Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så normalisert at menn har foreldrepermisjon mens barnet allerede er i barnehagen? Jeg har ikke barn selv, men både observert det fra kollegaer, venninner og svigerfamilie osv. i tillegg er ikke barnet 1 år engang liksom. 

Anonymkode: c7b60...e1c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er misbruk av permisjonsstøtten og generelt dritt-oppførsel fra forelderen sin side. Man får betalt for å ta vare på barnet sitt, ikke for å drive med hobbyer og alt mulig annet. 

Anonymkode: 6c248...733

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, et veldig misbruk av perm

Kvinnene skyter seg i tillegg i leggen.. med mindre de ønsker å være den som må ta alt av ansvar mtp barnet etc fremover i husholdningen.

Både kvinner og menn trenger den tida med barnet og den permen for å ta innover seg hvilket ansvar det er å ha barn. 

Anonymkode: aaf7c...a2e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du fra at dette er vanlig? 

Av egen erfaring og de tilfellene jeg kjenner til dreier det seg om tilfeller der mor har strukket sin permisjon (aka ulønnet/bruk av ferie etc.) for å tilrettelegge for amming og at far bruker 1-3 uker av sin permisjon på oppstart/tilvenning i barnehage, noe som er bra for både barnet og barnehagestart, spør du meg. 

Det er jo også fint at også mannen er den som er mest hjemme i perioder. Da vil jo ansvaret for hus/hjem/barn fordele seg til han. 

Anonymkode: fc1d5...a14

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om dette. Det eneste jeg har hørt er at man kanskje bruker ferie for å strekke ut permisjonen, og på slutten av dette bruker 2-3 uker på rolig tilvenning i bhg, noe som bare er superbra (jeg skjønner ikke de som holder ungen hjemme helt til de MÅ starte i bhg og deretter skal bruke tre dager på tilvenning). 

Anonymkode: cc9a2...dbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor er det så normalisert at menn har foreldrepermisjon mens barnet allerede er i barnehagen? Jeg har ikke barn selv, men både observert det fra kollegaer, venninner og svigerfamilie osv. i tillegg er ikke barnet 1 år engang liksom. 

Spør dem du kjenner da vel? Hvorfor syns de det er greit for deg og ditt barn? 

Anonymkode: bfd3c...57e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett flere tilfeller hvor barn er i barnehagen HELE dagen mens det er pappapermisjon, mens far pusser opp hus. Også sett flere tilfeller hvor det er bestemor som har "permisjon" når det er pappapermisjon 😆😅

Anonymkode: 3260c...eb7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om vi faller innunder kategorien din, men her skal far bruke 3-4 uker av permisjonen sin på barnehagetilvenning. Det vil jo innebære at han etter hvert får noen timer fri på dagen - men vi gjør det sånn klok av skade etter forrige gang.

Med første barnet kjørte vi "vanlig" løp med to dager tilvenning før fulle dager og tilbake til jobb og det var helt krise for barnet. Barnet hylte og hylte bare det så barnehagen, i mange mange uker, og utviklet en separasjonsangst som varte månedsvis. Og jeg satt på do på jobb og gråt for å ha måttet fysisk fjerne et hylende barn fra meg for å gå og rekke jobb. Det var helt aldeles forferdelig og fungerte ikke for oss i det hele tatt. 

Så denne gangen regner vi god tid på slutten av permisjonen slik at far kan være med i barnehagen flere dager, og hun kan være der et par-tre timer i starten og vi gjør det mye mer gradvis. Har stor tro på at det blir bedre for oss enn sist gang :) Så selv om det innebærer at far får litt "fri" i sin permisjon mot slutten av tilvenningen, så tror jeg likevel det er mye bedre for barnet å gjøre det sånn.

Anonymkode: a4434...f55

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvor får du fra at dette er vanlig? 

Av egen erfaring og de tilfellene jeg kjenner til dreier det seg om tilfeller der mor har strukket sin permisjon (aka ulønnet/bruk av ferie etc.) for å tilrettelegge for amming og at far bruker 1-3 uker av sin permisjon på oppstart/tilvenning i barnehage, noe som er bra for både barnet og barnehagestart, spør du meg. 

Det er jo også fint at også mannen er den som er mest hjemme i perioder. Da vil jo ansvaret for hus/hjem/barn fordele seg til han. 

Anonymkode: fc1d5...a14

Må være vanlig siden jeg som ikke har familie (er 19) har hørt om det så mane ganger. Har kollegaer som jobber etter 12mnd perm. Føler bare det er sykt rart at det her skal være « likestilling» som nordmenn er så stolt av. Kvinnen går gravid, føder og alt det hormonelle/fysiske/psykiske i tillegg. Ammer kanskje. For å bytte med en mann som ikke er med ungen mesteparten av dagen. Er ikke mor engang og skjønner ikke hvordan det er greit 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet ikke om vi faller innunder kategorien din, men her skal far bruke 3-4 uker av permisjonen sin på barnehagetilvenning. Det vil jo innebære at han etter hvert får noen timer fri på dagen - men vi gjør det sånn klok av skade etter forrige gang.

Med første barnet kjørte vi "vanlig" løp med to dager tilvenning før fulle dager og tilbake til jobb og det var helt krise for barnet. Barnet hylte og hylte bare det så barnehagen, i mange mange uker, og utviklet en separasjonsangst som varte månedsvis. Og jeg satt på do på jobb og gråt for å ha måttet fysisk fjerne et hylende barn fra meg for å gå og rekke jobb. Det var helt aldeles forferdelig og fungerte ikke for oss i det hele tatt. 

Så denne gangen regner vi god tid på slutten av permisjonen slik at far kan være med i barnehagen flere dager, og hun kan være der et par-tre timer i starten og vi gjør det mye mer gradvis. Har stor tro på at det blir bedre for oss enn sist gang :) Så selv om det innebærer at far får litt "fri" i sin permisjon mot slutten av tilvenningen, så tror jeg likevel det er mye bedre for barnet å gjøre det sånn.

Håper han gjør husarbeid og lager middagen på de timene i det minste

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, et veldig misbruk av perm

Kvinnene skyter seg i tillegg i leggen.. med mindre de ønsker å være den som må ta alt av ansvar mtp barnet etc fremover i husholdningen.

Både kvinner og menn trenger den tida med barnet og den permen for å ta innover seg hvilket ansvar det er å ha barn. 

Anonymkode: aaf7c...a2e

Jepp, og hun ene venninna mi sa helt casual at mannen brukte tiden på å spille, og da jeg spurte om han vaska hus i det minste så sa hun «ja av og til». Er helt sjokkert

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det slik, at far tok barnehagetilvenning de siste 3 ukene av sin permisjon. Barnet fikk korte dager, rolig økning med lengre dager. Far leverte, hentet og var tilgjengelig 100% for barnehagen om barnet trengte han. I tillegg var det en forventning fra min side at han da tok alt av husarbeid, alt av handling, gikk tur med hunden og omtrent hadde middag klar på bordet til jeg kom hjem. Og så måtte han ta alle nettene med barnet også, som i en periode etter barnehagestart kan være veldig humpete for mange barn. Dette var et valg vi tok som familie, og hva som passet best for oss, og ved et eventuelt barn nr 2 gjør vi det samme en gang til. Hva du eller andre mener om det driter jeg i 😊 ikke alle fedre er forferdelige bare fordi de har permisjon mens barnet er i barnehagen noen timer. Det gjelder å se hele bildet.

Anonymkode: c4666...4fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Syns dette er en kjempefin måte å løse ting på! Heller gradvis tilvenning med korte dager, enn to korte dager for å gå rett på fulle dager.

Anonymkode: f81d3...4ba

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage, og ja det er ganske så utbredt.  

Mange fedre som går hjemme store deler av dagen mens barna har så og si fulle dager i barnehagen.  

Ofte sier de at de skal bruke god og lang tid på tilvenning.  Men når barnet er tilvendt etter en ukes tid, så er det full kjør. Far har fått smaken på lange dager med fri, og til å gjøre hva han vil. 

Anonymkode: 1bc73...7bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber i barnehage, og ja det er ganske så utbredt.  

Mange fedre som går hjemme store deler av dagen mens barna har så og si fulle dager i barnehagen.  

Ofte sier de at de skal bruke god og lang tid på tilvenning.  Men når barnet er tilvendt etter en ukes tid, så er det full kjør. Far har fått smaken på lange dager med fri, og til å gjøre hva han vil. 

Anonymkode: 1bc73...7bd

Dette er min erfaring også. 

Anonymkode: 5c90f...6b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri sett, eller hørt om fra venner og familie.

Anonymkode: ec5dc...b9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja fikk faktisk helt sjokk når jeg skjønte hvor vanlig dette var. En ting er at det er trist at de ikke bruker den tiden sammen med barnet slik det er tiltenkt, fordi barnet fortjener den tiden sammen med faren sin. En annen ting er at det er sjukt at dette ikke er ansett som trygdesvindel. Man kan jo såvidt bruke egenmelding eller være sykemeldt noen få dager som gravid uten at folk roper ut om svindel og at man har dårlig arbeidsmoral, men fedre kan være masse hjemme på NAVs regning med barna i barnhagen og ingen leer et øyelokk og de deler det åpent selv. 

Her tok vi 3 dager hver velferdspermisjon for å få 6 fulle dager tilvenning (de fleste arbeidgivere tilbyr dette, og det er lov for begge foreldre å ta det) og deretter jobbet jeg litt redusert (ulønnet) + begge flekset litt for å få kortere dager i 1-2 mnd. Jeg synes ikke NAV skal sponse lang barnehagetilvenning, den bør komme etter permisjonen er ferdig og folk får ta litt utgifter på egen kappe for eget barn.

Og jeg tror ikke på at flertallet av disse fedrene som sender barnet i barnehage før permisjonslutt har så veldig korte dager på barna heller. Og med mindre mor hadde veldig mye ulønnet permisjon før fars permisjon er jo de barna såpass små at de burde ventet med barnehagestart.

Anonymkode: d89c4...91b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i barnehage i 20 år, utrolig mange fedre som bruker slutten av permisjonen sin til oppussing,  eller bare være hjemme å slappe av.  De leverer barna 07. 30 å henter 16.30 . De er helt åpne om at de har permisjon, 1 måned til kanskje,  men holder på å pusse opp,  så derfor får barnet lange dager. 

Anonymkode: c5e5b...8c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer gjorde det sånn, han skulle liksom bruke det på tilvenning i barnehagen med korte dager. Barnet fikk relativt lange dager likevel. I tillegg skulle han pusse opp litt, det gjorde han heller ikke noe som helst av. Ikke kom jeg hjem til ryddig hus heller. Han bare gamet og koste seg, mannen i 40 årene. Første barnet sammen. Jeg ble så forbanna på han, og han har skjønt hvor dumt det var i ettertid. 

Anonymkode: d50d1...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med mange menn, og samtlige ser på fedrekvoten som lønnet ferie. Kun en pappa tok ut permisjonen samlet, resten tok/ tar noen dager i uken. De har permisjon i en evighet! Og de dagene blir brukt til oppussing, hobby, svart arbeid og litt kortere barnehagedager. 

Men det er dette politikerene klapper frem, de flinke fedrene, som tar ut hele fedrekvoten sin. Jippi!

Anonymkode: 68700...c32

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...