Gå til innhold

Faster 18:6, men går ikke ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg faster 18:6, spiser mellom 12 og 18. Starter med kaffe og skive, et mellommåltid og en iskaffe og middag til kl 18.

Jeg har gjort det i flere uker, men vekten ruller seg ikke! Jeg er 160 cm og veier 80, har tidligere gått ned fra 98 kg, men det er en stund siden nå. Holder altså vekten, men kroppen er super vanskelig å få rikket nedover fra 80 kg. Hva kan jeg gjøre for booste den nedover, spiser jo ikke mye tull og er aktiv hele dagen på jobb.

Noen tips? Jeg kan nesten ikke spise mindre egentlig. 
Evt prøve 20:4 eller  en dag i uken med 24 timers faste ?

Anonymkode: 0ca06...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ikke selve fastingen som gjør at en går ned i vekt (det er bare en måte å regulere kaloriinntaket på), så jeg tror ikke lengre faste nødvendigvis er løsningen. Kanskje du må se mer på hva du spiser?  Og har du regnet nøye og ærlig på hvor mye du får i deg?

Anonymkode: ab6c3...702

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da spiser du flere kalorier ila. de 6 timene enn det du forbrenner.

Jeg har gått ned 35 kilo det siste året, og selv om jeg fastet så var det selvfølgelig kaloriunderskuddet som gjorde at jeg gikk ned. Faster f.eks slik enda, selv om jeg har nådd målvekten for lenge siden, og jeg går ikke ned et gram nå nettopp fordi jeg spiser kalorier som tilsvarer vedlikehold.

Anonymkode: 71003...749

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg faster 18:6, spiser mellom 12 og 18. Starter med kaffe og skive, et mellommåltid og en iskaffe og middag til kl 18.

Jeg har gjort det i flere uker, men vekten ruller seg ikke! Jeg er 160 cm og veier 80, har tidligere gått ned fra 98 kg, men det er en stund siden nå. Holder altså vekten, men kroppen er super vanskelig å få rikket nedover fra 80 kg. Hva kan jeg gjøre for booste den nedover, spiser jo ikke mye tull og er aktiv hele dagen på jobb.

Ville ikke gått 20timer i døgnet hele uken uten å spise.. Da legger du fort på deg igjen når du skal i besøk eller annet og spiser til andre tider... 16-18 er vel ok, så lenge du spiser det du trenger og beveger deg nok!

Spiser du grovt? sunt? fiber? 

får i den nok vann?

har du noe sykdommer som kan gi deg mer vekt i kroppen og gjøre det vanskelig å gå mer ned?

Anonymkode: 10a5a...331

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må bevege på deg

Anonymkode: 98867...e85

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fasting er jo bare tull. Spis små måltider, ca 4 ganger om dagen. Så må du være litt i aktivitet da. Hilsen ei som har gått ned ca 30 kg nå. 

Anonymkode: 49294...4c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo ikke selve fastingen som gjør at en går ned i vekt 

Dette.

Virker som om noen tror de går ned i velt av å faste.

Spiller liten rolle for vektnedgang om man faster, men inntar for mange kalorier totalt.

Anonymkode: 93a3c...de8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da spiser du flere kalorier ila. de 6 timene enn det du forbrenner.

Jeg har gått ned 35 kilo det siste året, og selv om jeg fastet så var det selvfølgelig kaloriunderskuddet som gjorde at jeg gikk ned. Faster f.eks slik enda, selv om jeg har nådd målvekten for lenge siden, og jeg går ikke ned et gram nå nettopp fordi jeg spiser kalorier som tilsvarer vedlikehold.

Anonymkode: 71003...749

Selvfølgelig antall kalorier pr uke som teller.

Ingen overvektige i lutfattige krigs soner som feks Gaza

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vibelator skrev (31 minutter siden):

Selvfølgelig antall kalorier pr uke som teller.

Ingen overvektige i lutfattige krigs soner som feks Gaza

Jeg synes ofte man ser overvektige damer i sultområder også. Ikke alle men noen. 

Anonymkode: b9bf8...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover du nok?

Jeg opplever at det tidvis er vanskelig å gå ned i vekt, mistenker det er pga hormoner/stress/søvn, og da stemmer ikke «kalorier inn kalorier ut»-regnskapet. Så ville telt kaloriene, fortsatt og ikke gi opp, men de om du kan prioritere søvn og å få ro i kroppen. Gjerne bevege deg, men indre ro og mindre stress.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert fortsatt på vedlikeholdskaloriene du trengte da du veide mer. En person på 98kg kan spise flere kalorier enn en på 80kg for å miste vekt. Da må du enten spise mindre, eller bevege deg mer. 

Hva inneholder middagen vanligvis?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier jo ingenting om hva du spiser, det kan jo være du spiser loff med brunost med kaffe, wienerbrød til mellommåltid og iskaffe (som nok innholder nesten 200 kalorier) og middag kan for alt vi vet være en pizza.

Det er som de andre skriver, det er totalen av hva du spiser (om du nå regner hver dag eller på ukesbasis) som har noe å si. 

Anonymkode: 77d30...4e1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har aldri jeg vært overvektig, men jeg er sikker på at hvis jeg bare hadde et smalt vindu å spise i løpet av dagen, så hadde jeg overspist «når jeg hadde muligheten». Prøv å telle kalorier noen dager, så ser du fort hva du bør kutte/endre. Du må veie og måle alt da, ellers er det ikke vits.

Anonymkode: dd707...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det hjelper ikke samme hvor mye du følger den siste «fantastiske» «kuren» eller «dietten» etc.

Det hjelper ikke fordi slanking er matte: kalorier inn minus kalorier ut. Ønsker du å øke vekt må du innta mer enn du forbrenner, ønsker du å beholde vekten må du gå i null. Ønsker du redusere vekten må du gå i minus - akkurat som på bankkontoen din.

Du kan stå på hodet til hvert måltid, gå baklengs rundt huset mens du spiser frokost, du kan spise bare appelsiner eller bare Nugatti - det spiller presis null rolle. Alle (100% av dem) dietter er ren svindel. Og alle er akkurat like absutårde som om du virkelig skulle ha gått baklengs rundt huset og spist appelsiner til middag.

Spis 2-4 måltider per dag, sørg for å spise mat du liker, fortrinnsvis kalorifattig per vekt men likevel mettende, og spis mindre i kcal enn du forbruker. Når du spiser? Ett fett. Hva du spiser? Ett fett. 

Det eneste som faktisk spiller noen rolle er dette: at du kan leve med maten og måten du spiser på de neste 60-100 årene av ditt liv. Og all denne infoen er lett tilgjengelig på nett. Så hvorfor velger du deg heller svindel og vås fra influensere uten peiling?

Anonymkode: 1c910...945

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke selve fastingen som gjør at en går ned i vekt (det er bare en måte å regulere kaloriinntaket på), så jeg tror ikke lengre faste nødvendigvis er løsningen. Kanskje du må se mer på hva du spiser?  Og har du regnet nøye og ærlig på hvor mye du får i deg?

Du må bevege på deg

Anonymkode: 98867...e85

Leser dere ikke hva jeg skriver? 
Jeg spiser fornuftig og jeg er aktiv hele dagen på jobb, går 10-15.000 skritt pr dag. 

Det er derfor jeg ikke skjønner at jeg ikke går ned i vekt! Jeg er såklart FULLSTENDIG klar over at at det er kaloriinntaket og ikke fasten i seg selv som er årsaken til evt vektnedgang 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover du nok?

Jeg opplever at det tidvis er vanskelig å gå ned i vekt, mistenker det er pga hormoner/stress/søvn, og da stemmer ikke «kalorier inn kalorier ut»-regnskapet. Så ville telt kaloriene, fortsatt og ikke gi opp, men de om du kan prioritere søvn og å få ro i kroppen. Gjerne bevege deg, men indre ro og mindre stress.

Ja, heldigvis så sover jeg godt. Etter jeg begynte med å faste så har jeg sørget for at jeg legger meg tidlig nok til få godt med søvn ettersom det hjelper å sove gjennom en del av fasten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (2 timer siden):

Du er sikkert fortsatt på vedlikeholdskaloriene du trengte da du veide mer. En person på 98kg kan spise flere kalorier enn en på 80kg for å miste vekt. Da må du enten spise mindre, eller bevege deg mer. 

Hva inneholder middagen vanligvis?

Altså hvis jeg spise enda mindre enn det jeg gjør på de 6 timene så skjønner jeg ikke noe.  
I dag er en typisk dag:

1 mål=1 kopp kaffe, 1 grov skive med egg og fårepølse

2 mål= 1 Wasa knekkebrød + iskaffe

3 mål= 1 glass Pepsi Max, 1.5 potet, brokkolini, 1 svinekotelett og en skvett bernaisesaus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier jo ingenting om hva du spiser, det kan jo være du spiser loff med brunost med kaffe, wienerbrød til mellommåltid og iskaffe (som nok innholder nesten 200 kalorier) og middag kan for alt vi vet være en pizza.

Det er som de andre skriver, det er totalen av hva du spiser (om du nå regner hver dag eller på ukesbasis) som har noe å si. 

Anonymkode: 77d30...4e1

Skrev en typisk dag, jeg spiser ikke slikt som du lister opp overhodet så der er samvittigheten ren. Det er jo derfor jeg klør meg sånn i hodet over at kroppen virker å tviholde på å være på 80 kg. Jeg har slitt med det tidligere, å gå ned et gitt antall kilo over 80 går veldig bra, men så fort jeg er på 80 kg så møter jeg veggen der altså 🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har legetime for å få målt hvordan det ligger ann med insulinresistens, for jeg lurer på om det kan være årsaken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg passer faste dårlig. Mistenker at det har noe med blodsukker å gjøre. Jeg hadde en glukosemåler på i 2uker og blodsukkeret mitt stiger ved faste, og synker etter blodsukkervennlig måltid. Så får meg passer det bedre med flere små måltider enn med faste. Anbefaler å lese glukoserevolusjonen. Jeg starter alle måltider med salat, og før jeg spiser karbohydrater spiser jeg alltid fiber, proteiner og fett. Da vil ikke karbohydratene påvirke blodsukkeret like mye. 

Anonymkode: fbe61...58f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...