Anynom4 Skrevet fredag kl 15:08 #21 Del Skrevet fredag kl 15:08 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Den dekker det likevel ikke på skolenivå. Anonymkode: fb364...66a Jeg forstår at barnehagelærerutdanningen ikke gir meg fagkompetanse i skolefag som norsk og matte, slik GLU eller PPU gjør. Men utdanningen min er fortsatt en treårig bachelorgrad i pedagogikk, ikke fagbrev. Så poenget mitt er ikke at jeg skal ha lærerlønn, men jeg mener det blir feil å avlønne meg som fagarbeider når utdanningen min faktisk er en bachelorgrad på høyskolenivå. Endret fredag kl 15:14 av Anynom4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:27 #22 Del Skrevet fredag kl 15:27 Anynom4 skrev (41 minutter siden): Jeg har ikke bedt om lærerlønn, bare barnehagelærerlønn. Jeg fullfører en bachelorgrad i pedagogikk, ikke fagbrev. Så hvorfor skal jeg bli avlønnet som fagarbeider når utdanningen min faktisk er på høyskolenivå. De har tydeligvis vurdert meg som kvalifisert nok til å jobbe som lærer, men likevel skal jeg ha fagarbeiderlønn. Du har ingen rett til å bli lønnet som bhglærer i en hvilken som helst stilling bare fordi du innehar utdannelsen. Du har ikke rett pednivå for sk åolen, da lønnes du heller ikke som det. Anonymkode: 5392c...8a2 3 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:39 #23 Del Skrevet fredag kl 15:39 Det er rart det der, du har kompetanse til å ivareta barnas behov i juli, men ikke for de samme barna som begynner på skolen i august 🤡 Selvfølgelig skal du lønnes som bhglærer. I en tid hvor færre og færre utdanner seg til lærerutdanninger er det uhørt at du skal lønnes på videregående nivå når du har 70 % av grunnkompetansen inne. Anonymkode: da637...f34 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:40 #24 Del Skrevet fredag kl 15:40 Bachelor som barnehagelærer er heller ikke det samme som en bachelorgrad i pedagogikk. Anonymkode: e46f7...c06 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:49 #25 Del Skrevet fredag kl 15:49 Anynom4 skrev (1 time siden): I stillingsutlysningen står det at de søker etter lærere med bred undervisningskompetanse, så jeg forstår ikke hvorfor de avlønner meg som fagarbeider når jeg har en treårig pedagogisk utdanning på høyskolenivå. Men du har jo ikke undervisningskompetanse? Det betyr både pedagogisk OG faglig fordypning. En bachelor i pedagogikk eller barnehagelærer betyr ikke automatisk at man har undervisningskompetanse 🙄 For å få lærerlønn må du ha en godkjent lærerutdanning OG en faglig fordypning. Altså du må ha 60 stp i det faget du skal undervise i. Du har kun pedagogikken. Det står til og med tydelig på Udir: «For å bli ansatt i en lærerstilling på 1. til 4. trinn, må man ha en av disse utdanningene: - Barnehagelærerutdanning, og i tillegg minst 60 studiepoeng videreutdanning rettet mot undervisning på 1. til 4. trinn. - Barnehagelærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når den som skal ansettes skal gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/krav-til-kompetanse-for-larere-ansettelse-og-undervisning/#a225038 Anonymkode: 4844d...622 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:19 #26 Del Skrevet fredag kl 16:19 Anynom4 skrev (1 time siden): Det er godt å høre at jeg ikke er helt på villspor her. Men du er det, til tross for at én innlegger mener noe annet, og det uten begrunnelse. Begrunnelse for det motsatte er alt gitt. Anonymkode: f6775...b3b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:20 #27 Del Skrevet fredag kl 16:20 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er rart det der, du har kompetanse til å ivareta barnas behov i juli, men ikke for de samme barna som begynner på skolen i august 🤡 Ja, det med grenser er rare greier, men de må gå et sted om vi skal ha dem. Anonymkode: f6775...b3b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anynom4 Skrevet fredag kl 16:29 #28 Del Skrevet fredag kl 16:29 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er rart det der, du har kompetanse til å ivareta barnas behov i juli, men ikke for de samme barna som begynner på skolen i august 🤡 Selvfølgelig skal du lønnes som bhglærer. I en tid hvor færre og færre utdanner seg til lærerutdanninger er det uhørt at du skal lønnes på videregående nivå når du har 70 % av grunnkompetansen inne. Anonymkode: da637...f34 Takk for at du sier det! Ja, akkurat det der er så frustrerende. Jeg går fra å ha ansvar for de samme barna i barnehagen til å undervise dem i skolen, men plutselig blir utdanningen min sett på som fagbrev i stedet for bachelorgrad. Jeg har ikke bedt om lærerlønn, men jeg forstår ikke hvorfor barnehagelærerutdanning ikke skal telle når jeg faktisk har pedagogisk kompetanse på høyskolenivå. Har du erfaring med å ta dette opp med arbeidsgiver eller fagforening? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet fredag kl 16:33 #29 Del Skrevet fredag kl 16:33 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er rart det der, du har kompetanse til å ivareta barnas behov i juli, men ikke for de samme barna som begynner på skolen i august 🤡 Anonymkode: da637...f34 Pussig det der, at to forskjellige institusjoner som har forskjellige funksjoner og mål og som stiller forskjellige krav til barna, også stiller forskjellige krav til de voksne som har ansvar for at de når disse målene... For øvrig er dette en ting det er lurt å ta med fagforening, hvor man i motsetning til KG både får kvalitetssikrede svar og hjelp til å følge opp om nødvendig. 8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet fredag kl 16:41 #30 Del Skrevet fredag kl 16:41 (endret) Dette er lett å finne ut av, på UDIR står det (beklager formatering, link her lt: opplæringsloven § 17-3 og opplæringsforskriften § 12-2. For å bli ansatt i en lærerstilling på 1. til 4. trinn, må man ha en av disse utdanningene: Grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn. Barnehagelærerutdanning, og i tillegg minst 60 studiepoeng videreutdanning rettet mot undervisning på 1. til 4. trinn. Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag, eller tilsvarende faglig kompetanse. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning. Treårig lærerutdanning for tospråklige lærere. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning. Barnehagelærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når den som skal ansettes skal gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig. Endret fredag kl 16:41 av Alice123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anynom4 Skrevet fredag kl 16:45 #31 Del Skrevet fredag kl 16:45 Daria skrev (11 minutter siden): Pussig det der, at to forskjellige institusjoner som har forskjellige funksjoner og mål og som stiller forskjellige krav til barna, også stiller forskjellige krav til de voksne som har ansvar for at de når disse målene... For øvrig er dette en ting det er lurt å ta med fagforening, hvor man i motsetning til KG både får kvalitetssikrede svar og hjelp til å følge opp om nødvendig. Ja, absolutt! Men det er greit å høre om andre har vært i samme situasjon, for å vite om det i det hele tatt er vits å ta det opp med fagforeningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:45 #32 Del Skrevet fredag kl 16:45 Anynom4 skrev (14 minutter siden): Takk for at du sier det! Ja, akkurat det der er så frustrerende. Jeg går fra å ha ansvar for de samme barna i barnehagen til å undervise dem i skolen, men plutselig blir utdanningen min sett på som fagbrev i stedet for bachelorgrad. Skolen og barnehagen har jo to ulike samfunnsmandater og funksjoner. Er jo ganske logisk at kvalifikasjonene og målsetningene da blir ulik? Anonymkode: 4844d...622 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:54 #33 Del Skrevet fredag kl 16:54 Daria skrev (18 minutter siden): Pussig det der, at to forskjellige institusjoner som har forskjellige funksjoner og mål og som stiller forskjellige krav til barna, også stiller forskjellige krav til de voksne som har ansvar for at de når disse målene... For øvrig er dette en ting det er lurt å ta med fagforening, hvor man i motsetning til KG både får kvalitetssikrede svar og hjelp til å følge opp om nødvendig. SÅ ulikt er det faktisk ikke. begge institusjoner ligger under utdanning, og barnehage skal være forberedende til skole. Det første året i skole er også ment å være lekebasert, ref reform 97. Lærere har faktisk ikke lekekompetanse på 6 åringene. Det har barnehagelæreren. For øvrig ligger det også i ordet: barnehageLÆRER. En barnehagelærer som er ansatt i en lærerstillinger skal selvfølgelig ha betalt for utdanningen Anonymkode: da637...f34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:03 #34 Del Skrevet fredag kl 17:03 Men du skal ikke jobbe som barnehagelærer. Du skal jobbe som lærer. Å uten godkjent utdannelse får du fagarbeiderlønn. Jeg har en mastergrad, men blir selv lønnet som fagarbeider fordi mastergraden ikke er relevant for jobben. Det er kjipt, men sånn er reglene. Anonymkode: 56f0a...792 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet fredag kl 17:04 #35 Del Skrevet fredag kl 17:04 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): SÅ ulikt er det faktisk ikke. begge institusjoner ligger under utdanning, og barnehage skal være forberedende til skole. Det første året i skole er også ment å være lekebasert, ref reform 97. Lærere har faktisk ikke lekekompetanse på 6 åringene. Det har barnehagelæreren. For øvrig ligger det også i ordet: barnehageLÆRER. En barnehagelærer som er ansatt i en lærerstillinger skal selvfølgelig ha betalt for utdanningen Anonymkode: da637...f34 Nå er vi minst tre i tråden som har henvist til lovverket som bestemmer lønnsnivået som er det arbeidsgiver forholder seg til. Det tok akkurat 25 sekunder å google meg fram til. Endret fredag kl 17:06 av Alice123 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:06 #36 Del Skrevet fredag kl 17:06 Du blir lønnet som lærer uten godkjent utdanning fordi det er det du er, og ja, det er samme lønn som fagarbeider. Som barnehagelærer har man ikke undervisningskompetanse, ei heller den fagutdanningen som kreves for å undervise. Skal du bli lønnet som barnehagelærer må du søke på en stilling i skolen der du kan bruke utdanningen din. Miljøarbeider/miljøterapeut. Anonymkode: 684f8...436 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:08 #37 Del Skrevet fredag kl 17:08 Alice123 skrev (2 minutter siden): Nå er vi minst tre i tråden som han henvist til lovverket som bestemmer lønnsnivået som er det arbeidsgiver forholder seg til. Det tok akkurat 25 sekunder å google meg fram til. Men det er likevel ikke noe man trenger å godta. Hadde det vært meg, hadde jeg sagt "lykke til med å finne en erstatter", deretter funnet en annen jobb som lønner kompetansen min. Det at de må ansatte en bhglærer, betyr jo at de ikke har kvalifiserte lærersøkere. Dette hadde aldri vært et tema om det var snakk om et mannsdominert yrke Anonymkode: da637...f34 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:13 #38 Del Skrevet fredag kl 17:13 Stillingskoden barnehagelærer finnes ikke i skolesystemet. Enten er du lærer med godkjent utdanning, og lønnes dertil i forskjellige trinn, eller så er du lærer uten godkjent utdanning, med den lønna den stillingskoden gir. Du kan kanskje forhandle deg frem til økt lønn, men jeg tror ikke det blir enkelt all den tid du ikke dekker formelle kvalifikasjonskrav Anonymkode: 37171...d83 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:16 #39 Del Skrevet fredag kl 17:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stillingskoden barnehagelærer finnes ikke i skolesystemet. Enten er du lærer med godkjent utdanning, og lønnes dertil i forskjellige trinn, eller så er du lærer uten godkjent utdanning, med den lønna den stillingskoden gir. Du kan kanskje forhandle deg frem til økt lønn, men jeg tror ikke det blir enkelt all den tid du ikke dekker formelle kvalifikasjonskrav Anonymkode: 37171...d83 Men det finnes i kommunesektoren. Og det finnes også lønnskode for lærer uten utdanning. Det er ingen grunn for å lønne som fagbrev Anonymkode: da637...f34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:18 #40 Del Skrevet fredag kl 17:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det finnes i kommunesektoren. Og det finnes også lønnskode for lærer uten utdanning. Det er ingen grunn for å lønne som fagbrev Anonymkode: da637...f34 Sorry, lærer og stilling med krav om 3 årig utdannelse... Det er klart at ts havner i kategorien "krav om 3 åring utdannelse" Anonymkode: da637...f34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå