AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Hei! Kvinne på 27 som har lenge prøvd å gå ned i vekt, men vanskelig på grunn av pcos. Men tenker å skrive hva eg gjør å kanskje noen har noen råd om hva eg eventuelt kan forandre eller gjøre bedre ( på grunn av overvekt er det mulig eg må begynne på medisin, da lege og gyn anbefaler dette) mat: - frukost : skyr ( variere om dette spises eller ikke) -lunsj: omelett med 2 egg og 1 eggehvite og grønnsaker: tomat, paprika, squas, spinat og brokkoli middag: vanlig middag med fokus på halve tallerken med grønnsaker og protein og lite karb kveld: smoothie ( varierer ) dersom søtsuget treffer et eg 3 dadler. aktivitet: trener kondisjon 3 ganger i uken og styrke 2-3 ganger. Ligger på rundt 15 000- 20 000 skitt om dagen. har skrevet i ca 6 måneder hva eg spiser og aktivitet å legen skjønte ikkje koffor eg ikke gikk den i vekt. Før eg fikk ny lege som såg varsel lampe med èin gang på pcos. Men er det virkelig så umulig å gå ned i vekt med denne diagnosen? Anonymkode: 6060d...fea
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Jeg hadde PCOS når jeg var ung (nå er jeg over 40 og det har blitt bedre) det syntes tydelig på ultralyd at jeg hadde mange mange egg som et perlebånd på eggstokkene. Jeg fikk ta pergotime (hette det den gangen) for å få eggløsning og da ble jeg gravid, med begge barn. men rart nok har jeg alltid vært slank. Runt 21 max 22 i bmi. Jeg tror ikke at man blir overvektig av pcos men at tilstanden blir forverret av overvekt (enda sjeldnere eggløsning etc) fordi det hadde jo vært rart om de kalorier du spiste ble «mer» verdt ur et energisynspunkt. Så fungerer jo ikke kjemi eller fysiske lager i naturen. Du overspiser antageligvis. Jeg har alltid trent mye, men spiser ikke særlig mye eller mye ekstra snop etc. Din kropp er ikke et mirakel som holder på energi. En mil løping brenner ca 700 kcal, litt sjokolade og potetgull spist på 10 min er også 700 kcal. Det finnes ingen snarveier dessverre. Du spiser for mye. Anonymkode: ead9e...af6 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Du bare skriver ned det du spiser? Du registrerer ikke kalorier? Anonymkode: f246e...5b7 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 16.34): Jeg hadde PCOS når jeg var ung (nå er jeg over 40 og det har blitt bedre) det syntes tydelig på ultralyd at jeg hadde mange mange egg som et perlebånd på eggstokkene. Jeg fikk ta pergotime (hette det den gangen) for å få eggløsning og da ble jeg gravid, med begge barn. men rart nok har jeg alltid vært slank. Runt 21 max 22 i bmi. Jeg tror ikke at man blir overvektig av pcos men at tilstanden blir forverret av overvekt (enda sjeldnere eggløsning etc) fordi det hadde jo vært rart om de kalorier du spiste ble «mer» verdt ur et energisynspunkt. Så fungerer jo ikke kjemi eller fysiske lager i naturen. Du overspiser antageligvis. Jeg har alltid trent mye, men spiser ikke særlig mye eller mye ekstra snop etc. Din kropp er ikke et mirakel som holder på energi. En mil løping brenner ca 700 kcal, litt sjokolade og potetgull spist på 10 min er også 700 kcal. Det finnes ingen snarveier dessverre. Du spiser for mye. Anonymkode: ead9e...af6 Hva du tror er helt irrelevant. TS, det er dritvanskelig å gå ned med pcos. Metformin og rett type hormoner/p-piller kan hjelpe, ellers er det mye kunnskap rundt om, men den er ikke så lett tilgjengelig så du må nok kanskje lete den opp selv. Du kan begynne med å følge pcos Norge på insta. Selv går jeg ikke ned før jeg er nede på under 1000kcal om dagen. Og det, kombinert med insulinresistens som gir et gnagende søtsug så er det en umenneskelig oppgave. Selv fikk jeg god hjelp av wegovy som gjorde at jeg klarte å ligge så lavt i kcal i et år, samtidig som jeg fikk innført diverre tiltak mot stress, for bedre søvn, og litt drahjelp mens jeg la om kostholdet til et mer pcos-vennlig kosthold. Det er foresten også hjelp å finne i diverse kosttilskudd, men det bør du lese deg opp til selv. Anonymkode: 10eaf...b8a
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai Prøv å spis et ketogent kosthold Anonymkode: c05e3...439
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva du tror er helt irrelevant. TS, det er dritvanskelig å gå ned med pcos. Metformin og rett type hormoner/p-piller kan hjelpe, ellers er det mye kunnskap rundt om, men den er ikke så lett tilgjengelig så du må nok kanskje lete den opp selv. Du kan begynne med å følge pcos Norge på insta. Selv går jeg ikke ned før jeg er nede på under 1000kcal om dagen. Og det, kombinert med insulinresistens som gir et gnagende søtsug så er det en umenneskelig oppgave. Selv fikk jeg god hjelp av wegovy som gjorde at jeg klarte å ligge så lavt i kcal i et år, samtidig som jeg fikk innført diverre tiltak mot stress, for bedre søvn, og litt drahjelp mens jeg la om kostholdet til et mer pcos-vennlig kosthold. Det er foresten også hjelp å finne i diverse kosttilskudd, men det bør du lese deg opp til selv. Anonymkode: 10eaf...b8a Da er det ditt «gnagende søtsug» som gjør deg feit, og det er akkurat det jeg sier. Hun spiser for mye. Alle de som ikke klarer å gå ned i vekt, til tross de spiser «så lite» så starter de på wegovy og går ned, fordi de spiser mindre.. Anonymkode: ead9e...af6 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er det ditt «gnagende søtsug» som gjør deg feit, og det er akkurat det jeg sier. Hun spiser for mye. Alle de som ikke klarer å gå ned i vekt, til tross de spiser «så lite» så starter de på wegovy og går ned, fordi de spiser mindre.. Anonymkode: ead9e...af6 Piss. Hvem tror du at du er egentlig? Tror du folk rundt er er noen idioter som ikke forstår noen ting? Anonymkode: 10eaf...b8a
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai Jeg ville valgt noe annet en smoothie. Da må det ihvertfall bli en grønnsaksvariant. Smoothie er jo bare fruktsukker. Du mister også effekten av hva det vil si å tygge en frukt. Da ville jeg spart de karbohydratene og spist noe annet. Anonymkode: 1be17...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai Spis nå heller 3 egg enn å ta bort eggeplommen. Da holder du deg også lenger mett og trenger kanskje ikke å bli fysen på kvelden. Skyr er jo bare ultraprosessert ræl. Hopp over det måltidet og velg noe annet. jeg tror det er viktig å heller spise riktig mat og bli mett, da slipper du også å bli sulten og fysen. Fruktsmoothie rett før leggetid vil få blodsukkeret ditt til å skyte i taket. Anonymkode: 1be17...fa7 2
Alst Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai Har du lest PCOS boka? Kom ut tidligere i år. Kan være ett sted å starte for å få ny kunnskap. Personlig har jeg både pcos og overspisingsproblem. Det siste holder jeg i sjakk ved å spise etter spis deg fri metoden. Merker mye bedring av pcos på dette kostholdet, men ting er fortsatt ikke helt perfekt...
AnonymBruker Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai Har PCOS. Jeg spiste sunt, sukkerfritt og 1200 kcal per dag i 6 måneder, uten å gå ned noe. Tror jeg gikk opp litt faktisk. Først da jeg gikk ned til mellom 500-800 kcal gikk vekta ned. Kan anbefale Metformin. Anonymkode: 20593...e59
kaledonia Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2025 den 16.34): Jeg hadde PCOS når jeg var ung (nå er jeg over 40 og det har blitt bedre) det syntes tydelig på ultralyd at jeg hadde mange mange egg som et perlebånd på eggstokkene. Jeg fikk ta pergotime (hette det den gangen) for å få eggløsning og da ble jeg gravid, med begge barn. men rart nok har jeg alltid vært slank. Runt 21 max 22 i bmi. Jeg tror ikke at man blir overvektig av pcos men at tilstanden blir forverret av overvekt (enda sjeldnere eggløsning etc) fordi det hadde jo vært rart om de kalorier du spiste ble «mer» verdt ur et energisynspunkt. Så fungerer jo ikke kjemi eller fysiske lager i naturen. Du overspiser antageligvis. Jeg har alltid trent mye, men spiser ikke særlig mye eller mye ekstra snop etc. Din kropp er ikke et mirakel som holder på energi. En mil løping brenner ca 700 kcal, litt sjokolade og potetgull spist på 10 min er også 700 kcal. Det finnes ingen snarveier dessverre. Du spiser for mye. Anonymkode: ead9e...af6 Pergotime hjulpet meg ikke å bli gravid nei, men jeg har også insulinresistens, er overvekt i tillegg til PCOS. TS: kontakt lege og spør om hjelp eller bør om henvisning til ernæringsfysiolog.
AnonymBruker Skrevet 23. mai #13 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 1.45): Har PCOS. Jeg spiste sunt, sukkerfritt og 1200 kcal per dag i 6 måneder, uten å gå ned noe. Tror jeg gikk opp litt faktisk. Først da jeg gikk ned til mellom 500-800 kcal gikk vekta ned. Kan anbefale Metformin. Anonymkode: 20593...e59 Komisk. Verden vil selvbedras. Anonymkode: d0a83...1f7 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #14 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 1.45): Har PCOS. Jeg spiste sunt, sukkerfritt og 1200 kcal per dag i 6 måneder, uten å gå ned noe. Tror jeg gikk opp litt faktisk. Først da jeg gikk ned til mellom 500-800 kcal gikk vekta ned. Kan anbefale Metformin. Anonymkode: 20593...e59 5-800 kalorier er jo sulting Anonymkode: 1f54b...685
AnonymBruker Skrevet 3. juni #15 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): 5-800 kalorier er jo sulting Anonymkode: 1f54b...685 Sånn er det å ha pcos for noen. Skikkelig drit og demotiverende. Anonymkode: 10eaf...b8a
AnonymBruker Skrevet 3. juni #16 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er det å ha pcos for noen. Skikkelig drit og demotiverende. Anonymkode: 10eaf...b8a Kan ikke sulte seg selv om en har pcos ❤️ Anonymkode: 1f54b...685
AnonymBruker Skrevet 3. juni #17 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke sulte seg selv om en har pcos ❤️ Anonymkode: 1f54b...685 Man må nesten det om man skal ned i vekt, og ned i vekt er det viktigste tiltaket mot pcos. Det er fryktelig helseskadelig å ødeleggelse for livskvaliteten å være overvektig, så det er et valg mellom 2 onder. (Men selvfølgelig kan man også velge å være overvektig om det er det som gir best livskvalitet fremfor å pine seg ned i vekt). Selv klarte jeg det med Wogowy, og et daglig inntak på 800-1000kcal om dagen. Brukte rett over 1 år på nedgangen. Ser ut som jeg kanskje skal klare å holde det i sjakk med Metformin, p-piller med hormoner og kosttilskudd som hjelper på insulinsensitivitet. Anonymkode: 10eaf...b8a
AnonymBruker Skrevet 3. juni #18 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man må nesten det om man skal ned i vekt, og ned i vekt er det viktigste tiltaket mot pcos. Det er fryktelig helseskadelig å ødeleggelse for livskvaliteten å være overvektig, så det er et valg mellom 2 onder. (Men selvfølgelig kan man også velge å være overvektig om det er det som gir best livskvalitet fremfor å pine seg ned i vekt). Selv klarte jeg det med Wogowy, og et daglig inntak på 800-1000kcal om dagen. Brukte rett over 1 år på nedgangen. Ser ut som jeg kanskje skal klare å holde det i sjakk med Metformin, p-piller med hormoner og kosttilskudd som hjelper på insulinsensitivitet. Anonymkode: 10eaf...b8a Jeg har selv pcos ,bmi på 28 og burde gå ned litt men kommer ikke til å sulte meg og bli syk. Anonymkode: 1f54b...685
AnonymBruker Skrevet 3. juni #19 Skrevet 3. juni problemet med å spise for lite er at kroppen reduserer forbruk av kalorier og går i nødmodus for å tilpasse seg - det du bør gjøre er å spise skikkelig mat og ha fokus på hva du spiser sammen med trening, å gå 10 000 + skritt er ikke trening, nyere forrskning viser tvert imot at det ikke nødvendigvis er riktig engang.. Sjekk ut BLE Anonymkode: 7e50d...f81
AnonymBruker Skrevet 3. juni #20 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): problemet med å spise for lite er at kroppen reduserer forbruk av kalorier og går i nødmodus for å tilpasse seg - det du bør gjøre er å spise skikkelig mat og ha fokus på hva du spiser sammen med trening, å gå 10 000 + skritt er ikke trening, nyere forrskning viser tvert imot at det ikke nødvendigvis er riktig engang.. Sjekk ut BLE Anonymkode: 7e50d...f81 Hvis man går tur på 1-2 timer daglig så er det trening . Anonymkode: 1f54b...685
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå