Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg passer faste dårlig. Mistenker at det har noe med blodsukker å gjøre. Jeg hadde en glukosemåler på i 2uker og blodsukkeret mitt stiger ved faste, og synker etter blodsukkervennlig måltid. Så får meg passer det bedre med flere små måltider enn med faste. Anbefaler å lese glukoserevolusjonen. Jeg starter alle måltider med salat, og før jeg spiser karbohydrater spiser jeg alltid fiber, proteiner og fett. Da vil ikke karbohydratene påvirke blodsukkeret like mye. 

Anonymkode: fbe61...58f

Ok. Faste passer meg utmerket, jeg sluttet fullstendig å ha søtsug på kvelden etter jeg startet med det så det å holde meg unna søtt går helt glimrende. 

Anonymkode: 0ca06...b2a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fasting er jo bare tull. Spis små måltider, ca 4 ganger om dagen. Så må du være litt i aktivitet da. Hilsen ei som har gått ned ca 30 kg nå. 

Anonymkode: 49294...4c8

For mange av oss gjør det alt mye vanskeligere å spise lite og ofte. Folk er gjerne enten eller på dette. 

Ts, for meg er det gjerne slik at jeg i en tre-fire ukers tid holder meg på en jevn vekt, og plutselig vpkner jeg og har hatt en skikkelig "whoosh"-effekt. Mange opplever dette, du kan bokstavelig talt google whoosh effect. Drikker du mye vann, så skjer det raskere ☺️

Anonymkode: e19d9...5f5

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts, for meg er det gjerne slik at jeg i en tre-fire ukers tid holder meg på en jevn vekt, og plutselig vpkner jeg og har hatt en skikkelig "whoosh"-effekt. Mange opplever dette, du kan bokstavelig talt google whoosh effect. Drikker du mye vann, så skjer det raskere ☺️

Anonymkode: e19d9...5f5

Takk, får prøve å holde ut :) skal bytte ut med litt lettere/kalorifattige matvarer og se om det kan pushe det litt også.

AnonymBruker
Skrevet

Å sulte deg er ikke måten å gjøre det på. Fasting er bare en sosialt akseptabel måte å sulte seg selv på. 

Spis mindre jevnt over hele dagen så går vekten ned. 

Anonymkode: 56d96...0b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å sulte deg er ikke måten å gjøre det på. Fasting er bare en sosialt akseptabel måte å sulte seg selv på. 

Spis mindre jevnt over hele dagen så går vekten ned. 

Anonymkode: 56d96...0b8

Ja, hvis det siste alternativet ditt var løsningen så hadde jeg sluppet 20 år med overvekt. 
Jeg spør ikke råd fra dere som ikke faster - dere har ikke løsningen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg faster også. 16/8. Noen uker går vekten ned fort, andre uker går det sakte, noen uker står det helt stille. Kroppen holder på vann enkelte uker, syklusen spiller en rolle og annet. Fortsett som du gjør, så sjekker du igjen om tre-fire uker. Du har vært kjempeflink så langt💪🏼

Anonymkode: 7552d...6a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare ikke gi opp!

Anonymkode: b9bf8...b33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare ikke gi opp!

Anonymkode: b9bf8...b33

Nei, jeg gir ikke opp. Fasting for meg er ikke diett, men en livsstil som fungerer. For uansett om jeg ikke går ned i vekt, så holder jeg vekten stabil og det har jeg ikke klar før - det har vært jo-jo hele livet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Leser dere ikke hva jeg skriver? 
Jeg spiser fornuftig og jeg er aktiv hele dagen på jobb, går 10-15.000 skritt pr dag. 

Det er derfor jeg ikke skjønner at jeg ikke går ned i vekt! Jeg er såklart FULLSTENDIG klar over at at det er kaloriinntaket og ikke fasten i seg selv som er årsaken til evt vektnedgang 😊

Jo da, jeg leste. Men "fornuftig" er jo ekstremt relativt. Mange vil f.eks. mene at en iskaffe hver dag er langt ifra fornuftig. 

Ser du har oppgitt en typisk dag etter jeg svarte også. Spørsmålet er da hvordan en "utypisk" dag ser ut, og hvor mange det er av dem?

Og poenget mitt var bare at jeg tror forslaget ditt, om å øke fasten, ikke er det som vil hjelpe deg. 

Og bare så det er sagt: Jeg er ingen faste-motstander jeg, altså. Vet det funker for mange. 

