var tolv. Det eneste moren får igjen ved å nekte daateren er at den yngste blir bitter på henne... Lykke til!
Gjest regine Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 Grensa for å "bestemme selv" er ikke 12 år. Hvis det er en slik grense før fylte 18- så er det 15. I dette tilfellet vil det da si at jenta kan bestemme selv. Det jeg ville gjort er å ta kontakt med advokat, jussbuss el. for å spørre noen som KAN dette om hvilke regler som gjelder. Her inne får du bare masse tror/synsing (og antakelig kommer noen til å komme med lange tirader om stakkars far). Dermed får du ikke vite de reglene som faktisk gjelder, og heller ikke hva jenta kan gjøre for at hun skal få det best mulig. lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Herregud en må da la en sekstenåring får flytte til far hvis h*n vil.
Far til 2 Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Hvis far ikke er uegnet til omsorg finnes det ikke krefter i verden som kan stoppe denne jenta å flytte med han. Konkret lovtekst om dette finner du her Lovdata - hvor skal barnet bo fast
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #6 Skrevet 15. mars 2006 Ikke noe som helst mor kan gjøre. Jenta kan bare flytte om hun selv vil. Selv om mor skulle prøve seg med alle advokater og rettssaker i verden, så kommer hun ingen vei. Min far forsøkte seg da jeg var 16 og fikk rett ut beskjed av barnevernet at han kunne glemme det.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 Aldersgrensen for å bestemme selv er flyttet til 18 år, men er du 16 og flytter for å gå på skole burde jo det være greit. Skjønner følelsene til mor, men jenta er gammel nok til å bestemme
Gjest allium Skrevet 15. mars 2006 #8 Skrevet 15. mars 2006 Hvis far ikke er uegnet til omsorg finnes det ikke krefter i verden som kan stoppe denne jenta å flytte med han. Konkret lovtekst om dette finner du her Lovdata - hvor skal barnet bo fast ← Men her står det ingenting om når hun kan bestemme selv, bare at hun skal høres i en rettssak, og at det skal legges stor vekt på hennes mening. Utfallet av en slik sak blir ganske sikkert at hun får det som hun vil, men i henhold til denne lovteksten kreves altså en sak. Derimot har jeg også hørt - både fra andre "legfolk" og fra familievernkontor, at barnet bestemmer selv etter fylte 15. Men hvor er lovhjemmelen for det?
Gjest Kane Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Dette ligger åpent på nett og er ikke vernet av noen kopirett slik jeg ser det så jeg tar sjansen på å klippe inn teksten i sin helhet.. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...007.html#map006 § 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere. Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner. Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). (http://www.lovdata.no/all/hl-20030620-040.html) § 32. Utdanning, medlemskap i foreiningar. Barn som er fylt 15 år, avgjer sjølv spørsmål om val av utdanning og om å melde seg inn i eller ut av foreiningar. § 33. Barnet sin sjølvråderett. Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig. Dette betyr slik jeg leser det (- altså etter allmenn forståelse som er norm for slike saker) at denne jenta selv har lov å ta valg om hvor hun vil bo og gå på skole og at mor ikke kan nekte henne dette - selv om jeg skjønner at det vil bli stusselig for mor å "miste" datteren er dette hennes egoistiske syn og ikke datterens ønske som mor må ta hensyn til.....
Gjest Binna Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Ikke noe som helst mor kan gjøre. Jenta kan bare flytte om hun selv vil. Selv om mor skulle prøve seg med alle advokater og rettssaker i verden, så kommer hun ingen vei. Min far forsøkte seg da jeg var 16 og fikk rett ut beskjed av barnevernet at han kunne glemme det. ← Jeg flyttet også da jeg var 16, til hybel i samme by. Mine foresatte kunne ikke nekte meg, men jeg trengte en underskrift for å få bortebo- stipend, og dette trenger iallefall ikke den jenta det er snakk om her. (detter er 9år siden). Endret 15. mars 2006 av hæxa
Far til 2 Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 ... ... Dette betyr slik jeg leser det (- altså etter allmenn forståelse som er norm for slike saker) at denne jenta selv har lov å ta valg om hvor hun vil bo og gå på skole og at mor ikke kan nekte henne dette - selv om jeg skjønner at det vil bli stusselig for mor å "miste" datteren er dette hennes egoistiske syn og ikke datterens ønske som mor må ta hensyn til..... ← Enig. Alle paragrafene du henviser til tilsier hver for seg at denne jenta skal kunne flytte til faren om hun ønsker det. §32 er vel den ordlyden som tilsier dette på det klareste grunnlaget. Ikke alle 16-åringer ønsker å flytte på hybel. Om de ønsker å beholde tryggheten det kan være ved å ha en av foreldrene i nærheten som hun tar vidregående synes det helt på jordet å nekte henne dette. Jeg er overbevist om at det ville blitt en sak for både aviser, radio og TV med tilhørende debatter. Ingen oppegående personer vil kunne nekte jenta å bo hos sin far i dette tilfellet. - Ikke engang alle de politikere som ønsker å begrense barns rettigheter (men som naturligvis av hensyn til mediene altid sier noe annet) vil stikke hodet frem i en sak som dette.
Gjest allium Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 Ja, jeg ser at i denne saken ser lovhjemmelen helt klar ut også uten rettssak. Men litt på siden: Hvis jenta bare ønsket å flytte til far, uten begrunnelse i skolegang, og var fylt 15, kan hun da gjøre det? Mange sier det, men jeg har fortsatt ikke sett noen lovhjemmel. Og ikke tolk meg som at jeg er mot det, nå. Jeg bare lurer på hvordan reglene er.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #13 Skrevet 15. mars 2006 Ja, jeg ser at i denne saken ser lovhjemmelen helt klar ut også uten rettssak. Men litt på siden: Hvis jenta bare ønsket å flytte til far, uten begrunnelse i skolegang, og var fylt 15, kan hun da gjøre det? Mange sier det, men jeg har fortsatt ikke sett noen lovhjemmel. Og ikke tolk meg som at jeg er mot det, nå. Jeg bare lurer på hvordan reglene er. ← Jeg tror at man bruker skjønn. At hvis hun fremdeles går på ungdomsskolen, så ville muligens en dommer ta hensyn til det. Men når hun skal over på VG. og i den forbindelse kanskje må flytte alikevel, da er det kjørt løp i en sak. Uansett skal konfliktnivået ha nådd barnevern, skole og det meste før en slik sak blir løst i retten, de havner i konfliktrådet lenge før det. Tror jeg.
Gjest allium Skrevet 15. mars 2006 #14 Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror at man bruker skjønn. At hvis hun fremdeles går på ungdomsskolen, så ville muligens en dommer ta hensyn til det. Men når hun skal over på VG. og i den forbindelse kanskje må flytte alikevel, da er det kjørt løp i en sak. Uansett skal konfliktnivået ha nådd barnevern, skole og det meste før en slik sak blir løst i retten, de havner i konfliktrådet lenge før det. Tror jeg. ← Jo, men da snakker vi jo igjen rettssak. Jeg hører stadig, fra forskjellig hold, at etter fylte 15 kan barnet velge selv. Altså bare flytte, uten samtykke fra den det flytter fra, og uten tillatelse fra retten. Hvor er hjemmelen for det? Eller stemmer det ikke?
Far til 2 Skrevet 15. mars 2006 #15 Skrevet 15. mars 2006 Det er mulig lovverket ble endret samtidig med at loven ble endret slik at barn ned til 7 år skal kunne høres. Jeg er også litt nyskjerrig på denne mulige lovendringen.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #16 Skrevet 15. mars 2006 Vi skal flytte til høsten, ganske langt, og stedatteren min som er 16 og som bor hos mora vil flytte sammen med oss. Det er en videregåedne skole der hun har veldig lyst å gå på, og hun har lyst å få mer tid sammen med småsøskenene sine, og selfølgelig har hun lyst å bo sammen med pappaen sin før hun blir voksen. Alt dette er greit, og vi syns det er kjempekoselig. Vi har sjekka med skolen om det er råd å komme inn der selv om hun ikke har søkt i det fylket i utgangspunktet, og alt ligger til rette for at det skal gå bra. Men så har vi mammaen da.Hun vil selvfølgelig ikke miste datteren sin, og i tillegg handler det nok en del om økonomi, for i utgangspunktet har jo datteren søkt på skole så langt borte at hun hadde måtte bo på internat,-og det var HELT GREIT! Iallefall har hun satt seg helt på bakbeina, og sier at hun nekter å la dattera flytte til pappa. Hun argumenterer om at så lenge jenta ikke er myndig, er det hun som bestemmer over henne. Foreldrene har delt foreldreansvar. Nå lurer jeg på om det er noen her som VET noe om dette emnet. Jeg har søkt litt på internett, men finner bare litt info om barns rett til å si sin mening og til å bli hørt,men ikke få bestemme fra de er 7 og 12år. Men når man er 16 og allikevel skulle flytte hjemmefra lurer jeg på hvor mye mammaen kan gjøre for å hindre flytting. Det er jo datteren som ønsker dette. Mora er litt avhengig av dattera i forbindelse med pass av to småsøsken når hun jobber i helgene, og så blir jo økonomien hennes litt forandra da... men KAN mora nekte ei jente på 16 år å bo hos pappa når hun ønsker det, når pappa har delt foreldrerett? ← En mor kan vel ike true en datter på 16 til å bli boende. De er meget viljesterke i den alderen. Så lenge alt blir ordnet og hun skal på skole, så har vel mor lite å stille opp med. Så lenge forholdene i heimen til far er bra.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #17 Skrevet 15. mars 2006 Ja, jeg ser at i denne saken ser lovhjemmelen helt klar ut også uten rettssak. Men litt på siden: Hvis jenta bare ønsket å flytte til far, uten begrunnelse i skolegang, og var fylt 15, kan hun da gjøre det? Mange sier det, men jeg har fortsatt ikke sett noen lovhjemmel. Og ikke tolk meg som at jeg er mot det, nå. Jeg bare lurer på hvordan reglene er. ← Det er ingen lover eller regler som tilsier at h¤n automatisk skal ha muligheten til å flytte fritt. (noe som i enkelte tilfeller har ført til at ungdom velger utdannelse på grunnlag av at det ikke finnes i nærområdet, noe som gjør at de “må” flytte fra en eller begge av foreldrene. Vet ikke om det var eneste utvei, men jeg har et par venner og bekjente som valgte denne løsningen for å komme seg bort fra foreldrene)
Nita Skrevet 15. mars 2006 #18 Skrevet 15. mars 2006 Sa ikke trådstarter i sitt første innlegg at dette var en stedatter......og hvis dette stemmer gjelder vel ikke lovene dere har påpekt her?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. mars 2006 #19 Skrevet 15. mars 2006 Nita. Det er min STEdatter, men min manns datter... skjønner?
Lemming Skrevet 15. mars 2006 #20 Skrevet 15. mars 2006 Formelt sett må far kreve den daglige omsorgen for datteren hvis hun skal bo hos han og han flytter langt unna mor. Hvis mor vil nekte henne å flytte må hun ta det til retten, hvis de har delt omsorg. hun kan ikke nekte henne å flytte "bare fordi"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå