Gå til innhold

Kan arbeidsgiver gi meg fagarbeiderlønn med bachelorgrad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei folkens!

Jeg fullfører bachelorgraden i barnehagelærerutdanning nå til våren og har fått tilbud om en lærerstilling i skolen. De har plassert meg i stillingskode 7960 – lærer uten godkjent utdanning, med lønn som fagarbeider (437 300 kr).

Jeg mener dette er feil, siden barnehagelærerutdanning er en treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå, ikke fagbrev. Jeg har ikke PPU, men utdanningen min er klassifisert som lærerutdanning (UH-gruppe 9).

Har de lov til å gi meg fagarbeiderlønn, eller burde jeg heller bli avlønnet som barnehagelærer (kode 6709)? Noen som har erfaring med dette eller kan vise til lovverk/forskrifter? 

Setter stor pris på innspill!  

Anonymkode: 362bd...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er snart ferdig med lektorutdanning med integrertt PPU. Slik jeg har forstått det, må man ha PPU for bli lønnet som lærer med godkjent lærerutdanning. Hvis du tar PPU nå så kan du vel få stillingstittel adjunkt som er lærer med bachelour. Vet ikke om du skulle ha blitt lønnet som barnehagelærer. 

Anonymkode: 56f0a...792

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med bare barnehagelærerutdanning er du ikke kvalifisert for tilsetting som lærer eller kvalifisert for undervisning i grunnskolen.

Du må i tillegg ha kompetanse i spes.ped (for å kunne gi individuelt tilrettelagt undervisning) eller i fag for å kunne undervise.

Så avlønning er litt avhengig av hva du skal gjøre i skolen og om du har mer utdanning enn barnehagelærer. Alternativt, så er du plassert i denne stillingskode frem til du har bestått og fått vitnemål.

IMG_1039.png

IMG_1040.png

Anonymkode: c998d...c20

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige lønnssystemet er galskap i praksis, spesielt når det kommer til ansiennitet, men at du skal få bachelorlønn for å ha en bachelor i noe som ikke er særlig relevant er litt optimistisk. Du kunne jo like gjerne hatt en mastergrad i veibygging. 

Men hvorfor velger du å søke på jobb som skolelærer når du er barnehagelærer? 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med bare barnehagelærerutdanning er du ikke kvalifisert for tilsetting som lærer eller kvalifisert for undervisning i grunnskolen.

Du må i tillegg ha kompetanse i spes.ped (for å kunne gi individuelt tilrettelagt undervisning) eller i fag for å kunne undervise.

Så avlønning er litt avhengig av hva du skal gjøre i skolen og om du har mer utdanning enn barnehagelærer. Alternativt, så er du plassert i denne stillingskode frem til du har bestått og fått vitnemål.

IMG_1039.png

IMG_1040.png

Anonymkode: c998d...c20

Takk for svaret!

Jeg fullfører barnehagelærerutdanningen nå til våren og skal inn i en lærerstilling i skolen. De har plassert meg i kode 7960 – lærer uten godkjent utdanning, med lønn som fagarbeider.

Jeg forstår at jeg ikke er kvalifisert som lærer i skolefag uten PPU eller fagspesifikk utdanning, men barnehagelærerutdanningen er jo en fullført bachelorgrad i pedagogikk (UH-gruppe 9), ikke fagbrev.

Jeg har ikke bedt om lærerlønn, men jeg synes det er feil å avlønne meg som fagarbeider når utdanningen min er definert som lærerutdanning. Burde jeg ikke i det minste bli avlønnet som barnehagelærer (kode 6709) når jeg har fullført utdanningen?

Er jeg helt på villspor her, eller kan dette argumentet brukes?

Endret av Anynom4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (6 minutter siden):

Det offentlige lønnssystemet er galskap i praksis, spesielt når det kommer til ansiennitet, men at du skal få bachelorlønn for å ha en bachelor i noe som ikke er særlig relevant er litt optimistisk. Du kunne jo like gjerne hatt en mastergrad i veibygging. 

Men hvorfor velger du å søke på jobb som skolelærer når du er barnehagelærer? 

Takk for innspillet!

Jeg ser hva du mener, men barnehagelærerutdanning er faktisk definert som en lærerutdanning (UH-gruppe 9), ikke fagbrev. Den er pedagogisk rettet, og jeg skal jobbe på småtrinnet med fagområder som språk, lek og læring, naturfag og samfunnsfag – temaer som barnehagelærerutdanningen faktisk dekker.

Jeg har ikke bedt om lærerlønn, men jeg synes det er urimelig å avlønne meg som fagarbeider når jeg har en bachelorgrad i pedagogikk. Det er tross alt en utdanning på høyskolenivå, ikke videregående nivå.

Og hvorfor jeg søker jobb i skolen? Fordi jeg vil jobbe med de yngste elevene på småtrinnet, der kompetansen min i pedagogikk, språk og lek kan være svært relevant.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anynom4 skrev (1 time siden):

Takk for svaret!

Jeg fullfører barnehagelærerutdanningen nå til våren og skal inn i en lærerstilling i skolen. De har plassert meg i kode 7960 – lærer uten godkjent utdanning, med lønn som fagarbeider.

Jeg forstår at jeg ikke er kvalifisert som lærer i skolefag uten PPU eller fagspesifikk utdanning, men barnehagelærerutdanningen er jo en fullført bachelorgrad i pedagogikk (UH-gruppe 9), ikke fagbrev.

Jeg har ikke bedt om lærerlønn, men jeg synes det er feil å avlønne meg som fagarbeider når utdanningen min er definert som lærerutdanning. Burde jeg ikke i det minste bli avlønnet som barnehagelærer (kode 6709) når jeg har fullført utdanningen?

Absolutt ikke vondt ment, men du er på villspor. Du har jo ikke riktig utdanning.

Blir det samme som å sette en med førerkort klasse b til å kjøre tung bil. Ja lastebilen går nok framover men den dokumenterte kunnskapen om å håndtere den mangler. Hadde du søkt jobb som barnehagelærer hadde dette vært noe helt annet.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en stilling du har søkt på? Hva var kravet til kompetanse? Om du har søkt på en stilling som krever eksempel fagbrev har du ikke krav på å bli lønnet etter 3-årig høyskole. Så det har noe å si hvilken type stilling du har søkt på, og kompetansekravet 

Anonymkode: 750e9...29f

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er en stilling du har søkt på? Hva var kravet til kompetanse? Om du har søkt på en stilling som krever eksempel fagbrev har du ikke krav på å bli lønnet etter 3-årig høyskole. Så det har noe å si hvilken type stilling du har søkt på, og kompetansekravet 

Anonymkode: 750e9...29f

Hei!

Ja, dette er en stilling jeg har søkt på. Stillingen er utlyst som lærerstilling i skolen, ikke fagarbeiderstilling. De har plassert meg i kode 7960 – lærer uten godkjent utdanning, men avlønner meg som fagarbeider.

I stillingsutlysningen står det at de søker etter lærere med bred undervisningskompetanse, så jeg forstår ikke hvorfor de avlønner meg som fagarbeider når jeg har en treårig pedagogisk utdanning på høyskolenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ikke lønn som lærer når du ikke er kvalifisert som lærer.

Anonymkode: 5392c...8a2

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har de ikke hatt kvalifiserte søkere (lærer), men valgt å ansette deg som ufaglært lærer - ja, lønnen virker rett da. Hvorfor barnehagelærer om du vil jobbe i skolen? 

Anonymkode: 364bf...b6c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt riktig innplassering på kode 7960. Da skal du ha fagarbeiderlønn. Det er bare å google det. 

Anonymkode: 93d69...17a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du får ikke lønn som lærer når du ikke er kvalifisert som lærer.

Anonymkode: 5392c...8a2

Jeg har ikke bedt om lærerlønn, bare barnehagelærerlønn. Jeg fullfører en bachelorgrad i pedagogikk, ikke fagbrev. Så hvorfor skal jeg bli avlønnet som fagarbeider når utdanningen min faktisk er på høyskolenivå. 

De har tydeligvis vurdert meg som kvalifisert nok til å jobbe som lærer, men likevel skal jeg ha fagarbeiderlønn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anynom4 skrev (3 timer siden):

Takk for svaret!

Du har et godt poeng her, bruk dette som argument. Du skal ha bachelorlønn, enig med deg. Hilsen lærer med lærerutdanning 

Anonymkode: 55d52...699

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anynom4 skrev (19 minutter siden):

Hei!

Ja, dette er en stilling jeg har søkt på. Stillingen er utlyst som lærerstilling i skolen, ikke fagarbeiderstilling. De har plassert meg i kode 7960 – lærer uten godkjent utdanning, men avlønner meg som fagarbeider.

I stillingsutlysningen står det at de søker etter lærere med bred undervisningskompetanse, så jeg forstår ikke hvorfor de avlønner meg som fagarbeider når jeg har en treårig pedagogisk utdanning på høyskolenivå.

Men den pedagogiske utdanningen din er for barnehage. For skole er godkjent lærerutdanning femåringe GLU- utdanningene, der man får undervisningskompetanse i feks norsk, matematikk osv.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (1 time siden):

Absolutt ikke vondt ment, men du er på villspor. Du har jo ikke riktig utdanning.

Blir det samme som å sette en med førerkort klasse b til å kjøre tung bil. Ja lastebilen går nok framover men den dokumenterte kunnskapen om å håndtere den mangler. Hadde du søkt jobb som barnehagelærer hadde dette vært noe helt annet.

Eg skal undervise på småtrinnet i fag som språk, lek, læring, naturfag og samfunnsfag – tema som barnehagelærerutdanningen faktisk dekker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anynom4 skrev (8 minutter siden):

Eg skal undervise på småtrinnet i fag som språk, lek, læring, naturfag og samfunnsfag – tema som barnehagelærerutdanningen faktisk dekker.

Den dekker det likevel ikke på skolenivå.

Anonymkode: fb364...66a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men den pedagogiske utdanningen din er for barnehage. For skole er godkjent lærerutdanning femåringe GLU- utdanningene, der man får undervisningskompetanse i feks norsk, matematikk osv.

Nei, det er ikke bare GLU som gjelder. Det finnes flere utdanninger som kan gi undervisningskompetanse i skolen. Utdanningen min dekker fagområder som språk, lek, læring, naturfag og samfunnsfag, temaer som jeg faktisk skal undervise i på småtrinnet. Så hvorfor skal jeg bli avlønnet som fagarbeider når utdanningen min er på høyskolenivå? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har et godt poeng her, bruk dette som argument. Du skal ha bachelorlønn, enig med deg. Hilsen lærer med lærerutdanning 

Anonymkode: 55d52...699

Takk for støtten! Det er godt å høre at jeg ikke er helt på villspor her. Har du noen tips til hvordan jeg kan gå fram med dette? Har du erfaring med lignende situasjoner, eller vet du om noen eksempler? 

Jeg vil gjerne argumentere best mulig, men føler meg litt usikker på hva jeg skal legge mest vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, utdanningen din er for barnehage og evt sfo, ikke skole. Du er blitt ansatt som ufaglært lærer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...