PS: Opplever at de fleste her i tråden er vennlige og prøver å hjelpe deg, men flere får ganske krasse svar. Tror du tolker ganske mye i verste mening? 

Anonymkode: ab6c3...702

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo da, jeg leste. Men "fornuftig" er jo ekstremt relativt. Mange vil f.eks. mene at en iskaffe hver dag er langt ifra fornuftig. 

Ser du har oppgitt en typisk dag etter jeg svarte også. Spørsmålet er da hvordan en "utypisk" dag ser ut, og hvor mange det er av dem?

Og poenget mitt var bare at jeg tror forslaget ditt, om å øke fasten, ikke er det som vil hjelpe deg. 

Og bare så det er sagt: Jeg er ingen faste-motstander jeg, altså. Vet det funker for mange. 

PS: Opplever at de fleste her i tråden er vennlige og prøver å hjelpe deg, men flere får ganske krasse svar. Tror du tolker ganske mye i verste mening? 

Jeg har ingen utypiske dager. Jeg har ingen binge dager, eller dager hvor jeg spiser søtt. Fordi fasting fungerer for meg på den måten. Den lille Iskaffen tipper ikke kalori-inntaket, så det er ikke problemet.

Om jeg øker fasten så spiser jeg mindre mat (det vil si mindre kalorier der igjen) - det gjenstår å se om det fungerer for meg. Så da ønsker jeg jo å høre fra DE SOM FASTER som har erfaringer her med mindre faste, for de kan jo fortelle hva som fungerte for dem - altså om mer faste hjalp.

Men fint du er ikke er faste-motstander, kanskje du skulle prøvd det? 

Jeg er jo ikke interessert i de svarene som kommer fra folk som ikke faster - eller tenkte du at du skulle lære meg noe nytt fra deg som ikke faster? 

Kanskje:

- færre kalorier = ned i vekt

- trene mer= ned i vekt

-måtehold= ned i vekt

-viljestyrke= ned i vekt

-spis flere små måltider= ned i vekt

-drikk mer vann= ned i vekt

-kutt ut karbohydrater= ned i vekt

-kutt ut sukker, mel etc= ned i vekt

-slutt å stresse= ned i vekt

-tell kalorier= ned i vekt

-det er kun i hodet ditt= ned i vekt

Var det noe mer da? 

Grunnen til jeg er krass er fordi jeg er så uendelig lei av å bli fortalt den samme remja år etter år, som om dette er noe jeg ikke vet. Som ingen av oss ikke tydeligvis vet. Men for all, fortsett å tro at du har noe nytt å fortelle meg som jeg ikke har tenkt på før. 

Dere som faster, derimot, har gjerne noe nye svar og det har flere av dere svart i tråden, så takk for det :)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan faste 23 timer i døgnet uten å gå ned et gram, fasting er ikke en mirakel diett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
sebra skrev (4 minutter siden):

Man kan faste 23 timer i døgnet uten å gå ned et gram, fasting er ikke en mirakel diett.

Så er ikke fasting en diett, men en livsstil. 

Og målet er heller ikke vektnedgang, men autofagi for de aller fleste (noen driver dirty fasting kun for vektnedgang).

Google autofagi om du ikke skjønner hva det er.

Det er også målet mitt, men jeg ønsker også å kunne gå ned i vekt som en bonus. Men om jeg IKKE går ned i vekt, om jeg bare holder vekten så kommer jeg til å fortsette å faste fordi det har så mange fordeler.

Om du tror det eller ei, er ikke mitt problem. VI som faster, vet fordelene.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ingen utypiske dager. Jeg har ingen binge dager, eller dager hvor jeg spiser søtt. Fordi fasting fungerer for meg på den måten. Den lille Iskaffen tipper ikke kalori-inntaket, så det er ikke problemet.

Om jeg øker fasten så spiser jeg mindre mat (det vil si mindre kalorier der igjen) - det gjenstår å se om det fungerer for meg. Så da ønsker jeg jo å høre fra DE SOM FASTER som har erfaringer her med mindre faste, for de kan jo fortelle hva som fungerte for dem - altså om mer faste hjalp.

Jeg er jo ikke interessert i de svarene som kommer fra folk som ikke faster - eller tenkte du at du skulle lære meg noe nytt fra deg som ikke faster? 

Kanskje:

- trene mer= ned i vekt

-måtehold= ned i vekt

-viljestyrke= ned i vekt

Var det noe mer da? 

Grunnen til jeg er krass er fordi jeg er så uendelig lei av å bli fortalt den samme remja år etter år, som om dette er noe jeg ikke vet. Som ingen av oss ikke tydeligvis vet. Men for all, fortsett å tro at du har noe nytt å fortelle meg som jeg ikke har tenkt på før. 

Dere som faster, derimot, har gjerne noe nye svar og det har flere av dere svart i tråden, så takk for det :)

Hva i alle dager.. folk her kan da ikke vite hvilke svar du har fått før?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
beige skrev (2 minutter siden):

Hva i alle dager.. folk her kan da ikke vite hvilke svar du har fått før?

Det slår hardt, og det var også meningen. Svaret er gitt, så kan jo enkelte krangle i vei hvor indignerte folk skal bli over svaret, men da blir det uten at jeg gidder å følge mer av tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kanskje:

- trene mer= ned i vekt

-måtehold= ned i vekt

-viljestyrke= ned i vekt

Var det noe mer da? 

Jeg faster nesten hver dag, ca 22 timer. Men det er ikke egentlig noe prinsipp jeg har. Bare blir sånn, på en måte. Relativt stabil vekt. Men greit, jeg prøvde å hjelpe, beklager at jeg ikke svarte på den måten du ville…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg faster 18:6, spiser mellom 12 og 18. Starter med kaffe og skive, et mellommåltid og en iskaffe og middag til kl 18.

Jeg har gjort det i flere uker, men vekten ruller seg ikke! Jeg er 160 cm og veier 80, har tidligere gått ned fra 98 kg, men det er en stund siden nå. Holder altså vekten, men kroppen er super vanskelig å få rikket nedover fra 80 kg. Hva kan jeg gjøre for booste den nedover, spiser jo ikke mye tull og er aktiv hele dagen på jobb.

Noen tips? Jeg kan nesten ikke spise mindre egentlig. 
Evt prøve 20:4 eller  en dag i uken med 24 timers faste ?

Du må dessverre spise færre kalorier for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: c4256...e64

• Liker 4
Skrevet (endret)

Undertegnede har gått ned 20 kg. på et år. Her er min "oppskrift" på Lavkarbo light som er enkel å følge. 

-Legg måltider så langt opp mot normalen som mulig da man går lei dietter
-Kutt ut poteter, pasta, ris og brød, (Godt alternativ til brød er eks. Coop Frøknekkebrød)
-Kjøtt, fugl, fisk som vanlig, men stort sett grønnsaksblanding i form eller salat som tilbehør

-tommelfingerregel er uansett hva du skal spise, legg deg på max ca 5 karb pr 100
-Toro sjysaus er god erstatning til brun saus. Husk også på saus på 5 karb
-Når man har salat bruker jeg ofte lettrømme 
-Alkohol - Tørr hvitvin eller brunt brennevin. 
-Helgekos - Peanøtter og Nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget, men vanselig å få tak i i Norge)
-Lettbrus

Om man legger seg så langt opp mot normalen kan man lage vanlig middag til familien, men kjøre "lavkarbo light" selv. 

(Kan jo også si at jeg for en 20 år siden også gikk ned 20 kg. men da på rein lavkarbo, og det ble utrolig kjedelig på slutten)

Endret av test1e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og målet er heller ikke vektnedgang, men autofagi for de aller fleste (noen driver dirty fasting kun for vektnedgang).

Det er også målet mitt, men jeg ønsker også å kunne gå ned i vekt som en bonus. Men om jeg IKKE går ned i vekt, om jeg bare holder vekten så kommer jeg til å fortsette å faste fordi det har så mange fordeler.

Hva er dette for et nebbete svar? Jeg faster selv, jeg bare svarer ts at man går ikke magisk ned i vekt bare fordi man faster.

Anonymkode: 896b8...dbe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ser nå at du er ts, hvorfor oppretter du en tråd som heter Faster 18:6, men går ikke ned i vekt hvis du ikke faster for å gå ned i vekt?

Anonymkode: 896b8...dbe

• Liker 4
Skrevet

Altså hvis jeg spise enda mindre enn det jeg gjør på de 6 timene så skjønner jeg ikke noe.  
I dag er en typisk dag:

1 mål=1 kopp kaffe, 1 grov skive med egg og fårepølse

2 mål= 1 Wasa knekkebrød + iskaffe

3 mål= 1 glass Pepsi Max, 1.5 potet, brokkolini, 1 svinekotelett og en skvett bernaisesaus.

Har du regnet ut hvor mange kalorier du inntar med denne menyen? Jeg hadde gått opp i vekt om det var min normale meny.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...